
Ervaringen met klagen over werkwijze arts?
woensdag 6 februari 2013 om 10:18
Onlangs ben ik onverwachts geopereerd, de operatie is geslaagd maar ik heb een rotgevoel over de gang van zaken. Het was lopende band werk en vooral de arts had duidelijk haast. Ik kreeg geen toelichting wat er precies ging gebeuren, ik kon even snel vragen stellen waar iedereen bij stond, kreeg niet of nauwelijks antwoord daarop en terwijl ik zat wachten op mijn antwoorden stond de verdover al naast mij en de eerste injectie zat al in mijn hand voordat ik besefte dat de operatie al in gang werd gezet.
Nu overweeg ik om mijn ongenoegen schriftelijk te uitten tegen deze arts. Regelmatig ga ik voor controle naar een collega van deze arts, dus zal niet meer bij deze arts zelf terecht komen als het goed is. En zo wel, dan maak ik dat ik weg kom.
En dan nu mijn vraag. Wie heeft er wel eens geklaagd tegen een arts en wat heeft het je gebracht? Kreeg je een reactie? Een excuses? Werd je afgescheept? Kreeg je een goed verhaal waardoor je minder boos werd? Niks meer gehoord? Duidelijk tegen schenen geschopt?
Ik ben ook erg benieuwd wat voor jou het eindresultaat was van je klacht. Goed dat je hebt geklaagd? Verspilde moeite? Of verder van huis?
Nu overweeg ik om mijn ongenoegen schriftelijk te uitten tegen deze arts. Regelmatig ga ik voor controle naar een collega van deze arts, dus zal niet meer bij deze arts zelf terecht komen als het goed is. En zo wel, dan maak ik dat ik weg kom.
En dan nu mijn vraag. Wie heeft er wel eens geklaagd tegen een arts en wat heeft het je gebracht? Kreeg je een reactie? Een excuses? Werd je afgescheept? Kreeg je een goed verhaal waardoor je minder boos werd? Niks meer gehoord? Duidelijk tegen schenen geschopt?
Ik ben ook erg benieuwd wat voor jou het eindresultaat was van je klacht. Goed dat je hebt geklaagd? Verspilde moeite? Of verder van huis?
woensdag 6 februari 2013 om 13:24
quote:-kuuk- schreef op 06 februari 2013 @ 13:19:
@Poldervrouw, ja ik begrijp ook uit het verhaal dat de hele ervaring naar was.... Maar ik kan me weinig situaties bedenken in het ziekenhuis waar ik met warme gevoelens aan terug denk
)Jawel .. ik wel.. bij een pijnbestrijdingsbehandeling (die werkelijk heel! pijnlijk zijn) ben ik heel lief begeleidt door de arts en assistenten.. dus daar ging altijd , ook al was het erg pijnlijk en naar, met relatief plezier heen.. Behandeling werkte namelijk wel (kort dan dan weer wel) maar omdat ze zo aardig waren ging ik er wel opgewekt heen..
@Poldervrouw, ja ik begrijp ook uit het verhaal dat de hele ervaring naar was.... Maar ik kan me weinig situaties bedenken in het ziekenhuis waar ik met warme gevoelens aan terug denk
)Jawel .. ik wel.. bij een pijnbestrijdingsbehandeling (die werkelijk heel! pijnlijk zijn) ben ik heel lief begeleidt door de arts en assistenten.. dus daar ging altijd , ook al was het erg pijnlijk en naar, met relatief plezier heen.. Behandeling werkte namelijk wel (kort dan dan weer wel) maar omdat ze zo aardig waren ging ik er wel opgewekt heen..
woensdag 6 februari 2013 om 13:25


woensdag 6 februari 2013 om 13:26
quote:Star schreef op 06 februari 2013 @ 13:15:
[...]
Da's inderdaad een behoorlijk 'foutje, bedankt' van die folder.
Over dat Googlen gesproken, als ik arts zou zijn zou ik dat dus echt strontvervelend vinden, dat iedereen alles maar denkt te weten tegenwoordig.
Ja, veel artsen vinden dat inderdaad "strontvervelend".
Maar: Mensen die zich goed laten informeren leven aantoonbaar langer.
[...]
Da's inderdaad een behoorlijk 'foutje, bedankt' van die folder.
Over dat Googlen gesproken, als ik arts zou zijn zou ik dat dus echt strontvervelend vinden, dat iedereen alles maar denkt te weten tegenwoordig.
Ja, veel artsen vinden dat inderdaad "strontvervelend".
Maar: Mensen die zich goed laten informeren leven aantoonbaar langer.
woensdag 6 februari 2013 om 13:27
quote:DollyParton schreef op 06 februari 2013 @ 13:19:
Poldervrouw, ik denk dat TO meer geholpen is met hier zelf luchtiger in te staan (het gedrag van de arts niet op zichzelf, maar op de situatie te betrekken) dan een klacht in te dienen. Want waarsch krijgt ze of een standaard excuus brief of ze geven haar ongelijk en dan is ze nog geen stap verder.
Zelf heb ik het ook meegemaakt, spoedoperaties en dingen waar ik achteraf moeite mee had. Mijn ervaring is juist dat je dingen het beste meteen kunt zeggen en overleggen met betreffende arts. Soms ontstaat er een discussie, maar meestal ontstaat er van beide kanten begrip.
Ik heb een keer een klacht ingediend (wakker tijdens operatie) en dat was niet de schuld van de arts dus kreeg ik ongelijk. Het was belangrijk dat er onderzocht werd wat er mis ging, maar verder had ik er niets aan. Ik zou het een volgende keer anders doen.Eens. maar er wordt wat makkelijk overeen gestapt over het feit dat zij het wel zo ervaart (dat wil niet zeggen dat het ook zo is).. ze stelt zich niet aan in haar eigen beleving.. ze voelt zich ruk behandelt.. nou.. zeg dat dan tegen je arts.. Desnoods stuur je een brief en als het ziekenhuis dat zo wil, officieel via de klachten functionaris..
Poldervrouw, ik denk dat TO meer geholpen is met hier zelf luchtiger in te staan (het gedrag van de arts niet op zichzelf, maar op de situatie te betrekken) dan een klacht in te dienen. Want waarsch krijgt ze of een standaard excuus brief of ze geven haar ongelijk en dan is ze nog geen stap verder.
Zelf heb ik het ook meegemaakt, spoedoperaties en dingen waar ik achteraf moeite mee had. Mijn ervaring is juist dat je dingen het beste meteen kunt zeggen en overleggen met betreffende arts. Soms ontstaat er een discussie, maar meestal ontstaat er van beide kanten begrip.
Ik heb een keer een klacht ingediend (wakker tijdens operatie) en dat was niet de schuld van de arts dus kreeg ik ongelijk. Het was belangrijk dat er onderzocht werd wat er mis ging, maar verder had ik er niets aan. Ik zou het een volgende keer anders doen.Eens. maar er wordt wat makkelijk overeen gestapt over het feit dat zij het wel zo ervaart (dat wil niet zeggen dat het ook zo is).. ze stelt zich niet aan in haar eigen beleving.. ze voelt zich ruk behandelt.. nou.. zeg dat dan tegen je arts.. Desnoods stuur je een brief en als het ziekenhuis dat zo wil, officieel via de klachten functionaris..

woensdag 6 februari 2013 om 13:27
woensdag 6 februari 2013 om 13:28
@rococo, oké dan stel ik het anders. Stel jij hebt gigantische flaporen en je schaamt je daarvoor.. Je komt bij een arts je grote teen (of voor een mogelijk aanstaande zwangerschap, iig iets héél anders dan je flaporen waar je je eigenlijk voor schaamt!) je doet je sok uit en die arts heeft alleen maar oog voor jouw flaporen. Je probeert het gesprek 3 maal af te kappen door over iets anders te beginnen. De tranen springen je in de ogen als ze toch door blijft gaan... Gedurende de 25 minuten dat je daar binnen bent wordt er wel naar je grote teen gekeken, maar er wordt alleen maar over die flaporen van je gepraat. Hoe zou je je voelen?
Maar goed, jij schelt waarschijnlijk nooit? Jij hebt nooit een naar gevoel over een situatie? Jij vindt het een plausibele verklaring "Goh ja, je flaporen vielen me op en ik was bang dat jij dacht dat ik daar niet over durfde te praten..." Jij bent zo perfect dat je de arts in kwestie een grote knuffel zou geven en haar zou bestempelen als je favoriete arts.
Respect voor jou rococo!!! Sorry, helaas steek ik anders in elkaar........
(en ja in mijn vorige relaas schreef ik dat dokters ook mensen zijn ja. En daar blijf ik bij, en dat bedacht ik me ook bij deze arts. Ze is mens, ze is dokter en ze doet haar best. Maar omdat wij de klik niet hebben met elkaar en omdat ik geregeld in mijn nakie en mijn protheses voor haar neus lig vond ik het beter om voor een van haar 10 collega's te kiezen)
Maar goed, jij schelt waarschijnlijk nooit? Jij hebt nooit een naar gevoel over een situatie? Jij vindt het een plausibele verklaring "Goh ja, je flaporen vielen me op en ik was bang dat jij dacht dat ik daar niet over durfde te praten..." Jij bent zo perfect dat je de arts in kwestie een grote knuffel zou geven en haar zou bestempelen als je favoriete arts.
Respect voor jou rococo!!! Sorry, helaas steek ik anders in elkaar........
(en ja in mijn vorige relaas schreef ik dat dokters ook mensen zijn ja. En daar blijf ik bij, en dat bedacht ik me ook bij deze arts. Ze is mens, ze is dokter en ze doet haar best. Maar omdat wij de klik niet hebben met elkaar en omdat ik geregeld in mijn nakie en mijn protheses voor haar neus lig vond ik het beter om voor een van haar 10 collega's te kiezen)

woensdag 6 februari 2013 om 13:32
quote:poldervrouw schreef op 06 februari 2013 @ 13:27:
[...]
Eens. maar er wordt wat makkelijk overeen gestapt over het feit dat zij het wel zo ervaart (dat wil niet zeggen dat het ook zo is).. ze stelt zich niet aan in haar eigen beleving.. ze voelt zich ruk behandelt.. nou.. zeg dat dan tegen je arts.. Desnoods stuur je een brief en als het ziekenhuis dat zo wil, officieel via de klachten functionaris..
Ja, zo ken ik er nog wel een paar..
Maar goed het is dus haar eigen probleem en dat ga je toch niet op een ander afschuiven en zo andere mensen weer extra werk bezorgen? Moet er weer overlegd worden en geantwoord...
Alsof er al niet genoeg druk is in de zorg en de tijd al niet duur genoeg is.
Bij medische zaken is het vanzelfsprekend, maar dit gaat gewoon over de instelling van TO. Zij kan beter energie steken in het veranderen van haar negatieve instelling dan na een geslaagde operatie nog eens energie van anderen te vragen..
[...]
Eens. maar er wordt wat makkelijk overeen gestapt over het feit dat zij het wel zo ervaart (dat wil niet zeggen dat het ook zo is).. ze stelt zich niet aan in haar eigen beleving.. ze voelt zich ruk behandelt.. nou.. zeg dat dan tegen je arts.. Desnoods stuur je een brief en als het ziekenhuis dat zo wil, officieel via de klachten functionaris..
Ja, zo ken ik er nog wel een paar..
Maar goed het is dus haar eigen probleem en dat ga je toch niet op een ander afschuiven en zo andere mensen weer extra werk bezorgen? Moet er weer overlegd worden en geantwoord...
Alsof er al niet genoeg druk is in de zorg en de tijd al niet duur genoeg is.
Bij medische zaken is het vanzelfsprekend, maar dit gaat gewoon over de instelling van TO. Zij kan beter energie steken in het veranderen van haar negatieve instelling dan na een geslaagde operatie nog eens energie van anderen te vragen..
woensdag 6 februari 2013 om 13:34
quote:rococo schreef op 06 februari 2013 @ 13:24:
[...]
Dit was een gebrek aan voorlichting met een medisch onnodig gevolg. Totaal anders dan bij TO dus, voorbeeld is helemaal niet relevant?!
Je laatste opmerkingen zijn dermate generaliserend (jij veroordeelt vanwege een ervaring met je vader alle duizenden en duizenden medici en de werkwijze van elke medische instellingen) en gefrustreerd dat je niet serieus te nemen bent.
Jezus zeg, het gaat om het resultaat van 'klagen' over een behandeling of arts. En dus prima als voorbeeld. Of mag het alleen een voorbeeld zijn dat exact maar dan ook exact gelijk is? Als mijn vader al niet eens excuses krijgt bij echt ernstige gevolgen denk je dan werkelijk dat er een 'sorry' volgt voor een emotie dingetje?
De enige die hier zwaar gefrustreerd reageert ben je toch echt zelf hoor. Je kent deze hele geschiedenis niet. Gelukkig nam de rechter de zaak wel degelijk serieus toen er een zaak werd aangespannen en heeft hij mijn vader geheel in het gelijk gesteld en kreeg hij alle kosten vergoed.
En dat jij me niet serieus neemt zal me dan echt weer totaal aan mijn reet roesten. Jij doet er niet toe.
[...]
Dit was een gebrek aan voorlichting met een medisch onnodig gevolg. Totaal anders dan bij TO dus, voorbeeld is helemaal niet relevant?!
Je laatste opmerkingen zijn dermate generaliserend (jij veroordeelt vanwege een ervaring met je vader alle duizenden en duizenden medici en de werkwijze van elke medische instellingen) en gefrustreerd dat je niet serieus te nemen bent.
Jezus zeg, het gaat om het resultaat van 'klagen' over een behandeling of arts. En dus prima als voorbeeld. Of mag het alleen een voorbeeld zijn dat exact maar dan ook exact gelijk is? Als mijn vader al niet eens excuses krijgt bij echt ernstige gevolgen denk je dan werkelijk dat er een 'sorry' volgt voor een emotie dingetje?
De enige die hier zwaar gefrustreerd reageert ben je toch echt zelf hoor. Je kent deze hele geschiedenis niet. Gelukkig nam de rechter de zaak wel degelijk serieus toen er een zaak werd aangespannen en heeft hij mijn vader geheel in het gelijk gesteld en kreeg hij alle kosten vergoed.
En dat jij me niet serieus neemt zal me dan echt weer totaal aan mijn reet roesten. Jij doet er niet toe.
woensdag 6 februari 2013 om 13:36
quote:rococo schreef op 06 februari 2013 @ 13:32:
[...]
Ja, zo ken ik er nog wel een paar..
Maar goed het is dus haar eigen probleem en dat ga je toch niet op een ander afschuiven en zo andere mensen weer extra werk bezorgen? Moet er weer overlegd worden en geantwoord...
Alsof er al niet genoeg druk is in de zorg en de tijd al niet duur genoeg is.
Bij medische zaken is het vanzelfsprekend, maar dit gaat gewoon over de instelling van TO. Zij kan beter energie steken in het veranderen van haar negatieve instelling dan na een geslaagde operatie nog eens energie van anderen te vragen..
Wij weten toch helemaal niet hoe het exact zit ? Wie zijn wij om te oordelen of TO zich wel of niet aanstelt ?
Iets minder onvriendelijk mag ook wel
[...]
Ja, zo ken ik er nog wel een paar..
Maar goed het is dus haar eigen probleem en dat ga je toch niet op een ander afschuiven en zo andere mensen weer extra werk bezorgen? Moet er weer overlegd worden en geantwoord...
Alsof er al niet genoeg druk is in de zorg en de tijd al niet duur genoeg is.
Bij medische zaken is het vanzelfsprekend, maar dit gaat gewoon over de instelling van TO. Zij kan beter energie steken in het veranderen van haar negatieve instelling dan na een geslaagde operatie nog eens energie van anderen te vragen..
Wij weten toch helemaal niet hoe het exact zit ? Wie zijn wij om te oordelen of TO zich wel of niet aanstelt ?
Iets minder onvriendelijk mag ook wel
woensdag 6 februari 2013 om 13:37
quote:-kuuk- schreef op 06 februari 2013 @ 13:28:
@rococo, oké dan stel ik het anders. Stel jij hebt gigantische flaporen en je schaamt je daarvoor.. Je komt bij een arts je grote teen (of voor een mogelijk aanstaande zwangerschap, iig iets héél anders dan je flaporen waar je je eigenlijk voor schaamt!) je doet je sok uit en die arts heeft alleen maar oog voor jouw flaporen. Je probeert het gesprek 3 maal af te kappen door over iets anders te beginnen. De tranen springen je in de ogen als ze toch door blijft gaan... Gedurende de 25 minuten dat je daar binnen bent wordt er wel naar je grote teen gekeken, maar er wordt alleen maar over die flaporen van je gepraat. Hoe zou je je voelen?
Maar goed, jij schelt waarschijnlijk nooit? Jij hebt nooit een naar gevoel over een situatie? Jij vindt het een plausibele verklaring "Goh ja, je flaporen vielen me op en ik was bang dat jij dacht dat ik daar niet over durfde te praten..." Jij bent zo perfect dat je de arts in kwestie een grote knuffel zou geven en haar zou bestempelen als je favoriete arts.
Respect voor jou rococo!!! Sorry, helaas steek ik anders in elkaar........
(en ja in mijn vorige relaas schreef ik dat dokters ook mensen zijn ja. En daar blijf ik bij, en dat bedacht ik me ook bij deze arts. Ze is mens, ze is dokter en ze doet haar best. Maar omdat wij de klik niet hebben met elkaar en omdat ik geregeld in mijn nakie en mijn protheses voor haar neus lig vond ik het beter om voor een van haar 10 collega's te kiezen)Serieus, waar hááál je het vandaan? ben echt benieuwd.
@rococo, oké dan stel ik het anders. Stel jij hebt gigantische flaporen en je schaamt je daarvoor.. Je komt bij een arts je grote teen (of voor een mogelijk aanstaande zwangerschap, iig iets héél anders dan je flaporen waar je je eigenlijk voor schaamt!) je doet je sok uit en die arts heeft alleen maar oog voor jouw flaporen. Je probeert het gesprek 3 maal af te kappen door over iets anders te beginnen. De tranen springen je in de ogen als ze toch door blijft gaan... Gedurende de 25 minuten dat je daar binnen bent wordt er wel naar je grote teen gekeken, maar er wordt alleen maar over die flaporen van je gepraat. Hoe zou je je voelen?
Maar goed, jij schelt waarschijnlijk nooit? Jij hebt nooit een naar gevoel over een situatie? Jij vindt het een plausibele verklaring "Goh ja, je flaporen vielen me op en ik was bang dat jij dacht dat ik daar niet over durfde te praten..." Jij bent zo perfect dat je de arts in kwestie een grote knuffel zou geven en haar zou bestempelen als je favoriete arts.
Respect voor jou rococo!!! Sorry, helaas steek ik anders in elkaar........
(en ja in mijn vorige relaas schreef ik dat dokters ook mensen zijn ja. En daar blijf ik bij, en dat bedacht ik me ook bij deze arts. Ze is mens, ze is dokter en ze doet haar best. Maar omdat wij de klik niet hebben met elkaar en omdat ik geregeld in mijn nakie en mijn protheses voor haar neus lig vond ik het beter om voor een van haar 10 collega's te kiezen)Serieus, waar hááál je het vandaan? ben echt benieuwd.
woensdag 6 februari 2013 om 13:44
Ik werk niet in de zorg. Verre ervan.
Ik heb wel heel veel respect voor mensen die dat wel doen. Het is hard werken, erg belangrijk werk en mensen-werk.
En oh wee als je je een foutje maakt, of je niet perfect gedraagt..., dat blijkt wel weer hier.
Kortzichtig en jammer.
Een klachtensysteem is van belang. Voor medische of onethische zaken. Jammer als het functioneren ervan ook belast wordt als er niets fout gaat,maar het iemand gwoon niet bevalt. Tja.. ik zou wel drie keer nadenken voor ik de kostbare tijd van mensen in de zorg voor mijn eigen gemiezel zou opeisen.
Daarvoor hoef je er niet te werken, toch?
Ik heb wel heel veel respect voor mensen die dat wel doen. Het is hard werken, erg belangrijk werk en mensen-werk.
En oh wee als je je een foutje maakt, of je niet perfect gedraagt..., dat blijkt wel weer hier.
Kortzichtig en jammer.
Een klachtensysteem is van belang. Voor medische of onethische zaken. Jammer als het functioneren ervan ook belast wordt als er niets fout gaat,maar het iemand gwoon niet bevalt. Tja.. ik zou wel drie keer nadenken voor ik de kostbare tijd van mensen in de zorg voor mijn eigen gemiezel zou opeisen.
Daarvoor hoef je er niet te werken, toch?
woensdag 6 februari 2013 om 13:45
Wellicht uit je postings waar in dit topic de arrogantie, belerendheid en betweterigheid vanaf spat (niet eens druipt...)
Jammer dat je je laatste post gewijzigd hebt want dat was namelijk ook weer een heel mooi voorbeeld 'over dat jij toch maar mooi eerder de nuance had dan de persoon waar je op reageerde'
Hier een veer, stop 'm op het donkere plekkie waar hij hoort en doe niet zo vreselijk gefrustreerd.
Jammer dat je je laatste post gewijzigd hebt want dat was namelijk ook weer een heel mooi voorbeeld 'over dat jij toch maar mooi eerder de nuance had dan de persoon waar je op reageerde'
Hier een veer, stop 'm op het donkere plekkie waar hij hoort en doe niet zo vreselijk gefrustreerd.
woensdag 6 februari 2013 om 13:46
woensdag 6 februari 2013 om 13:48
quote:helene77 schreef op 06 februari 2013 @ 12:38:
@Summer. Ik kan met al jullie reacties iets, in het bijzonder de ervaringsverhalen over de afhandeling van klachten.
Die vind ik wat te gemakkelijk, maar deze reactie geeft mijns inziens wel goed aan hoe je erin staat. Jammer hoor, vooral ook voor jezelf.
@Summer. Ik kan met al jullie reacties iets, in het bijzonder de ervaringsverhalen over de afhandeling van klachten.
Die vind ik wat te gemakkelijk, maar deze reactie geeft mijns inziens wel goed aan hoe je erin staat. Jammer hoor, vooral ook voor jezelf.
Computer says nooooo