Gezondheid alle pijlers

Mijn 1 week jubileum als diabeet.

15-03-2013 08:13 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste week als diabeet is . ( eigenlijk 2 heb een week bijna in het ziekenhuis gelegen omdat ik mijzelf geen medicijnen toe kon dienen.)

Nog steeds vind ik het eng om mijzelf te injecteren. Gelukkig bood mijn vriend het aan om het te willen doen. Wat het makkelijker maakt. Ook heb ik een lieve buurvrouw die een zoon heeft met diabetes die helpt als ik het zelf moet doen. Maar toch blijft het moeilijk. - kijk er ook heel erg naar uit dat ik een pompje kan hebben.-

Het eten gaat wel prima. Maar de regels zijn in het begin wel lastig. Wat kan ik wel of niet eten? Hoeveel kan ik eten? Hoeveel moet ik eten? Gelukkig heb ik van het ziekenhuis een eet progamma voor de hele week mee gekregen, zodat het makkelijker werd.

Heb ook een lijst gekregen met dingen die ik gewoon wel mag eten en een lijst met wat nu absoluut niet mag.

Iedere dag kom ik langs de Mac, het is dan net of de Mac roept kom! Eet een big tast bacon met een Mac flurry en cola!

Ach, we hebben de eerste week overleefd, overleven we de rest toch ook wel?
Hug! Type 1?

Van dichtbij deze levensverandering meegemaakt bij mijn man. Is inmiddels 2 jaar geleden. Helaas niet zo'n start als bij jou. Geloof me, ook jij gaat dit snel onder de knie krijgen. Een pomp is daarin zeker niet zaligmakend.

Misschien handig om te melden maar ik kan aan de oogopslag van mijn man zien dat hij richting een hyper gaat, eerder dan hij het zelf voelt. Misschien 'ziet' jouw vriend ook wel iets aan jou.

En, als je ingeregeld bent, kan je die Mac best wel een keertje op je menu zetten hoor. Kies samen met de diëtiste maar een mooie datum om dat bezoekje te plannen.
als je een tijdje geen mac eet krijg je er veel minder behoefte aan. Dus straks rij je hem fluitend voorbij.

Als je je daar steeds aan de big tasty met flurry en cola ging (een dagrantsoen aan calorieen!) mag je nog dankbaar zijn dat daar nu gedwongen een eind aan is gekomen voor je helemaal dicht bent gegroeid.
.
Heb binnen een week al de wijze les geleerd;

De tijd tussen dat ik medicijnen heb gehad en genoeg eten heb gehad geen ruzie zoeken. Mijn pittige karakter word nog pittiger dan.

Achteraf durfde mijn partner ook te zeggen dat er nog net geen hoorntjes uit mijn hoofd groeide.

Rare troep die medicijnen!

Zoals alles, zal dit ook wel wennen, denk ik. Je leert (weer) wat je lichaam wel en niet aankan (als het goed is) en zo leer je ermee om te gaan. Maar het lijkt me hartstikke lastig. Succes!

En zoek vooral lekkere dingen die je wél mag, ipv je te focussen op wat je allemaal niet mag. Klinkt vast makkelijker dan het is, maar het helpt denk ik wel.
Later is nu
Impala, zou het niet zo zijn dat ze nu juist zin heeft in beide, omdat het niet mag? Dat ze alles wil eten dat ze lekker vindt en niet dat ze dit ook regelmatig deed? Wat een aanname gelijk!
Later is nu
Jeetje, dat zet de wereld wel even op z'n kop he?

Belangrijke tip: niet wachten met zelf gaan spuiten. Niet door je man laten doen, zelf zoen ook al vind je het eng.

Doordat je het 'zelf doen' uitstelt blijft je het 'eng vinden' in stand houden, wellicht mak je het nu zelfs groter.

Het is niet anders, je moet door de zure appel heen. Hoe eerder hoe beter.

Die pomp gaat er in de toekomst vast komen, maar je moet eerst wel het 'basic spuiten' goed onder de knie hebben om, als de pomp het ineens niet doet, zo nodig weer op pen-therapie te kunnen overstappen.

Succes! Je kan het! En ook met diabetes valt goed te leven.
Lieve Hallem,

Er is hier een heel fijn diabetes-topic: Diabetesland2, daar zitten dames die van de hoed en de rand weten. Daar kun je adviezen krijgen, daar mag je janken, daar mag je blij zijn . . . . het voelt als een warm bad . . . .

Een halve liter cola naar binnen werken dat kan echt niet!

Halve liter cola in combinatie met een big tasty bacon met een Mac flurry is echt gewoon verboden!!

Denk dat het het zelfde als de chesterfield van mijn ouders gaat werken, wij hadden een chesterfield set en een 100 jaar oude chesterfield. In die 100 jaar oude zat een goede vering, het was zo aanlokkelijk er op te gaan springen, wat absoluut niet mocht!! Het is ook blijven kriebelen iedere keer als ik een chesterfield zag er op te gaan springen.

Heb er zelf 1 nieuw gekocht, dan laat je het wel!!

Mijn zoon heeft soms dezelfde gedachte als ik vroeger had, hij wil soms op de bank springen! Wat echt niet mag😜

Uiteindelijk zal de trek in de Mac toch wel overgaan?? Moet ik niet weer zwanger raken, toen at ik elke dag een big tasty.
x
Hoe langer ik aan 't lijnen was, hoe harder de producten die op de zwarte lijst stonden begonnen te schreeuwen 'EET MIJ', dus ik hoop dat dat met diabetes minder sterk is.

Lijkt me heel erg als je geen lekkere snacks meer mag. Dacht trouwens dat vooral zoete producten niet meer mochten, maar dus 'n hartige hap van de snackbar of Mac is ook verboden?
quote:sonane schreef op 15 maart 2013 @ 08:43:

Mac is verslavend door de suikers die in een hamburger zitten. Als je het regelmatig eet vind je het heeerlijk.. Maar ga eens een half jaar niet naar de mac en bestel daarna nog eens een big tasty... Ránzig!Ik eet vrijwel nooit Mac/Burger King omdat we dat hier niet in de buurt hebben, maar als ik dat één keer per jaar eet op vakantie, dan vind ik het altijd weer heerlijk hoor! Vooral Burger King trouwens (en in Australie de Hungry Jack!)
Eerst, tot dat ik mijn bloedwaarders onder controle heb. Is alles van de Mac en snack verboden ja. Daarna zal ik wel een keer kunnen snacken
x
McDonalds is echt ranzige rommel, hoe kan je dat nou eten? Je vergiftigd je lijf met die troep!

Heb je diabetes 1 of 2?
Hallem, de trek naar de Mac komt ook door je diabetes hoor.

Om maar gelijk een fabeltje de wereld uit te helpen. Een diabeet kijkt niet naar suiker maar naar koolhydraten. Mijn man kan dus beter een halve liter cola light drinken dan een glaasje gezonde versgeperste jus.

En eens met spuiten door een ander, zet de knop om en doe het zelf.

Ah, duiveltjesgedrag, die ken ik ook. Pfffffff. Kort lontje zal hij ook herkennen.
Leuke bijwerking van de medicijnen, ik kan nu schijten!! Standaard om 3 uur S'nacht.

Eerst was ik wat mijn vriend den 'zunige skieter' was altijd met poepen even snel klaar als met plassen. Poepte eens per 2 dagen. Maar door de medicijnen! Iedere nacht zit ik me toch te bouten!!

De arts, waar ik gister op controle moest, vroeg nog heb je ook klachten of bijwerkingen. Ik noem hoofdpijn, stemmings wisselingen. Mijn vriend zegt hardop " schijten als een vent om 3 uur S'nacht." Dokter heeft meteen 1 van mijn stemmings wisselingen kunnen zien.😜

Onze hoe noem je dat? Wij noemen het de "wapper" dat ding, motortje wat ook in badkamer zit om de vocht uit de lucht te krijgen. Op wc gebruik je hem tegen de stank. Dat motortje is dus na een nachtelijk bezoekje van mij kapot gegaan.

Nu hebben we dus steeds het grapje als ik bij vrienden naar de wc ga, niet het motortje aan zetten.
.. Maar ga eens een half jaar niet

naar de mac en bestel daarna nog eens een big tasty... Ránzig!

Ik vind de mac niet smerig als ik er weinig kom, het blijft lekker. Maar die aanzuigende werking, het gevoel van ik móet nu een burger, dat verdwijnt. Ik kan de mac nu ook makkelijk voorbij lopen of rijden. Heel gek, hoe dat werkt.
.
Een diabeet kijk tniet naar suiker maar naar koolhydraten. Mijn man kan dus beter een halve liter cola light drinken dan een glaasje gezonde versgeperste jus.

suiker = koolhydraten.

In cola light zit geen van beide. Maar t is idd een misverstand dat een glas jus erg gezond is want dat zit bomvol suiker.
.
Ik heb diabetes type 1
impala, zou het juist ook andersom stellen. koolhydraten=suiker. Een bord pasta zit vol koolhydraten maar suikerzoet is het niet. Of wat dacht je van een kom rijst.
Sterkte hallem! Ik zie als verpleegkundige veel diabetespatiënten. Zorg goed voor jezelf, dan kun je nog lang redelijk gezond mee!

En gauw zelf gaan prikken hoor, is belangrijk.
, 9 minuten geleden impala, zou het juist ook andersom stellen. koolhydraten=suiker.

Nee, omgekeerd is niet helemaal correct.

elke hond is een dier maar niet elk dier is een hond.
.
impala, we zijn het er in ieder geval over eens dat het om koolhydraten en suiker draait voor een diabeet en niet om zoetigheid.
quote:hallem schreef op 15 maart 2013 @ 08:57:

Leuke bijwerking van de medicijnen, ik kan nu schijten!! Standaard om 3 uur S'nacht.

Eerst was ik wat mijn vriend den 'zunige skieter' was altijd met poepen even snel klaar als met plassen. Poepte eens per 2 dagen. Maar door de medicijnen! Iedere nacht zit ik me toch te bouten!!

De arts, waar ik gister op controle moest, vroeg nog heb je ook klachten of bijwerkingen. Ik noem hoofdpijn, stemmings wisselingen. Mijn vriend zegt hardop " schijten als een vent om 3 uur S'nacht." Dokter heeft meteen 1 van mijn stemmings wisselingen kunnen zien.😜

.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven