Hufterigheid

06-02-2013 19:51 66 berichten
Ik maakte vanmiddag iets mee dat ik even van me af moet schrijven. Vorige week is de man van een collega plotseling overleden. Jonge vent, hij laat een vrouw en drie kinderen achter waarvan de jongste nog maar 1 jaar is. Kortom, heel tragisch.

Vandaag was de begrafenis en ik reed keurig op tijd het dorpje in waar ik moest wezen. Kerk gevonden, en op zoek naar een parkeerplaats reed ik een smal straatje in. Aan het eind stond een vrachtwagen van een koeriersdienst stil. Prima, kan gebeuren, en ik wachtte even. Achter mij verzamelden zich nog 6 auto's mensen die naar de begrafenis moesten. Op een gegeven moment werd het duidelijk dat de chaffeurs gewoon in de vrachtwagen zaten en geen aanstalten maakten verder te rijden. Wat bleek? Ze hadden de maximale rijtijd overschreden en moesten nu verplicht een pauze houden. Dus nee, ze gingen voorlopig niet rijden want dan zouden ze een boete krijgen. Dat ze de hele straat blokkeerden (terwijl er 200 meter verderop een parkeerplaats was) en dat wij allemaal te laat op de begrafenis dreigden te komen, dat deerde ze niet. Zij wilden geen boete en dus gingen ze niet rijden voordat hun 15 minuten rusttijd voorbij was. (Technisch was het overigens wel mogelijk om te rijden en ze moesten slechts 200 meter tot een parkeerplaats)

Ik (en verschillende mensen met mij) ben zo boos geworden! Dit is toch iets dat je niet kan maken? Je kan toch niet zo jezelf op de eerste plaats zetten? Het was overduidelijk hun eigen inschattingsfout geweest maar wij moesten ervoor boeten.

Uiteindelijk kwam het net op tijd goed en konden we nog op tijd de kerk binnen rennen, maar ik was zo verbaasd over deze hufterigheid..

Is dit een teken van de tijd of zijn mensen altijd al zo asociaal geweest?
Dus: om een lang verhaal kort te maken, isabon: wanneer jij ervoor betaald wordt, moeten 'die anderen' zich gewoon aan de letter van de wet houden, maar wanneer het jouw privé belangen schaadt, moeten diezelfde mensen zich maar voor eigen risico en rekening aanpassen aan jouw wensen.

Advocaat hè. Ik dacht het al.
quote:tof schreef op 06 februari 2013 @ 21:19:

Stel, de brandweer moet er voorbij. Of een ambulance moet verderop in de straat zijn....

"Tja, sorry hoor, ik mag niet rijden! Dan lopen jullie toch verder, naar die mevrouw met haar hartaanval verderop. Eerst de rusttijd afwachten, dan rij ik verder, meneer de ambulancier." Dat zijn toch uitzonderingen. Net als dat je dan door rood mag rijden, of een chauffeur die staat te lossen zijn wagen weg zal halen.
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan de vrachtwagenchauffeurs en/of busbestuurders onder ons: hoe precies weet je vantevoren wanneer je rusttijd begint?

Die begintijd staat toch in principe vast, op het moment dat je je wagen start?! Als dit inderdaad het geval is, vindt ik het absoluut fout gedrag van deze chauffeur. Dan weet hij dus vantevoren wanneer hij zijn auto aan de kant van de weg moet hebben staan, en kan hij dus op tijd zoeken naar een geschikte parkeerplek. D.w.z. een waar hij veilig staat en niemand hindert. En dat is dus niet midden op de weg.

BEKEURING!
De rijtijdenwet kost chauffeurs duizenden euro's. Even starten om weg te rijden kan niet. Zelfs bij een paar minuten ben je al in overtreding. Ja, zo wordt er gehandhaafd. En nee, dit heeft niets te maken met een verkeerde planning. Je hebt te maken met files onderweg en blijkbaar waren ze prima op tijd om te lossen. Ja, ze staan vaak niet handig in de straat geparkeerd, maar het is wel handig als jij je spulletjes kunt kopen in die winkel. Ik ben regelmatig op pad met chauffeurs dus ik weet waar ik over praat. Ik weet ook dat er al jaren gelobbyd wordt om de rijtijdenwet te versoepelen, maar zo eenvoudig gaat dat niet. Voortaan dus op tijd naar een afscheid gaan. Er kan onderweg ook ander oponthoud plaatsvinden.
Ik heb het even nagezocht: 'de chauffeur mag afwijken van de rij-en rusttijden om een geschikte stopplaats te bereiken'

Het lijkt mij toch dat midden in een straat niet valt onder 'geschikte stopplaats'.

Dus.
quote:annabel_k schreef op 06 februari 2013 @ 21:34:

Ik heb het even nagezocht: 'de chauffeur mag afwijken van de rij-en rusttijden om een geschikte stopplaats te bereiken'

Het lijkt mij toch dat midden in een straat niet valt onder 'geschikte stopplaats'.

Dus.Idd, ze mogen gewoon naar een parkeerplaats rijden. Dat is geen overtreding. Gewoon hufterigheid dus.
quote:isabon schreef op 06 februari 2013 @ 21:40:

Idd, ze mogen gewoon naar een parkeerplaats rijden. Dat is geen overtreding. Gewoon hufterigheid dus.

AMEN

Slotje dan maar?!
Yes, probleem opgelost :-)
quote:annabel_k schreef op 06 februari 2013 @ 21:34:

Dus.Zo lang die chauffeur geen wet breekt wanneer hij stopt, is er niets aan de hand.
quote:Amand schreef op 06 februari 2013 @ 21:49:

Zo lang die chauffeur geen wet breekt wanneer hij stopt, is er niets aan de hand.Af!!! In je mand!
Als het niet correct is wat ik beweer, dan kun je dat altijd met argumenten weerleggen hoor. No problem.
Hij breekt toch de regelgeving dat hij niet nodeloos voor een gevaarlijke situatie mag zorgen door zomaar op de weg te stoppen en geen opstoppingen mag veroorzaken. Die wetgeving breekt hij dan dus in mijn ogen.
quote:Amand schreef op 06 februari 2013 @ 22:01:

Als het niet correct is wat ik beweer, dan kun je dat altijd met argumenten weerleggen hoor. No problem.

Sja of er wordt gewoon niet op je gereageerd.

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:iris1969 schreef op 06 februari 2013 @ 21:17:

[...]

Tja dan is er sprake van onaardig gedrag én van overschrijding van de regelgeving.Ik weet uit mijn ervaring met transporteurs en chauffeurs, dat de rijtijdenwet echt lastig is. Wellicht is het zo, dat er eerst een fikse boete wordt uitgedeeld, waartegen je dan, met alle tijd, geld en moeite vandien, bezwaar kunt maken?
Amand, mijn man is chauffeur, ik weet dus prima waar ik het over heb als zeg dat werkgever en werknemer er samen voor moeten zorgen dat de rijtijdenwet wordt nageleefd. Een kwestie van goed plannen, en als chauffeur je mond open trekken als je weet dat je binnen afzienbare tijd pauze moet maken. Midden op de weg stil staan is nergens voor nodig.

In NL mag je trouwens idd afwijken van de wet om een parkeerplaats te zoeken, echter word daar in het buitenland niet altijd zo soepel mee omgegaan. Aangezien er weken na dato nog gecontroleerd kan worden, is het handig om je gewoon aan de regels te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven