Placenta wat doe je daarmee?

08-03-2013 09:31 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zojuist op de website van het ziekenhuis te kijken waar ik ga bevallen, en daar zie ik het volgende staan;

"Na de geboorte wordt de placenta (moederkoek) vernietigd. Heeft u er een andere bestemming voor, laat het de verpleegkundige dan weten."

Ik heb het aan mijn verloskundige gevraagd, en zij wist het ook niet, ik had zelf nog niet eens nagedacht over de placenta en ik ga over ca. 5 weken bevallen.

Wat kan je ermee doen?

Wat is de reden waarom men dat schrijft men dat op de site
quote:incredible schreef op 08 maart 2013 @ 10:43:

Jammer dat er door sommigen meteen weer zo lacherig over wordt gedaan... maar dat had ik eigelijk al wel verwacht.

Dat is meestal zo als het afwijkt van het "normale"

Ik vind het erg interessant, ik zal er niet voor kiezen om de placenta een week te laten zitten maar het "uitkloppen" ga ik me zeker in verdiepen.

Ik had overigens een heel ander beeld bij het "uitkloppen" van de navelstreng. Ik zat meer in de richting te denken van het uitkloppen van een kleedje ofzo. :-)
Zoveel mensen zoveel wensen. Zelf vind ik het wel een goed idee om er even over na te denken, ik vermoed dat bij het gros van de moeders de placenta zo weggegooid wordt, ik overweeg nu een donatie.

Zou een pas geboren baby'tje echt zoiets ervaren als een trauma? Dat vraag ik me af.

Ik snap wel dat als het met b.v. een vacuum pomp ter wereld komt daar wel last van kan hebben, maar traumatisch?

Nou wel veel geleerd vandaag hoor, ga me er vanmiddag even meer in verdiepen.
quote:BWitched schreef op 08 maart 2013 @ 10:47:

Dieren bijten de navelstreng overigens gewoon door. Die laten de placenta ook niet zitten.

Maar ze eten de placenta wel zelf op. Dit om sporen uit te wissen en omdat er veel belangrijke voedingsstoffen inzitten.
quote:savoije schreef op 08 maart 2013 @ 11:28:

Zou een pas geboren baby'tje echt zoiets ervaren als een trauma? Dat vraag ik me af.

Ik denk het wel, al hebben wij vaak een heel naar beeld bij "traumatisch". Het zal voor een baby ongetwijfeld een behoorlijke heftige overgang zijn. Van 9 maanden in alle rust, warmte en geborgenheid naar met veel geweld naar buiten worden geperst.

Al zal een natuurlijke bevalling voor een baby prettiger zijn dan een keizersnede. Bij een bevalling worden de weeën opgebouwd en gaat alles voor de baby ook geleidelijker. Bij een keizersnede heb ik altijd het gevoel dat het voor een kind een keiharde overgang is (met name bij een keizersneden waar geen weeën aan vooraf zijn gegaan) Maar soms kan het natuurlijk ook niet anders.

Maar traumatisch in de zin van: "er iets aan overhouden" lijkt mij niet.

Bij koeien wordt trouwens vaak meteen aan het kalf getrokken zodra de pootjes zichtbaar worden. De bevalling gaat dan wel heel snel maar het schijnt dat kalfjes (en ik denk dat dat geldt voor alle zoogdieren) gedurende de weeën stress ervaren, deze stress is nodig om de bevalling en uitdrijving goed te kunnen doorstaan.
placentapaté.

- Spoel de placenta goed schoon onder de kraan, zodat alle bloedresten zijn verwijderd, en snijd hem in reepjes (een verse placenta kan een paar weken in de vriezer bewaard worden). Bak de reepjes kort in een mengsel van boter en olie, samen met wat gesnipperde ui en knoflook. Flambeer alles met een scheutje brandende cognac. Pureer nu de helft van het vleesmengsel in de keukenmachine, met een flinke klont boter, gehakte peterselie en verse salie. Voeg perer en zout toe, en het sap van een halve limoen. Hak de andere helft grof, en roer door de zachte massa. Druk de paté in een pudding- of patévorm en laat hem enkele uren opstijven in de koelkast.

Het voordeel is, dat vegetariërs deze paté ook mogen eten: er is geen dier voor gedood. Sterker nog, er is nieuw leven aan vooraf gegaan....

Is dit wat?
quote:Robijn1975 schreef op 08 maart 2013 @ 11:37:

[...]

Ik denk het wel, al hebben wij vaak een heel naar beeld bij "traumatisch". Het zal voor een baby ongetwijfeld een behoorlijke heftige overgang zijn. Van 9 maanden in alle rust, warmte en geborgenheid naar met veel geweld naar buiten worden geperst.

ja, dat zal best wel. Maar ja, je kan moeilijk blijven zitten. En een stress en pijnvrij leven is natuurlijk een illusie.

Al zal een natuurlijke bevalling voor een baby prettiger zijn dan een keizersnede. Bij een bevalling worden de weeën opgebouwd en gaat alles voor de baby ook geleidelijker. Bij een keizersnede heb ik altijd het gevoel dat het voor een kind een keiharde overgang is (met name bij een keizersneden waar geen weeën aan vooraf zijn gegaan) Maar soms kan het natuurlijk ook niet anders.

Dat is een aanname, maar is dat ooit onderzocht? Ik kan met zomaar voorstellen dat geboren worden ook geen pretje is. Eerste fijngeknepen door samentrekkingen van de baarmoeder en dan door een barenskanaal geperst. En als dat niet snel genoeg gaat krijg je het als baby ook wel erg benauwd.

Maar traumatisch in de zin van: "er iets aan overhouden" lijkt mij niet.

Bij koeien wordt trouwens vaak meteen aan het kalf getrokken zodra de pootjes zichtbaar worden. De bevalling gaat dan wel heel snel maar het schijnt dat kalfjes (en ik denk dat dat geldt voor alle zoogdieren) gedurende de weeën stress ervaren, deze stress is nodig om de bevalling en uitdrijving goed te kunnen doorstaan.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Over placentacapsules en -smoothies:

Wat te doen met de placenta?
quote:Vilma schreef op 08 maart 2013 @ 10:50:

Lekker voor bij de fondue voor de vegetariërs. De pittige en romige dipsausjes mogen hierbij niet ontbreken.?? Ik vind het juist niet zo vegetarisch klinken.
quote:savoije schreef op 08 maart 2013 @ 11:28:

Ik snap wel dat als het met b.v. een vacuum pomp ter wereld komt daar wel last van kan hebben, maar traumatisch?

Misschien worden er soms wat begrippen verward wanneer mensen hier via via verhalen over horen. Het woord 'trauma' wordt binnen de neurowereld gebruikt om aan te geven wat de hersenen hebben meegemaakt. Als een baby met een vacuüm of tang ter wereld komt, komt er meestal bloed in de hersenvloeistof in de rug. Als deze baby (bijv. op veel latere leeftijd) opgenomen wordt in verband met een hersenbloeding (wat verder helemaal niet met elkaar in verband hoeft te staan), dan wordt genoteerd dat dit een tweede hersentrauma is. Een vacuüm- of tangverlossing wordt ingecalculeerd als een eerste "trauma". Dit is iets anders dan "traumatisch".
Ik heb de navelstreng gedoneerd, en de placenta weggegooid.

Denk dat de placenta er eigenlijk voor de moeder is om op krachten te komen. In de natuur (bijv katten) zie je de moeder ook de placenta eten om op krachten te komen.

Ons lichaam heeft het wel goed geregeld allemaal ;)
Incrdible je vat mijn bericht te letterlijk op, ik bedoelde dat de geboorte voor een kind zo'n megaverandering is dat ik me werkelijk niet kan voorstellen dat het verlies van de placenta dan ineens een trauma is!

Zelfs al gaat de bevalling soepel en pijnloos: een baby gaat van nat naar droog, van donker naar licht, van opgevouwen zitten naar ruimte krijgen, van zuurstof en voedsel vanzelf krijgen naar zelf ademen en drinken, van altijd hetzelfde om je heen naar steeds andere mensen en andere ruimtes, van een keiharde hartslag en andere orgaangeluiden naar steeds wisselend geluid.

Als dat allemaal niet traumatiserend is, waarom dan het verlies van de placenta wel?
Shoppingbag, lampenkap?
Done is better than perfect
Wij gaan de volgende keer doneren, de placenta van mijn eerste zoon is bewaard in het ziekenhuis als studie materiaal.
Maar hoezo de placenta laten zitten? Die plop je er toch na de geboorte uit?

Ze vroegen of we de placenta wouden zien. Mijn man wou ALLES zien, nou prima. Die heeft meer gezien dan hem lief is dus de placenta viel wel mee .

Ik vond er eigenlijk niet zoveel van. Maar was ook lichtelijk van de wereld.

Mijn zoon is met de vacuumpomp geboren. Hij kreeg een paracetamol voor de hoofdpijn (hij zat ook klem dus er is behoorlijk aan hem getrokken). Kan me voorstellen dat dat anders is voor een baby dan er gewoon gezellig uitgefloept worden maar het ligt er denk ik ook wel aan hoe je er zelf mee omgaat als ouders zijnde.
quote:Robijn1975 schreef op 08 maart 2013 @ 11:31:

[...]

Maar ze eten de placenta wel zelf op. Dit om sporen uit te wissen en omdat er veel belangrijke voedingsstoffen inzitten.

Vast wel, maar ze laten hem niet zitten tot hij er vanzelf afvalt in ieder geval.

Van mij mag iedereen de placenta van zijn of haar kind opeten (of een week laten hangen). Prima als je je daar goed bij voelt, maar ik betwijfel of het voor die baby nou echt zo heel veel uitmaakt.
quote:BWitched schreef op 08 maart 2013 @ 12:44:

[...]

Vast wel, maar ze laten hem niet zitten tot hij er vanzelf afvalt in ieder geval.

Van mij mag iedereen de placenta van zijn of haar kind opeten (of een week laten hangen). Prima als je je daar goed bij voelt, maar ik betwijfel of het voor die baby nou echt zo heel veel uitmaakt.In het slechtste geval wordt het zijn favoriete knuffel en moet je er meer hebben..
Ah bah Opa Sokkenpop.
Hahaha opa sokkenpop.. Te grappig..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Opa_Sokkenpop schreef op 08 maart 2013 @ 12:49:

[...]

In het slechtste geval wordt het zijn favoriete knuffel en moet je er meer hebben..
Kuzu, aan het kind laten zitten, niet in de baarmoeder laten zitten! Dat zou behoorlijk dodelijk zijn voor de moeder!

O en voor het kind is het inderdaad beter om gewoon geboren te worden, maar dat is vooral omdat het vocht dan uit de longetjes wordt geperst dus ademen ze beter.
quote:incredible schreef op 08 maart 2013 @ 10:06:

Je kunt vanalles met de placenta doen, google maar eens op lotusbevalling. Daarbij komt het er op neer dat je de navelstreng laat zitten tot hij vanzelf loslaat. dat kan een paar dagen tot een dikke week duren. de placenta behandel je dan elke dag met lavendelolie en zout om hem te conserveren. na afloop kan je hem bijv begraven op een bijzondere plek of hem laten vriesdrogen om er capsules van te laten maken. deze zitten bomvol voedingsstoffen en helpen oa om je lichaam en geest te laten herstellen van de bevalling en zwangerschap. ze schijnen dus ook erg effectief te zijn tegen PPD's. in sommige culturen zien ze de placenta als het tweelingbroertje/zusje van de baby en geloven ze dat het heel traumatisch kan zijn voor je baby hier abrupt van gescheiden te worden na de bevalling. ik vind het zelf heel mooi om er respectvoller mee om te gaan dan dat hier gebruikelijk is.de placenta heeft tenslotte wel je kindje 9 maanden gevoed. ik heb mede daarom de eerste dag de placenta laten zitten en hem later begraven op een plek die veel voor mij betekent. op zich is het ook beter de navelstreng niet door te knippen voordat ie is uitgeklopt. Zo krijgt je baby alle belangrijke voedingstoffen nog binnen waardoor hij beter is beschermd tegen ziektes. een lotusbevalling kan waarschijnlijk niet in een ziekenhuis, althans dat denk ik, maar even een tijdje wachten tot de navelstreng niet meer actief is kan zeker wel als je het duidelijk aangeeft.Met alle respect voor jouw zienswijze, maar ik vind dit persoonlijk nogal onhygiënisch en gevaarlijk voor de pasgeborene.
@waarbij: pardon? onhygienisch en gevaarlijk? Waarom dan?
quote:Jalisa schreef op 08 maart 2013 @ 11:38:

placentapaté.

- Spoel de placenta goed schoon onder de kraan, zodat alle bloedresten zijn verwijderd, en snijd hem in reepjes (een verse placenta kan een paar weken in de vriezer bewaard worden). Bak de reepjes kort in een mengsel van boter en olie, samen met wat gesnipperde ui en knoflook. Flambeer alles met een scheutje brandende cognac. Pureer nu de helft van het vleesmengsel in de keukenmachine, met een flinke klont boter, gehakte peterselie en verse salie. Voeg perer en zout toe, en het sap van een halve limoen. Hak de andere helft grof, en roer door de zachte massa. Druk de paté in een pudding- of patévorm en laat hem enkele uren opstijven in de koelkast.

Het voordeel is, dat vegetariërs deze paté ook mogen eten: er is geen dier voor gedood. Sterker nog, er is nieuw leven aan vooraf gegaan....

Is dit wat?
quote:incredible schreef op 08 maart 2013 @ 14:53:

@waarbij: pardon? onhygienisch en gevaarlijk? Waarom dan?Je laat de placenta aan de navelstreng vastzitten, waar de baby aan vast zit, toch? Dat lijkt me een prima ingang voor infecties, die via de placenta bij het kind terecht kunnen komen, toch? Of moet ikhet anders zien.
@waarbij: wat voor infecties zou je van de placenta op kunnen lopen dan? Ik zou niks kunnen verzinnen.... bovendien gaat de navelstreng nadat hij is uitgeklopt vanzelf indrogen. Dan komt er dus ook niks meer doorheen. Ik begrijp je reactie dan ook nog steeds niet. Maar als je bang bent voor infecties zou ik je deze methode juist aanraden. bij het doorknippen van een nog kloppende navelstreng maak je een open wond bij je baby. Veel riskanter voor infecties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven