Gezondheid alle pijlers

teveel vitaminen schadelijk?

07-02-2013 18:30 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vandaag ben ik begonnen om axium multie extra vrouw te slikken, dat is een multivitamine met verschillende vitamines erin.

Maar daarvoor slik ik 2 magnesium tabletten per dag en vitamine C er naast. Wat ik mij dus afvroeg is of ik die magnesium en vitamine c er naast gewoon kan blijven door slikken? of heb ik aan die multivitamine wel genoeg? Is dat niet schadelijk als ik ook nog die extra magnesium en vitamine c? Krijg ik dan niet teveel vitamine binnen?
Dat kun je op de verpakking toch zien aan de ADH?
Teveel vit c plas je gewoon weer uit en.is dus niet schadelijk. Magnesium zou schadelijk kunnen zijn. Google het even.
Te veel Vitamine C plas je uit

Te veel aan Magnesium geeft diarree
Teveel vit C is ook gewoon ongezond.
quote:Suze02 schreef op 07 februari 2013 @ 18:37:

Teveel vit C is ook gewoon ongezond.Daarover zijn de meningen erg uiteenlopend. Vooral ook hoeveel teveel vit. C zou zijn.
http://www.voeding-kennis ... de-mteveel-vitamines.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Soms wordt gewezen op het risico van teveel vitamines of mineralen. In hoeverre moet je hier nu bang voor zijn?

Allereerst gaan we uit van een normale, gevarieerde voeding. Hierbij is het risico om teveel vitamines/mineralen in te nemen vrijwel uitgesloten. Zeker als de uitgangspunten van de Schijf van Vijf worden gehanteerd, kun je hier vanuit gaan. Zorg dat geen enkel product in (erg) grote hoeveelheden wordt gegeten.

Ten tweede zijn er producten die worden verrijkt met extra vitamines/mineralen. Als dat het geval is, kun je dat op het etiket lezen. Ook hier hoef je niet gauw bang te zijn dat je teveel van deze stoffen binnenkrijgt. In de wet is namelijk vastgelegd dat vitamines en mineralen met een risico niet onbeperkt mogen worden toegevoegd door de fabrikanten. Als advies geldt ook hier: neem van geen enkel product extreem grote hoeveelheden.

Als laatste zijn er voedingssupplementen. Dit zijn meestal pillen die bovenop de normale voeding worden ingenomen. Als je gezond bent en een goed eetpatroon hebt, kun je met voedingssupplementen meer binnenkrijgen dan de geadviseerde hoeveelheid vitamines en mineralen. Dat is over het algemeen geen probleem. Kijk wel even op het etiket naar de hoeveelheid ADH, ofwel Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Hier staat een percentage, bijvoorbeeld 50%. Dat betekent dat je met de aanbevolen dosering 50% van de ADH binnenkrijgt. Het wordt afgeraden om voedingssupplementen te nemen met vitamines en/of mineralen boven 100% ADH. Een uitzondering hierop zijn enkele vitamines waarvoor hogere geadviseerde hoeveelheden voor bepaalde doelgroepen gelden, zoals foliumzuur voor zwangere vrouwen.

We kunnen het advies nog wat verder toespitsen, namelijk per vitamine en mineraal. De ene stof geeft namelijk meer risico’s dan de andere. Door de Europese Commissie is de onderstaande indeling gemaakt. Let op dat het hier gaat om een indeling voor gezonde volwassenen, dus niet voor kinderen of mensen met een ziekte. Verder gelden de gegevens alleen op de lange termijn, dus niet als de consumptie één of enkele dagen te hoog was.

Te hoge inname geeft geen risico: Vitamine B1, B2, B5, B8, B12, K

Te hoge inname geeft een risico, maar komt niet gauw voor: Vitamine B3, B6, B11, C, D, E, chroom, molybdeen, fosfor, selenium, magnesium

Te hoge inname is een reëel risico: Vitamine A,calcium, koper, fluor, jodium, ijzer, mangaan, zink
According to The Merck Manuals Online Medical Library, the tolerable upper limit for vitamin C is 2,000 mg per day, or 2 g, which means that doses over this amount could be considered to be an overdose.

Some of the more common symptoms of a vitamin C overdose involve the digestive tract. If you consume more than 2,000 mg of vitamin C, you may develop severe gastrointestinal irritation and diarrhea, EMedTV notes. Not only can this cause significant discomfort, but extended episodes of diarrhea or vomiting can lead to dehydration, causing extreme thirst, fatigue, low urine output and reduced blood pressure. Diarrhea and vomiting can also cause electrolyte imbalances.
http://mens-en-gezondheid ... taminen-of-mineralen.html
Het hangt ook van je persoonlijk situatie of je zwanger bent of je sport etc. Of je rookt enzo
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik slik nu multivitamine en daar laat ik het bij, de rest laat ik gewoon liggen voor wat het is. Dat lijkt mij beter.
Alleen te veel vitamine A is schadelijk voor de lever en alvleesklier. Maar dan ook echt schadelijk.
Axium even bekeken: er zit 250% van de ADH vit C in. Waarom zou je dan in vredesnaam nog extra Vit C slikken?
dat was mijn vraag ook, vandaag ben ik dus begonnen met die multivitamine te slikken, en heb nog geen extra vitamine c genomen, ik dacht eerst vragen voordat ik het wel zou doen
ik heb dat weleens eerder gelezen, dat het slikken van multivitaminetabletten niet gezonder maakte en het leven niet verlengde. Bij een dubbelblind wetenschappelijk onderzoek bleken de niet-slikkers gezonder te zijn.

Maar ja, misschien was de wetenschapper verbonden aan de Gezondlobby en niet aan de Chemielobby; daar kom je toch niet achter.

Af en toe, als ik te weinig vlees heb gegeten, neem ik weleens zo'n vitaminen-mineralen dragee. Ik ben nog niet dood en nooit ziek dus no problem.
it's a big club and you ain't in it
quote:rionyriony schreef op 07 februari 2013 @ 18:59:

ik heb dat weleens eerder gelezen, dat het slikken van multivitaminetabletten niet gezonder maakte en het leven niet verlengde. Bij een dubbelblind wetenschappelijk onderzoek bleken de niet-slikkers gezonder te zijn.

Dit is precies wat mijn internist mij vertelde. Hij raadde me om die reden multivitamines af, met uitzondering van de voorgeschreven preparaten (zoals foliumzuur bij zwangeren).

Ik zou het geld dus lekker in mijn zak houden en gewoon gezond en gevarieerd eten. Da's beter.

Dat heb ik ook gelezen inderdaad. De aanvulling daarbij is wel, dat veel mensen multivitaminen gebruiken in plaats van gezonde en gevarieerde voeding. Dat laatste blijft natuurlijk nodig.

Ik merk bij mezelf wel dat, als ik stop met multivitaminen, ik last krijg van aften, verkoudheden en pukkeltjes. Mijn weerstand wordt dan minder. Dat is wel minder in de zomer trouwens.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Gewoon eten volgens de schijf van vijf en dan is het genoeg tenzij een arts anders voorschrijft door ziekte.
Allang achterhaald Waterplant. De chemische troep en de uitputting van de grond zorgt ervoor dat de vitaminen en mineralen veel minder zijn dan vroeger.

http://www.gielenaroma.nl/index.php?page=vitaminen

http://www.e-net-commerce.net/gezond/landbouw.html

Vit D is nu sowieso een aanrader want die krijgen we echt niet genoeg in de winter. De zon is te zwak.

http://mens-en-gezondheid ... or-vitamine-d-gebrek.html

http://www.vitamine-info. ... tekort-aan-vitamine-d-19/
Zo snel loop je geen tekorten op hoor, Kwallenbal. Ik mag vanwege een dieet maar heel beperkt gezonde dingen eten. Om die reden word ik jaarlijks geprikt op tekorten. Die zijn er alleen nooit. En ik eet dus níet volgens de voorschriften van het voedingscentrum (want dat mag in mijn geval niet).
Vitamine D is een uitzondering inderdaad, daarvan zijn de voorschriften recent ook aangepast.

Maar ja, misschien was de wetenschapper verbonden aan de Gezondlobby en niet aan de Chemielobby; daar kom je toch niet achter.

Af en toe, als ik te weinig vlees heb gegeten, neem ik weleens zo'n vitaminen-mineralen dragee. Ik ben nog niet dood en nooit ziek dus no problem.Misschien omdat mensen die zelden ziek zijn geen noodzaak zien in extra vitaminen slikken.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 07 februari 2013 @ 22:46:

[...]

Misschien omdat mensen die zelden ziek zijn geen noodzaak zien in extra vitaminen slikken.

Dat misschien ook, maar ze wijten het verschil zelf aan het feit dat mensen die sowieso ongezonder eten meer geneigd zijn om vitaminepillen te slikken én de mensen die vitaminepillen slikken eten (onbewust?) minder groenten en fruit omdat ze denken de boel al binnen te hebben.

Er is dus wel een verband tussen vit.pillen slikken en ongezonder zijn maar de oorzaak ligt daarbij niet in de pillen zelf. Als je er alert op blijft dat pillen geen vervanging zijn van groenten en fruit wordt je niet ongezonder van vit.pillen. Rare conclusie van de huisarts waar iemand het hierboven over had.
Kip

Ei
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven