Koffie - cafetière

28-02-2013 14:09 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van koffie (lees: Ik HOU van koffie). En ik heb besloten om dan ook koffie te drinken die ik echt lekker vind en niet meer te zwichten voor de aangezoete smerige automatenkoffie op het werk. Nu heb ik een cafetière (mag geen koffiezetapparaat neerzetten). Qua koffie bevalt dat fantastisch, maar nu het punt: hoe maak je zo'n ding schoon?

Alle koffieprut door de gootsteen durf ik niet (verstopping?), maar je kunt het ook niet gemakkelijk uit het potje in de prullenbak schudden. Iets van een uitneembaar laagje erin leek me ideaal, en als ik dat kan verzinnen moet toch iemand anders dat ook verzinnen? Ik heb het nog niet kunnen vinden... hoe doen jullie dat?
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Precies Sunny_Mar!

Dan heb je beide problemen getackeld:

-geen gepoer met koffieprut

-minder cafestol

Plus:

Een supersjiek koffiezetapparaat

Maarre ikzelf poer nog steeds alles met een lepel eruit en maak me niet al te veel zorgen ;) suiker is veeeeeel erger, Sunny.

Ik vind het nl zo lekker smaken. Plus als je niet te veel koffiedik door het riool spoelt is het nog beter voor het milieu ook.
Ik gooi de prut altijd in het toilet.
quote:Cheery schreef op 28 februari 2013 @ 16:14:

Maarre ikzelf poer nog steeds alles met een lepel eruit en maak me niet al te veel zorgen ;) suiker is veeeeeel erger, Sunny.

Ik vind het nl zo lekker smaken. Plus als je niet te veel koffiedik door het riool spoelt is het nog beter voor het milieu ook.wat, die koffieprut?
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Uhhhhh nou ik eet de koffieprut niet hoor.....

Maar ik vind cafetière-koffie lekkerder dan 'gewone' koffie. Misschien juist door de cafestol?
o ja Taralina, dat kan natuurlijk ook. Maar op mijn werk doe ik dat toch liever niet.

Zou cafestol smaak hebben Cheery? Ik denk dat door de grove maling van de koffie en het feit dat het even staat, de smaak anders wordt opgenomen door het water. Dat zal het smaakverschil wel zijn.
Het is wel echt een andere smaak, ja. Ik vind cafetiere-koffie denk ik eigenlijk lekkerder dan gewone filterkoffie, maar inderdaad, het is ongezonder. En nét iets meer gedoe, vind ik.
Wellicht dat het smaak heeft en dat het daardoor zo lekker is... Maar het kan ook liggen aan de maling. Bij thee werkt het namelijk net zo. Hoe fijner de maling hoe slechter de kwaliteit.

En ik heb nog even gezocht op cholesterol en welke invloed dat heeft op je gezondheid. En het lijkt erop dat vooral verzadigd vet de grote boosdoener is en niet direct het cholesterol (of hier de cafestol). Dus de koffie is prima, zolang je er maar geen koekje bij eet
Ik heb een cafetiere maar doe daar geen gewone filterkoffie in. Is gewoon niet lekker. We kopen espressobonen die we zelf malen.
Even een misverstand uit de weg ruimen...

Het gaat om het verschil in smaak van koffie door een filter(zeg maar klassiek Hollandsch filterapparaat) of koffie uit de cafetière.

Ik heb trouwens begrepen dat je helemaal geen snelfiltermaling in je cafetière mag doen, omdat het filter dan verstopt zou raken... Zijn we nu weer terug bij af, trouwens? Of nog niet helemaal?
Ja inderdaad Cheery, je moet grover gemalen koffie erin doen. En ik haal die zelf vaak bij zaken waar je bonen kunt laten malen, dus misschien dat dat ook nog een verschil is.

Ik zal de cirkel even afmaken: raakt je gootsteen ook eerder verstopt van die grove maling, dan van snelfilterkoffie?
Ik eet trouwens chocola bij de koffie, dat kan vast geen kwaad voor het cholesterol (niet altijd trouwens hoor, maar nu wel!)
Tsja Sunny_Mar, dat weet ik eigenlijk niet. Laten we dat eens aan de Google-experts vragen!!

Google-expert, maakt het uit of je grove maling of snelfiltermaling door het afvoerputje spoelt?

G-E:Hmmm... Koffiedik is koffiedik toch??

Sunny en Cheery: ok, dan is de cirkel nu echt rond!

Geniet van het chocolaatje bij de koffie, moet goed zijn

Van chocola word je gelukkig toch?
Nooit geweten dat het slecht zou kunnen zijn voor het riool, maar wij spoelen de drab altijd door de gootsteen. En gewoon grove maling van DE of een keertje van Simon als we zin hebben.
@ Cheery:

en ja, onwijs gelukkig van chocola!

@ Lievelente: om dan volledig te zijn: als er al wat troep in je afvoer zit, kan het daarin blijven hangen. En het hoort blijkbaar niet in het riool, extra werk voor de waterzuiveringsinstallatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven