Geld & Recht alle pijlers

Minder Wajong

06-02-2013 17:29 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klopt het dat het nettobedrag van de Wajong-uitkering in 2013 minder is geworden? Ik heb in januari en februari ongeveer 10 euro minder ontvangen dan in 2012.
Hoezo zo nieuwsgierig bedoelde ik.
Dat je uitkering gedaald is en de zorgtoeslag gestegen, heeft echter niets met elkaar te maken. De zorgtoeslag is gestegen vanwege een hoger eigen risico bij de zorgverzekering. De uitkering is gedaald vanwege een wijziging in de bruto-netto berekening.
quote:redband schreef op 06 februari 2013 @ 19:00:

Het schijnt dat je iets meer zorgtoeslag krijgt.En daardoor is de wajong iets minder.Dat is geld wat je weer inleverd op : huurtoeslag ¤6,- de voorlopige terruggaaf hier ( ¤147) ¤20,- is samen ¤26,- wat je inlevert aan toeslagen, de zorgtoeslag is voor ons met ¤25,- omhooggegaan, dus is het nu al min ¤1,- en ¤14,- minder Wia is min ¤15,-
quote:Beeldig schreef op 06 februari 2013 @ 19:36:

Hoezo zo nieuwsgierig bedoelde ik. Tja kan het ook zelf opzoeken met google maar ben lui Vroeg me gewoon af wat het netto bedrag was. en is het per 4 wk of maand?
quote:ronniemitchel schreef op 06 februari 2013 @ 20:02:

[...]

Dat is geld wat je weer inleverd op : huurtoeslag ¤6,- de voorlopige terruggaaf hier ( ¤147) ¤20,- is samen ¤26,- wat je inlevert aan toeslagen, de zorgtoeslag is voor ons met ¤25,- omhooggegaan, dus is het nu al min ¤1,- en ¤14,- minder Wia is min ¤15,-Daarom zei ik ook, het schijnt..
quote:vincent_j schreef op 06 februari 2013 @ 20:37:

[...]

Tja kan het ook zelf opzoeken met google maar ben lui Vroeg me gewoon af wat het netto bedrag was. en is het per 4 wk of maand?Eén nettobedrag zegt alleen niks. Ik ontvang ook Wajong, maar krijg een heel ander bedrag. En de volgende krijgt weer een ander bedrag, want het hangt nogal af van je persoonlijke omstandigheden.
quote:redband schreef op 06 februari 2013 @ 20:37:

[...]

Daarom zei ik ook, het schijnt..

Die twee dingen hebben zoals hierboven geschreven werd niets met elkaar te maken. Het heeft te maken met de nieuwe bruto-netto berekening. De bruto uitkering is juist hoger geworden, netto houd je er alleen minder van over.

Niet iedereen die Wajong ontvangt, heeft recht op (alle) toeslagen. Met een verdienende partner val je er al snel buiten bijvoorbeeld. De toeslagen zijn bovendien bedoeld voor mensen met een laag gezinsinkomen, niet exclusief voor ontvangers van een uitkering.
Ja, ja dat weet ik beeldig..
Dan hoef je niet zo vinnig op mij te reageren. Jij koppelde het aan elkaar, terwijl die koppeling helemaal niet vanzelfsprekend is. Als je dat weet, moet je het niet koppelen.
waarvan acte... over vinnig reageren gesproken..
Ik krijg idd iets meer zorgtoeslag, 88 euro, terwijl mjn ziektekostenverzekering me nu 96 euro per maand kost..
Ja zeker wel vervelend om er opeens ruim 10 euro op achteruit te gaan.

Gelukkig merken we er niet echt iets van omdat mijn man er netto juist weer iets op vooruit is gegaan.

Zorgtoeslag hebben we net geen recht meer op dacht ik.
quote:Snoopy80 schreef op 06 februari 2013 @ 18:29:

Word dr ff niet vrolijk van :(. Ik krijg al minder huurtoeslag (omdat ik in 2011 een halfjaar heb kunnen werken), moet vanaf dit jaar studieschuld gaan terugebetalen. Heb mijn autootje (toch best zuinige Twingo) al de deur uit gedaan om maar iets te besparen.Voor huurtoeslag in 2013 is je inkomen van 2011 toch helemaal niet relevant? Of ben je nu aan het terugbetalen omdat je toen teveel hebt ontvangen?
Nee, ik bedoel dat mijn 'beloning' voor een half jaar gewerkt te hebben, was dat ik 1100 euro huurtoeslag van dat jaar mag terugbetalen. Dat wordt dus elke maand verrekend nu.
Dat is zuur, maar wel iets wat je zelf had kunnen voorkomen door of tijdig je huurtoeslag aan te passen of tijdig geld opzij te zetten zodat je het terug kunt betalen.
Ja bij mij scheelt het 25 euro!
Je kunt peiljaar verlegging aanvragen voor duo?
Boekenlegger, dat heb ik gedaan..zolang ze nog aan t herberekenen zijn moet ik hun voorberekende bedrag dus toch nog terugbetalen. Leuk, instanties...not :(.
@snoopy80

Dat is rot! Hoe lang duurt die berekening?
Als ik dat wist, geen idee...ze zijn er al sinds november mee bezig en heb op 18 januari nog n heel pakket bewijsstukken verstuurd (speficaties van uitkering)...nu dus maar weer afwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven