Relatie met surinaamse man...

13-02-2013 15:40 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal...

Allereerst wil ik zeggen dat ik het forum dus wel ken maar ik ben er jaren uit geweest maar heb me nu even weer aangemeld onder een nieuwe nick...

Ik zou graag wat ervaringen willen uitwisselen met vrouwen die ook een relatie hebben met een Suri man....

Zelf heb ik nu bijna een jaar een relatie met een lieverd van een donkere man maar ik stuit nog wel eens op een aantal cultuurprobleempjes...ik zeg bewust probleemJES want zo schokkend is het niet maar zou graag willen weten hoe anderen er mee omgaan.

Het meest gaat om de hygiene binnenshuis....niet dat ik niet hygienisch zou zijn maar het het idee dat hij af en toe een beetje overdrijft...ik moet badslippers aan onder de douche terwijl de douchevloer elke dag geschrobt wordt....na elke afwasbeurt wordt het doekje weg gegooid waar ik het aanrecht mee droog gemaakt wordt...

We hebben het samen niet zo breed dus ik vind het zonde terwijl je ze best een of twee keer op 60 graden gewassen kunnen worden.

Dus daar wordt nog best eens over gediscusseerd.

Nu is mijn vraag..ligt het aan mij of aan de cultuur??
Wonen jullie al samen dan?
quote:angelcassidy schreef op 13 februari 2013 @ 15:40:

Nu is mijn vraag..ligt het aan mij of aan de cultuur??Of ligt het aan hem?
Doekjes weggooien is onzin, gewoon wassen op 90 graden.

Heeft je vriend geen smetvrees?
Geen idee of het aan de cultuur ligt, maar ik gebruik gewoon van die papieren doekjes, lijkt op keukenrol. Op 60 graden wassen is ook niet bepaald goedkoop, lijkt me. En op slippers douchen?? Dat zou ik dus ook niet doen. Je woont niet in een sportschool, neem ik aan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Nee we wonen niet officieel samen maar ben wel de meeste tijd bij hem....onze woonplaatsen liggen 200 km uit elkaar namelijk.....

Smetvrees is het niet hoor want sommig dingen ziet hij dus niet wat ik dus wel zie.....tis geen geval van deurklinken poetsen of iets dergelijks....het gaat puur om de dingen die je normaal niet zo snel zou bedenken.

Ook de was is apart.....zo mag ik geen ondergoed samen met de keukendoeken wassen.....
Heb je het wel eens gevraagd wat zijn gedachte hierachter is?
Zolang je niet samenwoont; in zijn huis zijn regels, in jouw huis jouw regels.
Ha,ha, ik herken het wel, ik ben niet surinaams maar wel aziaat en ik ben een enorme zeikerd als het gaat om persoonlijke hygiene. Is ondanks dat ik in Nederland ben geboren en opgegroeit er met de paplepel ingegoten. Als ik hier wel eens lees dat sommigen niet eens iedere dag douchen vind ik dat ook oprecht smerig. Heeft te maken dat in tropenlanden je veel zweet en hygiene belangrijker is want de bacterieen tieren welig.

Wacht maar tot je er achter komt hoeveel geld ze aan eten uitgeven en hoe belangrijk familie is. Mijn man schrok zich rot in het begin.
Natuurlijk zijn het zijn regels en wie ben ik om daar verandering in te brengen zolang we nog niet officieel samenwonen....en ook al zou dat zo zijn dan kan ik mij goed aanpassen hoor...

Ik vroeg mij alleen af of het gebruikelijk is wat cultuur betreft of dat hij van zichzelf zo is..

Zijn gedachte is dat hij het altijd zo gedaan heeft en dat hij het een prettiger idee vind. Maar ik wil hem niet veranderen hoor, daar gaat het niet om
@Waterplant. Daat ben ik al achter hoor haha. Zeker wat eten betreft.

Ik kan goed koken maar heb al maanden niet in de keuken gestaan. Hij kookt het lekkerste en hij vind het heerlijk om te doen....
Ik lees vooral ,ik MAG niet ..
Al zou me 100 x zeggen badslippers aan te trekken onder de douche, dan zou ik het nog steeds niet doen...
Ik mag wel hoor...het is niet zo dat hij dingen verbied, echt niet.

Maar het is zijn huis dus dan doe ik het gewoon op zijn manier.

Nogmaals ik heb er geen moeite mee maar sommige dingen vind ik overdreven.
Tja ik was het ondergoed bijvoorbeeld ook echt niet samen met keukendoeken. Vind het ook een ranzige gedachte..

Maar voor de rest vind ik het ook wel wat overdreven, vooral de slippers in de douche.

Maar ja, het is zijn huis nu, dus als hij dat graag wil, dan is het helaas zo.
Tja ik was ondergoed en sokken ook niet samen met de handdoeken en keukendoeken,dus of dat iets met cultuur te maken heeft?

Maar met slippers onder de douche doe ik dan weer niet..
Misschien kunnen sommige dames mij ervaringen vertellen wat betreft een relatie met een Suri....
quote:gypsygirl-1 schreef op 13 februari 2013 @ 16:02:

Tja ik was ondergoed en sokken ook niet samen met de handdoeken en keukendoeken, dus of dat iets met cultuur te maken heeft?

Maar daarvoor is de "voorwas" toch juist bedoeld?

(Of dat is dan weer iets uit mijn cultuur, kan ook! ;))
Wassen van ondergoed en keukendoeken doe ik ook gescheiden. Ik gebruik een keukendoekje echt maar een keer, daarna gaat het de was in (dus met de rest van de keukendoeken en niet met het ondergoed )

Weggooien lijkt me overdreven, dan zou ik overstappen op keukenrol.

Slippers onder de douche zou je er bij mij echt niet inkrijgen, vind ik in de sportschool al een rotgevoel! En elke dag de douche schrobben lijkt me ook net iets te veel van het goede.

Ik zou zeggen: laat hem zelf lekker op slippers in de douche staan, maar laat het jou vooral niet opleggen!
Zeg maar Spijker.
In warme landen is men verslaafd aan slippers, doe je niets aan. Je kan wel zeggen dat het leuk is dat hij daar in geoefend is maar dat jij je nek bijna breekt op slippery slippers.
quote:melissa-x schreef op 13 februari 2013 @ 16:10:

[...]

Maar daarvoor is de "voorwas" toch juist bedoeld?

(Of dat is dan weer iets uit mijn cultuur, kan ook! ;))

Voorwas is toch voor zwaar bevuild wasgoed en eigenlijk met de huidige wasmachines en wasmiddelen overbodig?

En dan nog was ik geen ondergoed samen met handdoeken..
quote:angelcassidy schreef op 13 februari 2013 @ 16:03:

Misschien kunnen sommige dames mij ervaringen vertellen wat betreft een relatie met een Suri....

Mijn nicht is met een Surinamer. Ik weet natuurlijk niet alles van hun relatie, maar ik weet wel dat ze vooral in het begin vaak met elkaar hebben gepraat over hoe ze dingen zagen. Dus hoe ze aankeken tegen hun rol als man of vrouw, hoe er gegeten werd, over geld en kinderen die uit huis gaan (hij was gewend dat kinderen veel langer thuis blijven wonen dan in onze familie en vond dat belangrijk), omgang en privacy ten opzichte van familie (er werd nogal veel met zijn familie overlegd en zij wilde wel wat grenzen stellen aan welke info binnen hun gezin zou blijven) en wat misverstanden rond intonatie (hij praatte nogal eens in de sfeer van "Wwwát wil je nou?" ipv "wat wíl je nou?" en dat vond ze wat snauwerig overkomen. Toen legde hij uit dat in zijn cultuur die "verwijtende toon" niet verwijtend bedoeld is en dat over de trap schreeuwen daar normaler is).

Maar.... ze zijn nog steeds samen en hebben leuke (inmiddels ook volwassen) kinderen. Dus het bespreken van cultuurverschillen is bij hun in ieder geval uitstekend gelukt.
Ik heb ook een relatie met een surinamer maar we gooien geen vaatdoekjes weg, gaan niet met slippers onder de douche (dit doen we echter weer wel als we op vakantie zijn) en wassen wel apart.
Ik heb een tijdje een lat-relatie gehad met een surinaamse man. Badslippers aan onder de douche ken ik niet, en vaatdoekjes weggooien naar 1x ook niet (keukenrol is dan inderdaad een stuk goedkoper, zoals hier wordt gezegd). Ik heb begrepen dat een vaatdoekje/schuursponsje ook 1 minuutje in de magnetron kan, dat doodt ook alle bacterien.

Ik was nooit ondergoed samen met andere zaken; ik was mijn -en zijn ondergoed ook apart (nu nog steeds), en daar vind ik wel een goede logica achter zitten.

Waar hij me wel op aansprak, was dat ik mijn handen nooit waste als ik iets in de vuilnisbak had gegooid. Dat doe ik sindsdien wel, ook omdat ik het wel zinnig vind. (Badslippers aan op een badkamervloer die iedere dag gedweild wordt vind ik niet zinnig; en daar zou ik dus niet in mee gaan).

Ik denk eerder dat dit een persoonlijke gewoonte is van hem (of zijn familie) dan iets typisch surinaams ..
There's coffee in that nebula!
@Melissa...ja inderdaad dat snauwerige daar heb ik ook heel erg ann moeten wennen...blijkbaar toch een ander soort intonatie qua toon betreft...zo van wwwat doe jij???

Maar ondertussen zeg ik het op dezelfde toon terug haha.

Komt bij mij af en toe een beetje neerbuigend over maar is inderdaad niet zo bedoelt....is een manier van communiceren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven