Gezondheid alle pijlers

Tips om gezonder te (blijven) leven?

26-02-2013 22:54 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een hele tijd bezig om gezonder, milieuvriendelijker etc. te leven. Dit lukt aardig. Ik ben namelijk inmiddels al heel veel afgevallen (bijna 20 kilo, wat zeker nodig was) en vandaag kreeg ik een brief dat ik 50 euro terugkrijg, aangezien ik het afgelopen jaar maar liefst 42m3 minder water heb verbruikt. Ik ben trots op mezelf en dit smaakt naar meer.

Ik overweeg een abonnement te nemen bij de sportschool hier om de hoek. Heel goedkoop, dus dat houdt me niet tegen, maar wel dat ik er een jaar aan vast zit. Dan denk ik: bah! Maar ik merk al weken dat ik behoefte heb om naar de sportschool te gaan. Iets wat vreemd is, aangezien ik helemaal niet van sport houd. Maar ik wil dus graag slank blijven. Ik ben momenteel erg aan het schommelen en dat vind ik vervelend. Ik wil natuurlijk dat ik een beetje op gewicht blijf, maar als ik eens in de zoveel weken een vreetkick heb, vliegen de kilo's er weer aan. Gelukkig valt de schade wel mee, maar toch is het niet leuk.

Ik wil nog maar een paar kilo kwijt en dan ben ik heel erg tevreden. En dan wil ik gewoon rond dat gewicht blijven. Het schommelen stoort me een beetje, mede omdat ik zo mijn best doe om gezonder en bewuster te leven. Het gaf me dan ook absoluut een kick dat ik zoveel minder water heb verbruikt!

Voor de mensen die niet van sport houden maar desondanks toch naar de sportschool gaan: Hoe vaak gaan jullie? Houden jullie het een beetje vol?

En voor iederen: Wat zijn jullie tips om gezonder te (blijven) leven?

Wat doen jullie zoal (bewust) om gezond door het leven te gaan?

Alles is welkom, ik heb er vast iets aan!
Mezelf dwingen om donderdag weer op de fiets naar werk te gaan. Heb een ernstige hekel aan regen en regenkleding, dus heb expres een droge broek etc in mijn kluisje op werk. Zodoende dus al één excuus uit de weg geholpen!

Zal voor de rest nog even nadenken..
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik dacht dat ik niet van sport hield, tot ik de lessen van Les Mills ging doen; ik kwam voor Pilates maar ben nu ook 'verslaafd' aan Body Balance. Die twee passen gewoon heel goed bij mij. Ik ben geen waahaahaahahaaaaah type, die wil sporten op harde muziek. Dat past dan weer niet bij mij.

Dat is denk ik mijn tip voor jou: wat past bij jou?

Lekker niets aan trekken van wat anderen doen en bij zweren.

Jij weet zelf t beste wat goed voelt en wat niet. Dus ga lekker dingen proberen.

De frequentie is ook aan jou: wat past in je leven? En hoeveel tijd wil je vrijmaken.

Wees vooral realistisch.

Ik ga nu twee, drie keer per week. Dat kan nu ook, vanwege 'periode in mijn leven'. Als straks weer alles op de rit is, wil ik twee keer per week.

Wat betreft gezonder leven, ik heb veel aan het South Beach boek (ja hoor, daar ben ik weer met mn SB), daar staan gezonde en bizar lekkere recepten in. Sowieso vind ik het inspirerend om daar in te lezen.
Ik haat sport en al mijn hele leven. Conditie nul en gewone spierkracht. Nu wordt ik ouder en dikker dus toch mezelf een maand geleden naar een sportschool gesleurd en meteen 3 x per week en verdomd. Week 3 begon ik er lol in te krijgen en vond ik de pijn ook lekker vinden. Morgen weer. Ik val voor geen meter af nog maar de combi cardio en gewichten zorgt ervoor dat ik blijer ben. Heel vreemd maar wel lekker.
Effe off topic:

Wat houd dat body balance eigenlijk in?

Ik ben niet echt zo'n flexibel poppetje en denk dus dat sporten komt ook niet in mijn woordenboek voor...dus vandaar mijn vraag.
Op de sportschool douchen scheelt ook water.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
BODYBALANCE is de Yoga, Tai Chi, Pilates workout waarbij je flexibiliteit en kracht opbouwt en je een gevoel krijgt van rust en kalmte. Gecontroleerde ademhaling, concentratie en een zorgvuldig gestructureerde series van stretches, bewegingen en houdingen op muziek creëren een holistische workout die het lichaam in een toestand van harmonie en balans brengt. Net als alle andere Les Mills programma's wisselt BODYBALANCE elke drie maanden van choreografie en muziek.
Goedemorgen!

Piratesse, ik kijk ook niet naar wat anderen ervan vinden, hoor. Ik wil ook niet met vriendinnen gaan, lekker alleen, gewoon sporten en weer naar huis. Ik ga er geen gezelligheid zoeken, maar wel gezondheid. Ik zit nu nog goed in mijn vel, maar ik verveel me laatste tijd heel erg en ben bang dat ik me somber ga voelen. Door te fitnessen komt dezelfde stof in je hersenen vrij als wanneer je antidepressiva zou slikken. Je gaat je dus wel goed voelen door het fitnessen. Vandaar dat ik daaraan dacht. Plus het feit dat ik nog meer wil afvallen en dan op gewicht wil blijven. Ik wil iets meer gaan. 4 keer per week. Ma, di, do, vr. Daar dacht ik aan. Ik zou graag 4 doordeweekse dagen willen beginnen door om 8 uur al naar de sportschool te gaan en daarna mijn dag te beginnen. Dat lijkt me heerlijk!

waterplant, dat blijer voelen vind ik ook erg belangrijk. Dat is ook gezondheid! Ik denk dat ik het niet heel erg ga vinden zodra ik in het ritme zit.

viva-amber, ik ben een beetje vies uitgevallen, haha. Dus dat sla ik even over ;) Ik heb gisteren een kookwekker gekocht en ga vanaf nu elke dag hooguit 10 minuten douchen. Ik stond er vaak gerut 20-25 minuten onder, gewoon te relaxen. Hartstikke onzin eigenlijk, dus dat ga ik ook nog meer terugdraaien door elke dag die kookwekker te gebruiken.
Dat schommelen, die 'kilo's' die eraan vliegen icm de vreetbuien, kan dat te maken hebben met je cyclus? Want ik houd dan ook vaak vocht vast. Ben ooit 2 jaar bezig geweest met afvallen, viel 20 kg af en hield die 2 jaar een grafiekje bij. Grappig is dat je in dat grafiekje precies kunt zien wanneer m'n menstruatie was.

Verder: lekker wandelen. Fietsen. Sportschool kan lekker zijn (zegt men) maar buiten bewegen voelt voor mij gezonder. Je doet in elk geval ook vitamine D op.
Later is nu
Even een iets andere insteek: sporten doe je voor je gezondheid, slank worden / blijven doe je door op je voeding te letten.

Natuurlijk is het goed om regelmatig te bewegen, maar ik denk dat je in relatie tot de kilo's meer hebt aan het vinden van een nieuw eetpatroon die de schommelingen voorkomt! (ze zeggen niet voor niets: 'great abs, are made in the kitchen')

Als je een manier van eten kan vinden waar je je echt goed bij voelt, en die goed bij jou past, is dat iets wat je makkelijker de rest van je leven vol kan houden en hoef je ook niet meer te vrezen voor schommelingen
Zodra het zonnetje weer gaat schijnen, wil ik mijn rolschaatsen weer tevoorschijn gaan halen. Dat is iets wat ik heel lekker vind om buiten te doen.

Als ik na een vreetweek een paar kilo ben afgevallen en ik ga weer lijnen, val ik in die eerste week meteen 4 kilo af. Allemaal vocht natuurlijk, maar ik voel me ook vooral zo opgezet na zo'n vreetweek. Ik wil van die vreetweken af. Ik wil mezelf weleens verwennen met lekkere dingen, maar niet meer in extreme mate, want dan houd je zoveel vocht vast (zout in chips enzo). Dat wil ik gewoon niet meer!
Van niet sporten naar vier keer per week lijkt me wat heftig. Goede kans dat je fanatiek begint maar je jezelf een paar weken later niet meer gemotiveerd krijgt. Begin eens met twee keer per week, doe dat 2 a 3 maanden en evalueer dan hoe je het vind en of je behoefte hebt aan een hogere frequentie.

Hardlopen is trouwens gratis, zorgt voor een mooi lijf en een lekker gevoel. Zorg wel voor goede schoenen.

Wat waterverbruik betreft: heb je al een waterbesparende douchekop en evt kranen?

Super trouwens dat je zoveel bent afgevallen!
Dat is ook wat ik zeg Sporten voor de gezondheid, maar wil op mijn voeding letten om slank te kunnen blijven. Door te bewegen zal ik natuurlijk wel slanker worden/blijven!

Mijn eetpatroon is prima, ik houd hele planningen bij, maar soms krijg ik dus een vreetkick. Dit gebeurt echt maar 1 keer in de zoveel weken. Dus niet wekelijks ofzo. Maar ik moet misschien wel wat lekkers per week echt erin verwerken zodat ik die vreetkicks kan voorkomen. Dank je!
Ja, het kan heftig overkomen Maar ik ben niet iemand die na een paar weken ergens mee stopt. Als ik ergens aan begin, dan doe ik het ook echt. Misschien dat ik begin met ma, wo, vr. Ik voel dat ik richting somberheid ga en dat wil ik echt zien te voorkomen. Fitness lijkt me dan wel echt een optie.

Nee, nooit aan een waterbesparende douchekop gedacht. Stom eigenlijk, bedankt voor de tip!

Dank je!
Verder eens met 10e1983, je eetpatroon doet veel voor je lijn, gezondheid, energie en humeur. Wat mij erg heeft geholpen is alle pakjes en zakjes uit de keuken verbannen en zorgen voor puur eten. Veel groenten eten. Volle producten, maar dan wel zonder allerlei chemische toevoegingen. Hartstikke lekker en veel beter voor je.

En een tip voor de vreetweken: als je jezelf alles ontzegt is dat heel moeilijk vol te houden en krijg je dit soort tegenreacties. Probeer eens 1 dag per week in te stellen dat je mag snoepen. (Geen belachelijke hoeveelheden natuurlijk). Dan kun je op de andere dagen bij lekkere trek wat snoeptomaatjes nemen oid en jezelf verheugen op je snoepdag.
Ja, dat moet ik echt in mijn planning gaan stoppen: een dag waarop ik een beetje mag snoepen.

Ik eet al vrij gezond. Fruit, groenten en ben vegetariër. Als mijn nicht op visite komt, moet ze altijd bijna huilen als ze de koelkast opentrekt. Ze vindt het vreselijk saai hoe en wat ik eet, haha. Maar ik wil gewoon gezonder en langer kunnen leven en ik kan nóg gezonder gaan eten, wat ik ook zeker van plan ben.

Wat voor dingen eet je zoal?

Specifieke dingen die je me zou willen aanbevelen?
Denk echt eens aan hardlopen. Het is laagdrempelig, het kan wanneer jij het wil, het kost niks, je kunt zo vaak gaan als je wilt, je bent buiten (extra goed voor je humeur, zeker als je wat groen kunt opzoeken)...

Ik was altijd de gymkneus die het liefst onzichtbaar was bij de coopertest etc, maar ik ben na veel wikken en wegen toch begonnen met hardlopen. En ik vind het heerlijk. Nu wegens zwangerschap en een knieblessure even pauze maar zodra ik wat hersteld ben van de bevalling ga ik weer. Ik heb Evy gedownload, een hardloopprogramma met een gezellige dame in mijn oor die mij binnen 12 weken naar de 5 kilometer kletst. Met muziek enzo. Kijk er maar eens naar.

Zeker als je de dag wilt beginnen met sporten is dit een goede optie. De sportscholen bij mij in de buurt hebben iig niet elke ochtend om die tijd een les die me aanspreekt.

Verder is het bij een gezond eetpatroon niet nodig om jezelf alle lekkers te ontzeggen, je hebt al gemerkt dat dat dus niet vol te houden is. Neem gerust eens een koekje, of in het weekend een lekker taartje. Zo kun je je verder veel beter aan je gezonde eetpatronen houden. Houd er ook rekening mee dat je ws meer honger krijgt als je veel gaat sporten, en je lijf heeft dan ookecht eiwitten etc nodig voor de spieropbouw.
Minder vet en minder calorieen is echt niet altijd gezonder. Je lijf heeft, zeker bij sport, gewoon brandstof nodig. Denk aan vis, vette vis, eieren, noten. Maar ook gewoon saaie meervoudige koolhydraten zoals zilvervliesrijst, volkorenpasta enzo. Ook volle zuivelproducten als griekse yoghurt passen prima in een gezond eetpatroon. Als je jezelf almaar vanalles ontzegt snap ik wel dat je lijf gaat protesteren en je een vreetkick krijgt.

Bij een gezond basis patroon hoef je je over een plakje cake etc geen zorgen te maken, en je zult er echt niet minder lang van leven.
quote:pyramids schreef op 27 februari 2013 @ 08:32:

Mijn eetpatroon is prima, ik houd hele planningen bij, maar soms krijg ik dus een vreetkick. Dit gebeurt echt maar 1 keer in de zoveel weken. Dus niet wekelijks ofzo. Maar ik moet misschien wel wat lekkers per week echt erin verwerken zodat ik die vreetkicks kan voorkomen. Dank je! Dat lijkt me een goed idee. Denk eens aan het 'Sonja-Bakkeren' door velen al afgedaan als een onzinnig dieet. Maar 1 facet uit haar beroemde dieet is wel best zinnig: de SAS-dag, schijt-aan-Sonja-dag. Maak je nieuwe levensstijl en dieet dragelijk door ook een fijne eet-/ hapjesdag te plannen. Bijvoorbeeld een of twee avondjes in het weekend waarbij je lekker een glaasje wijn neemt, franse kaasjes of een beetje fastfood eet of wat je ook maar wilt. Plan dat dan zorgvuldig, geen enorme hoeveelheden maar gewoon een paar aangename dingetjes en geniet daar bewust van. De veer kan niet altijd gespannen staan.
Ik vind een eetpatroon waarin je zorgvuldig moet plannen wanneer je een glaasje wijn mag nemen niet gezond. Geheel onnodig bij een gezond basispatroon, waarin je natuurlijk niet elke dag losgaat op de koekjes en taart. Maar als je jezelf eem gezond basispatroon aanleert ben je af van die vreetbuien, neem je lekkers vanzelf met mate of kies je voor de gezonde versie. Alles met veel beperkingen en regeltjes is uiteindelijk niet vol te houden. Leer gezonde keuzes te maken, weet wanneer je iets eet wat wellicht minder goed voor je lijn of lijf is, gun dat jezelf nu en dan en geniet er dan ook echt van. Ik zou het vreselijk vinden me mijn hele leven schuldig te moeten voelen over wat ik eet.
Cardio is goed voor de conditie maar krachttraining is beter om af te vallen en voor je stofwisseling dus een combi is het beste. Mijn ervaring is dat als je stopt met suiker je het een week moeilijk hebt maar dat na 2 weken je behoefte er naar weeg is en sterker nog dat alles waar suiker in zit je ervaart als mierzoet dus je kan er niet veel van op.

Je moet ook vaker op een dag gaan eten om je stofwisseling te prikkelen om goed te blijven verbranden.
Wat een hoop reacties weer, fijn!

Ik eet 6 keer per dag.

Ontbijt, lunch, diner + 3 tussendoortjes.

Dus dat zit wel goed.

Alleen moet de hoeveelheid wel omhoog als ik ga sporten.

allis noemt hardlopen laagdrempelig, maar ik vind die drempel juist enorm! Naar de sportschool gaan, daarbij voel ik weer geen drempel. Klinkt misschien heel vreemd.

En ik wil cardio + krachttraining doen. Ik wil niet alleen op een band gaan rennen en that's it.
Nou ja in eerste instantie heb je misschien drempelvrees maar hardlopen is wel easy hoor. Download eens het start to run programma van Evy en probeer, of alleen maar luister, naar de eerste les. Ik vond het heel motiverend en leuk. Het is ook zo lekker flexibel, je kunt niet te laat komen voor hardlopen, je kunt het makkelijk een dag uitstellen, of 's avonds doen, wanneer jij het wilt. Als je op vakantie bent of anderszins weg van huis kan het gewoon mee. Je hoeft er alleen schoenen voor aan te schaffen, en je kunt het in je eigen tempo opbouwen.
quote:allis schreef op 27 februari 2013 @ 08:57:

Denk echt eens aan hardlopen. Het is laagdrempelig, het kan wanneer jij het wil, het kost niks, je kunt zo vaak gaan als je wilt, je bent buiten (extra goed voor je humeur, zeker als je wat groen kunt opzoeken)...

Ik was altijd de gymkneus die het liefst onzichtbaar was bij de coopertest etc, maar ik ben na veel wikken en wegen toch begonnen met hardlopen. En ik vind het heerlijk. .Zelfde hier en loop nu lange afstanden 20km tot marathon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven