gezocht: cottagetuin expert

16-02-2013 18:39 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al een jaar of 3 pogingen aan het doen om een cottagetuin achtigetuin aan te leggen om ons huis. We komen alleen niet verder. Heeft iemand hier verstand van cottagetuinen of ken je iemand die verstand heeft van het aanplanten van cottageborders enzo. We zouden graag met iemand door onze tuin lopen en bedenken hoe we verder kunnen.

Of weet iemand een forum of club voor cottagetuinfans?
Been there, done that, got the T-shirt.
ja anouar is begonnen met een super strakke moderne tuin, maar door haar verslaving is het uit zichzelf uitgegroeid tot een cottage tuin. Het was geheel onbedoeld, maar toen anouar op een dag verbannen was van songpop en haar ogen afscheid moesten nemen van de scherm, zag ze ineens een hoop rabarber rondom het huis.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:DidiRidi schreef op 16 februari 2013 @ 18:58:

Aan hoeveel rabarber zat je dan te denken?Gekookt of rauwwww?
In plantaantallen?

Heel slecht voor je tandglazuur trouwens, maar wel lekker. Ik ga mijn dochter denk ik Rabarbara noemen.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Vooral door de yoghurt of via iemand in je oor...
En, je hebt geluk, dan mag je dochter bij onze club!

Oh Oke. Super leuk! Maar ik moet dan samen mijn man nog een dochter maken, ja dat had ik er misschien bij moeten zeggen.

Sorry TO, zo help ik je ook niet verder. Maar je hebt iig al één plant waar je mee kunt beginnen.
quote:Apatura schreef op 16 februari 2013 @ 18:59:

Het lukt niet om van het jaarrond aantrekkelijk te houden.

En de buurman heeft een klimopschutting verwijderd en er een gewone schutting neergezet dus we willen weer meer groen realiseren.

makkie toch?

trellis tegen de schutting zetten en er een combi van rozen/ clematis tegenaan. Of: leifruit of: klimop.

Jaarbeplanting:

herfst: herfstbloeiers zoals pulmonaria, sedum, asters, anemonen

Ook tweede bloei stimuleren (dus terugsnoeien na eerste bloei)

En mooie bladeren van bijv. wilde wingerd

vruchten van bijv. vruchtbomen of bessen van vuurdoorn.

winter:

siergrassen doen het goed, groenblijvers zoals klimop en laurierkers en winterbloeiers zoals winterjasmijn.

voorjaar/ zomer spreekt voor zich denk ik?
En verder TO zijn zulke dingen altijd slim om via via te regelen.

Stel je vraag op verjaardagen of op je werk en je zul zien dat er altijd iemand op de proppen komt met een naam van 1 of andere tuinkenner.
@ DidiRidi

Hahahaha, jahaaa zo is het precies gegaan met die tuin! Hoe weet jij dat?

De tuin begon ooit een stuk strakker maar werd steeds weelderiger dus toen zijn we maar in die stijl verder gegaan. If you cant beat them join them...maar rabarber hebben we tot nu toe weten te voorkomen, dat wel. Misschien moet dat Songpop maar out of order blijven, dan wordt het misschien nog eens wat, hahaha...lol.
Ik weet nog wel een rabarberdealer voor je in Maastricht.
Géén wilde wingerd kiezen hoor! Het is echt prachtig in de herfst, maar het groeit als de hel en het hecht zich overal aan vast met een soort van zuignapjes. Die gaan er nooit meer af. Had in mijn vorige huis op de zijkant van de muur allemaal van die napjes zitten.
Als je van Hortensia's houdt heb je een stevige basisplant waarmee je in allerlei blad, bloem en zo wilt kleur kunt varieren en toch geen saai geheel krijgt. Zet ze tegen die schutting en omrand evt met buxus.

( hee...het is een serieuze poging )
Hortensias hebben we wel wat. Dat moeten er niet teveel worden eerder minder. Vaak als je in nl naar cottagetuin vraagt krijg je meer advies voor n boerenbont tuin ipv een weelderige engelse cottagetuin. Daarom heb ik nogsteeds niemand kunnen vinden die van de engelse manier van tuinieren verstand heeft.

(kennisenkring enzo is maar zeer beperkt en bevat geen tuiniersterren)
Ik geloof je meteen, mijn tuin is absoluut met boerenbont te omschrijven als ik het zo hoor.

Maar wat is dan het echte verschil met Engels tuinieren dan? Ik bedoel: een cottage is een boerenbedoeninkje, toch?

Is het meer verfijnd in de aanleg?

Pfffff...het is duidelijk. Aan ons heb je niets helaas...
Vooral de grotere verscheidenheid aan planten en wel een doordacht ontwerp er achter is anders (volgens mij) ten opzichte van nl tuinen.

De grootte van de groepen is ook veel kleiner dan wanneer je het nederlandse tuinontwerpers vraagt.
Is dit misschien iets om te kijken?
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven