Mode & Beauty alle pijlers

Vintage & modegeschiedenis

08-01-2012 19:54 3073 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze een topic voor vintage liefhebbers. Om te praten over leuke winkels, aankopen en websites... maar ook het delen van leuke inspiratie foto's etc. etc..

Om Wikipedia te quoten, met de hier door mij bedoelde defenitie van 'vintage:' "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"

Voor mij staat de term vintage dus voor de liefde van mode uit de geschiedenis, tot de jaren '80, al dan niet gedragen/tweedehands. Ik werk al jaren in de vintage branche en heb een doorgewinterde liefde voor modegeschiedenis, en hoop op deze manier mede-enthousiasten te ontmoeten!
40s dresses

mooi borduursel

Wat een schitterende kleur

pink

Laatst nog een crepe jurk uit de jaren '30-'40 gepast, maar die was op een aantal plekken zo verkleurd dat ik hem maar heb laten hangen.
Nog even terugkomend op de vintagebont discussie: in mijn hart vind ik dat vintagebont echt prachtig en buitengewoon vrouwelijk en chic, maar toch komt de vegetariër in mij in opstand tegen het dragen ervan, omdat je hiermee (tegen de mensen die het verschil tussen dit bont en recent bont niet zien) een signaal afgeeft dat bont OK is.

Dat risico wil ik niet lopen dus draag ik geen vintagebont en ook geen nepbont, want als je het verschil niet goed kunt zien lijkt dat ook net echt bont en geef je hetzelfde signaal af.

Ik draag overigens wel leer, omdat ik er vanuit ga dat dat een restproduct is. Wellicht zie ik dat verkeerd en dan kan ik beter ook geen leer meer gaan dragen.
quote:iris1969 schreef op 28 februari 2013 @ 14:37:

Dat risico wil ik niet lopen dus draag ik geen vintagebont en ook geen nepbont, want als je het verschil niet goed kunt zien lijkt dat ook net echt bont en geef je hetzelfde signaal af.

Respect. Dat zie ik niet veel mensen doen, ook geen nepbont dragen.
Madame Gres

Gister een mooie nachtblauwe taillerok gescoord met gele stippen.
Interessante kleuren combi lijkt me! Ben wel benieuwd!
Heb hem nu aan, met een groen truitje en een bruine gevlochten riem en groene pumps. Zal vanavond wel een foto maken. Rok lijkt echt bijna zwart, ik dacht ook eerst dat het zwart was.
Ook nog een beeldig oudroze jurkje uit de jaren '50 gepast bij Zipper... met een zwart randje, en een hartvormig knoopje. Zo lief, maar scheen door, helaas.

mooie look

quote:Ceci schreef op 01 maart 2013 @ 12:02:

Ook nog een beeldig oudroze jurkje uit de jaren '50 gepast bij Zipper... met een zwart randje, en een hartvormig knoopje. Zo lief, maar scheen door, helaas.

mooie look

[afbeelding]prachtig idd !
Mijn nieuwe rok. Let niet op de niet-bijpassende panty (heb ik later verwisseld, maar dit is de foto waar je hem het best op ziet)

Nieuwe broche

Vandaag even wat gewinkeld in de vintagewinkels in mijn stad. Een heel leuk flessengroen jaren 60 Mods jurkje met een wit kanten rand gepast , maar hij zat helaas net niet mooi genoeg bij de hals .

Overigens had deze winkel (Stijlloods) ongelofelijke lieve vintagebaby en kinderkleertjes, dus de liefhebbers moeten daar zeker even gaan kijken.
quote:Ceci schreef op 02 maart 2013 @ 20:09:

Nieuwe broche

[afbeelding]

[afbeelding]

Prachtig!

Dit is echt het Belle Epoque/Fin de siècle stijltje dat ik geweldig vind. Zo vrouwelijk en zo elegant.
Nieuwe schoenen

ook een prachtige 1940s suit gepast, net te klein. Wel erg chic.
quote:iris1969 schreef op 04 maart 2013 @ 18:23:

[...]

Prachtig!

Dit is echt het Belle Epoque/Fin de siècle stijltje dat ik geweldig vind. Zo vrouwelijk en zo elegant.4 euro op het waterlooplein.
Sorry dat ik me niet meer heb gemeld voor de wieg! Ik was ineens heel erg druk met bevallen

Hier spreekt nu een trotse mama van een prachtige dochter! Inmiddels precies 1 week oud, en ik begin weer een beetje bij te komen en me af en toe weer 'mezelf' te voelen. Met mijn meiske gaat het hardstikke goed, hele lieve baby.

Even mode gerelateerd: kon na 5 dagen mijn jurkjes al weer aan, heb mijn oude figuur al zo goed als terug, haha. Ongelofelijk hoe snel dat gaat!
Wow gefeliciteerd Kenau! Zowel mt de baby als het snelle herstel van je prachtige figuur!
Wat geweldig leuk! Van harte gefeliciteerd met je oude figuur en ooh ja ook met je nieuwe baby!

Oeps, dit moet natuurlijk andersom zijn .
Van harte Kenau!
Even lekker smullen vanavond om half 9 van de mode in de periode tussen het einde van het Edwardiaanse tijdperk (1910) en het begin van WOI (1914) met de 5 delige BBC-serie Parade's End op België 1:

Even een nutteloze mededeling: mijn vader vond dat ik een navy petticoat moet kopen voor bij mijn nieuwe rok.

En dat voor iemand die helemaal niet van petticoats houdt.
Van de week Mona Lisa Smile weer eens gezien... de jaren '50. Mooi, vooral de feestjurken. En de kapsels. En de casual kleding.

hoedjes...

jurken

kapsels

Nieuwe jurkjes... 10,- voor 3 op het waterlooplein. Leuk winkelen is dat.

beetje dirndl-achtig

Mooie kleuren en ik hou van die knoopjes!

roestkleur, met stoffen knoopjes

Ceci lees ik dat goed? Waren de jurken maar 3,33 per stuk? Wow, ik wil ook naar die winkel! Erg leuke jurkjes, ben benieuwd naar de combinaties die je hiermee gaat maken.
Dank je Lorenne. Het was 1 voor 4 euro of 3 voor een tientje...

Het was overigens een marktkraam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven