Vriend wil niet mee naar personeelsfeestje

17-05-2008 19:21 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk part-time op een klein kantoor bij de baas aan huis. Er heerst een informele sfeer, de kids en de vrouw van de baas komen ook regelmatig even binnenvallen. Nu is er een personeelsfeestje georganiseerd: ik en mijn collega zijn met aanhang uitgenodigd. We gaan borrelen en uit eten. Hartstikke leuk, en bovendien betaalt de baas alles, heel aardig!

Het probleem is dat mijn vriend niet meewil. Ik heb het hem heel enthousiast voorgelegd, maar nee. Zijn antwoord was: 'Ik heb niets met die mensen, allemaal veel ouder, ik ken ze helemaal niet, nee, geen zin.' En daar baal ik nogal van... Het klopt wel dat iedereen wat ouder is (collega + vriendin + vrouw van de baas in de dertig, baas jaar of 50, wij allebei begin twintig), maar het lijkt me geen onoverkomelijk verschil. Oké, hij is wat verlegen aangelegd, maar ergens vind ik het er ook bij horen dat je als vriend van meegaat, daar kun je je toch wel een avondje overheen zetten? We hebben nu al ruim een jaar een relatie, dus daar kan het niet aan liggen. Het is ook niet dat we een heel weekend met collega's gaan kamperen in de Ardennen ofzo, over zoiets zou ik als vriendin ook twee keer achter mijn oren krabben. Hij heeft die avond niets anders. Ik wil gewoon heel erg graag mijn kerel aan iedereen laten zien; eten moet je toch, en borrelen doet hij ook vaak genoeg met zijn vrienden. En tja, mijn collega en baas waren nogal teleurgesteld dat hij niet mee komt, niet leuk om dan de opmerkingen te pareren ('Wat nou, durft 'ie niet soms?' 'Kom op Guinnevere, de zweep erover, hoor!' met een lach, maar toch, vervelend om je vriend te verdedigen als je er zelf ook niet echt blij mee bent...)

Wat moet ik hier nu mee? Moet ik zijn (in mijn ogen onredelijke) wens respecteren, de opmerkingen van mijn collega's maar trotseren, en ben ik gewoon een drammerig kreng? Of heb ik wel een punt, en is er een zinnige manier om hem wel mee te krijgen? Of hebben jullie zoiets meegemaakt, en hoe hebben jullie het dan opgelost?

Alvast bedankt!
Ik weet hoe vervelend het kan zijn. Ik ben denk ik de kampioen om alle bedrijfsetentjes, uitjes, weekendjes en vakanties te ontlopen. Ja wel die van mijn werk. Ik ga altijd mee met een partner. Ik vind het niet meer dan normaal. Wat is nou 1 avondje opofferen. En ja heel dubbel omdat ik zelf altijd er onderuit knijp omdat ik het vreselijk vind. Maar dat zou ik mijn partner niet aan doen. Daar zet ik mij wel overheen. Dat je partner gezichtsverlies leidt dat vind ik niet nodig.

De uitjes en etentjes in het verleden waar ik wel heen ben gegaan van mijn werk zijn stuk voor stuk niet leuk geweest. Uiteraard ging partner mee. Maar zelf toen besloten dat ik daar geen zin meer in had. Wat een narigheid.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Beetje overdreven om er een punt van te maken hoor. Ik zou tegen hem zeggen dat ik het jammer vind dat ie niet meegaat, maar wil ie niet, dan is dat toch verder ook geen probleem?

Zijn onredelijke wens respecteren? wat wil je anders doen dan? hem verplichten mee te gaan?
hij is uitgenodigd en niet verhinderd dus dan hoort ie mee te gaan? wat is dat nou voor onzin? van wie hoort dat zo dan??
Ik kan me goed voorstellen dat je vriend er geen zin in heeft, zou ik ook niet hebben. Maaarrrr, dat hoeft ook niet, hij doet dit namelijk niet voor zichzelf maar voor jou. Zoals al eerder is gezegd, vind ik dat hij best een avond kan investeren in iets dat voor jou belangrijk is.

Ik zou hem niet proberen enthousiast te maken en hem ervan te overtuigen dat het best leuk wordt. Dat word het waarschijnlijk niet (voor hem dan). Ik zou hem vragen zijn eigen belang voor een avondje aan de kant te zetten en aan jou zijde te staan omdat jij daar gelukkig van wordt. Vraag het dus meer als een gunst en toon begrip voor zijn weerstand. Misschien kun je voorstellen als 'tegenprestatie', de volgende keer iets te doen wat vooral hij leuk vind. (Zoals bijvoorbeeld naar de bioscoop om een afgrijselijk slechte actiefilm te bekijken).
GEZICHTSVERLIES?

Mensen mensen, het moet niet gekker worden hier
quote:sugarmiss schreef op 17 mei 2008 @ 20:22:

Natuurlijk kan TO zich ook wel alleen vermaken. Dat is het punt niet. Gaat er om dat je van haar vriend mag verwachten dat hij interesse toont om te weten te komen hoe de mensen zijn waar zij zich dagelijks mee bezig houd.Eerlijk gezegd boeit het mijn partner voor geen meter wie de mensen zijn met wie ik me dagelijks mee bezighoud op mijn werk en omgekeerd is dat ook zo.
quote:Emmeke schreef op 17 mei 2008 @ 23:40:

GEZICHTSVERLIES?

Mensen mensen, het moet niet gekker worden hierInderdaad zeg......het gaat om een personeelsfeestje.
quote:traincha2 schreef op 17 mei 2008 @ 23:43:

[...]

Eerlijk gezegd boeit het mijn partner voor geen meter wie de mensen zijn met wie ik me dagelijks mee bezighoud op mijn werk en omgekeerd is dat ook zo.Klinkt goed....
Il sluit me aan bij Marieke1981en vind eigenlijk ook wel dat de vriend van TO gewoon mee zou moeten gaan. Ik begrijp niet zo goed waarom het voor hem zo'n moeite is om zich dan maar eens een avondje op te offeren (want blijkbaar is dat het voor hem), al was het alleen maar omdat hij weet dat hij daar zijn vriendin een groot plezier mee doet. Kijk, komt het nou heel vaak voor, en wordt hij heel vaak naar dingen meegesleept die hij niet wil doen, dan is het een ander verhaal. Maar kom op, het gaat om één avondje...

Ik neem aan dat iedereen wel eens een keertje wat doet om iemand anders een plezier te doen (terwijl hij/zij het zelf niet echt leuk vindt), voelt ook best fijn hoor, onbaatzuchtigheid! En ik vind het ook wel een beetje bij het hebben van een relatie horen.
quote:Marieke1981 schreef op 17 mei 2008 @ 23:06:

Ik kan me goed voorstellen dat je vriend er geen zin in heeft, zou ik ook niet hebben. Maaarrrr, dat hoeft ook niet, hij doet dit namelijk niet voor zichzelf maar voor jou. Zoals al eerder is gezegd, vind ik dat hij best een avond kan investeren in iets dat voor jou belangrijk is.

Ik zou hem niet proberen enthousiast te maken en hem ervan te overtuigen dat het best leuk wordt. Dat word het waarschijnlijk niet (voor hem dan). Ik zou hem vragen zijn eigen belang voor een avondje aan de kant te zetten en aan jou zijde te staan omdat jij daar gelukkig van wordt. Vraag het dus meer als een gunst en toon begrip voor zijn weerstand. Misschien kun je voorstellen als 'tegenprestatie', de volgende keer iets te doen wat vooral hij leuk vind. (Zoals bijvoorbeeld naar de bioscoop om een afgrijselijk slechte actiefilm te bekijken).

Ben het volmondig met Marieke eens. Guinnevere, waarschijnlijk heb je er in eerste instantie te veel nadruk op gelegd dat het hartstikke gezellig wordt en heel gul is van je baas, en had je vriend daar geen boodschap aan. Hij weet zich waarschijnlijk geen houding te geven. Als je aangeeft dat je het daarom juist als een nog grotere gunst beschouwt als hij toch voor jou meegaat (en daar misschien wel 2 actiefilms, een avondje met hem snookeren, of naar zijn oma gaan tegenoverstelt) wil hij het misschien toch wel. Inderdaad: voor wat, hoort wat.

Ik herken veel van deze discussie: mijn man gaat liever zo min mogelijk mee naar familiebijeenkomsten, zowel van zijn als mijn familie. Zijn fam. is toch niet zo close, maar wij des te meer. Ik heb het er heel moeilijk mee gehad dat hij niet naar mijn moeders verjaardag wilde ofzo, hij is ook heel vaak niet gegaan (wat idd voor mij echt niet zo leuk is, je gaat hem toch verdedigen terwijl je zelf pissed bent) maar heb hem toch duidelijk gemaakt dat het bezoeken van belangrijke verjaardagen ((schoon)ouders, broers en zussen) er gewoon bij hoort in onze familie, en ook in mijn idee van familie zijn, en ik wil dat hij het voor mij doet. En nu doet hij het, gewoon voor mij! Wel blijft hij soms wat korter (kan niet goed tegen de drukte) en dat vindt niemand raar. Maar goed, weer ontopic: ik vind ook dat je in een relatie best wat voor elkaar kan overhebben en dat het argument 'geen zin hebben' gewoon niet zo heel sterk is - dan zou ik mijn huishouden ook niet meer doen, bijvoorbeeld.
quote:Antonio schreef op 17 mei 2008 @ 22:28:

Ik zou eigenlijk bij mijn sollicitatie zeggen: heren, dames, feestjes buiten werktijd zijn prima, maar dan is het mijn tijd en ik besluit of ik kom of niet. Ik kom in principe niet, als ik eens wel kom dan is het meegenomen. Ik richt mijn vrije tijd graag in op de manier waarop ik het wil.Oftopic: Het idee staat mij absoluut aan, maar in de praktijk zou het (voor mij) niet werken. Als ik mijn neus niet laat zien bij dergelijke gelegenheden, heeft dat echt negatieve consequenties in beoordelingsgesprekken. Als leidinggevende word van mijn namelijk verwacht dat ik het goede voorbeeld geef, en dat is in dit geval 'mijn neus laten zien op dit soort buiten-werk-activiteiten', helaas.... pindakaas.... Want ik vind er echt niets aan
quote:Marieke1981 schreef op 17 mei 2008 @ 23:46:

[...]

Klinkt goed....Ik neem aan dat dit cynisch is bedoeld? In dat geval: wij geven er de voorkeur aan om ons prive leven boven ons werkleven te stellen. We werken namelijk om te leven en we leven niet om te werken, dus in onze spaarzame vrije tijd hebben wij het liever andere zaken, dan collega's en personeelsfeestjes.
De mensen die stellen dat de vriend in kwestie mee 'moet' menen die dat nou echt? Dat kun je toch helemaal niet afdwingen? Zou het bij jullie echt problemen in jullie relatie geven als je man/vrouw niet mee wil naar een personeelsfeest?
Ik begrijp best wel dat TO vriend graag mee wil hebben, maar als hij niet wil dan houdt het toch gewoon op? Tuurlijk kan je dingen voor elkaar doen, maar als TO haar vriend dit niet voor haar wil doen, einde verhaal. Gezichtsverlies, pfft, dan til je er wel erg zwaar aan vind ik.
quote:Libby28 schreef op 17 mei 2008 @ 19:34:

Jij kunt het natuurlijk altijd nog op 'doe jij dit- doe ik dat' spelen,

(wel nu al iets bedenken wat jij wel bereid bent om te doen)

lekker vals, maar werkt vaak wel.........

Jezus Ja, laten we een belonings-kaart maken, mss laat hij de bril op de plee ook wel omhoog staan enzo.

En bij 10 stickertjes krijgt hij een heus kado'tje voor goed gedrag.

Tuurlijk is het vervelend dat je partner niet mee gaat. Zeker zo'n klein etentje , waar bij 2 koppels aanwezig zijn, is het leuk om je eigen partner mee te nemen.

ik zou het nog 1 maal rustig uitleggen, vertellen dat jij het gewoon erg fijn zou vinden als hij erbij is. Maar blijft hij bij zijn nee , dan is het dus gewoon nee.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
yamman wilt niet mee naar bedrijfsfeestjes ... nou dan niet . geen probleem.

Ik sta bij zijn bedrijfsfeestjes meestal als vrijwilliger achter de bar, of bij de BBQ flippin' burgers.(knap he voor een vega! )

haske gezellig...

Maar omdat ik zijn bedrijfsfeestjes altijd leuk vind dat zegt nog niet dat hij de mijne ook leuk zou moeten vinden.

en als ie iets tegen zijn zin moet doen , om mij te pleasen ... laat m dan maar thuis ....
quote:eleonora schreef op 18 mei 2008 @ 08:57:

De mensen die stellen dat de vriend in kwestie mee 'moet' menen die dat nou echt? Dat kun je toch helemaal niet afdwingen? Zou het bij jullie echt problemen in jullie relatie geven als je man/vrouw niet mee wil naar een personeelsfeest?

Nou ben ik al 100 jaar getrouwd dus er moeten wel gekkere dingen gebeuren wil iets problemen in mijn relatie opleveren, en ik vind ook niet dat iemand mee "moet", maar ik vraag me wel af wat er gebleven is van iets voor elkaar over hebben. Mijn man heeft regelmatig festiviteiten (hij is zelfstandige) waar ik dan acte de présence dien te geven en daar heb ik zelden zin in, maar ik doe het wél. Omgekeerd gaat hij mee naar personeelsfeestjes van mijn werk en daar staat hij ook niet om te trappelen, maar hij doet het wél.

Jemig zeg, het gaat maar om 1 avondje per jaar (waarschijnlijk), het lijkt me nauwelijks een enorme opgave om dat dan even voor elkaar over te hebben. "Geen zin in" vind ik in een relatie eigenlijk nogal een achterlijk excuus als het niet gaat om anaal genomen worden ofzo. Soms heb je gewoon iets voor elkaar over.
.
Ik word liever anaal genomen dan dat ik naar personeelsfeestje ga
Precies, Mariannanas, het gaat niet om iets 'moeten' maar het gaat om wat voor elkaar over hebben. Eén avond per jaar.

Yam, het is dus niet pleasen maar gewoon iets voor iemand anders (van wie je houdt) over hebben. Bij TO is dat nu een personeelsetentje, in jullie relatie kunnen dat weer andere dingen zijn. Als je er allebei geen probleem mee hebt dat ie niet meegaat, dan maakt het natuurlijk niets uit!
Ik zou hem gewoon wel dwingen hoor en als uiterste middel gehele onthouding van sex. Moet je kijken hoe snel het "probleem" zich oplost.
Zie QR
[quote]borodini schreef op 18 mei 2008 @ 09:10:

[...]

Jezus Ja, laten we een belonings-kaart maken, mss laat hij de bril op de plee ook wel omhoog staan enzo.

.

Borodini, ik schreef 'spelen', ik probeerde ermee duidelijk te maken dat je het hele 'ga mee' ook minder beladen kunt maken, daag hem uit,

probeer hem met humor, flirt...... over te halen.

Iets meer humor erin brengen will soms helpen......
quote:kaasfondue schreef op 18 mei 2008 @ 09:49:

Ik zou hem gewoon wel dwingen hoor en als uiterste middel gehele onthouding van sex. Moet je kijken hoe snel het "probleem" zich oplost.

Da's lekker volwassen. Kom op zeg.

Ik ben het met mariannanas eens, je kan best iets over hebben voor elkaar.
quote:Libby28 schreef op 18 mei 2008 @ 09:54:

[quote]borodini schreef op 18 mei 2008 @ 09:10:

[...]

.

Borodini, ik schreef 'spelen', ik probeerde ermee duidelijk te maken dat je het hele 'ga mee' ook minder beladen kunt maken, daag hem uit,

probeer hem met humor, flirt...... over te halen.

Iets meer humor erin brengen will soms helpen......

Nou, zo komt dat spelen niet over in je berichtje hoor, het komt over als het aloude kinderachtige chanteren \ manipuleren.

En zo ga je niet met elkaar om in een relatie. Ik zie het al voor me dat Vriend en ik heel de dag elkaar gaan lopen bespelen... nee dank je, wij overleggen gewoon.

Maar als jij zegt dat je het humoristisch bedoeld, dat zal dat wel.

En waarom moet die vriend mee onder het mom van "je moet iets voor elkaar overhebben" de vriendin kan net zo goed accepteren dat hij niet wil, en dat dus voor hem over hebben.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ik ben het met je eens M'rie, ik zou ook gewoon gaan. Sterker nog, ik gá gewoon (mijn man is ook zelfstandig). Maar als iemand echt niet wil en er worden termen gebruikt als 'moeten' dat vind ik dan wel weer erg ver gaan. Wat schiet je er mee op als je man/vrouw met een baklap en duidelijk tegen zijn/haar zin op zo'n feestje zit?

Ik heb dat met mijn ex regelmatig meegemaakt, die kon hemeltergend irritant zijn en bijvoorbeeld de hele avond met een gezicht als een oorwurm aan de bar blijven hangen en zuchten als ik kwam informeren of het allemaal goed ging. Dan wenste ik hem met terugwerkende kracht thuis op de bank.

In de relatie die ik nu heb zou ik het niet in mijn hoofd halen om thuis te blijven als mijn man iets van een event heeft waar hij mij graag bij wil hebben, in mijn vorige relatie was dat eerder regel dan uitzondering en niet voor niks. Zo'n mens met tegenzin in je kielzog, blegh, een blok aan je been.
quote:traincha2 schreef op 18 mei 2008 @ 08:54:

[...]

Ik neem aan dat dit cynisch is bedoeld? In dat geval: wij geven er de voorkeur aan om ons prive leven boven ons werkleven te stellen. We werken namelijk om te leven en we leven niet om te werken, dus in onze spaarzame vrije tijd hebben wij het liever andere zaken, dan collega's en personeelsfeestjes.Er zijn natuurlijk ook mensen met leuk werk, en hele leuke collega's, dan wordt zo'n feestje natuurlijk al een heel ander verhaal,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven