Gezonder eten

24-02-2013 12:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Het is weer zover! Ik heb de kriebels en heb de goede moed gevonden om een poging te doen om meer te sporten en gezond te eten.

Als ik Google op gezonde recepten kom ik vaak dingen tegen waar je of heel veel ingrediënten voor nodig hebt of wat heel lang duurt. Aangezien ik lange dagen werk en vaak laat thuis ben moet het allemaal niet te moeilijk zijn....

Nu dacht ik, de Viva vrouwen weten vast nog wel lekkere recepten die ik kan uitproberen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik vind het Balansdag Receptenboek van het Voedingscentrum ideaal. Niet alles is op en top gezond (hier en daar wat kant en klaar er in), maar weinig calorieën en heel gemakkelijk te maken.
Om die reden ben ik begonnen met hellofresh, voor sommigen misschien te duur, maar ik vind het lekker, makkelijk en afwisselend, en je eet weer eens wat anders waar je zelf misschien niet op komt..
In het begin is het zeker meer werk en je moet je voorraad aanvullen met allerlei kruiden die je normaal niet in huis zou hebben.

Na 2 weken is alles een gewoonte geworden en gaat het sneller, je bent bedrevener in gezonder koken.

Wat ik vaak doe, maak een gezond recept die best veel handelingen kost en kan daar dan 2 dagen van eten, soms 3, maar gooi het laatste maaltje in de vriezer.

Zelf spaghetti saus maken bijvoorbeeld, of je nu voor 1 portie of meerdere maakt, (net zoveel werk) ik maak voor meerdere en gooi rest in bakjes in vriezer. Dan heb ik 1 x veel werk (nou ja, wat is veel, ben het gewend) en later veel plezier en profijt van.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
Jamie Oliver's 15 minute meals, is dat niets voor jou ?

Heel gezond en lekker.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
't Is simpel: groenten zijn je vriend. Dus bouw grote salades met peulvruchten, gegrilde courgette en groene bladgroenten, bijvoorbeeld. Of rooster hardere groenten in stukken in de oven (pompoen, ui, courgette, bieten, bloemkool, wortel, meiknolletjes, aardpeer, pastinaak) en eet er couscous bij, of rooster aardappels mee.

Maak wokgerechten van komkommer, broccoli, tauge, paprika, met noodles en mik er wat casewnoten over.

De grote truc van al het bovenstaande is wel dat je je smaakmakers moet kennen en in huis moet hebben. Groentenroasts bijvoorbeeld zijn heerlijk met olijfolie, citroensap, thijm en peper en zout. Soms nog wat specerijen als komijn en kurkuma erbij.

ZO'n wokgerecht wordt lekker van vissaus, sojasaus, rijstazijn en gembersiroop, om maar wat te noemen.

Zodra je dat soort dingen weet, kun je gewoon een berg groenten kopen en daar zonder recepten lekkere dingen mee maken. Hartstikke handig.
Hier een site waar veel van zijn recepten staan

Jamie's 15 minute meals
Oh ja, altijd groenten in huis hebben is dan wel belangrijk. Ik kom niet op het idee om iets te halen/laten bezorgen/snacken als er nog verse groenten in de la liggen, zonde. Je zou een groentenpakket (ik heb die van Odin) kunnen overwegen, wekelijks verse groenten van t seizoen, dan heb je altijd voorraad.
Precies wat Moosey zegt, heb ook altijd verse groenten en fruit in voorraad. Komt niet eens in mij op om te laten bezorgen/snacken.

Vind het ook niet lekker meer trouwens, ben zo gewend aan de pure smaak, dat je het vanzelf wel laat.
Same here :-) Hoewel ik een patatje (maar dan wel goeie, van Bram Ladage of Manneken Pis) zo eens in de 3 maanden wel echt smullen vind. Maar vaker hoeft ook echt niet.
Ja, heel raar misschien, maar ik proef als ik iets uit de winkel neem, bijvoorbeeld chocolade, gelijk de chemische troep die er in zit.

Terwijl ik dit vroeger regelmatig at en het heel lekker vond, nu denk ik, gatver.....
Nu taal ik er niet meer naar, eet regelmatig, nooit geen honger.

Merk ook dat ik lekkerder in mijn vel en hoofd zit hierdoor. Wat eten al niet met je kan doen!
Wanneer ik google op zaken die ik in huis heb en in vul ´simpel recept courgette´ vind ik altijd gelijk van alles en ook heel eenvoudige dingen. Soms geeft ik aan het recept een eigen draai wanneer ik iets niet in huis heb.

Ik heb altijd wel wat gedroogde kruiden in huis en in de zomer en lente heb ik tegenwoordig een bak op het balkon met kruiden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb gisteren de app van 24 kitchen gedownload. Ziet er leuk uit
quote:Moosey schreef op 24 februari 2013 @ 12:26:

't Is simpel: groenten zijn je vriend. Dus bouw grote salades met peulvruchten, gegrilde courgette en groene bladgroenten, bijvoorbeeld. Of rooster hardere groenten in stukken in de oven (pompoen, ui, courgette, bieten, bloemkool, wortel, meiknolletjes, aardpeer, pastinaak) en eet er couscous bij, of rooster aardappels mee.

Maak wokgerechten van komkommer, broccoli, tauge, paprika, met noodles en mik er wat casewnoten over.

De grote truc van al het bovenstaande is wel dat je je smaakmakers moet kennen en in huis moet hebben. Groentenroasts bijvoorbeeld zijn heerlijk met olijfolie, citroensap, thijm en peper en zout. Soms nog wat specerijen als komijn en kurkuma erbij.

ZO'n wokgerecht wordt lekker van vissaus, sojasaus, rijstazijn en gembersiroop, om maar wat te noemen.

Zodra je dat soort dingen weet, kun je gewoon een berg groenten kopen en daar zonder recepten lekkere dingen mee maken. Hartstikke handig.

Dit inderdaad.

Het is zo ontzettend makkelijk om gezond te koken. Probeer alles vers te maken, dus geen zakjes. Op die manier is het bij mij eigenlijk altijd gezond.
Ik heb heel veel aan dit forum gehad. Bv "koken zonder pakjes en zakjes' of je lekkerste allerhande recept.

Sowieso vind ik de site van de AH super. Je vult in wat je in huis hebt en er wordt een recept bij bedacht. Vaak lekkere, makkelijk maakbaar dingen.
Jeetje wat veel tips al! Super bedankt allemaal! Dan kunnen we er weer met frisse zin tegenaan!
Ik raad je het kookboekje "Slank en lekker" van de Action aan, kost maar 3 Euro. Wij hebben er de hele vakantie heerlijk uit gegeten, terwijl we van plan waren elke dag uit eten te gaan. Aanrader!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven