Werk & Studie alle pijlers

Geen diensten ruilen?

15-03-2013 11:59 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn manager heeft nogal de neiging om niet consequent te zijn, verschillende privileges naar collega's.

Hij veranderd erg vaak de dienst(tijden) van ons onder het mom van bezuiniging, terwijl het alles behalve logisch is. Nu is ons rooster het afgelopen jaar erg rommelig geweest door veel open diensten en zieken. Toch hebben we het altijd onderling goed op kunnen lossen.

We hebben nu ons nieuwe kwartaal rooster gekregen en zijn mededeling was dat wij onderling geen diensten meer mochten ruilen omdat dat rommelig zou staan op het rooster. Mijn voorstel om dan een apart blaadje bij het rooster te voegen om de wijzigen op aan te brengen werd afgekapt. Uiteindelijk zei hij:" Alleen als het heel hoognodig is met toestemming van mij" en hoognodig is volgens hem alleen als je een zieke moeder of wat dan ook hebt.

Wij hebben ons rooster van april pas gister aangeleverd gekregen, weer te laat en veel van onze rooster wensen zijn niet gehonoreerd( losse wensen, het vaste vrije dagdeel wel)

Zijn reactie daar op was dat het geen wensen rooster is maar een dienst rooster. Op zich prima, maar onderling ruilen mag nu dus ook niet meer.

Weet iemand wat onze rechten hier in zijn? Ik probeerde de vakbond al te bellen maar sta eeuwig in de wacht..
Heb je geen CAO?
Zou het geen geval zijn van de soep wordt niet zo heet gegeten''? Als je over een week zegt mijn XX is xx-xx-xxxx jarig. College x wil mijn dienst wel werken, pak ik haar dienst op zondag xx-xx-xxxx, zou je dat voor mij willen veranderen op het rooster, denk je dan dat hij gaat weigeren.

Dat niet iedereen het rooster mag wijzigen snap ik wel. Als iedereen dat doet loop je het risico dat er een keer niemand komt opdagen voor een dienst omdat 'ja maar ik had geruild met x, en ja maar ik had gezegd ....'
Dankje voor jullie reacties:)

Ik kan het in de cao niet vinden, staat volgens mij niks in over ruilingen.

En hij wil echt niet dat er geruild word.. Ook niet voor verjaardagen etc
Dat constante ruilen is gewoon heel rommelig. Op een geven moment is het overzicht zoek en weet zelfs de leidinggevende niet meer wie er nou wel of niet komt werken op een bepaald moment. Want tja, Jan en Lia zijn weliswaar ingeroosterd, maar komen die nu, of hebben die geruild met Anja en Willem?

Daarnaast neem ik aan dat er bij jullie een bepaalde onregelmatigheidstoeslag wordt uitgekeerd. Om daar recht op te hebben, moeten mensen een minimaal aantal "onregelmatige uren" per maand draaien. Zodra iedereen met iedereen gaat ruilen, is het zicht daarop ook weg en kan het dus gebeuren dat er mensen zijn die wel die toeslag krijgen, maar eigenlijk te weinig onregelmatige uren hebben gedraaid om daar recht op te hebben, of andersom.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:bloem2121 schreef op 15 maart 2013 @ 12:23:

En hij wil echt niet dat er geruild word.. Ook niet voor verjaardagen etcAls je echt persé vrij wilt zijn op je verjaardag, kun je daar toch gewoon verlof voor inplannen? Dat moeten andere mensen toch ook?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Waarom mag onderling ruilen niet?
Werk in de zorg/welzijn.

Wij ruilen volop echter, de ruilingen zijn wel aan een aantal regels onderhevig. Of dit onder de CAO valt weet ik niet maar bij ons is het instellingscultuur zeg maar.

Ook is het zo dat de ruilingen doorgegeven moeten worden aan de roostermakers die ze vervolgens checkt en doorvoert op het rooster. Ook dat doorgeven is aan regels onderhevig.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Onderling ruilen mag bij ons, mits de uren overeen komen en de bezetting even sterk blijft. Maar dit moet wel meegedeeld worden naar roosteraar en leidinggevende. Anders mag het niet. Maar daarentegen hebben wij wel eerst een conceptrooster hierin mag in overleg veranderd worden. Rooster word toch altijd een zooitje ivm zieken, cliënten die zij zijn en thuis blijven enz.

Ps er is nu pas een concept april aanwezig :-)
Bij ons mag onderling ruilen ook altijd, mits het.per mail aan de roostermaker.wordt.doorgeven, en de wijziging.is ook pas definitief als het per mail bevestigd.is.

In de praktijk wordt er echter gewoon geruild zoals het ons uitkomt en vind degene die het rooster maakt alles best. Dus ook als ze geweizigde diensten pas achteraf doorkrijgt. Daarbij zijn er wel een aantal regels waar iedereen zich keurig aan houd. (bijvoorbeeld het gelijk blijven van de algemene bezetting, aantal gediplomeerde dat per dienst in huis moeten zijn, en niet ongevraagd een open dienst opvullen en je eigen dienst bij de open diensten zetten)

Ons rooster is elke maand een zooitje, maar we hebben ook dagroosters en zolang die kloppen vind iedereen het wel best.

@pejeka verlof inplannen is leuk, maar dan moet die aanvraag wel gehonoreerd worden.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Als je niet mag ruilen, moet het rooster wel veel ruimer van tevoren bekend gemaakt worden, vind ik.

Sommige dingen wil je gewoon op tijd kunnen inplannen (wat ga ik doen met de paasdagen, etc)
quote:bloem2121 schreef op 15 maart 2013 @ 12:23:

En hij wil echt niet dat er geruild word.. Ook niet voor verjaardagen etcAls jullie rooster te laat komt ( moet drie maanden zijn toch ) , aanvragen niet gehonoreerd worden, ruilingen niet mogen......... wat zal het ziekteverzuim stijgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zo klinkt het wel erg stug en onflexibel.

Juist de flexibiliteit lijkt me voor de bezetting wel handig.

Als er niet meer geruild mag worden, dan moet er dus vrij genomen worden. Dan kom je al snel in de problemen met de bezetting. Anderen moeten dan dus extra komen werkenen als dit niet kan dan worden er vrije dagen geweigerd en loopt het personeel daar stevig van te balen.

Als ik jouw manager was, dan zou ik toch voor onderling ruilen gaan. Maar dit dan wel even vast leggen volgens welke regels dit gedaan kan worden.

Flexibiliteit van personeel in dit soort dingen lijkt me juist iets waar je blij mee moet zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 maart 2013 @ 12:46:

[...]

Als jullie rooster te laat komt ( moet drie maanden zijn toch ) , aanvragen niet gehonoreerd worden, ruilingen niet mogen......... wat zal het ziekteverzuim stijgen.Drie maanden? Das wel erg lang hoor. Bij ons is 6 weken van tevoren gemiddeld.
Als jullie om elk wisse wasje de afgelopen tijd geruild hebben is het wel logish dat er een rem op gezet wordt nu. ruilen mag onderling wel bij ons maar wel een beetje met mate, en doordat ik drei collega's heb die om elke poep en een scheet hun diensten ruilen, zoals mijn schoonmoeder moet die dag afrijden of mijn vriendje heeft dan de verjaardag van zijn beste vriend.. die ruilingen daar wortd nu dus wel moeilijker over gedaan. omdat ruilen ook extra administratie teweeg brengt, voor de baas en de planner zeg maar, en tijd is geld, ook in de zorg.. bovendien kwamen de uren dan ook niet altijd meer uit waardoor er een steevast te veel uren draaide en de ander toch uren tekort bleef houden, terwijl dat ook vaak rooster technisch opgelost wordt.
..popcorn?
Ik krijg mijn rooster pas een week van te voren, met geluk iets meer!! Okay, ik werk niet in de zorg en ruilen is toegestaan met goedkeuring van de bedrijfsleider
Ik weet nu nog niet eens of ik maandag moet werken.

Bij ons worden de roosters steeds 2 of 3 weken tegelijk gemaakt

Dit is de laatste week van het vorige rooster dus afwachten maar.

Kan niet eens een afspraak bij huisarts maken. Dus wees lij dat het bij jullie voor een kwartaal gemaakt wordt.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Werk je in de zorg? In mijn cao staat dat we werken met de jaarurensystematiek (er kan van af geweken worden in overleg met de or)

Bij ons is het basisrooster al klaar voor het hele jaar. In principe wordt er ook niet geruild. Idd je hebt een vaste vrije dag en als je daarnaast naar een feestje wil ofzo; daar zijn je vakantiedagen voor. Ook om een opsparing van vakantie-uren te voorkomen.

Ik ben roosteraar en werd idd simpel van al die wijzigingen. Kost enorm veel tijd.

Vrije dagen moet je 2 weken van te voren aan vragen, uitzonderingen zoals een begrafenis natuurlijk niet. Schoolvakanties moeten een half jaar van te voren aangevraagd worden, anders heb je kans dat je vakantie niet goedgekeurd wordt.
quote:pejeka schreef op 15 maart 2013 @ 12:24:

Daarnaast neem ik aan dat er bij jullie een bepaalde onregelmatigheidstoeslag wordt uitgekeerd. Om daar recht op te hebben, moeten mensen een minimaal aantal "onregelmatige uren" per maand draaien. Zodra iedereen met iedereen gaat ruilen, is het zicht daarop ook weg en kan het dus gebeuren dat er mensen zijn die wel die toeslag krijgen, maar eigenlijk te weinig onregelmatige uren hebben gedraaid om daar recht op te hebben, of andersom.Is op mijn werk niet, al werk ik maar 1 uur onregelmatig, dat krijg ik gewoon uitbetaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven