Placenta wat doe je daarmee?
vrijdag 8 maart 2013 om 09:31
Ik zit zojuist op de website van het ziekenhuis te kijken waar ik ga bevallen, en daar zie ik het volgende staan;
"Na de geboorte wordt de placenta (moederkoek) vernietigd. Heeft u er een andere bestemming voor, laat het de verpleegkundige dan weten."
Ik heb het aan mijn verloskundige gevraagd, en zij wist het ook niet, ik had zelf nog niet eens nagedacht over de placenta en ik ga over ca. 5 weken bevallen.
Wat kan je ermee doen?
Wat is de reden waarom men dat schrijft men dat op de site
"Na de geboorte wordt de placenta (moederkoek) vernietigd. Heeft u er een andere bestemming voor, laat het de verpleegkundige dan weten."
Ik heb het aan mijn verloskundige gevraagd, en zij wist het ook niet, ik had zelf nog niet eens nagedacht over de placenta en ik ga over ca. 5 weken bevallen.
Wat kan je ermee doen?
Wat is de reden waarom men dat schrijft men dat op de site
vrijdag 8 maart 2013 om 10:05
quote:savoije schreef op 08 maart 2013 @ 09:58:
Oh doneren, dat is ook een goede, daar ga ik me even in verdiepen, als er mensen zijn die daar wat aan hebben is dat een mooi gegeven.
Aan de hond voeren, kom op zeg, dat doe je toch niet?!Misschien vindt Fikkie een placenta lekkerder dan "Slobbersaus" ?
Oh doneren, dat is ook een goede, daar ga ik me even in verdiepen, als er mensen zijn die daar wat aan hebben is dat een mooi gegeven.
Aan de hond voeren, kom op zeg, dat doe je toch niet?!Misschien vindt Fikkie een placenta lekkerder dan "Slobbersaus" ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 8 maart 2013 om 10:06
Je kunt vanalles met de placenta doen, google maar eens op lotusbevalling. Daarbij komt het er op neer dat je de navelstreng laat zitten tot hij vanzelf loslaat. dat kan een paar dagen tot een dikke week duren. de placenta behandel je dan elke dag met lavendelolie en zout om hem te conserveren. na afloop kan je hem bijv begraven op een bijzondere plek of hem laten vriesdrogen om er capsules van te laten maken. deze zitten bomvol voedingsstoffen en helpen oa om je lichaam en geest te laten herstellen van de bevalling en zwangerschap. ze schijnen dus ook erg effectief te zijn tegen PPD's. in sommige culturen zien ze de placenta als het tweelingbroertje/zusje van de baby en geloven ze dat het heel traumatisch kan zijn voor je baby hier abrupt van gescheiden te worden na de bevalling. ik vind het zelf heel mooi om er respectvoller mee om te gaan dan dat hier gebruikelijk is.de placenta heeft tenslotte wel je kindje 9 maanden gevoed. ik heb mede daarom de eerste dag de placenta laten zitten en hem later begraven op een plek die veel voor mij betekent. op zich is het ook beter de navelstreng niet door te knippen voordat ie is uitgeklopt. Zo krijgt je baby alle belangrijke voedingstoffen nog binnen waardoor hij beter is beschermd tegen ziektes. een lotusbevalling kan waarschijnlijk niet in een ziekenhuis, althans dat denk ik, maar even een tijdje wachten tot de navelstreng niet meer actief is kan zeker wel als je het duidelijk aangeeft.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:07
Savoije het lijkt me inderdaad veel nuttiger als er veel mensen stamcellen doneren dan dat iedereen angstvallig zijn eigen stamcellen gaat lopen bewaren voor de minieme kans dat het ooit nodig is. Als er meer mensen doneren hoeft er veel minder bewaard te worden en is er toch genoeg voor iedereen die ziek wordt!
Tenzij je gelooft dat ze in de toekomst veel meer zullen kunnen en dat je daarvoor wel per se je eigen stamcellen nodig hebt. Aan de andere kant, tegen die tijd kunnen ze wellicht ook zelf stamcellen maken en heb je de bewaarde niet nodig.
Tenzij je gelooft dat ze in de toekomst veel meer zullen kunnen en dat je daarvoor wel per se je eigen stamcellen nodig hebt. Aan de andere kant, tegen die tijd kunnen ze wellicht ook zelf stamcellen maken en heb je de bewaarde niet nodig.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:10
Een placenta eten voorkomt een postnatale depressie volgens de site van lotusbevalling en je voorkomt er een huilbaby mee, omdat die zijn vriendje niet direct kwijt is, maar zelf de navelstreng afrukt als het afscheid daar is ????
Ik denk dat ik het houd bij het laten uitkloppen van de navelstreng.
Ik denk dat ik het houd bij het laten uitkloppen van de navelstreng.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:10
Hoorde van onze Kraamverzorgster dat er buitenlands gezin was die er een shake van maakte..
De eerste heeft VK laten zien, bij de tweede liep het iets anders tijdens de bevalling. Beide keren is ie denk ik de kliko ingegaan. Idee van een levensboom heeft niet mijn voorkeur maar vind ik ergens nog wel mooi. Gelukkig niet gedaan, dan had die nu in oude tuin gestaan.
De eerste heeft VK laten zien, bij de tweede liep het iets anders tijdens de bevalling. Beide keren is ie denk ik de kliko ingegaan. Idee van een levensboom heeft niet mijn voorkeur maar vind ik ergens nog wel mooi. Gelukkig niet gedaan, dan had die nu in oude tuin gestaan.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:13
quote:Snoesje666 schreef op 08 maart 2013 @ 10:10:
Een placenta eten voorkomt een postnatale depressie volgens de site van lotusbevalling en je voorkomt er een huilbaby mee, omdat die zijn vriendje niet direct kwijt is, maar zelf de navelstreng afrukt als het afscheid daar is ????
Ik denk dat ik het houd bij het laten uitkloppen van de navelstreng.Ehm blijft de placenta dan een week lang naast de baby liggen, totdat de navelstreng loslaat?
Ik denk dat ik het houd bij het laten uitkloppen van de navelstreng.Ehm blijft de placenta dan een week lang naast de baby liggen, totdat de navelstreng loslaat?
vrijdag 8 maart 2013 om 10:15
quote:Mirjam82 schreef op 08 maart 2013 @ 10:13:
[...]
Ehm blijft de placenta dan een week lang naast de baby liggen, totdat de navelstreng loslaat?Ja, die kan je in een aparte zak doen ofzo heb ik eens gelezen. Ook leuk voor de kraamvitiste. "En dit is dan onze Pietje, alsjeblieft! Ow, en hier heb je de placenta er ook bij" ik kan me er echt niks bij voorstellen. En dat gescheiden worden van je vriendje is me iets te zweverig.
[...]
Ehm blijft de placenta dan een week lang naast de baby liggen, totdat de navelstreng loslaat?Ja, die kan je in een aparte zak doen ofzo heb ik eens gelezen. Ook leuk voor de kraamvitiste. "En dit is dan onze Pietje, alsjeblieft! Ow, en hier heb je de placenta er ook bij" ik kan me er echt niks bij voorstellen. En dat gescheiden worden van je vriendje is me iets te zweverig.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:19
quote:Ivetje schreef op 08 maart 2013 @ 10:15:
[...]
Ja, die kan je in een aparte zak doen ofzo heb ik eens gelezen. Ook leuk voor de kraamvitiste. "En dit is dan onze Pietje, alsjeblieft! Ow, en hier heb je de placenta er ook bij" ik kan me er echt niks bij voorstellen. En dat gescheiden worden van je vriendje is me iets te zweverig.
Sorry maar dat vind ik gewoon vies... Kan me er ook niks bij voorstellen. Mij ook allemaal te zweverig.
En ik heb me toch een leuke meiden, die hebben niet te lijden gehad onder het verlies van 'hun vriendje'
[...]
Ja, die kan je in een aparte zak doen ofzo heb ik eens gelezen. Ook leuk voor de kraamvitiste. "En dit is dan onze Pietje, alsjeblieft! Ow, en hier heb je de placenta er ook bij" ik kan me er echt niks bij voorstellen. En dat gescheiden worden van je vriendje is me iets te zweverig.
Sorry maar dat vind ik gewoon vies... Kan me er ook niks bij voorstellen. Mij ook allemaal te zweverig.
En ik heb me toch een leuke meiden, die hebben niet te lijden gehad onder het verlies van 'hun vriendje'
vrijdag 8 maart 2013 om 10:23
vrijdag 8 maart 2013 om 10:27
Incredable, mooi hoor, geen idee dat je dat kon doen, de placenta aan de navelstreng laten zitten. het is niets voor mij, maar ik vind het wel een mooie gedachte.
Ook het uitkloppen van de navelstreng is nieuw voor mij, maar dat ga ik zeker voorleggen aan mijn verloskundige.
En het opeten, Shakes maken etc van de placenta, het zijn vast oerinstincten, maar het is toch niets voor mij, dan liever doneren.
Ook het uitkloppen van de navelstreng is nieuw voor mij, maar dat ga ik zeker voorleggen aan mijn verloskundige.
En het opeten, Shakes maken etc van de placenta, het zijn vast oerinstincten, maar het is toch niets voor mij, dan liever doneren.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:31
@pyridine....geboren worden hoeft niet zo traumatisch te zijn. een heel rustige thuisbevalling met zo weing mogelijk (of geen) medisch ingrijpen is natuurlijk veel minder traumatisch dan een tangbevalling in een ziekenhuis met een lading artsen aan het bed.ik geloof best dat het traumatisch kan zijn voor een baby om onmiddelijk van de placenta gescheiden te worden, ik denk dat het hen kan helpen om te 'aarden' als ze nog even iets vertrouwds bij zich hebben.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:31
Ik heb echt een goede tip (vind ik dan...), die ik hier zo snel nog niet gelezen heb. Als je er echt wat nuttigs mee wilt doen, dan kun je de placenta aan een stichting geven die reddingshonden traint. Daarmee red je dus uiteindelijk levens. Mijn schoonzusje heeft dat vorig jaar gedaan. Die mensen zijn er hartstikke blij mee. Heb zo geen link of site, maar je zou het vast via google kunnen vinden. Ik weet dat zij er op gewezen werd via haar verloskundige.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:35
http://rhggreddingshonden ... ategory/view/de-opleiding
De placenta is verstopt en genaamd "Billy".
OMG ik leer vandaag veel bij....
De placenta is verstopt en genaamd "Billy".
OMG ik leer vandaag veel bij....
vrijdag 8 maart 2013 om 10:37
quote:incredible schreef op 08 maart 2013 @ 10:31:
@pyridine....geboren worden hoeft niet zo traumatisch te zijn. een heel rustige thuisbevalling met zo weing mogelijk (of geen) medisch ingrijpen is natuurlijk veel minder traumatisch dan een tangbevalling in een ziekenhuis met een lading artsen aan het bed.ik geloof best dat het traumatisch kan zijn voor een baby om onmiddelijk van de placenta gescheiden te worden, ik denk dat het hen kan helpen om te 'aarden' als ze nog even iets vertrouwds bij zich hebben.
Ik heb een hele relaxte, vlotte kraamkliniekbevalling gehad, met alleen de papa, de VK en twee kraamhulpen. Ik was de enige, die middag. In twee uurtjes was het gepiept. Navelstreng uitgeklopt, direct aangelegd.
Helaas had ik wel een huilbaby, 20 uur per dag, vier maanden lang.............
Ik heb een hele relaxte, vlotte kraamkliniekbevalling gehad, met alleen de papa, de VK en twee kraamhulpen. Ik was de enige, die middag. In twee uurtjes was het gepiept. Navelstreng uitgeklopt, direct aangelegd.
Helaas had ik wel een huilbaby, 20 uur per dag, vier maanden lang.............
vrijdag 8 maart 2013 om 10:43
Jammer dat er door sommigen meteen weer zo lacherig over wordt gedaan... maar dat had ik eigelijk al wel verwacht. Ik vind het knap dat je zo zeker weet dat je kind hier nooit onder heeft geleden. zeker als ze zo klein zijn weet je toch vaak helemaal niet waarom ze huilen, overstuur zijn of niet kunnen slapen? ik begrijp overigens best dat veel mensen er niet zo enthousiast over zijn maar jammer om het dan maar af te doen als onzin.
@ ivetje: ik heb de eerste week helemaal geen kraamvisite gehad, maar het zou mij anders echt niet kunnen schelen wat ze er van vinden. vind mijn kind en overtuigingen belangrijker dan de visite eigenlijk.....
@ savoije: goed dat je je nog even in dat uitkloppen van de navelstreng gaat verdiepen!
@ ivetje: ik heb de eerste week helemaal geen kraamvisite gehad, maar het zou mij anders echt niet kunnen schelen wat ze er van vinden. vind mijn kind en overtuigingen belangrijker dan de visite eigenlijk.....
@ savoije: goed dat je je nog even in dat uitkloppen van de navelstreng gaat verdiepen!
vrijdag 8 maart 2013 om 10:45
quote:incredible schreef op 08 maart 2013 @ 10:31:
@pyridine....geboren worden hoeft niet zo traumatisch te zijn. een heel rustige thuisbevalling met zo weing mogelijk (of geen) medisch ingrijpen is natuurlijk veel minder traumatisch dan een tangbevalling in een ziekenhuis met een lading artsen aan het bed.ik geloof best dat het traumatisch kan zijn voor een baby om onmiddelijk van de placenta gescheiden te worden, ik denk dat het hen kan helpen om te 'aarden' als ze nog even iets vertrouwds bij zich hebben.Sorry hoor, maar ik vind dit nogal zweverige klets. Alsof in een ziekenhuis altijd maar ingegrepen wordt om het ingrijpen. Ook een ziekenhuisbevalling kan prima en in alle rust verlopen en ook een verloskundige moet zich wel eens wagen aan het betere ruk- en trekwerk, en aan vacuüm- en tangverlossingen.
@pyridine....geboren worden hoeft niet zo traumatisch te zijn. een heel rustige thuisbevalling met zo weing mogelijk (of geen) medisch ingrijpen is natuurlijk veel minder traumatisch dan een tangbevalling in een ziekenhuis met een lading artsen aan het bed.ik geloof best dat het traumatisch kan zijn voor een baby om onmiddelijk van de placenta gescheiden te worden, ik denk dat het hen kan helpen om te 'aarden' als ze nog even iets vertrouwds bij zich hebben.Sorry hoor, maar ik vind dit nogal zweverige klets. Alsof in een ziekenhuis altijd maar ingegrepen wordt om het ingrijpen. Ook een ziekenhuisbevalling kan prima en in alle rust verlopen en ook een verloskundige moet zich wel eens wagen aan het betere ruk- en trekwerk, en aan vacuüm- en tangverlossingen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:47
Dieren bijten de navelstreng overigens gewoon door. Die laten de placenta ook niet zitten.
Ik vind wel dat iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, dus als je het fijn vindt om de placenta dagenlang te laten zitten en het kan geregeld worden, dan moet je dat gewoon doen.
Ik vind wel dat iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, dus als je het fijn vindt om de placenta dagenlang te laten zitten en het kan geregeld worden, dan moet je dat gewoon doen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
vrijdag 8 maart 2013 om 10:49
quote:Floortje_1981 schreef op 08 maart 2013 @ 10:23:
Ik heb mijn placenta begraven (die van mijn dochter dan) en zo heeft mijn moeder dat toentertijd ook gedaan...
Ik ben gewoon Nederlandse en helemaal niet zweverig maar weggooien voelde voor mij niet goed.
Ik heb nog geen boom oid gepland maar misschien doe ik dat nog wel.Vind het ook wel een "mooi" idee om de placenta te begraven. Helaas bij mij beide keren op de ok in de kliko beland dus heb ze sowieso niet gezien, had ik wel interessant gevonden
Ik heb mijn placenta begraven (die van mijn dochter dan) en zo heeft mijn moeder dat toentertijd ook gedaan...
Ik ben gewoon Nederlandse en helemaal niet zweverig maar weggooien voelde voor mij niet goed.
Ik heb nog geen boom oid gepland maar misschien doe ik dat nog wel.Vind het ook wel een "mooi" idee om de placenta te begraven. Helaas bij mij beide keren op de ok in de kliko beland dus heb ze sowieso niet gezien, had ik wel interessant gevonden