Entertainment alle pijlers

Obese - 2013

29-01-2013 10:40 2513 berichten
Alle reacties Link kopieren
Obese begint zondag weer! Wie gaat het ook weer trouw kijken?

Vanaf zondag 3 februari gaan zes nieuwe kandiaten, met de steun van presentatrice Wendy van Dijk, aan de slag met de overtollige kilo’s in een nieuwe reeks ‘Obese’ bij RTL 4.

De kandidaten

Ruben (222 kg), Michel (222 kg), Stanley (227 kg), Amanda (138 kg), Lilian (171 kg) en Tamara (163,5 kg) zijn de zes nieuwe deelnemers die de kans krijgen om hun levensstijl drastisch te veranderen. Mede door het succes van de eerste serie, die ook hun ogen heeft geopend, zien zij zelf in dat het zo niet langer kan.

Zwaar traject

Wendy verrast ze met de boodschap dat zij degenen zijn die het zware traject van 300 dagen ingaan. Zij hebben nog een hele lange weg te gaan en weten inmiddels wat ze te wachten staat. Lukt het ze om het tij te keren en een nieuw levensritme te vinden, waardoor ze in ieder geval uit de gevarenzone stappen en gezonder door het leven kunnen?
Vond het erg sneu voor ex man dat die nieuwe vriend zo overdreven prominent benoemd moest worden steeds.

Verder erg knappe prestatie, wat een knappe meid.

Vraag me inderdaad af wat haar lengte is want ik ben 179 en weeg iets meer dan Amanda maar zij oogt vele malen lichter. Ze had het er over dat ze nu in maat 44 past maar zij ziet er veel slanker uit dan ik in maat 42.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:evygreat schreef op 18 februari 2013 @ 08:01:

[...]

Knap van dat meisje dat ze zoveel is afgevallen. Ze ziet er mooi uit.

Maar wat jij schrijft is precies mijn ergernis. En dan die termen die ze erbij gebruikt.... Ik weet dat Wendy ook haar vader heeft verloren maar dit ligt er zo dik bovenop. Het is denk ik nooit één reden/aanleiding dat deze mensen zo dik zijn geworden.

Precies en als ze haar vader voor het laatst had gezien toen ze 95 kilo woog en ze na haar achttiende niet meer onder de 100 is geweest ??? Ik vond dat nogal vreemd.

Maar goed, mooie meid en de slankste van obese aan de bootcamp te zien.

Ik dacht op een gegeven moment dat ze ging vertellen dat ze verliefd was op Radmillo (ipv van dat ze bang voor hem was) maar dat zal wel mijn projectie zijn geweest .
quote:louise1 schreef op 18 februari 2013 @ 10:00:

Vond het erg sneu voor ex man dat die nieuwe vriend zo overdreven prominent benoemd moest worden steeds.

Verder erg knappe prestatie, wat een knappe meid.

Vraag me inderdaad af wat haar lengte is want ik ben 179 en weeg iets meer dan Amanda maar zij oogt vele malen lichter. Ze had het er over dat ze nu in maat 44 past maar zij ziet er veel slanker uit dan ik in maat 42.Zij is vast niet erg lang want naast Wendy lijkt ze niet veel langer en Wendy is ook niet groot.
En o ja, dat van die bootcamp snapte ik niet. De beslissing om te scheiden nam ze tijdens de bootcamp maar toen was ze nog lang niet zo afgevallen. Enkele kilo's later ging ze (weer?) op bootcamp. Dat is toch maar een keer per 300 dagen? Nu kan het zijn dat ik het fout heb omdat ik ergens tijdens een reclamebreak de kids op de bed heb geslingerd.
Ja dat was ook verwarrend van die bootcamp. Die eerste dag(en) bij Radmillo noemde zij ook een bootcamp. Verderop in het programma kwam er nog een bootcamp in de Ardennen.

Dat van die overleden vader snap ik dan weer wel. Deze mensen kunnen niet met verlies omgaan, net als vorige week die man met zijn overleden broer. Ze gaan hun verdriet niet aan, door bijvoorbeeld naar het graf te gaan, maar eten al hun emoties weg. En later verschuilen ze zich achter dit verdriet,om maar door te kunnen eten.
Aha, nu snap ik het
Heb t teruggekeken op RTLgemist.

Dat scheiden ging snel ja. Gezien haar leeftijd geloof ik niet dat ze al heel lang getrouwd was. In ieder geval kreeg ik het idee dat het ook al niet goed ging toen ze trouwden.

Verder idd een heel ander mens, dik of dun. Als ik de dikke Amanda zou kennen zou ik de dunne een jaar later zo voorbij lopen op straat.

Verder deed ze me - dun - een beetje denken aan iemand die ik ken en die niet zo leuk is. Maar daar kan zij niks aan doen natuurlijk
Oh en ik vond het jammer dat ze nergens iets zeiden over werk of opleiding. En of ze van plan was dat te gaan doen.

Ze zei alleen dat ze t altijd zo druk heeft maar we hebben niet gehoord waarmee, volgens mij.
Ik zit nu te kijken.

Vind het eigenlijk een beetje een muts.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als die meid in 10 maanden 60 kilo kan afvallen, dan MOET het mij toch kunnen lukken om 20 kilo in 6 maanden af te vallen ?

Jammer dat ik het niet heb opgenomen, ik vond deze aflevering erg inspirerend.

En ze is een supermooie meid.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nou Snoes het is maar de vraag of ze zo slank blijft he. De psychische kant weegt heel zwaar bij haar, denk ik. (hm leuke woordkeus)

Twee kilo per maand schijnt redelijk te zijn, een tempo waarbij je mag verwachten dat het eraf blijft.

Misschien heb jij geen Radmillo thuis?
Gelukkig geen Radmillo hier, ik vind het een griezel tot en met.

Ál die personal trainers in dat programma vind ik griezels.

Ik snap dat die meid bang voor hem was.

Onderstaand las ik op de website van RTL. Ik ga er dus van uit dat de deelnemers door de obesitaskliniek ook na het programma nog gevolgd blijven worden. Vooral het vetgedrukte viel mij op; ik kon me ook al niet voorstellen dat de kandidaten het moesten doen met dat minieme aantal gesprekken dat je op tv zietquote:De Obese-kandidaten worden gedurende 300 dagen durende traject dag in dag uit begeleid, zowel mentaal als fysiek. Vooraf zijn ze zowel medisch als psychologisch gecheckt om vast te stellen of ze een dergelijk zwaar traject aan zouden kunnen. De deelnemers worden vervolgens gedurende de gehele opnameperiode gemonitord door de Nederlandse Obesitas Kliniek. Er is bewust voor gekozen om een deel van die gesprekken buiten het oog van de camera te houden. De Nederlandse Obesitas Kliniek (kortweg NOK) heeft zes klinieken, verspreid over Nederland.

Zij hebben bijna 20 jaar ervaring op het gebied van ernstig overgewicht en zien het als hun missie dit ernstige probleem te bestrijden. De controle en begeleiding van de kandidaten wordt gedaan door een professioneel team van de NOK bestaande uit onder andere een arts, psycholoog en diëtiste.

De kandidaten doen geen crashdieet, maar volgen een gezond eetpatroon met veel groente, fruit, vis, gevogelte en mager vlees en volwaardige koolhydraten. Het dagelijks dieet bevat, afhankelijk van de kandidaat en de inspanning, tussen de 1700 en 2200 kcal en wordt verdeeld over 3 maaltijden en 3 gezonde tussendoortjes om hun bloedsuikerspiegel zo veel mogelijk in balans en hun stofwisseling draaiende te houden gedurende de dag. Voor het sporten eten zij wat meer koolhydraten. Na het sporten juist weer wat meer eiwitten.

Intensieve beweging is een essentieel onderdeel van het programma. De kandidaten krijgen steeds een persoonlijk, verantwoord opgesteld, rustig opgebouwd trainingsschema, afgestemd op hun conditie en hun fysieke mogelijkheden. Radmilo Soda, de hoofdtrainer stelt hiervoor uitgebreide schema’s op en neemt die door met elk van de personal trainers.

Na de in beeld gebrachte 300 dagen worden de kandidaten nog één jaar fysiek begeleid onder het toeziend oog van Radmilo Soda en nog vijf jaar elk kwartaal gemonitord door de Nederlandse Obesitaskliniek.

Snoesje: invullen op eetmeter van 't voedingscentrum wat je eet. Kijk wat je aan loze kcal binnenkrijgt (ik laat nu m'n wekelijkse 2 wijntjes staan, voor dat aantal kcal kan ik hele lekkere dingen eten, kwam ik achter) En ga elke dag een half uur (extra) wandelen. Bouw dit op.

Echt.. het volhouden is zonder al die camera's en hulp gewoon erg lastig . En 20 kg in een half jaar best veel.
Later is nu
quote:newimprovedkitty schreef op 17 februari 2013 @ 21:28:

Mari wordt er ook niet knapper op.Mari ziet er al 16 jaar hetzelfde uit (ik keek koffietijd tijdens zwangershapsverlof ) en vindt dat anderen moeten vernieuwen.. Ik heb het niet zo op Mari
Later is nu
Ik vraag me toch af of je niet van een crashdieet kan spreken als je ineens naar een dieet van pakweg 2000 calorieen moet als je gewend bent veel meer te eten zoals de kandidaten van Obese.

Ik at ook altijd meer dan gemiddeld (12 boterhammen per dag, 6 schijnt normaal te zijn) en moest naar 5 boterhammen per dag gaan. Honger dat ik had! Wel veel afgevallen maar het was er daarna weer snel aan (jojo-effect).
Dat vroeg ik me ook af, Lilja. Het lijkt me dat je zoiets afbouwt. Hoe minder je weegt, hoe minder je gaat eten. Maar misschien kiezen ze liever 'cold turkey' voor een normaal voedingspatroon.
Later is nu
Dat cold turkey levert op de korte termijn wel veel winst op (leuk voor het programma) maar op de lange termijn werkte het bij mij averechts. Ik ben daarna weer heel snel aangekomen terwijl ik echt niet veel meer at en krijg het er nu bijna niet meer af (verbranding staat waarschijnlijk op een laag pitje). Ik zou het niemand aanraden om het op deze manier te doen.

Normaal gesproken eet je op dieet 500 calorieen per dag minder zodat je op 3500 in een week komt: dat is 0.5 kilo afvallen per week (1 kilo lichaamsvet bevat ongeveer 7000 calorieen). Dit is aanbevolen.

Maar als je ruim meer calorieen eet dan aanbevolen zal je stapsgewijs 500 calorieen per dag minder moeten gaan eten. Dus in fases.
anoniem_171882 wijzigde dit bericht op 22-02-2013 10:54
Reden: aanvulling
% gewijzigd
jammer Lilja, dat het niet zo makkelijk meer gaat. En dat je mooie resultaat weer weg is

Ik viel ooit heel 20 kg af, deed er ruim 2 jaar over. Bleef ook 4 jaar op dat gewicht en toch zit het er weer bij en ook bij mij gaat het veel moeilijker. Het is ook lastig, denk ik, dat je leefpatroon niet meer zo extreem ongezond is als de eerste keer dat je dik was. De aanpassingen, waardoor je de eerste keer zo veel afviel, zijn al gedaan. Zoals het meer bewegen inbedden in je leven, de gezondere maaltijden en hoeveelheden. Het gaat, bij mij althans, nu veel meer om details, waardoor ik afval, waar het eerst om makkelijk te hanteren grote lijnen ging.
Later is nu
Mijn darmen zijn blij dat ik mijn koolhydraten drastisch heb verminderd. Geen aardappels, pasta en borrelnootjes meer.

's Morgens eet ik wél een plak zelfgebakken brood.

Verder veel salades, vanavond witlofsalade met ham en zelfgemaakte mosterddressing. Morgen sla, tomaat, komkommer, ansjovis, ei, tonijn.

Snoezeman en Snoezekind zijn beiden dol op sla, dus dat gaat wel goed komen.
Ik begon ooit slank en ben nu mollig (dankzij stress en daarna al die stomme dieten).

Snoesje: ik eet nu ook koolhydraatarm: zou hierdoor razendsnel kilo's moeten verliezen maar nee. Ik eet nu wel weer brood want al die groentensoepen en salades zijn wel lekker maar vullen bij mij onvoldoende waardoor ik continu honger had.
quote:lilja4ever schreef op 22 februari 2013 @ 11:12:

Ik begon ooit slank en ben nu mollig (dankzij stress en daarna al die stomme dieten).

Snoesje: ik eet nu ook koolhydraatarm: zou hierdoor razendsnel kilo's moeten verliezen maar nee. Ik eet nu wel weer brood want al die groentensoepen en salades zijn wel lekker maar vullen bij mij onvoldoende waardoor ik continu honger had.

Een gezond eetpatroon en dit domweg volhouden is toch veel beter zijn dan allerlei diëten. En als er dan wat af moet, letten op je snaaigedrag en meer bewegen.

Maar goed die laatste paar kilo's er af krijgen en houden is moeilijk. Is je streefgewicht realistisch? Met andere woorden wil je een gezond BMI of een lijf zoals Doutzen

Ik vind Obese een leuk programma, vind Wendy voor haar doen goed te verdragen. Ze is alleen wel erg petit bij al die zwaarlijvige deelnemers. Maar volgens mij is ze wel oprecht begaan.

En ik ben beter gaan denken over mensen met obesitas. Ik kan nu een beetje snappen hoe ze zover zijn gekomen. Eerlijk gezegd snapte ik nooit hoe iemand zo gigantisch zwaar kon worden. Als je bijna niet meer uit je bed kan komen, stop je toch wel een keer met overeten.

Snap nu dat eten voor hun iets anders is dan voor de meeste mensen.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Mijn BMI is iets te hoog dus ook medisch moet ik afvallen. Inderdaad maar iets minder snoepen (ook al is dat pure chocolade en noten) en meer bewegen. Ik hoef niet meer zo slank te zijn als in mijn studententijd maar maat 40 ben ik al prima tevreden mee

Ik las in een van de pulpbladen dat Stanley en zijn vrouw uit elkaar zijn. Dat is in goed overleg besloten, het was op. Ik had eerder verwacht dat dat stel uit de eerste aflevering zou scheiden maar dus (nog) niet.
@Lilja, nam je wel genoeg eiwitten ? Sla en soep zijn vezels en vetten, maar je moet óók eiwitten tot je nemen, kaas / yoghurt / eieren / vlees. Een zelfgemaakte uiensoep is bijvoorbeeld goed, maar het wordt beter met een handje geraspte kaas er doorheen.

In één week ben ik nu drie kilo kwijt met koolhydraatarm eten. Wel af en toe een plak zelfgebakken brood-met-niks als ontbijt, anders loopt de achterkant vast. En veel thee drinken.

Ik weet dat het straks minder snel gaat.

In mijn geval mag er zeker 20 kilo af vanwege mijn BMI, ik zit nu op 84 kilo bij een lengte van 1.63 meter.
up!!! kijken of het forum wilt meewerken
Nou, niet zonder meer geloof ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven