Verbruik oude diepvrieskast

08-03-2013 11:46 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van iemand een goede diepvrieskast kado gekregen. Staand model, ruim... 6 lades. Doet het prima, veel ruimte.

Er zit geen label op, aan het model te zien vermoed ik dat hij zo'n 10 - 15 jaar oud is. Ik hoor m elke 5 minuten aanslaan. Hoe zit het nou met het verbruik van zo'n ding. Ik hoor allerlei horrorverhalen.....
Die horrorverhalen zijn correct! Zet er een verbruiksmeter tussen, dan hoef je niet op je elektriciteitsfactuur te wachten om de horror in euro's af te lezen.
Zet et een meter tussen en je weet het
Geeft zo'n meter het verbruik in euro's aan? Kilowatts zeggen mij nl. helemaal niks..... wat is weinig? wat is veel?
Maar als je het KWh weet dan kun je makkelijk vergelijken met het verbruik van een nieuwe energiezuinig model én met een eenvoudig sommetje berekenen hoeveel euro's het kost.
Enkel verbruik. Je zal er toch je laatste factuur moeten bij nemen om het in euro's om te rekenen.

Reken erop dat zo'n oud model op jaarbasis ongeveer 500-600 euro kWh verbruikt.
Als je de vriezer vaak aan hoort slaan dan is de kans best groot dat je nu veel extra energie verbruikt.

Bovendien zijn de vrieskasten de laatste jaren ook steeds zuiniger geworden in het gebruik.

Dus de vraag is of je er op de lange duur zo blij van wordt en of het dan niet voordeliger is om een nieuwe te kopen.
En als je dan toch aan het rekenen slaat, vraag je dan eerst af of je zo'n groot ding eigenlijk wel nodig hebt. Ik begrijp uit je topic dat je vóór deze oude vrieskast nog geen vrieskast had, dus dan heb je ook geen of niet veel ervaring daarmee.

Zo'n hele grote vrieskast met 6 vakken (dan spreken we al gauw over 160-180 cm hoog, niet?) is goed voor grote gezinnen, anders wordt het toch maar een ding waar je je vriesspullen in gooit om ze daarna te vergeten.

Indien je overweegt om een nieuwe te kopen, ga dan voor een vrieskast die past bij je: diepvriesspullen moet je niet langer dan 6 maanden bewaren. Langer is zinloos: ze worden niet noodzakelijk slecht maar ze worden ook niet beter, ondertussen "investeer" je er toch de kosten voor energie in.
Als ie steeds aanslaat, kun je er gif op innemen dat ie niet zuinig meer is . . . .
Een volle vriezer is zuiniger dan een lege vriezer. Want lucht koud houden of reeds bevroren produkten koud houden, scheelt nogal.

De hele reden waarom wij dus toch een tafelmodel hebben hoewel we ruimte hebben voor een enorme vriezer, want zoveel gooien wij er niet in uiteindelijk.
een diepvriezer kost ongeveer 50 euro per jaar aan energie all-in. Gesteld hij zou het dubbele gebruiken omdat hij oud is (wat me erg overdreven lijkt voor een 10 jaar oude vriezer) loont het dan om een nieuwe te kopen? Je kan het zelf uitrekenen.
it's a big club and you ain't in it
quote:Carenza schreef op 08 maart 2013 @ 12:46:

Als ie steeds aanslaat, kun je er gif op innemen dat ie niet zuinig meer is . . . .ligt eraan wat voor thermostaat erin zit. De mijne slaat 3 minuten aan en dan 6 minuten is het stil.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven