SSRI en libido

09-01-2026 18:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd een zeer fijn seksleven gehad en voel me gezegend dat ik altijd vrij makkelijk een orgasme kan bereiken. Echter ben ik helaas iemand die van jongs af aan gegeneraliseerde angst heeft. Dit zit gewoon in mijn systeem, er is ook geen reden voor, ik heb het heel goed en heb een heel fijn leven. Toch word ik gek van die angst en spanning, waardoor ik vorig jaar met SSRI (sertraline) ben begonnen. Ik voel me nu echt veel fijner (ik zit nu op 100mg). MAAR… Een bekende bijwerking van SSRI’s schijnt een lager libido te zijn en moeite met een orgasme. Helaas heb ik hier dus ook veel last van en alles in mij scheeuwt: dit wíl ik niet! De huisarts geeft aan dat ik weer af zou kunnen bouwen naar 50mg, naar dat doet met mijn angst/spanning niks en dat gaat nu juist zo fijn. Maar ik wil mijn seksleven terug! Ik vind seks iets heel belangrijks en ben er oprecht heel verdrietig over dat het nu zo is.

Wat is wijsheid?
Ga in overleg met de behandelaar die dit voorschrijft.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Slik je de pil? Daarmee stoppen maakte bij mij veel uit (slik nog steeds AD, dosis verlaging maakte op seksueel vlak geen verschil)
De SSRI die hier minder bijwerkingen heeft op dit gebied is fluvoxamine (Fevarin). Zelf ook gebruikt en nauwelijks tot geen bijwerkingen wat betreft het kunnen krijgen van een orgasme. Maar of dit middel ook geschikt is voor jou kun je beter overleggen met een deskundige zoals een psychiater of eventueel je huisarts (als hij of zij echt thuis is in antidepressiva).

Mocht je de leeftijd hebben voor de perimenopauze (vanaf 40) dan kan dit wellicht ook meespelen.
Nyx• schreef:
09-01-2026 18:38
Ga in overleg met de behandelaar die dit voorschrijft.
Dat heb ik gedaan, die zegt alleen dat ik de dosis kan minderen en dat er geen andere oplossing is.
Summertje schreef:
09-01-2026 18:38
Slik je de pil? Daarmee stoppen maakte bij mij veel uit (slik nog steeds AD, dosis verlaging maakte op seksueel vlak geen verschil)
Nee, ik gebruik geen anticonceptie. Man is gesteriliseerd.
Hartje567 schreef:
09-01-2026 18:58
Dat heb ik gedaan, die zegt alleen dat ik de dosis kan minderen en dat er geen andere oplossing is.
Is het een huisarts of een psychiater? Oh huisarts. Vraag een verwijzing voor een psychiater, die heeft er tenslotte voor geleerd itt een huisarts.
Nyx• schreef:
09-01-2026 19:00
Is het een huisarts of een psychiater? Oh huisarts. Vraag een verwijzing voor een psychiater, die heeft er tenslotte voor geleerd itt een huisarts.
Dat is een goed idee, daar had ik zelf eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Ik kan niet accepteren dat het vanaf nu nu eenmaal zo zou zijn. Dit is een bijwerking die voor mij echt niet acceptabel is. Er zou toch íets mogelijk moeten zijn denk ik dan… Ik vraag me wel af: is het niet overdreven om hiervoor een psychiater in te schakelen? Ik heb geen ervaring met psychiaters, maar dat woord klinkt zo zwaar/ heftig, voor mensen met zeer ernstige problematiek. Kom ik aan met dit. :$
Vraag inderdaad een verwijzing naar een psychiater. Je kunt bijvoorbeeld ook bupropion toevoegen.
Cootjecatootje schreef:
09-01-2026 19:21
Vraag inderdaad een verwijzing naar een psychiater. Je kunt bijvoorbeeld ook bupropion toevoegen.
Ik vind het zo gek dat de huisarts hier zelf niks over zegt… Ik ga het wel vragen (alsmede ook de verwijzing naar een psychiater). Ik zou alleen zo graag NU een oplossing willen. Straks moet ik een half jaar wachten tot ik bij een psychiater terecht kan…
hartje567 wijzigde dit bericht op 09-01-2026 19:44
0.46% gewijzigd
Hartje567 schreef:
09-01-2026 19:11
Dat is een goed idee, daar had ik zelf eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Ik kan niet accepteren dat het vanaf nu nu eenmaal zo zou zijn. Dit is een bijwerking die voor mij echt niet acceptabel is. Er zou toch íets mogelijk moeten zijn denk ik dan… Ik vraag me wel af: is het niet overdreven om hiervoor een psychiater in te schakelen? Ik heb geen ervaring met psychiaters, maar dat woord klinkt zo zwaar/ heftig, voor mensen met zeer ernstige problematiek. Kom ik aan met dit. :$
Dit is echt precies waar een psychiater voor is, kijken welke medicatie het beste past.
Dus hup, doorverwijzing vragen en dat kan gewoon naar eentje met een eigen praktijk. Daarvoor hoef je niet in de kolen met bijbehorende wachtlijsten van de grote ggz instellingen.
Een huisarts mag ten alle tijde overleggen met een psychiater. Goedkoop en weinig tijdsverlies voor jou.
It-is-joysjuhhh schreef:
09-01-2026 19:41
Een huisarts mag ten alle tijde overleggen met een psychiater. Goedkoop en weinig tijdsverlies voor jou.
Een huisarts die gelijk al zegt dat TO er maar mee moet leren leven zou ik niet als tussenpersoon willen hebben.
Het is inderdaad een goed idee om de huisarts te vragen met een psychiater te overleggen. Die kan dan een advies geven wat de huisarts vervolgens kan uitvoeren. Zo hoef jij niet op een lange wachtlijst.
Heb je trouwens ook psychotherapie gehad voor je angsten? Meestal wordt een combinatie van ‘pillen en praten’ aangeraden.
Gegeneraliseerde angststoornis lijkt me best ernstig. Heb het ook lange tijd gehad.
Dat het "in je systeem" zit betekent niet dat het er niet uit kan, volgens mij.
Cootjecatootje schreef:
09-01-2026 19:21
Volgens mij mag je hier geen medisch advies geven, en zeker geen verkeerd medisch advies. Bupropion kan bij depressie werken, door de noradrenerge werking kan het angst juist versterken.
Ik gebruik zelf ook een ssri citalopram en ik heb hier geen last van. Misschien dat dus een anders medicijn beter zouk passen voor je. Dus ik sluit mij ook aan bij de rest in dit met een psychiater te bespreken.
Terug van weggeweest
Ik slik ook citalopram (voor angsten) en werkt voor mijn angsten super maar met libido is het een hel inderdaad. Vroeger kon ik veel en makkelijk klaarkomen. Nu moet ik heeel veel moeite doen om één keer klaar te komen, echt niet fijn!
Ik heb in februari een afspraak met psychiater. Ik zou dat ook aanvragen als ik jou was inderdaad.
Zijn er geen therapieën om de angst zelf te verminderen?

Een mens is niet gehouwen uit steen.
Hoe oud ben je? En wat doen je eigen hormonen op dit moment?

Ben je in de (peri)menopauze, dan zou ik naar iemand gaan die echt verstand heeft van de hormonale veranderingen in de vrouw. En kan bio-identieke hormonen voorschrijven, mocht dit nodig zijn.
Ik ben 36.

Nee, er zijn geen therapieën om de angst te verminderen. Het is ook niet een specifieke angst ergens voor. Het is iets dat bij me hoort.
Hartje567 schreef:
10-01-2026 09:58
Ik ben 36.

Nee, er zijn geen therapieën om de angst te verminderen. Het is ook niet een specifieke angst ergens voor. Het is iets dat bij me hoort.
Wie zegt dat?
Dropdrop schreef:
10-01-2026 10:36
Wie zegt dat?
Psychologen
Ik denk dat het belangrijk is om de voor- en nadelen van het verlagen van een SSRI goed tegen elkaar af te wegen. Als je hierdoor weer meer last krijgt van psychische klachten, kan dat waarschijnlijk ook een negatief effect op je libido hebben. Daarnaast is het niet zeker dat het verlagen van de dosis überhaupt helpt. Ik gebruik zelf een heel lage dosering SSRI en heb echt 0 libido. Daarbij gebruik ik wel ADHD-medicatie, wat mogelijk invloed heeft. Het is jammer, maar ik vind het belangrijker om mentaal stabiel te zijn dan een spetterend seksleven te hebben. Misschien dat je in overleg met je behandelaar kunt overstappen naar een ander type?
Dropdrop schreef:
10-01-2026 09:00
Zijn er geen therapieën om de angst zelf te verminderen?

Een mens is niet gehouwen uit steen.
Jawel maar soms blijft dat dan toch heel hard werken iedere dag om alles in praktijk te brengen. Een ssri helpt zodat het allemaal wat makkelijker gaat en meer vanzelf. Soms zit het inderdaad gewoon in je.
Terug van weggeweest

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven