Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Zima, het verschil met een co-sleeper is dat je dichter bij elkaar kunt liggen, en dat je je kind niet teug hoeft te tillen maar kunt schuiven. Hier was het namelijk vaak huilen zodra ik haar richting bedje wilde verhuizen. Maar als dat bij jullie niet speelt is er niet zo veel verschil denk ik. Als je samen slapen eng vindt is dat gewoon niet de eerste oplossing. Ik durfde ook niet, ben eigenlijk uit wanhoop overstag gegaan. Mijn dochter sliep vanaf een bepaalde leeftijd alleen nog als ik haar vasthield, ze bleek een kma te hebben en had pijn. Ik ben een paar keer zittend in slaap gevallen, en heb toen besloten om ons bed aan te passen en op een veilige manier samen te gaan slapen. (Een bekend risico van het afraden van samen slapen is dat uitgeputte ouders op de bank in slaap vallen met hun baby, wat een stuk gevaarlijker is dan in een aangepast bed.)

Je kunt een speen natuurlijk altijd een keer proberen he, je zit er niet meteen voor altijd aan vast. Structureel voedingen uitstellen met een speen 's nachts is iets anders dan denken:nu even niet en een keer een speen geven. Heb je trouwens bij skecht drinken al eens borstcompressie geprobeed? Dat wilde hier ook nog wel eens helpen.
Thanks linjmh, ik wist niet dat dat bestond! Wie weet voor een volgende keer!
Ik ben me eindelijk na al die maanden eens aan het verdiepen in een flessenwarmer ;) Nu nog niet echt nodig gehad maar binnenkort ga ik meer werken, dus moet de kleine meer uit flesjes drinken. Ik snap dat een flessenwarmer die je flesje BV in een minuut opwarmt niet handig is. Ik zag dat Medela er een heeft waarbij de temp niet hoger gaat dan 35 graden, en geleidelijk de temp op laat lopen. Lijkt me handig, maar hij is wel wat duur. Passen daar alle soorten flessen in? En 2e hands zijn er niet zo veel van. Hoe zit het met de Avent IQ nou juist wel of niet met BV te doen? Daar zijn er zo veel van 2e hands. Andere tips?
Lin, ik heb een avent in de leen en dat gaat prima. Bij mijn moeder staat een eigen merk prenatalwarmer, maar daar heeft ze altijd gezeur mee. Te koud, te warm etc. Dus dan neemt ze die van mij alsnog mee. Ik zorg altijd wel dat de melk ontdooid is in de koelkast.
Ik heb een vraag. Ik geef volledige bv aan mijn zoon van bijna 4 maanden. nu heb ik voor volgend weekend een nachtje weg cadeau gekregen. De gever had wel oppas geregeld maar niet aan de voeding gedacht. Baby kon toch ook n fles krijgen. Ik wil eigenlijk wel gaan, een voorraad kolven voor t weekend lijkt me wel te gaan lukken. Waar ik nu erg mee zit is hoe ik het met de productie moet doen. Overdag kan ik elke 4 uur kolven, maar s nachts drinkt mijn zoon zeker 1a 2 voedingen en meerdere slokjes. Hij slaapt bij mij,vandaar dat ik t niet precies weet. Zal mn productie terug lopen als ik een nacht doorslaap. Verder kolf ik ook op t werk maar rond de 140 uit twee borsten,terwijl hij er zelf maar 1 drinkt. Hij klokt per fles echter wel 180 cc weg. Dit vang ik op door hem een keer per week n fles kv te geven,zodat ik die fles kan gebruiken als aanvulling. Een hoop vragen dus. Ik ben.hard aaan het denken niet te gaan of met baby,maar eigenlijk lijkt t me heerlijk even zonder kids te zijn. Overigens heb ik mn andere twee kinderen rond de 9 maanden gevoed,geen idee of dat invloed heeft op het in stand houden vd produktie.
Ik hield flesjes ook wel eens gewoon onder de warme kraan. Minj dochter had geen geduld voor de flessenwarmer (avent).

Golfje, een enkele nacht zonder kolven kan na vier maanden denk ik wel voor je productie. De vraag is echter of je het gaat redden qua comfort nu je zoveel extra hebt gekolfd. Al dat extra voorraad kolven verhoogt je productie namelijk, dus best wel kan dat je rond een uur of vier met pijnlijke stuwing wakker wordt. .

Voor het kolven op je werk, je bent nu met al dat extra kolven ook extra productie aan het kweken. Die zou ik deels in stand proberen te houden denk ik. Ik heb een tijdje op thuisdagen op een vast moment wat extra gekolfd. Geen hele voeding, maar een halve. Daarmee kon ik het tekort opvangen. Bovendien ging mijn productie er iets van omhoog, dus kolfde ik op mijn werk ook makkelijker.
Dat gekolf nu doe ik ipv een voeding. ik geef hem nu elke dag een fles. Ik vind extra kolven te belastend met 3 kinderen. door zoekte van man sta ik er ook n paar weekjes alleen voor dus wil t allemaal wel te doen houden. Kolven als ik wakker wordt vind ik niet erg.
O, dan had ik je verkeerd begrepen. Veel plezier in ieder geval.
quote:linjmh schreef op 19 februari 2013 @ 16:24:

Ik ben me eindelijk na al die maanden eens aan het verdiepen in een flessenwarmer ;) Nu nog niet echt nodig gehad maar binnenkort ga ik meer werken, dus moet de kleine meer uit flesjes drinken. Ik snap dat een flessenwarmer die je flesje BV in een minuut opwarmt niet handig is. Ik zag dat Medela er een heeft waarbij de temp niet hoger gaat dan 35 graden, en geleidelijk de temp op laat lopen. Lijkt me handig, maar hij is wel wat duur. Passen daar alle soorten flessen in? En 2e hands zijn er niet zo veel van. Hoe zit het met de Avent IQ nou juist wel of niet met BV te doen? Daar zijn er zo veel van 2e hands. Andere tips?Geen flessenwarmer, maar gewoon in de magnetron. Het "daar gaan voedingsstoffen in verloren"-verhaal ging wel op voor oude magnetrons, die nog wel eens hotspots wilden veroorzaken, maar als je op laag vermorgen verwarmt in een moderne magnetron en halverwege nog even omzwent, gaan er in een magnetron niet meer voedingsstoffen verloren dan in een flessenwarmer. Als je wilt, kan ik de referenties nog wel voor je opzoeken, maar niet nu, want nu is het bedtijd
@ miffy: oeoeoeoe referenties, daar ben ik dol op ;)
*ik wil Madieken even bedanken voor de fijnste regeldag ooit. Topstrategie!*
Ben ik ook weer eens!

Heb een vraagje voor de moeders met baby's ouder dan 6 mnd:

Rammeltje is nu 6,5 maand, ze krijgt inmiddels fruit, groenten en een boterham naast de BV. Ze eet ons de oren van de kop. En naast de flinke hoeveelheden vast voer ook nog BV op verzoek. Nu merk ik dat ze overdag steeds minder borst wil maar bijvoorbeeld wel een rijstwafel. Ik ga mee in haar behoefte maar ben wel een beetje bang voor mijn productie en of ze wel genoeg BV krijgt.

Dit is ongeveer haar 'schema'

7:00 BV

10:00 Fruit

Slapen

11:30 BV

12:00/12:30 1,5 a 2 boterhammen

Nog wat slokjes BV na de boterhammen

Slapen

15:00 BV (en vanmiddag dus een rijstwafel en wat bv uit tuitbeker want geen interesse voor de borst)

17:00 avond eten

Slapen

19:00 BV

Snachts drinkt ze nog veel bij me, we slapen samen en haar luier is sochtends VOL

Soms laat ik haar voor het avondeten ook nog drinken, als ze daar behoefte aan heeft. Maar al drinkt ze twee borsten leeg om 17:00/17:30 heeft ze echt HONGER haha!

Hoe was jullie schema rond deze leeftijd?

Ze drinkt overdag hooguit 5 minuten ook.. Luiers zijn wel nat maar niet enorm.
Rammelkont, het hang er een beetje vanaf hoe lang je wilt voeden. Als je echt nog wel even door wilt gaan is het handig om niet te snel af te bouwen. Ik legde altijd eerst aan en dan pas eten. Een goede strategie om je productie op peil te houden. Vanaf een maand of negen, misschien een jaar kun je dat omdraaien en zo geleidelijk afbouwen. Geen ander drinken aan gaan bieden.

Met al die nachtvoedingen zal het trouwens vast wel loslopen, leuk zo'n snelle eter.
Onze dochter ging trouwens oas met een maand of acht echt eten. Dus tot die tijd zo'n 8-10 voedingen, soms meer, en af en toe een stukje komkommer of hapje meloen. Ik ging met acht maanden een paar dagen met haar weg en kwam er pas in het (afgelegen) hotel achter dat ik het eten vergeten was. Totaal niet aan gedacht. Toen maar wat plakjes komkommer van het buffet gehaald en om een boterham gevraagd.
Reglisse dat probeer ik idd te doen! Eerst borst aanbieden dan pas de rest. Maar soms wil ze gewoon echt geen borst maar wel brood bijv eigenwijs ding is het!!

Ze drinkt snachts iig 1 of 2 keer maar we slapen samen dus ik heb eigenlijk geen idee :-) savonda clusterd ze ook nog wel 19:00-21:00 en 22:30 zijn vaak nog drink momentjes varierend van een paar slokken tot 2 borsten. Ze lijkt overdag geen zin en rust te hebben voor BV
Rammel herkenbaar, hier wordt de borst regelmatig geweigerd overdag. Flesjes trouwens ook. Wel eet hij graag pap en alle andere dingen. Inmiddels hebben we wel een ritme en drinkt hij nog 1 à 2 keer overdag. Maar dat is minimaal en alleen als we op de slaapkamer zijn wil hij wat drinken. Ons schema is zo: 07 bv, 09.30 fruit, 10.00 slapen, 12.00 bv of pap, broodkorst, 14.30 bv,

15.00 slapen, 17 groente, 19.00 bv en dan s nachts 1 of 2x. Hij is inmiddels bijna 8 maanden, dus ik laat het maar zo. Ik kolf ook niet meer overdag, want hij wil helemaal geen gekolfde melk meer. Met de borst kan ik hem soms nog verleiden om wat te drinken, maar met de fles lukt dat niet. Vind het ook zonde om de melk weg te gooien. Gelukkig gaat het goed, en is mijn productie redelijk stabiel.
quote:linjmh schreef op 24 februari 2013 @ 00:32:

@ miffy: oeoeoeoe referenties, daar ben ik dol op ;)Sorry dat ik je zo lang likkebaardend heb laten zitten. Hier is er eentje als startpunt (kijk ook naar de related citaties):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8889628
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met bv en eten. Zoon is 6 maanden en sinds 2 weken voorzichtig begonnen met eten. Ik heb nu het ritme gevonden dat hij rond 9 en 17 uur fruit en groenten krijgt. Eigenlijk wil ik nog bv geven zo lang hij 's nachts nog komt, daar lijkt nog niet veel verandering in te komen. Daarnaast vind ik het nog steeds fijn om te doen, kolven op mijn werk gaat goed en genoeg voorraad in de vriezer.
Mijn dochter ging vanaf een maand of negen pas echt goed eten. Eerst gingen er steeds grotere hoeveelheden eten in (hele boterhammen), een paar weken daarna daalde pas langzaam de vraag naar bv. Rond een maand of elf sloeg ze voor het eerst een voeding over overdag. Ze weigerde toen al gekolfde melk, dus op kdv alleen nog eten en ander drinken. Een paar maanden later vanwege bijten en productieproblemen de voedingen overdag afgebouwd (mijn productie is nooit echt stabiel geworden en stoppen met kolven had afwisselend stuwing en wekelijkse regeldagen tot gevolg).
Hier begon zoonlief vanaf een maand of 10 steeds minder melk uit de fles te drinken (hij ging toen ook over op fulltime aan de borst). Heb vanaf toen ook het kolven "afgebouwd" en uiteindelijk de vriezerlading weggegooid. Op KDV dagen at en dronk hij overdag prima ander voedsel en BV bij thuiskomst, rond 20.00, 23.00, 2.00 en 6.00. Op vrije dagen dronk hij overdag ook nog wel een aantal keer naast broodontbijt, fruit, lunch, avondeten en tussendoortjes.

Nu is hij 20 maanden en vraagt zelf (met gebaren) om melk, ontzettend handig!
Goeie avond.

Ik breek ook nog even in met een vraag.

Ik heb een zoontje van bijna 7 mnd die ik bv geef naast de fruit en groenten hapjes. Een beetje het zelfde schema als rammel, al krijg ik er hier echt geen 2 boterhammen en rijstwafel in

's nachts komt Minimaatje de laatste tijd weer wat vaker.

Maar nou komt het.... ik ben zwanger van nr 2 en nr 3!

Heeft dit gevolgen voor mijn productie? Ik wil graag nog even door gaan met voeden.

Iemand die dit ook heeft mee gemaakt?

En over het voeden van een tweeling, kom ik later nog wel eens voor langs waaien. Dat nieuws moet nog wat inzinken.

Bij voorbaat dank!
Maatje, gefeliciteerd!

Je productie gaat met zeer grote waarschijnlijkheid afnemen, ken je het dragen & voeden forum? Daar staan verschillende ervaringsverhalen. Kort gezegt komt het er geloof ik op neer dat de productie in de meeste gevallen minder wordt, de smaak van de melk verandert, het voeden vaak pijnlijker wordt en dat er niet veel over te zeggen valt hoe het bij jou precies uitpakt. En daar is niet echt iets tegen te doen, als de productie achteruit gaat dan helpen over het algemeen ook de "normale"trucjes om de productie te verhogen niet meer.
maatje, een schrijfgenootje uit mijn zwanger worden topic heeft een dochter van 1 en is zwanger van de tweede; die voedt ook nog en wist haar (teruggelopen) productie met een paar regeldagen wel naar voldoende op te krikken (haar dochter drinkt nog een keer of 6 geloof ik, waarvan 3 grote voedingen)... denk dat er a priori niet zoveel over te zeggen is hoe het bij jou gaat lopen. Wel heel spannend nieuws voor je, gefeliciteerd!
Maat

Spa, grappig, onze kinders lijken best samen op te lopen he..

Inmiddels heb ik afgelopen 2 dagen de nadruk gelegd op de borst en boven gaan voeden. Even die productie opkrikken... Ik merk er nog weinig van qua borsten maar fijn om te weten dat dochter het nog prima vol houd op alleen BV... Alleen avonds zodra ze ons ziet eten zet ze een keel op

We gaan als Rammeltje 9 maanden is naar de Antillen, wel fijn dat ze andere dingen ook lekker vind en eten fantastisch, dan kan ik haar 9 uur lang afleiden met lekkers ipv dat ik 9 uur lang met mn borst bloot zit. (De normale voedings momenten daar gelaten natuurlijk)
Ik lees even mee over vast voedsel, want mijn tweeling ( 8 mnd) krijgt nog volledig bv maar begint nu ook best goed te eten (fruit, boterham, groente). Ik zou het niet erg vinden als er een van de 4 of 5 voedingen afgaat, maar dat moetdoor hen geregeld worden (met een beetje sturing ;))

Ik ben nu nl naar 3 keer kolven gegaan ivm verlies, maar dat wil ik eigenlijk niet.

En Maatje, een tweeling voeden kan! Als jetzt vragenhebt, roep je maar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven