Gezondheid alle pijlers

3 x wortelkanaalbehandeling-kies eruit-nog veel pijn!

06-02-2013 19:47 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Hopelijk is er niemand die dit ooit ook heeft gehad, maar "stiekem" hoop ik op iemand die dit wel ooit gehad heeft maar er nu vanaf is!

Mijn eerste kies rechtsboven deed al zo'n 3 weken pijn (maar omdat er eerst een verstandskies uit moest even hiermee gewacht), toen ik voor deze kies naar de weekend-tandarts ging. Deze maakte foto' s en zei: er is een wortelkanaalbehandeling nodig. Nou ja, dat heb ik eerder gehad, niet fijn, maar wilde van de pijn af zijn dus: oke!

Heb verder niet naar de foto' s gevraagd ofzo. Zij gaf gewoon aan, ook op het formulier naar mn eigen tandarts: wortels nmr....en... (geloof 2 kanaaltjes) ontsteking.

Die wortelkanaalbehandeling moest de pijn oplossen en mijn eigen tandarts moest het maandag afmaken (wordt vaak in 2 x gedaan, eerst noodvulling, dan definitieve). Pijn bleef, ook nadat mn eigen tandarts het had "afgemaakt". Getest of het echt die kies was met warm/koud en tikken en ja, als je die aanraakte ging ik door de grond. Maar goed, afwachten of deze 2e (en diepere en definitieve) wortelkanaalbehandeling wat op had gelost.

9 dagen later ging ik nog steeds kapot vd pijn, toen heeft hij het weer opengemaakt, en er een medicijn ingespoten (soort antibioticum) in de hoop dat dat hielp. En hij heeft de plek met de laser behandeld. Op foto' die nogmaals gemaakt werden niks te zien....

Nog steeds zelfde en veel pijn en kies er (helaas) uit laten halen, we wisten het beiden niet meer, en ik wilde op dat moment alleen dat ding eruit. Dan maar een brug laten maken daarna...

Nu ben ik 3 weken verder en heb ik enorme zenuwpijn boven en rondom het gat en bij de kies erachter. Ik heb constant van die zenuwscheuten en het doet echt ZO ontzettend veel pijn!! Heb ook knallende koppijn en ben heel duizelig en misselijk.

Alweer 2 keer teruggeweest en mijn tandarts is superlief en begripvol en hij heeft me altijd kunnen helpen in mn leven, maar nu dus niet....Hij wil me naar de pijnpolikliniek sturen! " Omgaan met de pijn" is dan toch een doel daar, en gesprek met psycholoog...en je krijgt morfine etc (maar al geprobeerd, helpt ook niet:( ).

Iemand nog enig idee?? Komende woensdag naar kaakchirurg, maar daar verwacht de tandarts niks van...

Ik baal enorm!!! Ben ten einde raad en heb enorm veel pijn.

Misschien heeft iemand nog een tip of zoiets meegemaakt.

Groetjes!
Ik leef met je mee. Ik heb een ontsteking aan een wortelpunt gehad en dat is het ergste wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Ik vind het onbegrijpelijk dat je tandarts zo met je hebt lopen etteren, terwijl je al veel eerder naar een kaakchirurg had moeten gaan. Veel sterkte.
Mijn ontsteking werd ook pas ontdekt toen de kaakchirurg het opensneed.
Je tandarts wil je wel naar een pijnpoli laten gaan (met morfine en een psycholoog) maar aan een kaakchirurg had ie nog niet gedacht?!

Ik zou de kaakchirurg bellen, zeggen dat je op het punt staat jezelf iets aan te doen en vragen of ie een gaatje (...) eerder dan woensdag heeft.
sterkte ! en toch maar hopen dat de kaakchirurg het kan oplossen, zodat je van de pijn af bent.
Wees jezelf....
Laat je verwijzen naar een kaakchirurg. Aan de andere kant: Als er op de foto's niks te zien is, als er AB in de zenuwholte is gespoten, dan moet het ook wel echt over zijn.

Geen ervaring mee. Gelukkig.
Naja zeg! Bespreken met een psycholoog, alsof je pijn in je mond verzint! Ik vind dit van de zotte. Ik zou naar een andere tandarts gaan voor een second opinion.

Ik heb ook ooit een zenuwontsteking gehad. Tandarts kon niks vinden. Ook niet met de warm/koud methode. En ik verging maar van de pijn. Gelukkig nam hij me wel serieus. En uiteindelijk kon hij naar aanleiding van mijn aanwijzingen er achter komen welke kies het was. En ik voelde de pijn door mijn hele mond. Mijn kies voelde gewoon net iets 'anders' voor mijn gevoel. Maar de pijn zat dus door mijn hele mond. Ben wel drie keer met spoed terug geweest, totdat de oorzaak gevonden werd. Vervolgens kreeg ik na de wortelkanaalbehandeling een opgezette wang, door de ontsteking. Eigenlijk was ik wel 'blij' met mijn dikke wang. Want nu was te zien dat ik echt pijn had en mezelf niet aanstelde.

Op de speciale wortel foto was mijn ontstoking in de wortelpunt amper te zien. Dat zo'n kleine ontsteking zo'n pijn kan doen.

Mijn wortels waren ondertussen al afgestorven.

Afijn, na de wortelkanaalbehandeling heb ik geen echte pijn meer gevoeld. Wel dus een dikke ontstoken wang, maar de pijn was

weg.

Misschien zit de ontsteking wel ergens anders bij jou en is deze ook amper te zien op de foto. Kan een kaakchirurg in het ziekenhuis wat voor je betekenen (ik noem maar wat hoor, geen verstand ervan).
Ik heb mezelf al laten verwijzen naar een kaakchirurg. Staat ook in mijn tekstje toch? Dat ik er woensdag heen ga? Hopen dat die iets weet ja....:(:(

@paloma: hoe ging dat bij jou?? ook eerst wortelkanaalbehandelingen enzo gehad eerst? En op foto' s ook niks te zien? en toch een ontsteking ontdekt bij opensnijden?

Ik moet er echt niet aan denken dat ze het weer open gaan maken....dan moeten ze geloof ik echt mijn kaakbot in ofzo, kaakholte, want kies is er al uit.

Zelf heb ik het idee dat alle zenuwen pijn doen en getriggerd zijn door de vele ingrepen!

Dus ik ben ontzettend bang dat het alleen maar erger wordt als ze het weer open maken....hoe meer ze er aan lopen te frutten....:(:(
@eiland: maar jouw pijn was wel weg na de wortelkanaalbehandeling en er was wel iets (al was het maar klein) op de foto' s te zien?

Kon je mbv de warm/koud methode wel voelen welke kies de boosdoener was uiteindelijk....of hoe ben je daarachter gekomen?
Ik heb dit ook gehad, behalve dat de tandarts me na de wortelkanaalbehandeling doorstuurde naar de kaakchirurg.

Daar een wortelkanaalbehandeling gehad door het tandvlees heen.

Viel heel erg mee, en ik ben echt een schijterd.

Maar er werd toen tegen me gezegd dat mocht het niet helpen dat de kies getrokken moest worden.

Het heeft wel geholpen.

Maar ik begrijp dat de kies al getrokken is?

Misschien dat er een heel klein stukje wortel nog in zit?

Ik hoop dat je uithoudt tot woensdag, zenuwpijn is echt niet fijn, sterkte!
dankje!!

de kies is er al uit ja....klote!!
Ik kon met de warm/koud methode niet voelen welke kies de boosdoener was. Als ik op de kies drukte met mijn vinger, voelde hij anders.
Hier na een wortelkanaal doorgestuurd naar de kaakchirurg met nog steeds dezelfde pijn. Het werd een wortelpuntverwijdering, helaas heeft die ook twee keer plaatsgevonden, want de eerste kaakchirurg had niet genoeg weggehaald . Nu ben ik pijnvrij, maar het is nog wel gevoelig, ze zeggen dat dat kan blijven en vind ik niet erg, want het doet allang niet zo'n pijn meer. Ik raad je aan naar de kaakchirurg te gaan, die kunnen vaak meer zeggen dan een tandarts.
Maar misschien zit er nog wel een klein stukje wortel, misschien zijn de kanalen niet goed schoon, maarja, ik weet het niet, ik ben geen tandarts

Maar woensdag, dat duurt nog een week!

Kun je niet vragen of ze je bellen mocht er iemand uitvalllen/niet op komt dagen?
Ja , wortelpuntverwijdering, zo heet dat.
quote:fora1982 schreef op 06 februari 2013 @ 20:18:@paloma: hoe ging dat bij jou?? ook eerst wortelkanaalbehandelingen enzo gehad eerst? En op foto' s ook niks te zien? en toch een ontsteking ontdekt bij opensnijden?Ik had een vulling die los zat en na mijn vakantie gelijk op een vrijdagochtend naar de tandarts om de vulling te laten vervangen. Alles goed en wel. Vrijdagavond begin ik een drukkend gevoel te krijgen aan de tand met de nieuwe vulling (voortand). Zaterdagochtend vroeg lag ik te huilen als een kind van de pijn. Naar de weekend tandarts. Die wilde een wortelkanaalbehandeling doen, maar die kwam niet verder dan verdoving op verdoving geven want ik gilde de halve straat bij elkaar van de pijn. Meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis, alwaar ik bij een leerling kaakchirurg terechtkwam. Die heeft met de telefoon aan z'n oor (aan de andere kant hing de echte kaakchirurg ) de aanwijzingen opgevolgd en diverse maten "mesjes" (ik weet niet hoe het heet) geprobeerd om de zenuw door te snijden (is dat wat ze doen?). Afijn, nooit heb ik geweten dat ik zo hard kan gillen. Maar het is hem gelukt en ik kan je niet vertellen hoeveel opluchting dat gaf. Ik had nog steeds last maar echt de ergste pijn was weg. De volgende dag of de dag daarop (weet ik niet meer) terug naar de kaakchirurg, in de ligstoel, groen doekje over m'n gezicht, fikse verdoving en daarna heb ik nooit meer iets gevoeld. Wat een nachtmerrie. Als ik jou was dan zou ik echt morgen bellen en de tranen uit m'n ogen persen. Wat jij moet voelen doet echt onmenselijk veel pijn.
Stel hier je vraag eens.
TO: Is de kies in zijn geheel wel goed weggehaald? En is de zenuw wel goed 'doodgemaakt?'. Anders blijft hij pijnscheuten geven!

Edit: kan de ontsteking ook niet zijn overgeslagen naar een andere kies? Dit heb ik namelijk ook eens gehad, en van die kies had ik niet echt last, de pijn zat er meer onder ipv echt in die kies (en dus de kies die ze behandeld hadden).

Heb ook meerdere keren een wortelbehandeling gehad, meestal deden ze deze dan volledig in 1 sessie, dus leeghalen,vullen etc.

Kan je wel vertellen dat ik wel kon janken van geluk toen ze me de eerste keer een verdoving gaven, want wat had ik een pijn door die rotzenuw! Heb er nachten niet van geslapen en zat echt op het punt van een tang pakken en de kies er zelf uittrekken.. Toen ik eindelijk niets meer voelde door de verdoving.. Halleluja haha!
quote:eiland schreef op 06 februari 2013 @ 20:15:

Naja zeg! Bespreken met een psycholoog, alsof je pijn in je mond verzint! Ik vind dit van de zotte. Ik zou naar een andere tandarts gaan voor een second opinion.

Ik heb ook ooit een zenuwontsteking gehad. Tandarts kon niks vinden. Ook niet met de warm/koud methode. En ik verging maar van de pijn. Gelukkig nam hij me wel serieus. En uiteindelijk kon hij naar aanleiding van mijn aanwijzingen er achter komen welke kies het was. En ik voelde de pijn door mijn hele mond. Mijn kies voelde gewoon net iets 'anders' voor mijn gevoel. Maar de pijn zat dus door mijn hele mond. Ben wel drie keer met spoed terug geweest, totdat de oorzaak gevonden werd. Vervolgens kreeg ik na de wortelkanaalbehandeling een opgezette wang, door de ontsteking. Eigenlijk was ik wel 'blij' met mijn dikke wang. Want nu was te zien dat ik echt pijn had en mezelf niet aanstelde.

Op de speciale wortel foto was mijn ontstoking in de wortelpunt amper te zien. Dat zo'n kleine ontsteking zo'n pijn kan doen.

Mijn wortels waren ondertussen al afgestorven.

Afijn, na de wortelkanaalbehandeling heb ik geen echte pijn meer gevoeld. Wel dus een dikke ontstoken wang, maar de pijn was

weg.

Misschien zit de ontsteking wel ergens anders bij jou en is deze ook amper te zien op de foto. Kan een kaakchirurg in het ziekenhuis wat voor je betekenen (ik noem maar wat hoor, geen verstand ervan).Inderdaad, dit vind ik ook belachelijk! Zo idd ook voor een second opinion gaan TO! Dat ze je ook van die zware pijnstillers meegeven zonder dat ze weten waardoor het komt! Vind het echt arrogant, misschien hebben we wel iets gemist in je mond en willen ze dat niet toegeven: want ze maken geen fouten
@paloma: hebben ze zenuwen doorgesneden? en zonder verdoving? Je was zo hard aan het gillen zei je? en een leerling-kaakchirurg met de tel. aan zn oor is het gelukt? eng!

en wat deden ze de volgende dag dan nog?

@gucciguilty: ik heb ook het idee dat het meer erboven zit als IN de kies zelf, snap het gewoon niet meer! geen idee of ze het "goed" hebben gedaan die kies verwijderen, dat kan je nooit weten he...op foto' s zie toch geen drol..
quote:fora1982 schreef op 07 februari 2013 @ 17:46:

@paloma: hebben ze zenuwen doorgesneden? en zonder verdoving? Je was zo hard aan het gillen zei je? en een leerling-kaakchirurg met de tel. aan zn oor is het gelukt? eng!

en wat deden ze de volgende dag dan nog?Nee, ik had inmiddels al wat verdovingen gehad maar ik had nog steeds onwijs veel pijn. Toen ie de juiste maat mesje gevonden toen was de zenuw snel doorgesneden (althans dood) en toen voelde ik een stuk minder pijn (ook toen de verdoving was uitgewerkt). De volgende dag hebben ze eerste gecheckt of de zenuw inderdaad dood is. Dat doen ze middels een pen (achtig ding) waarmee ze een stroomstootje tegen je tand geven (om te zien of ie dood is). Helaas zat ie net één tand ernaast en toen ging ik zowat tegen het plafond (van de pijn door de stroomschoot). Afijn juiste tand gevonden en toen is via mijn tandvlees de ontsteking op de wortelpunt verwijderd. En dat laatste voel je niets van, met een goede verdoving.
@paloma....pff wat een lastig verhaal. geloof dat ik het allemaal niet zo goed snap! maar ze hebben het dus WEL opgelost! waar was dat? welke stad? moet anders maar daarheen gaan!

wat bedoel je met een mesje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven