Geld & Recht alle pijlers

Bieden woning

06-03-2013 11:18 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn over het volgende.

Wat zal je in deze tijd bieden op een huis dat sinds 09-07-2012 te koop staat toen voor 315.000 en nu sinds 22-12-2012 voor 289.000?

Of een woning die sinds 29-06-2010 te koop staat toen voor 349.500, op 02-11-2011 veranderd naar 329.000 en nu sinds 05-03-2013 299.000.

Dit zijn overigens dezelfde woningen, staan in dezelfde rij.

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
uh, dat hangt van heel veel dingen af.. Waarvoor zijn de woningen wanneer gekocht? Wat is de verkoopprijs van andere woningen in dezelfde straat/buurt? Wat is het afwerkingsniveau? Hoeveel vierkante meter zijn de woningen?
aankoop makelaar meenenem.

Die kan precies voor je kijken hoeveel een huis waard is en waarom en dit ook goed beargumenteren.

Wij hebben dat ook gedaan en daardoor nog 10.000 euro van de vraagprijs af gekregen.

deze makelaar kan je trouwens laten meefinancieren in je hypotheek.
Puur afgaande op de bedragen zou ik rond de 240-250 bieden en dan zien waar je uitkomt.

Let wel op je houding en op hoe je biedt. Ik ken een aantal koppels die hun huis verkochten en vaak wordt er onder de prijs geboden en verkocht, maar de arrogante houding van sommigen... Echt zo; je moet het kwijt en ik ben bereidt om het te kopen tegen mijn voorwaarden. Yuk. Een ander stel meldde eerlijk; we kunnen zoveel hypotheek krijgen en nog zoveel van ouders lenen en meer kan écht niet. Maar straalden daarbij wel uit dat ze het huis echt graag wilden.

Dat maakte uiteindelijk toch het verschil, hoewel de geboden bedragen gelijk waren.
quote:Exces schreef op 06 maart 2013 @ 11:37:

Puur afgaande op de bedragen zou ik rond de 240-250 bieden en dan zien waar je uitkomt.

Let wel op je houding en op hoe je biedt. Ik ken een aantal koppels die hun huis verkochten en vaak wordt er onder de prijs geboden en verkocht, maar de arrogante houding van sommigen... Echt zo; je moet het kwijt en ik ben bereidt om het te kopen tegen mijn voorwaarden. Yuk. Een ander stel meldde eerlijk; we kunnen zoveel hypotheek krijgen en nog zoveel van ouders lenen en meer kan écht niet. Maar straalden daarbij wel uit dat ze het huis echt graag wilden.

Dat maakte uiteindelijk toch het verschil, hoewel de geboden bedragen gelijk waren.

Dat dachten wij ook. En nu gaan deze 'armlastige kopers' alle muren in het huis laten stuccen (want het lichte relief dat wij op onze muur hebben is echt te lelijk, evenals het plafond), een nieuwe vloer er in laten leggen, de (keurig nette) gordijnen hoefden niet te blijven hangen want ze willen andere gordijnen, enzovoort...

Wat zijn we blij dat we onze poot stijf hebben gehouden en hun hebben 'uitgeperst' nog 1500 euro meer te betalen, anders hadden we ons nu echt heel erg genaaid gevoeld!
quote:Kastanjez schreef op 06 maart 2013 @ 11:52:

[...]

Dat dachten wij ook. En nu gaan deze 'armlastige kopers' alle muren in het huis laten stuccen (want het lichte relief dat wij op onze muur hebben is echt te lelijk, evenals het plafond), een nieuwe vloer er in laten leggen, de (keurig nette) gordijnen hoefden niet te blijven hangen want ze willen andere gordijnen, enzovoort...

Wat zijn we blij dat we onze poot stijf hebben gehouden en hun hebben 'uitgeperst' nog 1500 euro meer te betalen, anders hadden we ons nu echt heel erg genaaid gevoeld!

Dat je niet bereid bent om meer voor een huis te betalen dan het volgens jou waard is, dan je kunt lenen en dat je daarbij ook nog geld wilt overhouden om het naar jouw smaak in te richten, ook al ziet het er volgens de verkoper goed uit, is toch je goed recht als koper?

wie ben jij om te bepalen dat iemand die niet meer voor jouw huis wil betalen dan bedrag X het maar moet doen met de gordijnen die jij daar hebt neergehangen?

Ik denk dat je geluk hebt dat ze het blijkbaar echt graag wilden hebben en dat je het verkocht hebt in deze tijd

Toen wij een huis kochten hing het ook om 2500 euro, en ik ben eerlijk gezegd blij dat wij als kopers voet bij stuk hebben gehouden, de huizen prijzen zijn nog weer gekelderd sindsdien en aangezien we graag nog een keuken en badkamer er in wilden (er was sinds de jaren 60 niets meer aangedaan) waren we niet bereid meer te betalen , ook al hadden we dat geld wel kunnen lenen. We wilden graag nog geld over houden voor een verbouwing, of de verkopers daar wel of niet begrip voor hebben boeit mij als koper niet hoor.
Citronella, je hebt deels gelijk. Maar ik reageer op de forummer die het uit vindt maken hoe een bod gebracht wordt. Ik wil alleen maar aangeven dat je je daar, zowel als verkoper als als koper, geen zand door in de ogen moet laten strooien.

Onze kopers zeiden namelijk ook 'nee, we KUNNEN echt niet meer betalen'.

Dat is in mijn ogen niet waar als je daarna wel voor meer dan 5000 euro het huis esthetisch op laten knappen (dus niet het vervangen van rotte kozijnen oid, wat je niet uit kunt stellen).
quote:Kastanjez schreef op 06 maart 2013 @ 11:52:

[...]

Wat zijn we blij dat we onze poot stijf hebben gehouden en hun hebben 'uitgeperst' nog 1500 euro meer te betalen, anders hadden we ons nu echt heel erg genaaid gevoeld!Of het huis helemaal niet verkocht. Als verkoper heb je uiteindelijk het laatste woord, maar de koper heeft het momenteel voor het kiezen. Voor jouw huis 300 andere.
quote:Kastanjez schreef op 06 maart 2013 @ 13:47:

Citronella, je hebt deels gelijk. Maar ik reageer op de forummer die het uit vindt maken hoe een bod gebracht wordt. Ik wil alleen maar aangeven dat je je daar, zowel als verkoper als als koper, geen zand door in de ogen moet laten strooien.

Onze kopers zeiden namelijk ook 'nee, we KUNNEN echt niet meer betalen'.

Dat is in mijn ogen niet waar als je daarna wel voor meer dan 5000 euro het huis esthetisch op laten knappen (dus niet het vervangen van rotte kozijnen oid, wat je niet uit kunt stellen).

En jij hebt ook deels gelijk hoor

Je moet je bij de aankoop of verkoop van een huis niet laten leiden door emotionele argumenten als: die gun ik het wel, of die bieders zijn te arrogant. Je maakt een zakelijke afweging, kan en wil ik dit er voor betalen, kan ik dit bod maar beter accepteren of blijf ik dan met een te grote restschuld zitten, hoeveel kans heb ik op een hoger bod.

Of de verkopers of kopers aardig zijn doet er dan weer niet zo veel toe.

Sta je er zelf te emotioneel in kan je beter de onderhandelingen aan een professional over laten, denk ik.

En het is natuurlijk vaak gewoon niet zo zwart wit als: ik kan er echt niet meer voor betalen. Ik denk niet dat mensen bij de aankoop van een huis zoveel bieden dat ze geen paar duizend euro meer overhouden voor verhuizen/inrichten/aanpassen. Dus kan niet hoger is ook maar relatief, het is meestal: wil niet hoger, want we willen nog geld overhouden om dit of dat te verbouwen/veranderen etc.. of: het is niet meer waard dan dat, op dit moment, ongeacht wat de verkoper er vroeger voor betaald heeft.
Ik zou bij 240/250 beginnen, als je dan ergens in het midden uitkomt is het mooi.

Wij hebben in december gekocht, 180 was de vraagprijs, op 150 begonnen en uiteindelijk op 163 geëindigd. Ze waren daarvoor al wel in een half jaar tijd van 220 naar 180 gezakt.
may the bridges I burn light the way
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is.

Hoeveel kan je gemiddeld onder de vraagprijs in deze tijd gaan zitten?

Aangezien huizen vaak nog te duur te koop staan (en dus daardoor ook niet verkopen).

Overigens als iemand zegt ik kan zoveel betalen, kan dit ook echt hun maximale hypotheek zijn.

Mensen kunnen zelf een spaarcentje achter de hand hebben voor eventuele klusjes.
x
Uiteraard heb ik al bekeken, waar deze huizen voor verkocht zijn.

Simpelweg staan er meerdere in deze rij en staan er 2 al meer dan 2 jaar te koop, dus niet te zien waarvoor ze verkocht zijn.

Ook uiteraard het bij het kadaster via sms opgevraagd wat de huidige eigenaars ervoor hebben betaald, deze gegevens zijn niet bekend.

Dus dat zijn de wegen die al bewandeld zijn.

Misschien is mijn vraag niet duidelijk: Hoeveel % kun je in deze tijd onder de vraagprijs bieden, 10% 20%?

Je hoort vaak dat mensen in deze tijd wel 20% eronder bieden
x
Nogmaals geef ik aan dat deze zelfde huizen nog niet verkocht zijn.

En dus is er ook niet bekend voor hoeveel en ook niet bij het kadaster helaas.
x

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven