Echt diervriendelijk vlees, bestaat dat?

21-02-2013 18:43 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
En zo ja, waar vind ik het?

Ik koop al regelmatig biologisch vlees in de supermarkt, maar ik geloof dat die "beter leven" stickers ook een wassen neus zijn.

Heb pas een artikel gelezen ergens over bedrijven met één ster waar de omstandigheden voor de dieren ook bedroevend zijn....

Ik wil dus met liefde meer geld uitgeven aan vlees, en ook minder vlees eten, maar ik wil wel zeker weten dat het goed is, wat ik dan koop.

Wie weet welk vlees écht diervriendelijk is of waar ik op moet letten als ik vlees koop?

Is een biologisch product van de supermarkt diervriendelijk?

Of moet ik echt naar boerderijwinkels en dergelijke of biologische supermarkten?

Mijn dank is groot.
668, the neighbour of the Beast
Nee, diervriendelijk vlees bestaat niet.

Je schiet een dier dood, om het vervolgens op te eten: da's nie zo vriendelijk nie
Daarom snap ik overigens het hele gezeur van iedereen over het paardenvlees-schandaal niet. Waarom vind je het geen probleem om een koe te eten, maar is een paard ineens not done? Lekker schijnheilig!
Nee, maar ik heb er op zich geen moeite mee op vlees te eten.

Die discussie wil ik hier ook niet gaan voeren.

Het gaat mij er om dat het dier waarvan ik het vlees eet, een behoorlijk leven gehad heeft.

Ik hoop dat dit topic geen discussie gaat worden over al dan niet vlees eten, want dat is niet de bedoeling.

Ik ben niet van plan om vegetariër te worden omdat ik graag vlees eet en ik het eten van vlees op zich dus niet zo'n issue vind.

Als ik echter kan kiezen voor vlees dat op een beetje een dierwaardige manier verkregen is, heeft dat wel mijn voorkeur.

En de vraag is waar ik dat vind.
En paardenvlees interesseert me ook geen donder, die ophef snap ik ook niet. Paard is ook prima te eten.

Maar ook daar gaat dit topic niet over.
Biologische slager.

Geen pre-fab dingen kopen uit de diepvries van de supermarkt, maar gewoon een herkenbare kippenpoot / paardenkont / koeienlap.

De Appie noemt een plofkuiken van 1,2 kilo een grote kip. Bij de bio-slager kan ik geen kip ónder de 1,7 kilo kopen. Kost ongeveer EUR 11,50 per kilo. Van één zo'n beest eet ons gezin met gemak vier dagen.

http://www.degroeneweg.nl/

Halal-slagers pretenderen ook vlees te verkopen van dieren die een goed leven hebben gehad. Die ligt echter niet op mijn route.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Marels schreef op 21 februari 2013 @ 18:46:

Nee, maar ik heb er op zich geen moeite mee op vlees te eten.

Die discussie wil ik hier ook niet gaan voeren.

Het gaat mij er om dat het dier waarvan ik het vlees eet, een behoorlijk leven gehad heeft.

Ik hoop dat dit topic geen discussie gaat worden over al dan niet vlees eten, want dat is niet de bedoeling.

Ik ben niet van plan om vegetariër te worden omdat ik graag vlees eet en ik het eten van vlees op zich dus niet zo'n issue vind.

Als ik echter kan kiezen voor vlees dat op een beetje een dierwaardige manier verkregen is, heeft dat wel mijn voorkeur.

En de vraag is waar ik dat vind.

Mijns inziens nergens. Want, een dier wordt 'gekweekt' als ware het een plant, vetgemest en gedood, en dat allemaal voor jouw biefstukje.

En daar heb je blijkbaar wel moeite mee, anders zou je dit topic niet openen. Aan de andere kant wens je niet vlees-loos te eten, dat kan. Dan blijft de schoen (en je geweten?) toch altijd een beetje wringen......
quote:Marels schreef op 21 februari 2013 @ 18:47:

En paardenvlees interesseert me ook geen donder, die ophef snap ik ook niet. Paard is ook prima te eten.

Maar ook daar gaat dit topic niet over.Klopt, heb je helemaal gelijk in. Sorry.
Diervriendelijk vlees is mi vlees eten van dieren die toch dood gemaakt worden zoals haantjes, ganzen en bokken.
Denk dat je al heel goed bezig bent.

Heb je misschien een biologische slager in je buurt? Dan zou je daar eens kunnen gaan kijken.

En volgens mij mag er niet zomaar de naam biologisch op vlees staan, dacht dat daar wel bepaalde richtlijnen voor zijn.

Dus dan lijkt me biologisch vlees uit de supermarkt ook goed.
@Septembergirl

Dat gaat om het feit dat paardenvlees goedkoper is en rundvlees duurder. Dus ze verdienen er dan meer op. En dat is gewoon fraude plegen. Het gaat niet om het paard.

En het kan gewoon niet, je mag ook geen ander produduct ergens instoppen en anders op de verpakking staan. Als ze in een pak soya-melk gewone koe melk doen heb je toch een groot probleem als je een allergie hebt.

Ik noem maar even een voorbeeld.

@TO

Nee die beesten worden gefokt en dood geschoten dus het is nooit diervriendelijk.

Het is dier vriendelijk als ze die beestjes uit zich zelf laten dood gaan. Maar goed dan is dat vlees niet meer te eten natuurlijk.

Gezeik over vlees eet het wel of eet het niet.

En mensen die zo graag willen dat andere minder of zelfs geen vlees eten moeten al helemaal stil zijn.

Al die beesten worden geslacht ook een beetje zonden om het vlees dan weg te gooien, als dan toch niemand vlees meer mag eten.

Zijn ze voor niets dood gemaakt dat is pas zielig. Nu hebben ze nog een functie.

En begrijp me niet verkeerd ik koop ook geen plof kip gun ze ook geen martel leven.
Moslims moeten het dier een goed leven hebben geboden. Heb ik mij eens laten vertellen door een islamitische collega. Maar vlees bij die slagers is vaak juist goedkoop dus....

@ septembergirl ik eet rundvlees, varkensvlees en paard MAAR ik kies zelf denk dat dat de issue is. Dat je als consument belogen wordt
Overigens weet ik niet hoe ruim jij woont, maar je kan altijd zelf een koe en varkentje (en paard) houden. Daar kan je dan zelf voor zorgen, er op toe zien dat je toekomstige hamlapje het goed heeft, en fatsoenlijk voer krijgt. En als de tijd rijp is (of je vriezer leeg), dan kan je zelf je koe / varkentje / paard naar de slachterij brengen.

Dan is het nog niet aardig dat ie wordt gedood om je stamppot op te leuken, maar dan weet je in ieder geval zeker dat ie dankzij jou een prettig leven heeft gehad.
Afschot is ook diervriendelijk vlees. Ganzen, reeën e.d.
De slager waar wij ons vlees meestal vandaan halen heeft zijn eigen koeien/kippen/lammetjes/varkens die ergens op het platteland hier van een heerlijk leven genieten. Als je wil kan je ook excursies erheen maken en zien hoe alles in z'n werk gaat. In de zaak hangen foto's van de beesten en kan je uitleg krijgen over het ras, het voer wat ze krijgen etc. Voor mij is deze slager diervriendelijk genoeg. Daar betaal je uiteraard ook voor.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
quote:SeptemberGirl schreef op 21 februari 2013 @ 18:52:

Overigens weet ik niet hoe ruim jij woont, maar je kan altijd zelf een koe en varkentje (en paard) houden. Daar kan je dan zelf voor zorgen, er op toe zien dat je toekomstige hamlapje het goed heeft, en fatsoenlijk voer krijgt. En als de tijd rijp is (of je vriezer leeg), dan kan je zelf je koe / varkentje / paard naar de slachterij brengen.

Dan is het nog niet aardig dat ie wordt gedood om je stamppot op te leuken, maar dan weet je in ieder geval zeker dat ie dankzij jou een prettig leven heeft gehad.

Dit zou ik nou nooit kunnen. Mijn eigen dier opeten. Heel hypocriet misschien maar toch. Ik eet liever een dier die ik niet heb gekend en die ( voor mij iig) geen naam had.

Bovendien is het voor mij lastig om een koe in een flat te houden
De boer om de hoek wiens koeien je in de wei ziet staan. Boer slacht zelf en vervolgens koop je een pakket van een kilo of 10. Verschillende soorten.
Of je moet insecten gaan eten, die staan verder van de mens af.
it's a big club and you ain't in it
Helaas, zelf dieren houden gaat hier niet werken, maar dat zou inderdaad een fijne oplossing zijn.

Ik heb dus inderdaad geen problemen met vlees eten op zich. Ik vind alleen niet dat ik zeven dagen in de week vlees nodig heb en dat dieren onnodig geleden moeten hebben voor mijn stukje vlees.

Het is een beetje loos om altijd maar te roepen dat je pas diervriendelijk kunt eten als je geen vlees meer eet. Da's een keuze die iedereen voor zich maakt.

En ik kies er voor om wel degelijk vlees te eten maar wel bewust bezig te zijn met waar mijn vlees vandaan komt.

Maar halal, zou dat echt diervriendelijk moeten zijn dan?

Daar had ik nog niet over na gedacht.

Het schijnt dat dat diervriendelijke label dus wel een facade is.

Lees bijvoorbeeld hier (staan wel foto's bij)

klik
quote:BlauwTheekopje schreef op 21 februari 2013 @ 18:56:

[...]

Dit zou ik nou nooit kunnen. Mijn eigen dier opeten. Heel hypocriet misschien maar toch. Ik eet liever een dier die ik niet heb gekend en die ( voor mij iig) geen naam had.

Bovendien is het voor mij lastig om een koe in een flat te houden Afgezien van het hele een-koe-is-onhandig-in-een-flat-dingetje is dat inderdaad hyper-hypocriet ja.
quote:eldiabonita schreef op 21 februari 2013 @ 18:51:

Diervriendelijk vlees is mi vlees eten van dieren die toch dood gemaakt worden zoals haantjes, ganzen en bokken.??? Ik snap het niet helemaal geloof ik.
quote:-Bladora- schreef op 21 februari 2013 @ 18:56:

De slager waar wij ons vlees meestal vandaan halen heeft zijn eigen koeien/kippen/lammetjes/varkens die ergens op het platteland hier van een heerlijk leven genieten. Als je wil kan je ook excursies erheen maken en zien hoe alles in z'n werk gaat. In de zaak hangen foto's van de beesten en kan je uitleg krijgen over het ras, het voer wat ze krijgen etc. Voor mij is deze slager diervriendelijk genoeg. Daar betaal je uiteraard ook voor.

Zoiets zou ik inderdaad zoeken.

Er zit hier 15 km verderop een soort boerderijwinkel, daar ga ik maar eens kijken. En vragen waar zijn vlees vandaan komt.
quote:Derpina schreef op 21 februari 2013 @ 18:52:

En mensen die zo graag willen dat andere minder of zelfs geen vlees eten moeten al helemaal stil zijn.

Al die beesten worden geslacht ook een beetje zonden om het vlees dan weg te gooien, als dan toch niemand vlees meer mag eten.

Zijn ze voor niets dood gemaakt dat is pas zielig. Nu hebben ze nog een functie.

Die dieren worden geslacht, omdat mensen ze willen eten. Als mensen ze niet meer eten, is er geen vleesindustrie meer en worden er dus ook geen dieren meer voor de consumptie geslacht. Ik ga geen vlees eten, "omdat die dieren nou eenmaal toch in plastic in de supermarkt/bij de slager liggen." Dat zou wel een hele rare reden zijn om vlees te eten.
quote:Suze02 schreef op 21 februari 2013 @ 18:57:

De boer om de hoek wiens koeien je in de wei ziet staan. Boer slacht zelf en vervolgens koop je een pakket van een kilo of 10. Verschillende soorten.

Slachten gebeurt in een slachterij. M.u.v. enkele niet volledig geïntegreerde medelanders worden er geen varkens meer op een ladder gespannen op het erf, terwijl moeder de vrouw er naast staat met een kuip om het bloed op te vangen voor de bloedworst.

Mijn schoonmoeder slacht wel zelf kippen, trouwens. Als we een fazant aanrijden, mogen we die ook langsbrengen.
Vis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven