okselhaar en apen

18-02-2013 00:14 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt me nu op dat apen erg behaard zijn maar daarentegen geen okselhaar hebben. Wij mensen hebben ook wel wat haar op de armen, maar geen vacht ( hoewel... mijn schoonvader) maar wij hebben dan wel weer een bosje onder de oksels.

Dat haar zit er neem ik aan voor de bescherming (?) Apart dat apen dat daar niet hebben zitten.

Wie weet waarom?

Nee dit is geen levensvraag, maar ik zit een documentaire over aapjes te kijken en dit schoot me te binnen.
apen harsen zich toch?
Hahah! Geweldig! Leuke vraag, had er nooit zo bij stilgestaan. De enige verklaring die ik ervoor kan geven is dat apen hun haar/vacht nodig hebben om warm te blijven en onder hun oksels hoeft dat niet...
Maar waarom hebben wij daar dan haar?
Het is niet echt duidelijk waarom we okselhaar hebben. De algemene theorie is dat dit een overblijfsel is van heel lang geleden, toen de mensen nog overal behaard waren. In de oertijd was deze lichaamsbeharing nodig om te beschermen tegen kou en beschadiging. Nu hebben we kleren om ons te beschermen en is deze beharing, op enkele plekken na zoals onder je oksels, in de tijd verdwenen.

Waarom het haar juist onder de oksel is gebleven, is niet echt duidelijk - net als het bestaan van vestandskiezen en een blinde darm. Sommigen zeggen dat het okselhaar nog altijd bescherming biedt tegen het schuren van je arm tegen je lichaam.

Tenslotte helpt okselhaar je lichaamsgeur te verspreiden. Of dit tegenwoordig nog nuttig is, of juist lastig, daar wordt verschillend over gedacht.

Dit vond ik op internet! Maar alles wat voor ons geld (of vroeger zou gelden, dat geldt voor apen ook want wij stammen van hun af!) Dit kan dus niet helemaal kloppen!
quote:anjapanja schreef op 18 februari 2013 @ 00:26:

Maar waarom hebben wij daar dan haar?Zodat we onder elkaars armen kunnen ruiken om te bepalen of we een goeie DNA match hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
"Het okselhaar houdt de door de oksel aangemaakte geuren vast die voor prikkelingen zorgen bij het andere geslacht en zich daartoe voelt aangetrokken. Het haar zelf zou als een natuurlijke "anti-wrijving" fungeren tussen de bovenarm en de borstkas."
quote:anjapanja schreef op 18 februari 2013 @ 00:27:

Tenslotte helpt okselhaar je lichaamsgeur te verspreiden. Of dit tegenwoordig nog nuttig is, of juist lastig, daar wordt verschillend over gedacht.

Dit vond ik op internet! Maar alles wat voor ons geld (of vroeger zou gelden, dat geldt voor apen ook want wij stammen van hun af!) Dit kan dus niet helemaal kloppen!Nou en of! Ik heb een hekel aan okselharen verwijderen (kriebelt achteraf), maar ik stink gewoon echt veel meer naar zweet met haar daar. Ondanks genoeg deo wordt het een stinkboel, en ik geloof niet dat dit aantrekkelijk is om mijn geur op die manier te verspreiden.
quote:Julia2 schreef op 18 februari 2013 @ 00:30:

"Het okselhaar houdt de door de oksel aangemaakte geuren vast die voor prikkelingen zorgen bij het andere geslacht en zich daartoe voelt aangetrokken. Het haar zelf zou als een natuurlijke "anti-wrijving" fungeren tussen de bovenarm en de borstkas."Zweetluchtjes? Ieuw!
Apen hebben overal veel haar en dus ook onder hun oksels. Mensen hebben in verhouding tot de rest van hun lichaam veel haar onder hun oksels. Dit maakt dus dat het lijkt alsof mensen wél haren hebben onder hun oksels en apen niet. Gezichtsbedrog dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
*Edit*

Oh ja ik ben vergeten "dat denk ik' er bij te schrijven.

Krijg ik anders misschien weer de vraag: linkje?

Die heb ik niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Haha. Maar Enn, ik zat net Chimpanzee te kijken van Disneynature. En die aap had echt geen vacht of haar daar. Donkere weelderige vacht maar een kaal okseltje.

Misschien een beetje dons. Maar wij hebben ook overal dons maar wel een toef haar onder de oksels en in de schaamstreek.

Dat van de lichaamsgeur verspreiden kan ik inkomen maar dat is voor apen dan toch ook van belang. Tenslotte stammen wij van hen af.
quote:anjapanja schreef op 18 februari 2013 @ 00:26:

Maar waarom hebben wij daar dan haar?

Ter bescherming en verwarming. Bij kou krijg je kippenvel, dan wordt het luchtgedeelte tussen de haartjes groter, dus meer ruimte voor warme lichaamstemperatuur om je lijf heen tussen die haartjes.

Wenkbrauwen tegen zweet in je ogen, wimpers en schaamhaar tegen vuil in ogen/geslacht.
Maar je zou denken dat wat voor ons geldt ook voor de aapjes zou gelden. Toch is het bij hun net andersom.
Do monkeys have armpit hair?

Yes, monkey's have hair pretty much everywhere - including their armpits.

http://www.chacha.com/question/do-monke ... rmpit-hair
http://answers.yahoo.com/ ... qid=20080612153950AAe823m
quote:anjapanja schreef op 18 februari 2013 @ 00:46:

Maar je zou denken dat wat voor ons geldt ook voor de aapjes zou gelden. Toch is het bij hun net andersom.

Ik denk het dus niet.

Haha.
Hmm dan heb ik het verkeerd gezien of was deze aap nog niet in zijn puberteit. Was nog een kleine. Niet heel klein, maar toch ook niet volwassen.

Nou was weer een non-vraag, toch leuk om over te speculeren.

Trouwens een erg schattige docu ' chimpanzee' van disneynature.

Nu ga ik maar slapen en dromen over kleine aapjes. Truste!
quote:clarins schreef op 18 februari 2013 @ 00:30:

[...]

Nou en of! Ik heb een hekel aan okselharen verwijderen (kriebelt achteraf), maar ik stink gewoon echt veel meer naar zweet met haar daar. Ondanks genoeg deo wordt het een stinkboel, en ik geloof niet dat dit aantrekkelijk is om mijn geur op die manier te verspreiden.

Maar ik scheer daar wel en stink ook af en toe ongelooflijk naar zweet. Dus misschien ligt het ook bij jou ergens anders aan?

Ik stink niet altijd naar zweet, maar er zijn momenten.. en ik lijk er niets tegen te kunnen doen dan wassen en omkleden.
Later is nu
voor de geur (seksuele aantrekkingskracht) denk ik. Er zitten daar feromoonklieren rond de haren die een sexy geurtje meesturen met het zweet.
it's a big club and you ain't in it
ik denk dat apen meer hebben aan feromonen rond hun achterste.
it's a big club and you ain't in it
quote:anjapanja schreef op 18 februari 2013 @ 00:14:

Het valt me nu op dat apen erg behaard zijn maar daarentegen geen okselhaar hebben. Wij mensen hebben ook wel wat haar op de armen, maar geen vacht ( hoewel... mijn schoonvader) maar wij hebben dan wel weer een bosje onder de oksels.Apen worden onder hun oksels geschoren door de opzichters. Maar die dekselse apen willen die dienst niet retourneren want zij vinden vlooien veel leuker!
Ik denk dat 't misschien te maken heeft met het feit dat zij hun armen veel gebruiken en 't onder hun oksels gewoon weg schuurt!
Wat praten jullie hier over ons?!?
quote:wdr schreef op 18 februari 2013 @ 15:17:

Wat praten jullie hier over ons?!? Hahahaha ik zit het hele topic te lezen, best interessant en leuk. Zie ik ineens deze opmerking Ik lig onder de tafel van het lachen. En dan vooral die triomfantelijke avatar erbij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven