Waterbath voor cheesecake?

22-02-2013 19:02 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil morgen een echte cheesecake factory cheesecake maken. Ik heb een Amerikaans recept gevonden, nou moet ik de cheese cake alleen in een preheated water bath doen in de oven.

Ik snap er helemaal niks van wat nu de bedoeling is? Weet iemand dat toevallig? En is het echt nodig? (Zo niet, wat is dan het alternatief?)
Volgens mij is dat au bain marie, dat je het bakblik (?) in een ovenschaal met een laagje kokend water zet, en zo in de oven. Zo verbrandt het niet.

Dat zou ik denken althans.
Ik heb even een ander recept opgezocht waar waterbath uitgebreider beschreven staat.

Water bath: at 250 degrees F. Place cheesecake (place large sheet of heavy duty foil around the outside to keep out the water!) into a preheated water bath, in the oven for 1 hour. Turn the oven off and open the door for one minute. Close the door for one more hour. Remove the cheesecake from the water bath and place in the refrigerator for 6 hours to completely cool before serving.

To make water bath you will need a large roasting pan that your springform pan will fit into with at least a couple of inches from the side of the springform pan. Heat water to a simmer and pour it into the roasting pan that your cheesecake pan is sitting in (in the oven already for safety) up about half way of your cheesecake pan.

Dus wat de bedoeling is, dat ik een (grote) pan met kokend water heb, waar mijn cheesecake met vorm in gaat. Die cheesecake moet ik dan wel eerst inpakken met heavy duty foil (is dat aluminium folie??) zodat er geen water bij komt.
Ik zet nooit het bakblik zelf in het water. Met een springvorm sijpelt er soms water in namelijk.

Ik doe altijd een extra rek eronder schuiven en daar een groot blik water op.
Dus je bedoelt gewoon een blik water eronder?

Dat lijkt me in ieder geval makkelijker....
Ik bak de cheesecake gewoon zonder waterbad. Gaat prima bij mij.
Ik heb ook wel eens een cheesecake gemaakt en ook zonder waterbak,gewoon niet te hoge temp van de oven.
quote:Missprincesa, 9 minuten geleden

Dus wat de bedoeling is, dat ik een (grote) pan met kokend water heb, waar mijn cheesecake met vorm in gaat. Die cheesecake moet ik dan wel eerst inpakken met heavy duty foil (is dat aluminium folie??) zodat er geen water bij komt.Klopt: je vouwt aluminiumfolie rondom de springvorm waar je cheesecake in zit. Dan neem je bijvoorbeeld een grote ovenschaal of braadslee, en zet daar je cheesecake (in z'n foliejas) vorm in. Dat zet je in de oven en dan giet je heet water uit de waterkoker in de braadslee, tot ongeveer halverwege de cake. (Dit kan ook in een andere volgorde, maar dan moet je met een volle braadslee naar de oven lopen en dat wordt een waterballet bij mij.) En dan bakken.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Oke bedankt, ga het dan gewoon zo proberen. Klinkt niet heel moeilijk, maar ja, ik ben best onhandig, dus op hoop van zegen.
Ik wil ook...
quote:Frizzy schreef op 22 februari 2013 @ 20:19:

Ik wil ook...

Behalve dat waterbath gedoe is het een makkelijk recept

Cheesecake
Opeten he. Voor maken ben ik te lui.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven