Gezondheid alle pijlers

De invloed van ouders op je eetgedrag

21-02-2013 16:46 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de nieuwe Viva staat een artikel over de invloed van ouders op je eetgedrag. Hier is zojuist ook een blog over verschenen.

Lees hier de blog

Omdat dit onderwerp veel ruimte voor discussie laat, leek het ons ook zinvol hierover een forumtopic te openen. Laat hier dus gerust je mening/reactie achter op de vraag:

Wat voor invloed hebben jouw ouders gehad op je eetgedrag?
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Uiteraard hebben je ouders invloed op je eetgedrag. Zoals ouders ook invloed hebben op ander gedrag van kinderen. Lijkt me een open deur.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Genetisch gezien is de kans klein dat ik dik word. Hadden ze me veel eten gegeven, dan was ik niet aangekomen.

Ik ben er wel blij mee dat we weinig snoep en snacks in huis hadden. Sommige ouders geven hun kinderen cola en een zak chips mee naar school; ik zou me heel armoedig gevoeld hebben als ik zo naar school was gestuurd.

Nog steeds vind ik het vreemd om maaltijden te vervangen door junkfood.

Ik ben nooit geforceerd om iets te eten wat ik niet lustte. Hadden ze dat wel gedaan, dan had dat weinig zin gehad.

Dat had er niet voor gezorgd dat ik nu spruiten zou eten, of sudderlappen, noem het maar op.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
quote:piratorarT schreef op 21 februari 2013 @ 16:49:

Ik ben nooit geforceerd om iets te eten wat ik niet lustte. Hadden ze dat wel gedaan, dan had dat weinig zin gehad.

Dat had er niet voor gezorgd dat ik nu spruiten zou eten, of sudderlappen, noem het maar op.

Hoe kun je dat nou zo stellig zeggen? Dat weet je toch niet?

Misschien was je na vijftien keer dwangmatig spruitjes eten spruiten wel enorm gaan waarderen.

Ze zeggen toch dat je smaken moet leren kennen voor je ze lekker vindt?
quote:ldp schreef op 21 februari 2013 @ 16:51:

[...]

Misschien was je na vijftien keer dwangmatig spruitjes eten spruiten wel enorm gaan waarderen.

Ze zeggen toch dat je smaken moet leren kennen voor je ze lekker vindt?Dat vind ik echt niet opgaan. Want hoe kan het dan dat je sommige dingen wel meteen lekker vindt als je smaken moet leren kennen?
quote:ldp schreef op 21 februari 2013 @ 16:51:

[...]

Ze zeggen toch dat je smaken moet leren kennen voor je ze lekker vindt?

Nee. Dan zou ik dat geweigerd hebben. Ik heb altijd een uitgesproken smaak en voorkeur gehad.

Ik zou waarschijnlijk toch alles uitgekotst hebben als ik gedwongen was.

Je gaat iets juist haten door geforceerd te worden.

Ik ben altijd ook een echte fijnproever geweest. Dat maakte mij geen moeilijk kind: ik zeurde nooit over het eten, als het maar niet iets was wat ik écht vies vond.
Mijn moeder verwende mij veels te veel toen ik klein was. Enigskind ook nog dus alles dubbelop..Ook mocht ik vaak eten wat ik wilde maar niet de hele dag snoepen natuurlijk. Uiteindelijk ben ik er goed vanaf gekomen. Nooit overgewicht gehad, alleen de vrouwelijke vetjes op de benen en buik een beetje. Maar dan pas ik me voeding aan en is het weer grotendeels weg. Maar soms zie ik ze lopen op straat, en ben ik blij dat ik het niet zover heb laten komen.

Dus ja, je ouders hebben wel degelijk invloed op je eetgedrag, maar vanaf het moment dat je zelfbewust wordt van wat je eet is het je eigen dikke schuld als je te dik bent.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
quote:Merelin schreef op 21 februari 2013 @ 16:53:

[...]

Dat vind ik echt niet opgaan. Want hoe kan het dan dat je sommige dingen wel meteen lekker vindt als je smaken moet leren kennen?

Kinderen vallen met name voor zoetere smaken, maar je smaak verandert naarmate je ouder wordt. Er zijn volksstammen mensen die bijvoorbeeld witlof of spruitjes als kind niet echt lekker vonden, maar nu ze volwassen zijn die wél heel graag eten.

Bij ons thuis was het altijd eten wat de pot schaft en zowel mijn broer als ik lusten eigenlijk alles. Van jongs af aan schepte mijn moeder gewoon de groente van de dag op ons bord en we aten dat gewoon op, daar werd niet moeilijk over gedaan.
quote:vrouwtje89 schreef op 21 februari 2013 @ 16:55:

Mijn moeder verwende mij veels te veel toen ik klein was. Enigskind ook nog dus alles dubbelop..Ook mocht ik vaak eten wat ik wilde maar niet de hele dag snoepen natuurlijk. Uiteindelijk ben ik er goed vanaf gekomen. Nooit overgewicht gehad, alleen de vrouwelijke vetjes op de benen en buik een beetje. Maar dan pas ik me voeding aan en is het weer grotendeels weg. Maar soms zie ik ze lopen op straat, en ben ik blij dat ik het niet zover heb laten komen.

Dus ja, je ouders hebben wel degelijk invloed op je eetgedrag, maar vanaf het moment dat je zelfbewust wordt van wat je eet is het je eigen dikke schuld als je te dik bent.

Eens. Je kunt je altijd wel verschuilen achter de opvoeding, maar een volwassene wordt gedacht zelf keuzes te maken in het leven.

Moeilijk kan het zijn met de verworven gewoonten, dat is nu precies wat zelfdiscipline vergt.
Ik moest altijd van alles 1 lepel eten, zodat als ik een keer bij een vriendje of vriendinnetje ging eten dat ik tenminste een lepel kon eten.

Het gevolg ik lust alles! Er is eigenlijk niets wat ik vies vind.

Ik hou van alles! Helaas mijn vriend niet voel me beperkt eten. Anders zou ik volgens mij een maand lang wat anders kunnen eten.

Maar van af nu ga ik gewoon lekker 2 dingen klaar maken want ik mis best veel dingen.
Ik had dus juist niets met zoetigheid.

Opvallend was dat ik zelf bepaalde groenten uitzocht, omdat ik ze lekker vond.

Al op jonge leeftijd gaf ik aan dat ik bijvoorbeeld witlof, spitskool of andijvie wilde eten.

Daarom hebben mijn ouders ook niet moeilijk hoeven doen om het avondeten erin te krijgen.
Als ik ergens op afknap is het wel op volwassenen die niks lusten. Zo kinderachtig.
quote:Derpina schreef op 21 februari 2013 @ 16:59:

Ik moest altijd van alles 1 lepel eten, zodat als ik een keer bij een vriendje of vriendinnetje ging eten dat ik tenminste een lepel kon eten.

Het gevolg ik lust alles! Er is eigenlijk niets wat ik vies vind.

Ik hou van alles! Helaas mijn vriend niet voel me beperkt eten. Anders zou ik volgens mij een maand lang wat anders kunnen eten.

Maar van af nu ga ik gewoon lekker 2 dingen klaar maken want ik mis best veel dingen.

Je moet hem dwingen.

Of zijn eigen pot uit laten zoeken, zodat jij kunt eten wat je wilt.
Ik ken iemand die alleen maar patat eet, hoefde nooit wat te proeven als kind, zit er mee als volwassene. Ik ken ook iemand die denkt dat vlees gepaneerd op stal staat en aardappelen altijd gebakken moeten zijn, dat je groenten enkel eet met een of ander sausje. Omdat ze niets anders kregen thuis.

Ik moest altijd alles eten. Lust nu bijna alles behalve champignons. En nog zou ik ze eten als het moest. Heeft m.i. dus weldegelijk invloed.
quote:pejeka schreef op 21 februari 2013 @ 16:56:

[...]

Kinderen vallen met name voor zoetere smaken, maar je smaak verandert naarmate je ouder wordt. Er zijn volksstammen mensen die bijvoorbeeld witlof of spruitjes als kind niet echt lekker vonden, maar nu ze volwassen zijn die wél heel graag eten.

Bij ons thuis was het altijd eten wat de pot schaft en zowel mijn broer als ik lusten eigenlijk alles. Van jongs af aan schepte mijn moeder gewoon de groente van de dag op ons bord en we aten dat gewoon op, daar werd niet moeilijk over gedaan.Ja, maar sommige dingen vind je gewoon echt niet lekker. Ook als je ze 100 keer het gegeten. Daar is niks mis mee.
quote:Merelin schreef op 21 februari 2013 @ 17:01:

Als ik ergens op afknap is het wel op volwassenen die niks lusten. Zo kinderachtig.

Vooral, dat ze zich er niet toe kunnen zetten om zich af en toe even aan te passen.

Hoe het ook zij, er zijn uitzonderingen: sucadelappen of te zompig spek komen er bij mij resoluut niet in.

Ik heb duidelijk een afkeer van bepaalde vleessoorten. Paard, konijn, lever (als vlees voor de maaltijd) en kebab heb ik ook nog nooit gegeten.
quote:Merelin schreef op 21 februari 2013 @ 17:02:

[...]

Ja, maar sommige dingen vind je gewoon echt niet lekker. Ook als je ze 100 keer het gegeten. Daar is niks mis mee.Kinderen moeten hun smaak nog ontwikkelen als ze jong zijn. Dan is het juist belangrijk om ze wel steeds dingen te laten proeven. Ook al vonden ze het de vorige keer niet lekker. Zo leren ze wel de verschillen tussen bijv. zoet, bitter en zout kennen. Hiermee voorkom je ook dat ze als volwassene veel dingen niet lekker vinden.
Ik ben er onlangs achtergekomen dat ik erg worstel met de invloed van mijn ouders op mijn eetpatroon. Gezien ik als enig gezinslid niet het figuur van een strijkplank had, werd ik al snel dik gevonden. Met name in mijn puberteit wist mijn moeder mij altijd feilloos te vertellen dat wat ik at toch echt niet kon. Vier boterhammen mee naar school, dat was te veel. Brinta als ontbijt, dat was een dikmaker, een tweede keer opscheppen bij het avondeten: dat had ik niet nodig, dat was te veel etc.

Nu ik aan het afvallen ben (nou ja iets wat dus eigenlijk niet lukt), ben ik er eigenlijk achtergekomen dat ik structureel te weinig eet en het lukt mij niet om aan de benodigde calorieën te komen. In de beginperiode van het afvallen dit ik deze ontdekking en ik dacht dat ik een aardig eind op weg was, maar nu ik het inmiddels aan het uitzoeken ben eet ik alsnog veel te weinig.

Hoewel mijn ouders het vast en zeker met de beste bedoelingen hebben gedaan, heb ik er dus erg veel last van. Door het altijd te horen dat ik te dik was, ben ik totaal verkeerd met eten omgegaan en heb ik het later 'uit de klauwen' laten lopen, waardoor ik nu met de gevolgen kamp. Ik doe erg hard mijn best om weer een goed gewicht te krijgen, maar nog steeds gaat het volgens mijn moeder niet snel genoeg. Echter gaat het bij mij nu het ene oor in en het andere oor weer uit en kan ik het op mijn eigen manier doen.
Nou, vroeger was ik een ontzettende zoetekauw. Echt veel snoep en chocola ging er bij mij in. Nu eenmaal volwassen ben ik echt van het hartige. Maar zelfs chips eet ik eigenlijk bijna nooit, meer voor de smaak. Ik smeer 's avonds als ik trek heb liever een broodje dan dat ik een doos bonbons te voorschijn haal. Of noodles, vindt ik ook zo lekker
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
quote:Merelin schreef op 21 februari 2013 @ 17:02:

[...]

Ja, maar sommige dingen vind je gewoon echt niet lekker. Ook als je ze 100 keer het gegeten. Daar is niks mis mee.

Natuurlijk, dat kan. Ik ben zelf bijvoorbeeld niet bijster gek op knolrapen, maar stel dat ik ergens te gast ben en ik krijg ze voorgeschoteld, dan eet ik ze wel gewoon op.

Bovendien: gesteld dat je één of twee soorten groente niet echt lekker vindt, dan zijn er nog 20 soorten groenten die je wél goed smaken. Dat er dan mensen (en ook best veel kinderen) zijn die beweren geen énkele groente (of alleen maar boontjes, bijvoorbeeld) te lusten, begrijp ik echt niet. Maar misschien zijn er tegenwoordig meer ouders die niet zo veel variëteit op tafel zetten qua gewone gekookte groente? Laatst was ik bij een vriendin, daar was een schoolvriendinnetje van haar dochter, een meisje van 14 jaar. Ze mocht blijven eten. Mijn vriendin had gekookte witlof en dat vriendinnetje vertelde dat ze dat haar hele leven nog nooit had gegeten...
Loopt er langs te lullen.
quote:pejeka schreef op 21 februari 2013 @ 17:07:

[...]

Natuurlijk, dat kan. Ik ben zelf bijvoorbeeld niet bijster gek op knolrapen, maar stel dat ik ergens te gast ben en ik krijg ze voorgeschoteld, dan eet ik ze wel gewoon op.

Bovendien: gesteld dat je één of twee soorten groente niet echt lekker vindt, dan zijn er nog 20 soorten groenten die je wél goed smaken. Dat er dan mensen (en ook best veel kinderen) zijn die beweren geen énkele groente (of alleen maar boontjes, bijvoorbeeld) te lusten, begrijp ik echt niet. Maar misschien zijn er tegenwoordig meer ouders die niet zo veel variëteit op tafel zetten qua gewone gekookte groente? Laatst was ik bij een vriendin, daar was een schoolvriendinnetje van haar dochter, een meisje van 14 jaar. Ze mocht blijven eten. Mijn vriendin had gekookte witlof en dat vriendinnetje vertelde dat ze dat haar hele leven nog nooit had gegeten...Ben het over het algemeen met je eens. Maar gekookte witlof vind ik ook niet hele lekker. Vind witlof rauw veel lekkerder.
Dat is knap en lastig tegelijk, eigenzinnig.

Ik heb er absoluut respect voor mensen die de discipline weten op te brengen, zeker als je altijd last hebt gehad van de onbedoeld verkeerde invloed van je ouders.
quote:Merelin schreef op 21 februari 2013 @ 17:09:

[...]

Ben het over het algemeen met je eens. Maar gekookte witlof vind ik ook niet hele lekker. Vind witlof rauw veel lekkerder.Grappig, ik vond als kind witlof ontzettend vies. Bij ons werd het altijd rauw gegeten. Toen ik het een paar jaar geleden als ovenschoteltje met ham en kaas kreeg voorgeschoteld, vond ik het ineens wel heel lekker.
Ik leg de grens echt bij bepaalde soorten vlees. Uit beleefdheid eten wat je voorgeschoteld krijgt is normaal, maar ik denk dat ik echt braakreflexen krijg als iemand met heel vettig vlees aan komt zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven