Gezondheid alle pijlers

Elleboog uit de kom, iemand ervaring mee?

15-02-2013 23:46 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
7 weken geleden miste ik het laatste treetje van een trap en viel op mijn uitgestrekte arm. Ik hoorde pats, mijn arm boog de verkeerde kant op door en ik verging gelijk van de pijn. Via spoedarts naar het ziekenhuis en daar bleek uiteindelijk mijn elleboog uit de kom te zijn. Onder narcose (gelukkig) is het teruggezet, gegipst en ik moest die nacht in het ziekenhuis blijven.

Een nare en voor volwassenen vrij ongebruikelijke blessure. Normaal gesproken breek je als volwassene je pols bij zo'n val. Chirurgisch is alles ok: gewricht zit weer mooi op zijn plek, is stabiel en er is werkelijk nog geen botscheurtje te zien of botsplintertje af. Ik heb erg sterke botten dus

Maar ja, doordat ik dus niks gebroken heb, hebben al mijn spieren/pezen/zenuwen een enorme knal te verduren gehad. Ik heb nu 3 x fysio gehad en dat gaat heel langzaam en voorzichtig. Belasten gaat haast niet. Mijn arm is stijf en pijnlijk en elke dag is er wel weer iets anders dat pijn doet: dan weer de spieren/pezen rond mijn elleboog, dan weer zenuwpijn in mijn hele arm, dan weer pijn rond mijn pols...er is geen pijl op te trekken. De fysio begon vrij voortvarend met oefeningen maar nadat ik de rest van de week daarna mijn arm nauwelijks meer kon bewegen van de (spier)pijn, is dat flink teruggebracht. Moet er wel bij zeggen dat mijn spieren al lastig zijn vanwege fibromyalgie en hormoonproblemen. Dat belemmert het herstel natuurlijk wel.

Het vrij ongewone van deze blessure bij volwassenen is dus een beetje het probleem: ik kan weinig bruikbare info vinden. Het komt vaker voor bij kleine kinderen en is dan een relatief onschuldig iets.

Zijn er hier mensen die ervaring hiermee hebben? Ik weet wel dat ik geduld moet hebben en mijn pijngrens moet respecteren. Maar helaas heb ik met het uitdelen van geduld niet bepaald vooraan gestaan . Ik baal er gewoon van dat ik nu al 7 weken met gedonder zit, niet kan werken (het is mijn rechterarm, zo onhandig), niet kan fietsen/autorijden, niet zelf boodschappen kan doen. Ik kan net aan mijn dagelijkse dingetjes een beetje doen. Ik ben gewoon best een beetje zielig Fysio verwacht wel (bijna) volledig herstel maar voor haar is dit de eerste keer dat ze dit behandelt. Ik heb overigens wel alle vertrouwen haar.

Maar goed, zijn er hier ervaringsdeskundigen? Ben benieuwd!
Ik ben mijn eigen bananenschil
Geen ervaringsdeskundige hier, maar ik hoop dat je herkenning en tips krijgt!
Dank je wel lief Splintertje
Ik ken iemand die dit ook heeft gehad na een val van de fiets.

Was na een maand of 3 helemaal over.

Kreeg ook fysio en moest dagelijks oefeningen doen.

Sterkte en het komt vast goed.
Hoi Olijf, nee, maar een elleboog is een lastig ding. Wens jou i.i.g. veel sterkte en hopelijk zijn er meer hier die er wel jou mee kunnen helpen.
Optimist tot in de kist!
Ervaringsdeskundige present! Bij mij is het maandenlang gevoelig geweest, nu helemaal ok! Als ik er aan zit is het na jaren nog steeds wel een pijnlijk plekje.
Bij mijn moeder vliegt d'r knie vaak uit de kom. Enorm pijnlijk, heel zielig. Ze kan dan niks meer. Kan geopereerd worden maar ze krijgt geen garantie dat het beter word en is ruim een jr revalideren.

Probeer zo lang mogelijk therapie te doen. Vaak blijft het na 1x een zwakke plek en gaat die steeds makkelijker uit de kom.
Ik heb het ook gehad en man o man wat deed dat zeer. Zonder narcose teruggezet ook nog. Ik zag groen!

Idd fysiotherapie en zelf oefenen met suikerpakken haha. Na een paar maanden geen last meer van gehad al duurde het vrij lang voordat mijn arm weer helemaal recht was.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Yep, been there done that, got the T-shirt. Mijn beide onderarmbotten waren uit het gewricht geschoten na een val tijdens het skieen. De rillingen lopen nog steeds over mijn rug als ik er aan terug denk, wat een pijn, echt niet normaal. Ze hebben bij mij in eerste instantie geprobeerd het te zetten zonder narcose, maar door de pijn gaf ik zoveel tegenkracht dat ze me uiteindelijk wel platgespoten hebben, godzijdank. Ik heb eerst 3 weken met gips gelopen, toen 4 weken met zo'n verstelbare beweegbrace en natuurlijk fysio. Doodsbenauwd was ik als de brace eraf ging, zo bang dat mijn botten er weer uit zouden floepen. De pijn viel op zich wel mee, het was niet prettig natuurlijk om door de stijfheid heen te strekken, maar uiteindelijk en met de tijd ging het steeds beter en verder. Tegenwoordig, inmiddels 10 jaar later, heb ik er geen last meer van, maar mijn arm is nog steeds een heel klein beetje krom, een soort van bananenarm als ik em boven mijn hoofd uitstrek. Ziet er mal uit, maar ik doe er verder alles mee, inclusief zware krachttraining. Dus, uiteindelijk zal het wel weer goed komen, je bent er alleen wel even een paar maanden zoet mee. Succes!!
Olijf, wat een narigheid is het toch. Merk je al wel verbetering, hoe langzaam ook? Veel sterkte en beterschap
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Oh fijn, ervaringsdeskundigen! Nou ja, eigenlijk niet fijn

Ja, wat een enorme pijn hè, ik ben hele stukken kwijt van die avond daardoor, ik schoot in een soort spaarstand. Bij mij hing ook mijn hele onderarm los van mijn bovenarm.

Fijn om te lezen dat het bij jullie iig weer helemaal goed is gekomen! Ik moet dus gewoon nog (meer) geduld hebben..

@sleutelhanger: haha, banaanarm: check!

@Viooltje: de verbetering die er was, is weer minder door eigenwijsheid van mijn kant bij de fysio Ik moet stoppen als ik pijn krijg en niet als het al flink pijn doet..
Ik heb trouwens maar 1 week gips gehad. Aan de ene kant fijn want daardoor kon de boel niet te stijf worden maar aan de andere kant heb ik het idee dat mijn arm daardoor niet genoeg rust heeft gehad.

Het gebeurde in België en ik heb via mijn huisarts een afspraak in het ziekenhuis in NL voor een week later geregeld. In het ziekenhuis werd ik gelijk naar de gipskamer gedirigeerd en zonder dat ik een arts had gesproken of dat er zelfs maar naar gekeken was, werd het gips eraf gejast. Ik schrok me de blubber want mijn arm bleek er uit te zien als een abstract schilderij: een joekel van een bloeduitstorting in alle kleuren van de regenboog. Daarna kreeg ik pas een arts te spreken en toen ik aangaf nog veel pijn te hebben, keek ze er naar en zijn er nog controlefoto's gemaakt. Maar verder moest ik het maar zo'n beetje uitzoeken.

Alles zat wel keurig op z'n plek maar ik heb zelf het idee dat het gips er te vroeg vanaf is gehaald. Ik heb zelf maar zo'n drukverband/steunding gekocht en dat zat heel fijn.

Nou ja blabla, ik kan er nu niks meer aan veranderen maar ik vond de gang van zaken hier in Nederland een beetje vreemd. Fysio heb ik ook op eigen houtje geregeld want daar werd ook verder niks over gezegd.
Ja, hier nog iemand met ervaring.

Tijdens het skeeleren ben ik voorover gevallen en door de kracht is mijn elleboog uit de kom geschoten. Ook had ik nog een scheurtje in mijn bovenarmbot, maar dat mag geen naam hebben.

Het is zonder narcose teruggezet, maar ik had wel een spuit valium gekregen.

Daarna is het gelijk ingegipst. In een vrij typische houding. Arm in 90graden. en dan de binnenkant van mijn hand naar boven gericht. Na een week zou ik ander, lichter gips krijgen. Maar dat ging niet door. In plaats daarvan werd er nog een extra laag gips overheen geplaatst. In totaal heb ik drie weken gips gehad. Ik had helemaal een zere nek van het zware gips.

Toen het gips eraf ging, stond mijn arm nog steeds in 90graden.Ik kon niet buigen en niet strekken. Jammer genoeg had de mevrouw van de rontgenafdeling dat niet door, die wilde perse een foto met een platte arm. Wat niet lukte en ik ging door de grond.

Daarna een tijdje fysio gehad. Ik kan mijn arm nu weer recht buigen.Hiervoor stond mijn arm wat overstrekt, dus ik ben wel wat buiging kwijt. Maar omdat ie hiervoor overstrekte is dat niet zo erg.

Af en toe met bijvoorbeeld een zware boodschappentas tillen aan 1 hand, voel ik het wel. Ook met te fanatiek ramen zemen of opdrukken. Maar ach, die dingen zijn toch al niet mijn hobby

Al met al is het toch best goed gekomen. Het is nu 14 jaar geleden.
Oja, die bloeduitstorting herken ik ook. Mijn arm was echt zwart, toen het uit het gips kwam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven