Oven uitroken?

18-02-2013 13:36 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een combimagnetron/oven en het voor mekaar gekregen om tussen de achterwand en ventilator flink wat etensresten te krijgen (cakeblik omgevallen in oven, er zitten onderin deze wand wat gaatjes, dus dan kun je bedenken wat er gebeurt). De boel rookt en gloeit flink als je de oven aan zet. Contact opgenomen met fabrikant, en deze weet me te vertellen dat je de boel niet open kan maken om schoon te maken. Dus 2 opties: 1) uitroken, of 2) nieuwe oven. Optie 1 dus. Heeft iemand hier ervaring mee, of dit kan, en hoe ik het het best aan kan pakken?
Klinkt als: zo heet mogelijk, tot alle restjes cake verkoolt zijn
is het proberen waard.... mocht het niet lukken kun je altijd nog een nieuwe aanschaffen.
Ik zou dat uitroken buiten doen (als je geen inbouwoven hebt dan)
Als je het uitroken maar niet binnen doet.
Met een klein mondstukje van de stofzuiger of een kruimeldief? Kun je dan die kruimels niet wegzuigen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Heb je al geprobeerd het e.e.a. uit die gaatjes te krijgen met behulp van de stofzuiger?
Kun je wel bij de verkoolde stukjes komen nadien om schoon te maken? Anders lijkt het me zeer ongezond, verkoolde resten telkens weer verhitten bij gebruik van de oven.
Het lijkt mij niet lekker voor het eten wat je in de toekomst in de oven doet, als er (verkoolde) resten in blijven zitten. Ik zou zeker met de stofzuiger het proberen schoon te maken. En anders zou ik toch gaan voor een nieuwe.
Bij ons zit er een stand "intensief zelfreinigen" op. De oven wordt dan gruwelijk heet en verbrand alles wat er aan etensrestjes inzit. Na afloop hoeven we alleen maar as weg te vegen. Ik weet niet of het een optie is im 'm gewoon heel heet te laten worden. Lang aan laten staan op een hoge stand?
Misschien eerst op de hoogste stand tot alles wel verkoold is, vervolgens met een satéprikker een beetje in die gaten poeren om alle resten los te krijgen & daarna met de stofzuiger al die gaten uitzuigen?
Bedankt voor alle reacties al! Het is een inbouwoven, helaas. De stukken zijn nu te groot om weg te zuigen, en kan er ook nauwelijks bij, dus moeilijk kleiner te krijgen. Ik wil het sowieso wel proberen. Als we er een nieuwe inzetten moet het dezelfde zijn, en die kost 800 euros. Ik huur, maar dit is volgens de huisbaas toch echt mijn verantwoordelijkheid qua kosten. Jammer, maar wel terecht volgens mij.
je hebt de oven van je huisbaas stuk gemaakt? Dan toch je verzekering even bellen.
quote:lilalinda schreef op 18 februari 2013 @ 14:18:

je hebt de oven van je huisbaas stuk gemaakt? Dan toch je verzekering even bellen.Hee, helemaal niet bij stilgestaan. Bedankt, ik sla mijn verzekering er even op na.
nooit een magnetron openmaken; gevaaarlijk, zelfs als de stekker eruit is.
it's a big club and you ain't in it
Een inbouw oven kan je er toch uit halen en met een verlengsnoer buiten zetten? Is even werk, maar het kan toch wel?
quote:rionyriony schreef op 18 februari 2013 @ 14:44:

nooit een magnetron openmaken; gevaaarlijk, zelfs als de stekker eruit is.Waarom?
quote:aikidoka schreef op 18 februari 2013 @ 15:04:

[...]

Waarom?er schijnt in bepaalde delen een zeer hoge spanning te staan en als je die met een schroevendraaier aanraakt dan ben je kassiewijle. Ik was er zelf nooit opgekomen (had het ook nooit geloofd) totdat ik het op tv zag.
it's a big club and you ain't in it
Ik heb het even opgezocht en als je hem na het verwijderen van de stekker een poos laat staan ben je die spanning kwijt en dan is het dus wel veilig.
Ik heb even in een restaurant gewerkt als bijbaantje, daar deden ze om de zoveel tijd een of ander goor chemisch ovenreinigingsgoedje in de oven, ding op de reiniginsstand (=hoog) en dan branden maar. De rook die er naderhand uit kwam was niet te harden (afzuigsysteem ook op de hoogste stand) maar het ding was daarna brandschoon dus dat werkt wel.

Als het cakespul er ook achter zit, let dan op dat het ding niet in brand vliegt tijdens het uitroken, dan ben je met de rest van je keuken verder van huis waarschijnlijk.

Balen zeg, die gaatjes zitten bij die van mij ook achterin, is inderdaad totaal niet bij te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven