Geld & Recht alle pijlers

HELP!! Heeft deze koper gelijk ?

11-02-2013 16:09 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje:

Ik heb mijn huis verkocht, sleutel overdracht is geweest en nu begint de koopster te "zeuren" over onderstaande punten:

- van de schuur ontbreekt een sleutel; klopt maar die heb ik ook nooit gehad.

- Van de slaapkamerdeur ontbreekt het bovenste scharnier, klopt dit was altijd al ook tijdens bezichtiging, deur functioneert wel.

- Van het toilet doet een van de spoelknoppen het niet.

- Van de keukenapparatuur heb ik geen gebruiksaanwijzingen/garantiebewijzen achter gelaten. klopt omdat ik deze zelf niet heb bewaard en de keuken is 6 jaar oud dus geen garanties meer.

- Planchetjes badkamer + losse spiegel etc. hebben wij meegenomen, hadden we ook zelf aangeschaft.

Ook is het zo dat ik eigenlijk nog ¤ 80,- krijg van haar voor de gordijnen die ze wilde overnemen....deze heb ik nu na 2 weken nog niet ontvangen.

Nu moet ik van onze makelaar met haar om tafel om eea af te handelen maar daar heb ik weinig trek in aangezien we inmiddels ook druk zijn met ons nieuwe huis....

Staat ze in haar recht? Afgezien van het feit dat het natuurlijk netjes van me zou zijn om dit recht te zetten.

Ze benaderd ons alsof we haar een enorm oor aan hebben genaaid terwijl er van ons uit absoluut geen kwade opzet was...
Je hoeft in ieder geval niet met haar om de tafel te gaan zitten zeg. Bel haar op en zeg dat je die 80 euro niet meer hoeft en dat ze daarvan de rest op kan lossen.
quote:jollie schreef op 11 februari 2013 @ 16:32:

[...]

Je weet heus wel of je ergens geen sleutel van hebt of dat je de wc niet door kunt spoelen.

Nee hoor, Het recht zegt anders.

Het kan namelijk makkelijk kapot gaan in de tijd tussen de koop en dat de nieuwe bewoners er in trekken.

Wie eist, bewijst. Bewijs dan maar dat de koper op de hoogte was dat de wc kapot was. Ik heb het dus zelf meegemaakt bij de verkoop van mijn huis, dat toen de nieuwe koopster er in trok er ook het een en ander stuk ging de weken erna. Dat kan, zeker bij een oud huis, en is niet altijd de verkoper aan te rekenen.

En die sleutels, die controleer je toch bij de sleuteloverdracht? Welke is waarvoor en is alles compleet?
quote:jollie schreef op 11 februari 2013 @ 16:32:

[...]

Je weet heus wel of je ergens geen sleutel van hebt of dat je de wc niet door kunt spoelen.

Die sleutel, zit wat in. Maar als het bv de 3e sleutel van een set is, zie ik het probleem niet zo.

Van het toilet, schrijft TO dat één van de spoelknoppen het niet doet. Het toilet spoelt dus nog wel door blijkbaar.

En daarbij, zoals al eerder is geschreven: als koper heb je een onderzoeksplicht. Je kan zelf ook even een toilet doortrekken om te testen in de inspectie voor de sleuteloverdracht. Iets met eigen verantwoordelijkheid.

Neemt niet weg dat het TO had gesierd om dit even aan te geven van te voren, lijkt me niet dat de koop hiervan af zou hangen.

En TO, heb je geen Lijst van Zaken ingevuld voor de verkoop? Wat had je hier op ingevuld inzake de planchet en spiegel?

Betreft die 80 euro, ik gok dat je daar naar kan fluiten.
quote:Beauke schreef op 11 februari 2013 @ 16:35:

[...]

Het kan namelijk makkelijk kapot gaan in de tijd tussen de koop en dat de nieuwe bewoners er in trekken.

Wie eist, bewijst. Bewijs dan maar dat de koper op de hoogte was dat de wc kapot was. Ik heb het dus zelf meegemaakt bij de verkoop van mijn huis, dat toen de nieuwe koopster er in trok er ook het een en ander stuk ging de weken erna. Dat kan, zeker bij

een oud huis, en is niet altijd de verkoper aan te rekenen.

En die sleutels, die controleer je toch bij de sleuteloverdracht? Welke is waarvoor en is alles compleet?Dan mag TO hier wel haar post weghalen, want ze schrijft dat ze ervan op de hoogte was. Ik vind het alleen een beetje flauw van haar om dan nog te zeuren over 80 euro, als je ook nog eens de badkamerspiegel van de muur haalt.
quote:Beauke schreef op 11 februari 2013 @ 16:35:

[...]

Wie eist, bewijst. Bewijs dan maar dat de koper op de hoogte was dat de wc kapot was. Ik heb het dus zelf meegemaakt bij de verkoop van mijn huis, dat toen de nieuwe koopster er in trok er ook het een en ander stuk ging de weken erna. Dat kan, zeker bij een oud huis, en is niet altijd de verkoper aan te rekenen.

En die sleutels, die controleer je toch bij de sleuteloverdracht? Welke is waarvoor en is alles compleet?Dit dus. Daarbij lijkt het me trouwens ook verstandig en eigenlijk logisch dat voor de sleuteloverdracht die 80E voldaan had moeten zijn. Je kan er immers niet meer bij na overdracht als dat geld niet is overgemaakt..
quote:jollie schreef op 11 februari 2013 @ 16:39:

[...]

Dan mag TO hier wel haar post weghalen, want ze schrijft dat ze ervan op de hoogte was. Ik vind het alleen een beetje flauw van haar om dan nog te zeuren over 80 euro, als je ook nog eens de badkamerspiegel van de muur haalt.Oh, dacht dat ze net een post plaatste dat ze het geld niet meer terughoeft.
Zij had geen aankoopmakelaar en de onze heeft dus geen rondje met haar gelopen.

Tuurlijk wist ik dat die toiletknop het niet deed maar ik heb er niet aan gedacht dit te melden.

En die sleutel van de schuurdeur heb ik ook nooit gehad maar daar dus geen punt van gemaakt destijds bij de koop. Vandaar dat ik daar ook niet bij stil heb gestaan.

Die planchetjes had ik idd moeten laten hangen. Ze kan ze zo terugkrijgen.

Maar @ Jollie je doet alsof ik een misdaad heb begaan.......

Ze had het me ook gewoon zelf kunnen zeggen toen ik belde om die 80 euro dan was het zo goed als opgelost voor mij!
quote:meisjemijsje schreef op 11 februari 2013 @ 16:41:

Zij had geen aankoopmakelaar en de onze heeft dus geen rondje met haar gelopen.

Tuurlijk wist ik dat die toiletknop het niet deed maar ik heb er niet aan gedacht dit te melden.

En die sleutel van de schuurdeur heb ik ook nooit gehad maar daar dus geen punt van gemaakt destijds bij de koop. Vandaar dat ik daar ook niet bij stil heb gestaan.

Die planchetjes had ik idd moeten laten hangen. Ze kan ze zo terugkrijgen.

Maar @ Jollie je doet alsof ik een misdaad heb begaan.......

Ze had het me ook gewoon zelf kunnen zeggen toen ik belde om die 80 euro dan was het zo goed als opgelost voor mij!

Maar er is wel een sleutel van die schuur? Er mist alleen een extra? De schuur is te openen en te gebruiken? En erg vreemd dat die makelaar geen inspectieronde heeft gedaan.

Nogmaals: is er een lijst van zaken ingevuld? Dat hoort te gebeuren zodra een woning verkocht wordt via een NVM makelaar. Ik weet niet hoe het zit bij een niet NVM makelaar.
Zij de gordijnen jullie de planchetjes en spiegel, lijkt mij redelijk.
En het is raar dat er geen laatste ronde door het huis is gelopen.
Het was geen echte "vaste" badkamer spiegel maar een soort van zelf gemaakte die aan een spijkertje hing. Op de andere badkamer (er waren er 2) heb ik de standaard spiegel gewoon laten hangen....

Die 80 euro mag ze van mij houden als daar het gezeur mee klaar is!!! GRAAG
quote:meisjemijsje schreef op 11 februari 2013 @ 16:41:

Je gaat teveel van jezelf uit. Je kunt beter kijken naar wat gebruikelijk en redelijk is. Toen ik m'n eerste huis kocht, maakte ik me nergens zorgen om, maar de volgende koper had ook een waslijst zoals die van jou.

Wellicht een idee om haar vragen punt voor punt even met de makelaar te bespreken?

Ik merk dat je het bullshit vind, en er vanaf wilt zijn, maar je kun toch beter even antwoord geven hierop.
quote:meisjemijsje schreef op 11 februari 2013 @ 16:46:

Het was geen echte "vaste" badkamer spiegel maar een soort van zelf gemaakte die aan een spijkertje hing. Op de andere badkamer (er waren er 2) heb ik de standaard spiegel gewoon laten hangen....

Die 80 euro mag ze van mij houden als daar het gezeur mee klaar is!!! GRAAGNou, bel haar op dan.
quote:Beauke schreef op 11 februari 2013 @ 16:47:

Nou, bel haar op dan.Ik vind dat TS nogal emotioneel reageert. Het is een zakelijke kwestie, en dan is het probleem sneller opgelost als je er zakelijk in staat.
Dat is niks vergeleken hoe wij ons net gekochte woonhuis aantroffen, een bak ellende en een vervuild riool,maar het stel zat in de schulden en van een kale kip kun je nu eenmaal niet plukken.
ja er is een lijst van zaken en daaruit maakik alleen op dat ik inderdaad de planchetjes en de spiegel had moeten laten hangen... foutje kan gebeuren. Aangezien ze er ook niet hingen toen ik de woning kocht heb ik daar niet bij stilgestaan. Fout van mijn kant.

Die schuurdeur is gewoon open en heeft een slot met zo'n groot gat. Hiervan heb ik nooit een sleutel gehad en hem dus ook nooit afgesloten.

Ik ben bang dat zij met die ¤ 80 geen genoegen gaat nemen anders had ze dat zelf wel kunnen voorstellen lijkt me. Inmiddels heeft de makelaar gezegd dat we met elkaar om de tafel moeten.....

Dat ga ik dus maar doen zij het met frisse tegenzijn.
Omdat het erger kan hoeft TO zich niet druk te maken?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:meisjemijsje schreef op 11 februari 2013 @ 16:53:

ja er is een lijst van zaken en daaruit maakik alleen op dat ik inderdaad de planchetjes en de spiegel had moeten laten hangen... foutje kan gebeuren. Aangezien ze er ook niet hingen toen ik de woning kocht heb ik daar niet bij stilgestaan. Fout van mijn kant.

Die schuurdeur is gewoon open en heeft een slot met zo'n groot gat. Hiervan heb ik nooit een sleutel gehad en hem dus ook nooit afgesloten.

Ik ben bang dat zij met die ¤ 80 geen genoegen gaat nemen anders had ze dat zelf wel kunnen voorstellen lijkt me. Inmiddels heeft de makelaar gezegd dat we met elkaar om de tafel moeten.....

Dat ga ik dus maar doen zij het met frisse tegenzijn.Ze kan even kijken of er op de plaat van het slot een nummer staat. Met dat nummer naar de sleutelboer. Dat soort sleutels zijn heel makkelijk los te kopen. Zgn kastdeurslot.
Nou het slot bleek ook nog es ondersteboven ofzo te zitten, geen idee, want heb het dus nooit gebruikt!
quote:meisjemijsje schreef op 11 februari 2013 @ 16:53:

Dat ga ik dus maar doen zij het met frisse tegenzijn.Je kunt haar in ieder geval eens bellen, dan is dat gesprek met de makelaar misschien niet nodig.

Is het zo een slot?
Ik ben geen koper van een eigen huis. Maar waarom zijn de meeste zaken gewoon niet in orde gemaakt ?? De deur en een spoelknop zijn toch makkenlijke te maken. Ik vind het zo slordig als je een huis zo verkoopt.

Of ligt dat aan mij.. Of is het huis makkenlijk verkocht ??

Ik weet ook niet wat gebruikenlijk is. Maar zouden dat soort dingen gewoon niet op orde moeten zijn...
Wat een zeur joh, die koper. Gaat om een huis van weet ik hoeveel duizend euro, en zij maakt zich druk dat er een scharnier ontbreekt? Echt? Wat kost een scharnier vandaag de dag? 3 euro?

Verder geen inhoudelijke bijdrage. Oriënteer me momenteel op het kopen van een huis, maar me druk maken over dit soort dingen.. zo ver was ik nog niet.
quote:mara2 schreef op 11 februari 2013 @ 16:57:

Ik ben geen koper van een eigen huis. Maar waarom zijn de meeste zaken gewoon niet in orde gemaakt ?? De deur en een spoelknop zijn toch makkenlijke te maken. Ik vind het zo slordig als je een huis zo verkoopt.

Of ligt dat aan mij.. Of is het huis makkenlijk verkocht ??

Ik weet ook niet wat gebruikenlijk is. Maar zouden dat soort dingen gewoon niet op orde moeten zijn...Als je een tijd in een huis woont worden sommige dingen "gewoon", zoals een schuur die niet op slot kan. Kan me zomaar voorstellen dat je dáár ff niet bij stil staat.
80 Euro voor een paar gordijnen. Dat zou ik zo laten.

Je huis is toch verkocht. Ik zou allang blij zijn dat het verkocht is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven