Lijf & Lijn alle pijlers

Dieet Viva-redactrice Jossine in de Viva

18-05-2008 09:51 596 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met grote verbazing en ergernis heb ik gisteren de Viva gelezen. Hierin beschrijft redactrice Jossine hoe zij in 6 weken tijd maar liefst 10 kilo is kwijtgeraakt d.m.v. een zogenaamd HCG-dieet.

Ik vind het prima dat zij zichzelf te dik vindt en wil afvallen, heel goed zelfs, maar waar ik me nou zo ontzettend aan stoor en irriteer is het feit dat nu weer het volgen van een crash-dieet wordt gepromoot.

Overal, en zelfs ook in de Viva, wordt verteld dat afvallen prima is, maar dat dat geleidelijk moet en dat zgn crash-dieten uit den boze zijn en zelf het jojo-effect vergroten en wat doet de Viva nu.....? Een behoorlijk heftig dieet van 500 kcal per dag (!) promoten als een of ander wonderdieet......terwijl iedereen weet dat dit natuurlijk echt niet goed is voor je lichaam.

Wat vinden jullie hier nu van?
Ja leg eens uit, zat vrouwen die niet mee doen.
mijn doosje pregnyl. drie ampullen kostte een kleine 20 euro

om het hcg hormoon uit de urine van zwangere vrouwen te halen is een filteringsproces van 8 tot 10 maanden nodig ....

nogal wiedus dat dat geld moet kosten.

Ik zie niet in waarom ik mijn pis zou moeten verkopen.

en natuurlijk maakt zo een farmaceutisch bedrijf daar winst op

maar ze moeten ook ontwikkelingen van nieuwe medicatie bekostigen....
Van de mvm-site (let ook op de datum):

01.01.2005

Moeders voor Moeders en "de hCG-kuur"

Artikelen over de “hCG-afslankkuur” verschijnen regelmatig. Deze omstreden kuur, ook wel aangeduid als Simeonstherapie bestaat uit het volgen van een streng dieet (500 Kcal) in combinatie met het inspuiten van hCG. Dat deze methode omstreden is kunt u ook lezen op www.ivf.nl/Simeonstherapie.htm Ieder jaar wordt ons regelmatig om uitleg, toelichting of reactie gevraagd en die geven wij graag. Moeders voor Moeders, Diosynth en Organon hebben een offcieel standpunt wanneer het gaat over hCG en afslanken. De reactie op oneigenlijk gebruik (afslanken)luidt: hCG heeft een aantal indicaties: Bij vrouwen: ovulatie-inductie voor in vivo-fertilisatie en gecontroleerde ovariële hyperstimulatie voor in-vitrofertilisatie. Bij mannen: stimulatie van testosterone-productie bij mannen die uit zichzelf te weinig hormoon produceren om zaadcellen aan te maken. Afslanken is GEEN indicatie voor de toediening van het hCG-hormoon. Er is geen medisch wetenschappelijke ondersteuning beschikbaar om te stellen dat het hCG-hormoon als afslankmiddel werkzaam zou zijn. Het recept-plichtige geneesmiddel (bijvoorbeel Pregnyl© van Organon) zou dus absoluut niet mogen worden voorgeschreven voor behandeling buiten de officiële indicaties. Het gebruik van het hCG-hormoon buiten de officiële indicaties wordt dan ook ten sterkste afgeraden, en zowel door Moeders voor Moeders als Organon actief ontmoedigd. Gelukkig wordt maar een zeer gering percentage van het hCG-hormoon door artsen oneigenlijk voorgeschreven ten behoeve van het afslanken. Het merendeel wordt door artsen gebruikt om vrouwen en mannen te helpen die verminderd vruchtbaar zijn. Dat is gelukkig voor veel zwangeren dan ook de belangrijkste motivatie om mee te doen met Moeders voor Moeders.
quote:Star schreef op 18 mei 2008 @ 12:52:

[...]

Ik vermoed dat er wel degelijk HCG gebruikt wordt, maar in mindere mate. En ze voegen er wat troep aan toe en klaar.Die indruk krijg ik ook. Men neme een beetje HCG gewonnen uit de urine van zwangeren. Verdunnen dat wat. Voegen daar wat aan toe. Schudden het een keer of honderd en klaar: bio-HCG.
Carolien Tensen heeft ook dat HCG dieet gedaan. Die kilo's zitten er ook zo weer aan zo te zien.
quote:lindy schreef op 18 mei 2008 @ 12:31:

Spreekt voor zich dat ik het he-le-maal met Tang eens ben, van wie ik weet dat ze zich gewoon lekker uitleeft in de sportschool, veel gezonder dan 500 calo's tot je nemen en dubieuze spuiten in je lijf laten zetten.

Dat zal best, maar waar ik me aan erger, is dat ze het ook voor mij weet, weet wat ik eet, en wat ik verder doe,

nonsens dus
Ik heb me net ook enórm lopen opwinden over het artikel in de Viva.

Hoe háál je het als 'modern vrouwenblad' in je hoofd om:

1. een dieet met 500 kcal aan te prijzen als het wondermiddel om af te vallen, terwijl dat gewoon anorexia-aantallen zijn en

2. daarbij ook nog reclame te maken voor HCG als afslankmiddel

Godsamme, wat ben ik hier boos over. Ik heb me opgegeven voor MvM, ga het ook doen om dezelfde reden die hier al werd gegeven (al help je maar één vrouw zwanger te worden) maar de Viva heeft als blad voor mij behoorlijk afgedaan.

Een reactie van Jossine lijkt me wel het minste.
wen!
Yam, we gaan gewoon samen onze flessen legen op het bureau van Jossine
quote:wen schreef op 18 mei 2008 @ 18:26:

Ik heb me net ook enórm lopen opwinden over het artikel in de Viva.

Hoe háál je het als 'modern vrouwenblad' in je hoofd om:

1. een dieet met 500 kcal aan te prijzen als het wondermiddel om af te vallen, terwijl dat gewoon anorexia-aantallen zijn en

2. daarbij ook nog reclame te maken voor HCG als afslankmiddel

Godsamme, wat ben ik hier boos over. Ik heb me opgegeven voor MvM, ga het ook doen om dezelfde reden die hier al werd gegeven (al help je maar één vrouw zwanger te worden) maar de Viva heeft als blad voor mij behoorlijk afgedaan.

Een reactie van Jossine lijkt me wel het minste.Ik heb het stuk niet gelezen, maar misschien had ze er een bedoeling mee? Een reactie zou inderdaad wel even op zijn plaats zijn.
Traincha, voor zover ik uit het artikel kon opmaken was het alleen bedoeld als juichverhaal over dit dieet...
Tjezus, wat is de Viva toch een onvoorstelbaar dom blad. Ik heb de helft van het artikel gescand in de supermarkt (toen was het geduld van mijn vriend op ) dus ik weet er het het fijne niet van, maar voor zover ik het kan beoordelen, zit er niemand in de Vivaredactie die in staat is verder te denken dan... ja, wat eigenlijk? De korte termijn? Eigenbelang?

Als je jarenlang zo slecht voor je lichaam zorgt als Jossine zegt te hebben gedaan (drinken, roken (toch?), troep eten) en je dan op een moreel verwerpelijk crashdieet stort dat een welhaast anorectische calorie-inname voorschrijft, waar zit je dan met je verstand? Hoe lang heb je dan onder een steen geleefd? En was er niemand in de redactie die zei: "Goh, dit is niet zo'n goed idee, ook al biedt de organisatie achter het HCG-dieet ons een leuk bedrag om er zes pagina's over te schrijven"? Onvoorstelbaar.
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
quote:wen schreef op 18 mei 2008 @ 18:36:

Yam, we gaan gewoon samen onze flessen legen op het bureau van Jossine
George zonderes,
Wat ik me afvraag eigenlijk is of Jossine of de Viva geld gekregen hebben om het HCG dieet te promoten? Het was duidelijk een promotie-artikel voor deze dieetmethode en als dit nu de mening van Jossine is, dan is dit beetje vreemd vergeleken bij de rest van de artikelen normaliter in de Viva, maar alla zou nog kunnen....

Wat ik echt discutabel zou vinden, is als hiervoor een geldbedrag gegeven is. (of zou ze in ruil voor deze publicatie de kuur gratis gekregen hebben?)
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Jee, wat een reacties! En ook fijn om te zien dat ik niet de enige ben die zich zo opwindt over dit artikel....

Vind het ook echt een grote misser van de Viva en Jossine, ongelooflijk dat er gewoon helemaal niemand heeft gezegd/gedacht/besloten dat dit toch eigenlijk echt niet kan. Je helpt zo ook zelf je geloofwaardigheid helemaal om zeep, geen hond die nu toch nog gelooft in toekomstige artikelen van de Viva m.b.t gezondheid en afvallen?

En om over dat hele HCG-verhaal nog maar te zwijgen......echt onvoorstelbaar.

Jammer, vond de columns van Jossine altijd errug leuk, ze heeft een leuke schrijfstijl, en ik gun haar ook zeker het geluk van haar afvallen, maar vind het gewoon echt niet kunnen.
quote:Iris27 schreef op 18 mei 2008 @ 19:41:

Wat ik me afvraag eigenlijk is of Jossine of de Viva geld gekregen hebben om het HCG dieet te promoten? Het was duidelijk een promotie-artikel voor deze dieetmethode en als dit nu de mening van Jossine is, dan is dit beetje vreemd vergeleken bij de rest van de artikelen normaliter in de Viva, maar alla zou nog kunnen....

Wat ik echt discutabel zou vinden, is als hiervoor een geldbedrag gegeven is. (of zou ze in ruil voor deze publicatie de kuur gratis gekregen hebben?)En ik ben er echt van overtuigd dat zij die kuur gratis heeft gekregen in ruil voor haar artikel en promotie van dit dieet. Natuurlijk lekker makkelijk voor haar, alleen jammer dat ook de Viva (en haar baas) daarin mee zijn gegaan....zo´n hoofdredacteur/trice moet toch wel de impact van zon artikel kunnen inschatten?
Ik zag eerst de foto van Josine in de viva zelf, waarin ze een stukje typte, geweldige foto!

Totdat ik het artikel ging lezen.. ook jammer dat ze meteen een fles wijn achterover heeft geslagen (naar eigen zeggen dan)
quote:traincha2 schreef op 18 mei 2008 @ 18:38:

[...]

Een reactie zou inderdaad wel even op zijn plaats zijn.Ik zou mn adem niet inhouden.....
quote:lindy schreef op 18 mei 2008 @ 13:12:

Daarover verschilt men ernstig van mening, of obesitas een ziekte is. Door de overheid en verzekeraars in ieder geval niet erkend! En dikke mensen horen het niet graag, maar je hebt wel degelijk voor een groot deel invloed op je eigen gewicht. Hell, als ik niet regelmatig de sportschool in duik en niet gewoon gezond eet, ben ik zo 20 kilo zwaarder. Maar het is natuurlijk veel makkelijk om externe factoren de schuld te geven. Ja ja, val nu maar allemaal over me heen...

AMC magazine/;

Preventie

Mathus-Vliegen, die zelf betrokken was bij het opstellen van het rapport van de Gezondheidsraad, vindt het opvallend hoe in bestuurlijk Nederland tegen obesitas wordt aangekeken. 'De WHO heeft het al een paar jaar geleden bestempeld tot een chronische ziekte waarvoor geen genezing bestaat. Maar hier durft het ministerie niet zo stellig te zijn. En ook de ziektekostenverzekeraars niet, want die zitten niet te springen om 1,5 miljoen patiënten die met obesitas het medisch circuit in zullen stromen. Zolang obesitas niet als ziektebeeld erkend is, wordt de behandeling niet vergoed en moeten patiënten de diëtist en eventuele medicijnen dus uit eigen zak betalen.'Omdat obesitas door de ziektekostenverzekeraars wél als ziekte beschouwd wordt worden voor echt morbide obese mensen operaties als maagverkleiningen totaal vergoed, evenals een traject bij psycholoog, arts en dietiste bij een obesitaskliniek.
quote:wen schreef op 18 mei 2008 @ 18:42:

Traincha, voor zover ik uit het artikel kon opmaken was het alleen bedoeld als juichverhaal over dit dieet... Dan spoort ze niet. Wat is er mis met gewoon letten op wat je eet en regelmatig bewegen. Het wordt in dietenland steeds gekker...what's next?? Vakanties naar hongerend afrika?? 3 weken in een tentenkamp in Soedan? Alleen maar leven van water en kleffe rijst?
quote:fleurtje schreef op 18 mei 2008 @ 22:14:

[...]

Ik zou mn adem niet inhouden.....Nee, ik ben ook bang dat die reactie niet komt.....
quote:traincha2 schreef op 18 mei 2008 @ 22:20:

[...]

Vakanties naar hongerend afrika?? 3 weken in een tentenkamp in Soedan? Alleen maar leven van water en kleffe rijst?Das een kruising tussen De Afvallers en Groeten uit de Rimboe. Lijkt me cool, dan ga ik me opgeven!
quote:fleurtje schreef op 18 mei 2008 @ 22:23:

[...]

Das een kruising tussen De Afvallers en Groeten uit de Rimboe. Lijkt me cool, dan ga ik me opgeven!

"Afvallers in in de Rimboe" whooeehahahaha!!!

Cool, vraag ik of Hind ook meedoet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven