noodplan bij brand?

21-02-2013 19:37 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden zag ik een documentaire op internet over wat dat met je kan doen als je huis afgefikt is en jij het hebt mogen overleven.

Die documentaire heeft nogal indruk op me gemaakt en een paar dagen later hebben man en ik maar eens een soort noodplan besproken.

Hebben jullie een plan voor wat je doet als er brand in je huis is, behalve dan natuurlijk de brandweer bellen?

Ik ben benieuwd, misschien hebben wij nog wat over het hoofd gezien.
Vroeger brand gehad bij mijn ouders thuis, het enige wat je doet is dieren en iedereen die er woont uit huis gaan en kijken hoe het afloopt.

Ligt er natuurlijk wel aan wat er aan de hand is.

Bij vlam in de pan ofzo is dit natuurlijk niet aan de orde..
Nou... bij verkeerd blussen van de vlam in de pan kan je verrast worden. Maar het lijkt me heftig framboosjes. Ik heb er gelukkig alleen beroepsmatig mee te maken, maar een woningbrand is het wel het ergste dat je kunt meemaken.

Hoe vaak mensen echt alles kwijt zijn en ook nooit meer terugkrijgen. Om over het verlies van het gevoel van veilig zijn in je eigen huis maar niet te spreken.
Waarom beginnen die melders altijd 's nachts te melden dat de batterij bijna leeg is ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb de sleutels op een vaste plek.

3 rook/koolmonoxidemelders, blusdeken is een goed idee, ga ik kopen

Verder ze snel mogelijk het huis uit, om mijn schoenen maak ik me echt niet druk,over spullen ook niet echt op dat moment

Huisdieren, hoe lief ik ze vind, ik wil niet dat iemand een brandend huis daarvoor binnengaat..

Zo'n sticker heeft geen enkel nut, brandweer gaat niets riskeren en trouwens, katten verstoppen zich of zijn allang naar buiten geglipt als er een duer opengaat, of ruit springt
quote:Snoesje666 schreef op 22 februari 2013 @ 23:10:

Waarom beginnen die melders altijd 's nachts te melden dat de batterij bijna leeg is ?Omdat ze dan zeker weten dat je thuis bent?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Snoesje666 schreef op 22 februari 2013 @ 23:10:

Waarom beginnen die melders altijd 's nachts te melden dat de batterij bijna leeg is ?Ik weet het niet. Om te kijken of je gevoelig bent voor piepen? Maar het is zonder uitzondering altijd midden in de nacht!
quote:vlammetje1976 schreef op 21 februari 2013 @ 23:08:

Het heeft heel weinig zin om stickers e.d. te plakken. De eerste informatie die bij een incident word verzameld is aan de hand van de bewoners. De eerste vraag die een bevelvoerder stelt is: zijn er nog mensen binnen en zo ja, waar?

Dieren zijn een geval apart. Die verstoppen zich of vluchten de woning uit (die zijn vaak slimmer dan je denkt). Maar helaas zijn de meeste huisdieren al overleden voordat een redding kan worden ingezet. Die kunnen nog minder tegen de giftige gassen die in een woning vrijkomen bij een brand.

En mijn opmerking over de harde schijf bij een ander opslaan. Nee, die nemen hem niet mee bij brand. Dan heb je zelf de originelen toch nog?

Maar maak je maar geen illusies hoor, bij brand is de verwarring zo groot dat je nog maar aan 1 ding denkt: wegwezen. Mensen trekken geen kleren aan, nemen geen zaken mee. Daar is geen tijd voor. Je hebt 2 minuten om iedereen veilig buiten te krijgen! En ik kan je vertellen, dat is wel heel kort.

Belangrijk is dat kinderen weten dat ze moeten vluchten en hoe ze dat moeten doen. Blusmiddelen zijn leuk, als je de brand voor je neus ziet ontstaan, maar dat komt niet heel vaak voor.

Mocht je een blusser willen aanschaffen voor in huis, kies dan altijd voor een schuimblusser. Duurder dan een poederblusser, echter geven deze een zeer grote nevenschade. En dat wil je er dan echt niet meer bij hebben Maar als iedereen nog binnen is, dan heeft het weinig zin om dit te vragen. Dan is het hopen dat de buurvrouw precies weet wie waar slaapt en of iedereen wel thuis is
quote:vlammetje1976 schreef op 22 februari 2013 @ 12:42:

De deuren dicht doen heeft niets met de toetreding van zuurstof te maken! Dat is echt een fabel. Jij gaat toch ook niet plat als je in de woonkamer zit met de deur en ramen dicht?Okee, de hoofdreden begrijp ik is rook tegenhouden. Maar een vuur is chemisch gezien een oxidatiereactie, en de zuurstofconsumptie van een vuur ligt toch echt een stuk hoger dan die van een volwassene... Alle extra zuurstof die aangevoerd wordt, zal het het vuur alleen maar makkelijker maken.
Fijn te weten dat er meer mensen zijn die zich er zo druk om maken! Ik dacht al dat ik aan het overdrijven was. Mijn grote angst is dat er s'nachts brand uitbreekt. En dat ik, in het ergste geval, alleen nog maar via mijn slaapkamer naar buiten kan. Een ladder is bijna niet te bevestigen aan die kant (woon 2 hoog), geen balkon. En daarbij heb ik een dochter van 8 en een kat die ik allebei in veiligheid moet zien te brengen, plus hoogtevrees..

Heb deken, blusser in slaapkamer klaar staan.
quote:tof schreef op 23 februari 2013 @ 16:29:

[...]

Okee, de hoofdreden begrijp ik is rook tegenhouden. Maar een vuur is chemisch gezien een oxidatiereactie, en de zuurstofconsumptie van een vuur ligt toch echt een stuk hoger dan die van een volwassene... Alle extra zuurstof die aangevoerd wordt, zal het het vuur alleen maar makkelijker maken.

Dat klopt. Maar... bij de verbranding is een zuurstofgehalte van 5 procent meer dan genoeg. En het is door de brandontwikkeling een onvolledige verbranding, dan red jij het al niet meer (inademingslucht moet 20-21% zuurstof bevatten)

Door de gebruikte materialen in woningen vandaag de dag hebben we het over een pyrolyse proces in plaats van een verbranding. De verbranding vind plaats door een vlamoverslag in de rooklaag. Ook wel een flash-over genoemd. En daar heb je bijna geen zuurstof voor nodig. Overigens is dat niet te overleven.

En Miranda, een vluchtladder hoeft ook niet van tevoren bevestigd te worden. Die hang je over de vensterbank. Moet ik wel toegeven dat het wel heel erg moet branden voordat je er vanaf gaat, maar het werkt wel.
Geleerd tijdens mijn BHV-cursus:

- je hebt echt geen tijd om je sleutels te pakken en vaak vergeet je opeens in paniek waar ze liggen. Laat ze dus gewoon in het slot zitten!

- kleine brandblusser (huis, tuin en keukenblussertjes) hebben veel te weinig capaciteit.

- een frietpan niet blussen met water. Oliebrand + water = ontploffing

Verder vond ik het ook shocking om te zien dat wanneer een brand in een afgesloten kamer is en je dan de deur zomaar op doet een een explosie krijgt. (Er komt opeens zuurstof bij.) Wanneerer trouwens rook onder de deur uitkomt dan kom er niemand meer levend uit die kamer (rook of tekort zuurstof).

Heb hier ook een plan voor mezelf. Dus met wat de meesten hier al noemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven