Werk & Studie alle pijlers

Uitstellen scriptie angst

05-02-2013 17:27 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi! Ik wil even mijn verhaaltje kwijt en volgens mij zijn er veel andere studenten die met mij mee kunnen praten.

Ik ben nu al bijna een jaar langer bezig met mijn scriptie, en ik blijf het maar uitstellen. En hoe meer ik het uitstel, hoe ongelukkiger ik word. Daarbij heb ik ook een lastige begeleider. Hij is zeg maar het hoofd waar ik bij afstudeer en heb altijd met hem te maken. Hij is ook iemand die het meeste van mijn onderwerp afweet dus ja, hem heb ik veel nodig. Maar ik vind het zo eng om contact op te nemen met hem. Bijvoorbeeld, begin januari had ik weer de motivatie gevonden en had met mijn 2 begeleiders (de 1 is een man en de ander een vrouw) gemaild om te meeten.

Dus ik kwam daar en hij kwam erbij en hij is echt zo'n typische onderzoeker. Niet sociaal, niet aardig, alleen echt voor business daar. Maargoed ze vonden het fijn me weer te zien en we hadden het over mijn scriptie. Hoe ik dat zal aanpakken. En op gegeven moment kwamen we op voor welke deadline ik zou gaan. En zij gingen uit van Mei. Maar ik zei dat februari ook een mogelijkheid was. Nou, die man lachte me echt uit hoor. Februari? Dat gaat je nooit lukken. Nee, Mei moet beter lukken. Ik kon wel door de grond zakken eigenlijk. Dit geeft me echt geen boost ofzo. En hij maakt gewoon steeds vervelende opmerkingen als ik dingen vraag waardoor ik me dom voel en dus niet de behoefte heb om meer dingen te gaan vragen door zijn idiote reacties.

Maar de andere begeleider die ik heb, een vrouw, zegt weinig wat en als ik haar al wat vraag, verwijst ze me door naar die man. Dus daar heb ik ook vrij weinig wat aan.

Anyways, nu heb ik dus sinds die meeting vrj weinig van me laten horen en heb er weinig aan gewerkt (zit ook met een blessure wat het lastig maakt soms).

Ben vandaag weer IETS aan het doen voor mijn scriptie. Literatuur gevoinden en gelezen en wat toegepast. Maar veel is het naar mijn mening nog niet.

Ik weet nu even niet zo goed hoe ik contact met mijn begeleiders moet opnemen. Want als ik alleen maar denk aan wat ik nog moet doen word ik gek. En de motivatie is echt weg. Zit er echt heel erg mee. Ik ben echt heel goed in uitstellen, maar het breekt me nu wel op. Ik schaam me dood (als vrienden vragen hoe het met mijn scriptie gaat dan heb ik het zsm over een ander onderwerp), voel me ongelukkig en moet het gewoon af gaan krijgen.

Maar soms heb ik het gevoel dat het me gewoon niet gaat lukken. Slechte gedachte, ik weet het. Maar het is nog zoveel werk! En ik heb dan nog wel even tot Mei, maar ik vind het zo lastig. En ook ben ik bang dat mijn begeleiders me een sukkel vinden. Laat weinig wat horen en doe er al langer over.

Graag hoor ik jullie ervaringen!
Oef, herkenbaar allemaal hoor!

Ik was ook zo'n uitsteller met faalangst. Ben een jaar geleden eindelijk afgestudeerd maar heb er 2 jaar langer over gedaan dan ik had gewild.

Ook ik had een scriptiebegeleider, een docent van mijn opleiding. Achteraf kan ik zeggen dat ik helemaal niets aan hem heb gehad. Hij blies constant afspraken af, reageerde vaak niet op mijn mails, was bijna niet te bereiken, zo chaotisch als de pest en als ik hem sprak kon ik weinig met zijn "advies".

Ondertussen belandde ik ook in een depressie, dus heb toen op advies van mijn psychiater een jaar een pauze ingelast om te werken aan mijn herstel. Ik heb toen de vertrouwenspersoon van mijn opleiding ingelicht en een plan van aanpak gemaakt over hoeveel tijd ik dacht nodig te hebben op beter te worden, en hoeveel tijd daarna nog om mijn scriptie af te ronden. Dit plan is toen nog goedgekeurd door de examencommissie. Verder heb ik met het hoofd van de examencommissie gesproken en (veel te laat!) mijn onvrede over de begeleider geuit. Als ik weer zou beginnen kreeg ik een nieuwe begeleider.

Toen ik weer begon heb ik een studiegenootje opgezocht waarvan ik wist dat zij ook nog aan het ploeteren was op de scriptie (zij had de zelfde waardeloze begeleider gehad als ik, go figure) en we spraken 1 of meerdere dagen in de week af om op de opleiding aan onze scripties te gaan werken. Dit hielp mij bijzonder goed, als ik vast liep kon ik vragen of zij een suggestie voor me had en andersom. Ook MOEST ik dan wel aan het werk in plaats van thuis van alles te gaan doen behalve aan mijn scriptie werken.

Wat ook enorm hiel was mijn nieuwe begeleider. Ik stond er namelijk helemaal niet zo beroerd voor als die eerste begeleider had gesuggereerd, al het materiaal wat ik geschreven had was goed en ik was al ruim over de helft! Toen vond ik het ineens allemaal niet zo moeilijk meer en ben in vlot tempo doorgegaan. De scriptie was in 1x goed, en ook mijn verdediging was in orde.

Ohja, en die begeleider? Die mag tegenwoordig geen studenten meer begeleiden die in hun afstudeer periode zitten. Er waren blijkbaar nog veel meer klachten over hem gekomen
TO, lukt het al wat beter om aan jouw scriptie te werken?
Hey allemaal!!

Hoe gaat het met de scripties?

Ik ben m mega aan het knijpen voor een afspraak met mijn scriptiebegeleider. Heb het idee dat hij totaal niet blij met me is. Misschien wel terecht. Ik snap van mezelf echt niet dat gewoon doen zo'n verschrikkelijk ingewikkeld proces is. Ik ben totaal kwijt waar ik mee bezig ben. Alles lijkt ineens wel belangrijk en onbelangrijk tegelijkertijd en heb steeds idee dat ik belangrijke info oversla of teveel aannames maak. :(

Iemand nog zin om dit topic levend te houden??
Ik heb maandag ook een gesprek met mijn begeleidster, maar dat gaat over de enquête die ik moet maken en gebruiken voor mijn onderzoek. En ik heb er nog helemaal niets van gemaakt, geen vragen bedacht of iets. Ik kom er gewoon niet uit, ik zit daar nogal vast mee. Ik bedenk morgen wel iets en dan ga ik haar maandag om hulp vragen. Want eigenlijk vind ik de enquête echt onzin, maar het moet van de examencommissie (yeah, die hebben zich ermee bemoeit ><). Nou ja, ik merk het maandag dus wel, maar ik wil dus best dit topic in leven houden!

Wat is het onderwerp van jouw scriptie Infeliz en welke opleiding doe je?
Dat gesprek met mijn begeleidster ging hartstikke goed. Zoals mijn moeder zei: jij maakt je altijd zo druk, je kunt je voortaan beter één uurtje heel druk maken en dan de stap zetten, in plaats van dat je je tien dagen druk zit te maken. Mja, daar zit wel een kern van wijsheid in natuurlijk, maar ik blijf het gewoon een beetje lastig en eng vinden. Stom blijkt altijd achteraf!

Vanochtend tot 12:00 uur ga ik schrijven aan mijn eerste deelvraag. Wie schrijft er vandaag mee aan de scriptie of de voorbereiding op de scriptie? Ik zou graag lotgenoten vinden!
Ik heb mijn eerste deelvraag nu opgestuurd naar mijn begeleidster voor feedback! Dat voelt wel heel lekker, want ik was me er echt een beetje blind op aan het staren.

27 maart moet ik mijn conceptscriptie inleveren, die wordt dan grondig bekeken door mijn begeleidster en daar krijg ik streng feedback op. Ik hoef nog niet alles af te hebben van mijn scriptie, maar hoe meer ik heb, hoe beter dat natuurlijk is voor de feedback. Ik vind het toch best een deadline, om eerlijk te zijn.

Zijn er nog studenten die ook bezig zijn met hun scriptie? En TO, hoe gaat het met jou?
Elke keer als ik wil reageren loopt viva vast. Als ik niet ingelogd ben geen problemen. Irritant!!

Maar goed.. Mijn scriptie gaat slecht. Ik vind het verschrikkelijk. Het idee van mijn scriptie maakt me misselijk en ik ga er serieus van huilen. Ik slaap niet en ik doe niets. En hoe sneller ik serieus aan scriptie ga hoe sneller ik er vanaf ben, maar dat dringt niet door. Zijn allemaal mensen die me heel lief willen helpen, maar voel me daardoor alleen nog maar een grotere mislukkeling. Geen nuttige bijdrage aan dit topic, maar moest even van me af zeuren.

Klinkt alsof jij goed bezig bent aliceanna. 27 maart is ook ongeveer mijn deadline. Wanneer krijg je feedback?
Ik ben ook een soort van bezig. D.w.z. op zoek naar een goed onderwerp want op dit moment heb ik nog niet eens een onderwerp en heb ik dus totaal niets gedaan aan de scriptie.

*zucht*
Ik heb nu al feedback gekregen. Ze vindt mijn deelvraag goed, maar heeft aanbevolen om nog wat extra verdieping over een paar punten op te zoeken en erin te verwerken. Maar ik ben dus hartstikke blij met deze mooie feedback!

Alleen vandaag heb ik nog helemaal niets gedaan voor mijn scriptie, echt 0,0 ><. Ik kan me er gewoon even niet toe zetten, heel vervelend! Wel heb ik twee afspraken staan voor de interviews met de leerkrachten en ga ik morgenmiddag even langs de basisschool om met de derde leerkracht ook een definitieve afspraak te maken. Morgen ga ik maar eens echt goed verder met mijn tweede en derde deelvraag. De bedoeling is dat deelvraag 2 volgende week opgestuurd kan worden voor feedback.

Argh, nog exact drie weken tot ik de conceptversie moet inleveren en dan wilde ik eigenlijk zoveel als mogelijk erin hebben staan. Dus toch wel drie van de vijf deelvragen al uitgewerkt zegmaar. Hoe meer erin staat, hoe betere feedback mijn docente ook kan geven... Nou ja, morgen is er gelukkig weer een dag.

Hoe gaat het bij jullie? Blusher, heb je al een onderwerp in gedachten? Welke opleiding volg je?
Oh ik heb ook van die dagen. 0.0 iets gedaan. Verschrikkelijk voel ik me dan.

Maar goed plan voor vandaag heb je zo te horen. Ik heb ongeveer zelfde plan. Nog 3 weken. Ergens lijkt dat nog eindeloos lang en ergens is het super kort voor alles wat ik nog moet doen!! aahh!!

Mijn scriptie gaat over massamedia communicatie btw.

Succes met je interviews vandaag!!
Infeliz, ik begrijp je helemaal. Bij mijn vorige stage/scriptie ging het precies zo. Er kwam niks uit mijn handen en ik voelde me erg schuldig door. Ondertussen was ik wel 24/7 met de scriptie bezig. Ontzettend vermoeiend. Vooral onbegrip ‘begin er gewoon aan, doe niet zo moeilijk’ maakte me erg moedeloos. Is jouw scriptie gekoppeld aan een stage (HBO)of heb je echt alleen je scriptie (WO)?

Echt knap hoor, aliceanna, dat je er zo’n lekker tempo in houdt. Mijn doel is om 28 maart mijn conceptversie in te leveren (eerst bij mijn stagebegeleider en een week later bij mijn docent). Ik wil wel dat mijn conceptversie al helemaal compleet is. (Maar ik ben dan ook al sinds september bezig, en het is mijn tweede poging tot afstuderen, dus ik wist al heel goed hoe het niet moet!) Het praktijkgedeelte van mijn scriptie, het afnemen van interviews en die uittypen, heb ik er helemaal op zitten. Ik heb nu een lijst gemaakt met alle onderdelen die nog moeten en daar deadlines aan verbonden. Het eind begint nu echt in zicht te komen.

En mijn vriend is zo’n lieverd, als ik mijn conceptversie heb ingeleverd neemt hij me mee uit eten. Dus motivatie is redelijk hoog momenteel!
Ik heb het hele topic niet doorgelezen, op de OP na natuurlijk, dus excuses als ik iets herhaal dat al 3x eerder gezegd is.

Twee tips:

1. Neem contact op met je studieadviseur en bespreek daar eerlijk je problemen mee. Wees echt eerlijk, over je angsten, motivatieproblemen etc. hoe eng het misschien ook is. Studieadviseurs zijn dit soort dingen gewend en zijn er juist voor om je hier mee te helpen. hoe eerlijker je bent, hoe beter hij/zij je kan helpen met hoe nu verder.

Ik stelde zelf laatst ook steeds uit om contact op te nemen met een docent waarbij ik voor de 3e keer uitstel moest gaan vragen voor een deadline van een paper. Na overleg met de studieadviseur een goed plan bedacht, voorgelegd aan de docent en die stemde er mee in.

2. Kijk of er op jouw universiteit iets georganiseerd wordt aan scriptie-/studiebegeleiding. Vaak is er wel zoiets. De studieadviseur kan je hier ook mee helpen.

Bij ons aan de universiteit is er bv. een scriptieondersteuningsgroep. Zit daar zelf sinds kort in ivm mijn ba-scriptie. Het doel van deze groep is sociale controle en korte termijndoelen te gebruiken als extra motivatie om aan het werk te gaan. Elke week moet je een weektaak vaststellen. Als je deze niet af hebt zitten hier consequenties aan vast. Verder ook begeleiding in de planning etc. Heel fijn!

In de folder die ik bij die scriptieondersteuningsgroep kreeg stond heel duidelijk uitgelegd hoe het kan dat zoveel studenten moeite hebben met het afkrijgen van hun scriptie. Doordat er alleen een beloning op de lange termijn (nl. het cijfer) aan vast zit is het voor veel mensen moeilijk om lange tijd motivatie voor het werkproces op te blijven brengen. Daarnaast is er geen sociale controle, wat er op bv. In een werksituatie wel is. Familie etc. is maat zijdelings betrokken en de meeste begeleiders maakt het weinig uit of jij er 6 maanden of 2 jaar over doet. Aan die mensen heb je alleen wat qua inhoud, verder niks van hun aantrekken.

Jouw probleem is dus heel logisch en je bent zeker niet de enige! Als je nu eerlijk naar jezelf en mensen die je kunnen helpen bent en voor jezelf dingen gaat organiseren waardoor je wel moet gaan werken gaat het ook met jou wel goed komen. Heel veel succes!
Oh pfft, zie nu dus pas dat het een topic van een maand oud is! Maar dat maakt mijn tips niet minder, voor TO of wie dan ook ze kan gebruiken. Succes iedereen!
aaahh waarom loopt alles vast als ik inlog.

Anyhoe...

Thanx voor de tips buaya. Ik heb nu gelukkig wel begeleiding van binnen de vriendenkring. Aangezien ik al lang niet meer het gevoel heb dat ik voor mezelf bezig ben doe ik het nu soort van voor haar. Klinkt heel suf, maar ik respecteer haar onwijs en voor haar wil ik me wel aan deadlines houden.

roze_konijntje. Ah het schuldgevoel. Heb er vandaag echt super erg last van. Voor morgen een goed plan, dus dat scheelt iets. Ienieminie iets. Ik kan nu alleen maar denken aan alle uren die vandaag voorbij zijn gegaan. Maar dan ook alle uren. Niet alleen de uren van 9 tot 5, maar alle seconde van wanneer ik mijn ogen heb open gedaan totdat ze straks vermoeid weer dicht gaan. Super stom, want dan begin je elke dag al met een blok op je schouders, want is geen drama al je af en toe een uurtje niets doet.. maar toch. Ben trouwens bezig met WO bachelor scriptie. Jij? Goed dat je alle interviews al hebt uitgewerkt. Dat is zo onwijs veel werk altijd.

aliceanna is het allemaal gelukt met de interviews?
Voor mij is het inmiddels ruim twee jaar geleden dat ik begon aan mijn scriptie, het kan dus altijd erger Nu werk ik wel fulltime, maar dan nog duurt het veel en veel te lang. En hoe langer het duurt hoe moeilijker het ook lijkt te worden. Maar ik ben er klaar mee, óf ik maak het dit studiejaar af, óf ik stop er mee. En omdat ik dat laatste niet wil, moet ik nu aan de bak. Het gaat om een masterscriptie trouwens (privaatrecht).

Eind oktober vorig jaar heb ik mijn concept-totaalversie ingeleverd, maar deze is uiteindelijk afgekeurd. Toen ik die tegenslag een beetje te boven was en weer contact opnam met mijn begeleider gaf die aan het te goed te vinden dat ik toch door wilde gaan, maar dat hij er geen tijd meer voor had. Nu begrijp ik wel dat ik er lang over heb gedaan (niet steeds bij deze begeleider, mijn eerste begeleider gaf na een paar maanden aan toch geen tijd voor me te hebben) maar feitelijk heb ik niet veel afspraken met hem gehad, denk een stuk of 3. En daarbij had hij dit ook wel direct in oktober kunnen zeggen, hij wist toen ook dat ik niet wilde stoppen. In januari ben ik bij de studieadviseur geweest, en die raadde mij aan om contact op te nemen met de examencommissie. Dit heb ik gedaan en nog dezelfde dag kreeg ik reactie dat ze eerst met mijn begeleider gingen praten en daarna met mij. Begin maart mailde hij op een zondag dat ze me de volgende dag wilden spreken, en uitgerekend toen was ik een weekend weg. Toen ik ´s nachts terugkwam en die mail zag meteen teruggemaild en uitgelegd waarom ik er niet was, tot op heden geen reactie. En ja, ik weet dat het hen uiteindeljk allemaal geen *piep* kan schelen, en dat ik zelf actie moet ondernemen, maar ik blijf het moeilijk vinden.

Infeliz en Roze Konijntje, als ik het goed begrijp moeten jullie allebei eind maart een concept-versie inleveren? Liggen julie een beetje op schema?

Roze Konijntje, heel herkenbaar wat je zegt, dat er niets uit je handen komt maar dat je wel continu met die scriptie in je hoofd zit, dodelijk vermoeiend en het doet niet veel voor je zelfvertrouwen. Moeilijk ook dat iedereen hoe goed bedoeld ook altijd als eerste als ze je zien vraagt 'hoe gaat het met je scriptie?' Verdrietig, boos, gefrustreerd raak ik ervan.

Daarom, hij moet gewoon af de komende maanden.

Fijn Infeliz, dat je binnen je vriendenkring zo'n steun hebt. Ik denk dat ik die ook wel zou kunnen hebben, maar ik heb er moeite mee dat toe te laten, uit schaamte.

Nou ja, voordat het een heel verhaal wordt... succes de komende weken !!
@soof

Wat was er niet goed aan je scriptie?

Kon je dit niet verbeteren?

Ik ben ook bezig met scriptie voor privaatrecht.
@Boekenlegger: op bepaalde punten miste het verdieping en opbouw klopte niet goed, het liep gewoon niet. Eerlijk gezegd kon ik me ook wel vinden in de kritiek, ik was we al zo lang mee bezig - of eigenlijk ook niet want meester-uitsteller- dat ik het ook niet meer zag. En dan denk je op gegeven moment, laat ik maar inleveren, dan is het maar klaar, dan maar een zesje. En toen was het net onvoldoende. Mijn grootste probleem: het te goed willen doen, te groots maken maar tegelijkertijd niet geloven dat ik dat kan en dus blokkeren. En als je dan ook nog kan vluchten in 'het is zo druk op werk', tsja dan schiet het niet op....

Hoe gaat het met jouw scriptie Boekenlegger? Hoop beter dan bij mij
Ik heb afgelopen maandag mijn eerste resultaten interview gehad! En de leerkracht is heel erg positief, dus dat is super leuk. Nu heel druk met het uittypen van dat interview (echt niets voor mij, wat een hoop werk is dat zeg...). Ook de enquete heb ik nu naar de basisschool gestuurd voor deelvraag 5. Vanmiddag ga ik verder met het interview en wil ik ook verder schrijven aan deelvraag 2. Die wil ik vandaag afmaken. Aanstaande woensdag concept inleveren, dus ik moet nog eventjes knallen en daarna ben ik er nog steeds niet vanaf, lol.

Roze konijntje en Infeliz, hoe gaat het bij jullie?
Tsja, als jij al maanden op die scriptie zit te zwoegen is het natuurlijk niet zo raar dat je begeleider aangeeft dat je het niet ineens in een maand af kan hebben.

Kan trouwens best wel hoor, ik heb naast mijn scriptie gemiddeld zo'n twintig uur gewerkt en was destijds bezig een emigratie te regelen, en ik heb hem nog voor de deadline ingeleverd.

Ik heb bij mensen moeten zeuren en jammeren om een interview te krijgen en heb een hele groep mensen achter de broek aan moeten zitten om mijn enquete in te vullen. Vervelend, maar het moet gewoon gebeuren.

Misschien moet je je iets constructiever opstellen in plaats van alleen te kijken naar wat volgens jouw begeleider niet goed is? Ik maakte destijds een lijstje van wat moest gebeuren/veranderd worden en werkte dat gewoon af.
Nou, dat ging goed, me houden aan mijn planning, not ><. Ik heb het interview bijna af (nog 4 minuutjes om uit te werken), maar dat is dan dus een bijlage van die deelvraag. Ik ga dat interview dus in een lopende tekst schrijven zodat de deelvraag zelf er een beetje 'mooi' uitziet zegmaar. Deze letterlijke lap tekst is om te bewijzen dat ik niets heb verzonnen of uit mijn duim zuig... Pfft, wat een hoop werk zeg, jeetje. Daar heb ik me echt gigantisch in vergist....

Maar voor de rest dus niks gedaan, alleen maar gedacht 'Ik moet nog zooooveel schrijven!' Echt waardeloos :(. Ik blijf het maar uitstellen en momenteel ben ik een beetje in paniek en staat het huilen me nader dan het lachen. Naar gevoel...
Hallo dames zijn jullie al verder gekomen met jullie scripties? Ik heb zojuist mijn conceptversie uitgeprint en ga die vanmiddag laten inbinden en daarna inleveren. Ik ben echt blij dat ik er eventjes vanaf ben en een heerlijk relaxt paasweekend tegemoet zal gaan. Mijn conceptscriptie hoeft nog niet af te zijn, ik heb in totaal 5 deelvragen waarvan ik er 3 zo goed al af heb en de laatste twee nog nog (dat zijn resultaten deelvragen en mijn resultaten verzamel ik nu nog). Maar toch ben ik al best trots op het resultaat en ik hoop dat ik fijne feedback krijg waar ik iets mee kan doen.
Wat fijn dat het zo goed gaat aliceanna.

Ik ga morgen mijn conceptversie op stage inleveren. Dan krijg ik daar begin volgende week feedback op en een week later lever ik mijn concept op school in. Ik moet er morgen wel nog de hele dag aan werken voordat ik het kan inleveren.
Ik vind dat je een beetje excuses aan het zoeken bent. Toen ik mijn masterthesis schreef was ik flink zwanger en daar was ik behoorlijk ziek van. Ik studeerde aan een universiteit ver van mijn huis en liep stage aan weer een andere kant van het land, veel reizen dus (met een vuilniszak in mijn tas voor het overgeven onderweg, bah!). Maar toch vond ik het leuk! Je leert gigantisch veel van het schrijven je scriptie juist omdat het zo moeilijk is. Ik was supertrots op mezelf en dat ben ik soms nog. Mijn zusje is nu haar scriptie aan het schrijven en soms help ik haar, en dan voel ik nog die voldoening van toen.

.Iik maakte altijd eerst een raamwerk, dus een indeling eigenlijk. Voorpagina, hoofdstukindeling, alles. Ik vulde in wat ik al had en keek iedere dag waar ik zin in had om dan te maken. Had ik bijvoorbeeld een dag geen zin om echt inhoudelijk te werken, schreef ik mijn samenvatting of draaide spss dingen uit. Had ik geen zin in statistiek dan schreef ik aan mijn kader. Daarnaast heb ik hulp gehad van mijn man, die als voormalig vwo-er en promovendus veel meer wist dan ik (ex havist, hbo-er en premaster gedaan) en hij heeft mij veel geleerd. Ik zou dus hulp zoeken van een mede of een ex student.

succes!
oh ik ben nogal mosterd lees ik haha!
Ik heb wat ingeleverd!! De conclusie is nog niet goed en hij gaat vast nog zeuren over resultaten, maar daar ga ik dan na pasen mee verder. Nu heerlijk twee dagen niets!!

Verder moet ik nog referenties kloppend maken. Voorwoord schrijven en samenvatting, maar dat komt wel de week erna. Hopelijk heb ik het 12 april zo goed als af en kan ik snel mijn eindgesprek plannen. Ben m mega aan het knijpen of het wel een voldoende is. Heb alles nu zo vaak doorgelezen en herschreven dat ik soms niet meer weet wat er wel en niet instaat.. Ga dinsdag pas weer over scriptie nadenken. Of in ieder geval een poging doen tot!

Hoe gaat met rest? Ook beetje leuke dingen met pasen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven