Zonnepanelen
zondag 17 februari 2013 om 21:02
zondag 17 februari 2013 om 21:25
Over leveranciers van zonnepanelen kan ik je niet veel vertellen, maar dit is een site waar je alvast veel info kunt vinden met veel filmpjes: Zelf Energie produceren.
Bij het stappenplan staat heel overzichtelijk uitgelegd waar je op moet letten en wat je moet regelen. De site is overigens van Enexis. Mocht je een andere netbeheerder hebben, dan kun je ook op hun site kijken. De uitleg op de site van Enexis is sowieso voor iedereen leuk om te lezen.
Bij het stappenplan staat heel overzichtelijk uitgelegd waar je op moet letten en wat je moet regelen. De site is overigens van Enexis. Mocht je een andere netbeheerder hebben, dan kun je ook op hun site kijken. De uitleg op de site van Enexis is sowieso voor iedereen leuk om te lezen.
zondag 17 februari 2013 om 22:07
quote:lisettev schreef op 17 februari 2013 @ 21:02:
Aangezien ik een huis op het zuiden heb is mijn dak zeer geschikt voor zonnepanelen. Nu kan ik googelen naar leveranciers en die vind ik dan ook, maar ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft. Tips waar ik op moet letten en wat de verwachte kosten zullen zijn. Dank voor de hulpMeerdere offertes aanvragen en zorg dat je zelf volledig voorziet dus verbruik je 3500 Kw/h dan is 4000 kwh voldoende extra terugleveren daar wordt je niet rijk van.
Aangezien ik een huis op het zuiden heb is mijn dak zeer geschikt voor zonnepanelen. Nu kan ik googelen naar leveranciers en die vind ik dan ook, maar ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft. Tips waar ik op moet letten en wat de verwachte kosten zullen zijn. Dank voor de hulpMeerdere offertes aanvragen en zorg dat je zelf volledig voorziet dus verbruik je 3500 Kw/h dan is 4000 kwh voldoende extra terugleveren daar wordt je niet rijk van.
zondag 17 februari 2013 om 22:32
Als je 3500kWh verbruikt moet je juist minder gaan opwekken. Goede panelen leveren meer op dan ze aangeven en je wilt niet meer stroom opwekken dan je verbruikt want de meeste energie maatschappijen salderen niet alles. Let op met welke panelen je op je dak legt, er is een hoop troep in omloop die binnen 5 jaar niet meer het vermogen opwekken dat ze beloven. De meeste zogenaamde groepsaankopen blijken duurder te zijn omdat ze panelen verkopen die van slechte kwaliteit zijn (lees: vereniging eigenhuis, natuur en milieu, eon enz). Kijk maar eens op dezonwijzer.nl. Geen website van mij maar hij is wel heel eerlijk en objectief.
zondag 17 februari 2013 om 22:48
om een boiler aan te warmen lijkt het me best kostenbesparend (hoewel ik echt niet meer dan 1 kilowattuur besparing per dag verwacht), maar om echt stroom op te wekken voor je wasmachine, je licht en je föhn dat lijkt me geen zoden aan de dijk te zetten. Immers, de stroom is al opgewekt door de centrale dus dan zou dat niet benut worden. Nutteloze dubbelop actie dus.
it's a big club and you ain't in it
zondag 17 februari 2013 om 22:49
Tot een maximum van 5000 kWh is de energieleverancier verplicht te salderen. Voor de energie die je bovenop die 5000 kWh kun je (afhankelijk van de energieleverancier) een vergoeding krijgen. Wil je boven de 5000 kWh terug geleverde energie uitkomen, zul je overigens wel redelijk wat zonnepanelen moeten hebben.
zondag 17 februari 2013 om 22:52
quote:rionyriony schreef op 17 februari 2013 @ 22:48:
om een boiler aan te warmen lijkt het me best kostenbesparend (hoewel ik echt niet meer dan 1 kilowattuur besparing per dag verwacht), maar om echt stroom op te wekken voor je wasmachine, je licht en je föhn dat lijkt me geen zoden aan de dijk te zetten. Immers, de stroom is al opgewekt door de centrale dus dan zou dat niet benut worden. Nutteloze dubbelop actie dus.Voor die stroom moet je echter wel betalen. De stroom die je zonnepanelen opwekken is gratis. Uiteraard moet je ze wel eerst aanschaffen, maar de gemiddelde terugverdientermijn is ongeveer 7 jaar. Na die 7 jaar is de stroom die je zelf opwekt en verbruikt dus echt helemaal gratis.
om een boiler aan te warmen lijkt het me best kostenbesparend (hoewel ik echt niet meer dan 1 kilowattuur besparing per dag verwacht), maar om echt stroom op te wekken voor je wasmachine, je licht en je föhn dat lijkt me geen zoden aan de dijk te zetten. Immers, de stroom is al opgewekt door de centrale dus dan zou dat niet benut worden. Nutteloze dubbelop actie dus.Voor die stroom moet je echter wel betalen. De stroom die je zonnepanelen opwekken is gratis. Uiteraard moet je ze wel eerst aanschaffen, maar de gemiddelde terugverdientermijn is ongeveer 7 jaar. Na die 7 jaar is de stroom die je zelf opwekt en verbruikt dus echt helemaal gratis.
zondag 17 februari 2013 om 23:07
zondag 17 februari 2013 om 23:16
quote:Tries72 schreef op 17 februari 2013 @ 23:07:
@ mopsie, greenchoice en energie direct salderen onbeperkt.
Dat zou best kunnen. Alle energieleveranciers zijn verplicht tot 5000 kWh te salderen. Daarboven moeten ze een redelijke vergoeding geven. Sommige leveranciers zullen boven 5000 kWh ook salderen, anderen kiezen ervoor om een ander soort vergoeding te geven. Ik zou sowieso de huidige vergoedingen bij de verschillende leveranciers naast elkaar leggen i.c.m. het aantal panelen dat TO wil plaatsen. Kijken wat ze gaat opwekken en zelf gebruiken en wat ze teruglevert en dan kijken wat voor haar het voordeligst is.
@ mopsie, greenchoice en energie direct salderen onbeperkt.
Dat zou best kunnen. Alle energieleveranciers zijn verplicht tot 5000 kWh te salderen. Daarboven moeten ze een redelijke vergoeding geven. Sommige leveranciers zullen boven 5000 kWh ook salderen, anderen kiezen ervoor om een ander soort vergoeding te geven. Ik zou sowieso de huidige vergoedingen bij de verschillende leveranciers naast elkaar leggen i.c.m. het aantal panelen dat TO wil plaatsen. Kijken wat ze gaat opwekken en zelf gebruiken en wat ze teruglevert en dan kijken wat voor haar het voordeligst is.
zondag 17 februari 2013 om 23:25
Ondanks alle geweldige verhalen blijft het een gok. De terugverdientijden zijn afhankelijk van de elektriciteitsprijs en de kosten. Je moet snel rekenen op 8 tot 10 jaar.
De vraag is ook of het geheel nog goed werkt tegen die tijd. Er zijn nog steeds veel omvormers die na 3 tot 4 jaar stuk gaan. Dat kost weer veel geld om die te vervangen. Er zijn leveranciers die wel 10 jaar garantie geven op omvormers. Maar bestaan die leveranciers nog.
Zelf heb ik een tijd in deze handel gewerkt en ik heb ze nog steeds niet op mijn dak liggen. Zelf wacht ik nog een jaar of 5.
De vraag is ook of het geheel nog goed werkt tegen die tijd. Er zijn nog steeds veel omvormers die na 3 tot 4 jaar stuk gaan. Dat kost weer veel geld om die te vervangen. Er zijn leveranciers die wel 10 jaar garantie geven op omvormers. Maar bestaan die leveranciers nog.
Zelf heb ik een tijd in deze handel gewerkt en ik heb ze nog steeds niet op mijn dak liggen. Zelf wacht ik nog een jaar of 5.
woensdag 17 april 2013 om 16:49
dinsdag 22 april 2014 om 22:26
Hallo allen,
Ik zie dat er een discussie heeft plaatsgevonden over zonnepanelen. Ik ben op het moment bezig met mijn afstudeerproject en ik vroeg mij af of jullie mijn enquête over zonnepanelen en webwinkels willen invullen.
Link naar enquête: [link verwijderd ivm onderzoek]
Jullie zouden mij hiermee heel erg helpen.
Alvast super bedankt!
Groetjes,
Stephanie.
Ik zie dat er een discussie heeft plaatsgevonden over zonnepanelen. Ik ben op het moment bezig met mijn afstudeerproject en ik vroeg mij af of jullie mijn enquête over zonnepanelen en webwinkels willen invullen.
Link naar enquête: [link verwijderd ivm onderzoek]
Jullie zouden mij hiermee heel erg helpen.
Alvast super bedankt!
Groetjes,
Stephanie.