Peuter en konijn.

11-03-2013 17:48 41 berichten
Het lijkt me voor peuter leuk en goed om een huisdier te hebben. Vroeger heb ik altijd konijnen gehad en dat was erg leuk.

Het lijkt me voor peuter leuk om het dier te helpen verzorgen, eten geven maar ook om te leren hoe je met dieren omgaat.

Let wel, ik heb absoluut niet de illusie dat ze zelf voor het beestje gaat zorgen, dat zal ik doen.

Maar mijn vraag, ís het ook zo dat ze er veel van leert? Of snapt ze het op deze leeftijd (2,5) sowieso niet? Het voeren van oppasbeestjes vind ze ontzettend leuk, maar dat is natuurlijk maar zo af en toe.

Voordat we een beestje gaan kopen zal ik me natuurlijk nog uitgebreid inlezen.
quote:baukje schreef op 11 maart 2013 @ 18:33:

[...]

Dat is een kwestie van opvoeden . Net zoals je je kinderen beschermt tegen onheil doe je dat ook met je huisdieren. Maar dat lijkt me vanzelf sprekend.

Nee dat is helaas niet voldoende, want kinderhandjes zijn razendsnel en je kunt niet alles voorkomen. Dit heb ik tijdens mijn werk op diverse kinderboerderijen helaas vaak genoeg gezien.

Kleine kinderen en konijnen is een
Alle reacties Link kopieren
quote:newkitten schreef op 11 maart 2013 @ 18:30:

Voor je kinderen kan je beter naar de dierentuin of kinderboerderij gaan.

Maar daar krijgen ze dus niets mee van de dagelijkse verzorging. En vooral ook dat die dagelijkse verzorging dus echt dagelijks is en niet eens in de zoveel weken. Verder bouw je met dieren uit de dierentuin of kinderboerderij niet zo'n band op als met je huisdieren.

Dierentuin en kinderboerderij zijn heel leuk,maar absoluut geen vervangen van een huisdier.
quote:iones schreef op 11 maart 2013 @ 18:34:

Mijn vraag is ook, wat heeft een konijn aan een peuter (sowieso aan de meeste mensen want ze hebben aan konijnen niets te bieden dan onbehoorlijk voedsel in een klein rothok).

Konijnen zijn niet zo solitair als mensen zouden willen. 2 konijnen zou beter zijn. In een grote ren op hoogte en buitenruimte, buiten dus. Dan wordt een konijn om te beginnen niet van boven benaderd maar van voren en dat scheelt al een hoop. Daar worden ze minder bang van (immers, van bovenaf benaderd worden, dat moet wel een roofvogel zijn die je wil opeten).

Als jij de konijnen toekomt in de behoeftes, dan leert het kind correct met dieren om te gaan, en zal het empathie ontwikkelen. Bovendien zijn de konijnen dan ook veel leuker want dan zie je dat er meer leven in zit en dat ze meer ondernemen.Maar dan kunnen ze er alleen naar kijken, want aaien en optillen vinden konijnen niet leuk. Kun je dan niet beter een ander dier nemen?
quote:baukje schreef op 11 maart 2013 @ 18:36:

[...]

Maar daar krijgen ze dus niets mee van de dagelijkse verzorging. En vooral ook dat die dagelijkse verzorging dus echt dagelijks is en niet eens in de zoveel weken. Verder bouw je met dieren uit de dierentuin of kinderboerderij niet zo'n band op als met je huisdieren.

Dierentuin en kinderboerderij zijn heel leuk,maar absoluut geen vervangen van een huisdier.Dit ben ik met je eens. Bovendien zijn dierentuinen en kinderboerderijen vaak niet zo diervriendelijk, dus moet je ook nog oppassen waar je heen gaat als je niet mee wilt doen met het dierenmisbruik ter vermaak van kinderen.
quote:iris1969 schreef op 11 maart 2013 @ 18:35:

[...]

Nee dat is helaas niet voldoende, want kinderhandjes zijn razendsnel en je kunt niet alles voorkomen. Dit heb ik tijdens mijn werk op diverse kinderboerderijen helaas vaak genoeg gezien.

Kleine kinderen en konijnen is een

Ik gaf zelf ook al aan dat konijnen in de zin van knuffelbaar dier geen aanrader zijn voor een peuter. Want inderdaad dat loopt vaak mis. Dan moet je je beperken tot het onder toezicht aaien en voeren ed.

Maar hier zijn acht kinderen opgegroeid tussen de dieren. En mij zul je nooit horen zeggen dat ik zeker weet dat mijn dieren niets doen als de kinderen 'dit of dat' doen. Want voordat 'dit en dat' hebben de kinderen nooit de kans gehad, dus ik weet niet hoe de dieren dan zouden reageren.

Maar de combinatie kleine kinderen en huisdieren is prima te doen en ik vind zelfs ten zeerste aan te raden.

Probleem op kinderboerderijen is dat daar veel kinderen komen die geen idee hebben hoe met een dier om te gaan omdat ze geen huisdier hebben en het dus niet hebben geleerd. Nou ja een eerlijk is eerlijk sommige ouders geven blijk er ook niet echt kijk op te hebben.
quote:baukje schreef op 11 maart 2013 @ 18:42:

[...]

Ik gaf zelf ook al aan dat konijnen in de zin van knuffelbaar dier geen aanrader zijn voor een peuter. Want inderdaad dat loopt vaak mis. Dan moet je je beperken tot het onder toezicht aaien en voeren ed.

Maar hier zijn acht kinderen opgegroeid tussen de dieren. En mij zul je nooit horen zeggen dat ik zeker weet dat mijn dieren niets doen als de kinderen 'dit of dat' doen. Want voordat 'dit en dat' hebben de kinderen nooit de kans gehad, dus ik weet niet hoe de dieren dan zouden reageren.

Maar de combinatie kleine kinderen en huisdieren is prima te doen en ik vind zelfs ten zeerste aan te raden.

Probleem op kinderboerderijen is dat daar veel kinderen komen die geen idee hebben hoe met een dier om te gaan omdat ze geen huisdier hebben en het dus niet hebben geleerd. Nou ja een eerlijk is eerlijk sommige ouders geven blijk er ook niet echt kijk op te hebben.Dan zijn we het eens.
quote:saaaaar81 schreef op 11 maart 2013 @ 17:55:

[...]

Ja, die kun je nog sneller plat knijpen.

Ik vind wel dat een kind vanaf klein eigenlijk moet opgroeien met een dier. Goed om te leren dat je daar rekenig mee moet houden, afhankelijkheid en voor de peuter alvast een stukje (soort van) verantwoording. Ik zou alleen niet voor een kooi dier gaan en zeker niet voor een konijn. Kat of hondje lijkt me beter geschikt.
Dank voor jullie reacties! Toch nog wat te jong dus. Manlief kan opgelucht ademhalen dan

Ik zou ze sowieso buiten houden hoor! Binnen is geen optie.
Ik zie nog mijn neefje voor me die dacht dat het konijn het wel leuk zou vinden om op de glijbaan te gaan. Het arme beest zat te trillen van de stress en daarom wilde hij het eens goed knuffelen want "het konijntje had het koud". Gelukkig was het een logeerkonijn, dat arme beest (zwager en schoonzus hadden er verder ook geen verstand van en vonden dat hij zo schattig met het konijn speelde).

Ik vind een konijn en een jong kind geen combi. Ik denk dat de meeste huisdier-konijnen sowieso diep ongelukkig zijn.
Wij hebben twee buiten konijnen die regelmatig los in de tuin lopen, maar denk dat je het voor je peuter niet hoeft te doen.

Tenminste, hier is er niet veel interesse in die beesten, maar dat is misschien ook omdat ze niet tam zijn. En twee konijnen buiten, tam krijgen, da's nogal een klus.
Hier twee katten, aangeschaft als wat oudere kittens toen dochter 2 was. Ze kunnen vrij rondlopen en dus weg als dochter ze iets te leuk vind even. We hebben ze veel uit elkaar gehaald als een van de drie het even niet zag zitten, en inmiddels gaat het gewoon prima. Kat loopt zelf weg als het hem even niet zint, en dochter is aan ze gewend en jaagt er dus niet constant achteraan. Ze geeft ze kusjes en snoepjes (kattensnoepjes) en kijkt altijd even waar ze zijn. Ze helpt met voeren en aaien.
Kittens zijn ook niet altijd even blij met kleine graaivingertjes, dus als je een kittentje kiest neem dan het makkelijkste diertje dat er bij zit. De rest wordt alleen maar gestresst en dus vaak onbetrouwbaar (uithalen) of schuw.
Grappig. Al jaren konijnen en kinderen en dat is helemaal geen

En optillen en knuffelen vinden ze ook nog eens leuk.
Er zijn konijnenasiels waar je zou kunnen informeren of ze konijnen hebben die al dan niet stress gevoelig zijn en dus geschikt voor kinderen of niet.
Eens met Star. Hier een konijn en een 6 jarige. Zijn de dikste maatjes! Konijn was aanvankelijk minder bang voor mijn zoontje dan voor mij. Nu kan ik haar ook naar hartelust knuffelen, het is een schat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven