Geld & Recht alle pijlers

boodschappen bezuinigen

03-03-2013 12:30 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben zelf vrij 'goed' met geld maar ik vraag me nu toch echt wat af.

(ik weet dat dit trouwens topic nummer 600.000 is over dit onderwerp maar goed)

ik geef al niet belachelijk veel geld uit aan boodschappen, zo'n 300 E per maand (woon met zn 2en en 3 katten. is wel exclusief kattenvoer, dat gaat via mn schoonzus, een zak van 10 kilo, een stuk goedkoper dan in de winkel. 45 E, gaat een paar maanden mee), maar vraag me af of ik toch niet een klein beetje kan besparen.

ik heb de neiging om te 'bunkeren' en nogal veel in te slaan (bijv.4 pakken pastasaus ), ik denk dat het al heel veel scheelt als ik dat wat minder doe...

en niet voor 3 dingen naar de winkel gaan scheelt ook al wel denk ik...

van de andere kant: ik weet dat bijv. brood van de super goedkoper is dan van de bakker, maar dat vertik ik aangezien ik brood van de bakker 100 x lekkerder vind.

en bijv. vlees wil ik eigenlijk niet meer bij de supermarkt aangezien ik zeer veel moeite heb met vlees eten van beestjes die een rotleven gehad hebben in van die kleine hokkies (bio-industrie).

nou ja mijn vraag, zou het nog wat minder kunnen of doe ik het al goed zo ?

ik wil ook niet te extreem gaan doen en nog wel een beetje lekker leven...

ter info: we roken niet en drinken doen we ook niet zo heel erg veel...
quote:Summerdance schreef op 03 maart 2013 @ 13:56:

[...]

Er is altijd wel ergens in de buurt een markt op zaterdag toch

Of is dat alleen in mijn regio

Dat is zeker niet overal. De vraag is of je bespaart door naar de markt te gaan als je hier eerst de auto voor moet pakken.

Bij mij is de markt nauwelijks goedkoper dan de groenteboer.
Vooral op waspoeders e.d. kun je flink besparen door gewoon minder te gebruiken. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor tandpasta. een druppel ter grote van een erwt is voldoende. Shampoo heb je ook weinig van nodig.

Dit zijn besparingen die echt wat opleveren. Net als het niet meer drinken van frisdranken en sappen. Ipv daarvan kun je kraanwater drinken. Ik heb gemerkt dat dit echt veel scheelt en bovendien nog veel gezonder is ook.
quote:Dahlia74 schreef op 03 maart 2013 @ 16:04:

Vooral op waspoeders e.d. kun je flink besparen door gewoon minder te gebruiken. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor tandpasta. een druppel ter grote van een erwt is voldoende. Shampoo heb je ook weinig van nodig.

Dit zijn besparingen die echt wat opleveren. Net als het niet meer drinken van frisdranken en sappen. Ipv daarvan kun je kraanwater drinken. Ik heb gemerkt dat dit echt veel scheelt en bovendien nog veel gezonder is ook.Minder snoep en koek ook.
quote:himalaya schreef op 03 maart 2013 @ 14:43:

Schrijf op wat je allemaal in een maand aan spullen haalt, dat geeftal veel inzicht. Maak lijstjes wat je nodig hebt en hou je daar aan bij het boodschappen doen.

dit is toch wel een briljant idee... ik doe gemiddeld 2x per week boodschappen (voor 3 dingen naar de supermarkt is niet handig, ga ik me ook wat meer aan houden), ik kan kijken of ik 1 x per week alleen naar de Aldi ga, idd voor melk, fruit,groenten, pleepapier enz, en dan de andere dag vlakvoor het weekend naar de andere supermarkt...

dit is zeker geen zinloos topic, ik heb heel veel goede tips gekregen, thanks meiden!

idd. opschrijven is ook wel handig al is dat zo stomvervelend, hihihi...

frisdrank drink ik trouwens nauwelijks (vriend wel, maar niet zoveel) en snoepen doe ik ook niet erg veel... van het weekend haal ik altijd wel wat lekkers, maar niet zoals andere mensen 4 pakken koek, cake,4 zakken chips, veel drank enz.
quote:Dahlia74 schreef op 03 maart 2013 @ 16:01:

[...]

Dat is zeker niet overal. De vraag is of je bespaart door naar de markt te gaan als je hier eerst de auto voor moet pakken.

Bij mij is de markt nauwelijks goedkoper dan de groenteboer.

dit vind ik een hele goede, dat is bij mij ook een punt. de markt is in de stad (op woensdag niet, maar moet ik ook nog wel een stuk met bus, fiets of scooter), dat is een half uur op de fiets van hier.

fietsen is gratis (bus en scooter niet), maar helaas ben ik chronisch moe en kost mij dat erg veel energie.

dat heb ik bot gezegd voor een paar 'rotcenten' minder niet over.

als ik toevallig toch al in de buurt ben neem ik wel fruit enz. mee...
Phoebe82 ik zou je willen adviseren om eens een tijdje lang alles bij te houden in een kasboek. Schrijf alles op wat je koopt (je kunt bijvoorbeeld een overzicht in Excel maken).

Zo krijg je inzicht in je uitgaven.

Ook het maken van een boodschappenlijstje is een prima idee. Kijk van te voren thuis wat je nodig hebt, schrijf dat op en hou je ook aan dat lijstje.

Ook kun je overwegen om een vast bedrag per week te pinnen voor boodschappen. Op is op.
boodschappenlijstje doe ik al omdat ik anders niks onthoud

(moet toegeven dat ik me er nooit aan houdt maar altijd met meer thuiskom . heeft ook te maken met dat ik een beetje 'bunkerig' ben, veel in huis halen zodat het niet snel op is...)

kasboekje is idd. slim idee, maar zo'n rotwerk, hihihi...

bedrag pinnen vind ik ook een idee, al ben ik dan bang dat het ook

aan andere dingen opgaat...... (al zou ik die kunnen pinnen bedenk ik me net...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven