Geld & Recht alle pijlers

belasting aangifte 2013 - tip topic

15-03-2013 21:12 70 berichten
Doel van dit topic:

tips uitwisselen..
Heb je een fiscale partner?? Kijk dan naar de verdeelsleutel... Als voorbeeld: in eerste instantie kregen we 40 euro terug. Na schuiven met de verdeelsleutel krijgen we bijna tien keer zoveel terug.
En misschien kan je via de zorgtoeslag nog wat terugkrijgen... Onze zorgtoeslag was te laag ingeschaald, krijgen nu met terugwerkende kracht het restant.
Alle reacties Link kopieren
Verdeelsleutel? Wat is dat als ik vragen mag?

Inderdaad heb je ook een fiscaal partner?
De verdeelsleutel is bij de digitale aangifte waarin je het totaal aan bedragen ziet (maar niet de hele lijst die uitgeprint wordt)

Je kan dan ipv alle belasting door een persoon te betalen ervoor kiezen dat het verdeeld wordt. Dus bijvoorbeeld 50/50 met de bedragen. Hierdoor kan je zomaar meer terug krijgen.
Ja het verdelen: dat vind ik het leukst van de hele aangifte. Het is even puzzelen, maar dan heb je ook wat

Als je minst verdienende partner bent, krijg je vaak ook alleen combinatiekorting ( of is dat alleen met kinderen).
Ik heb vandaag voor het eerst van mn leven het hele zwikkie naar een administratiekantoor gebracht. Wat een heerlijkheid!

Maar ik ben ook vorig jaar begonnen als zzp-er dus daar begin ik gewoon niet aan...
Ahhhh ja dat snap ik!

Ik kijk altijd even voor ons apart of samen aangifte doen.

Dan is apart eigenlijk altijd voordeliger dus doe ik dat.

Het scheelt soms echt heel veel.

Combinatiekorting is alleen met kinderen toch?
ah, goed topic! ik ga m ook dit weekend doen, die belastingaangifte. Eerste actie: digi-d ergens onder het stof vandaan halen...
Wij doen het ook altijd via de boekhouder. Man had het dit jaar geprobeerd zelf te doen, en toen kwam eruit dat we 2000 euro terug moesten betalen. Lag zwaar op mijn maag! Dus toch maar naar de boekhouder gegaan en nou is de berekening dat we 210 euro terug krijgen. De boekhouder kost ons 50 euro maar is in dit geval goud waard!
Weet iemand of er een drempel is voor flex werk aangeven?

Het gaat om een bedrag van nog geen 200 euro, dat ik naast mijn andere studenten bijbaan verdient heb (van dit laatste krijg ik toch niks terug ofwel?).

Ik heb nog nooit een aangifte ingevuld, dus hopelijk heb ik maandag mijn haren uit wanhoop niet uit mn hoofd getrokken
@highwaynation: misschien weet je dit allang, maar je mag ook voor andere jaren terugvragen hè? Mijn vriend wist dat dus niet en toen kreeg hij ineens best veel geld terug van vier jaar.
quote:Carmelia schreef op 15 maart 2013 @ 22:26:

ah, goed topic! ik ga m ook dit weekend doen, die belastingaangifte. Eerste actie: digi-d ergens onder het stof vandaan halen...Kijk even of hij werkt, na een jaar ofzo verloopt hij, tenminste als je hem niet gebruikt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik heb 10.000 euro aan aftrekposten vanwege eenmalige aftrekbare hypotheekkosten: 7000 hypotheekadvies, ik geloof iets van 3.600 pp (fiscale partners) kunnen aftrekken daarvan, dus volledig bedrag. Kosten voor NHG:2.400, notaris en taxatiekosten. Komt neer op zon 10.000 euro.

Ik ga vandaag de aangifte doen, eerst zien dan geloven of we echt 4.000 terug krijgen .

Oja ben er achter gekomen dat we dit jaar te weinig hypotheekrente aftrek krijgen, maar dat is voor volgend jaar
quote:highwaynation schreef op 15 maart 2013 @ 22:41:

Weet iemand of er een drempel is voor flex werk aangeven?

Het gaat om een bedrag van nog geen 200 euro, dat ik naast mijn andere studenten bijbaan verdient heb (van dit laatste krijg ik toch niks terug ofwel?).

Ik heb nog nooit een aangifte ingevuld, dus hopelijk heb ik maandag mijn haren uit wanhoop niet uit mn hoofd getrokken

wat bedoel je met flex werk?

Heb je daar een jaaropgave van -> opgeven bij inkomsten uit werk, met als je studenten bijbaan)

Is het een opdracht die je gedaan hebt -> opgeven bij overige inkomsten. Daar mag je dan ook eventuele kosten aftrekken.

Er is geen drempel, alle inkomsten moeten worden opgegeven.

Om te onthouden voor als je afgestudeerd bent en een reguliere baan krijgt. Kijk dan naar de middelingsregeling. Die is gunstig als de hoogte van je inkomen sterk verschilt in een periode van 3 jaar.

Ik kreeg als student wel altijd geld terug van mijn bijbaan. Weet niet meer precies hoe dat zat, misschien te maken met heffingskorting.
bij het verdelen van de posten tussen fiscaal partners:

als 1 persoon een bedrag van minder dan 45 euro moet betalen, dan wordt het bedrag voor die persoon op 'nul' gesteld. Dus dit scheelt 45 euro op het totale bedrag.

combinatie-korting is inderdaad alleen van toepassing als je kinderen hebt.
quote:love_my_babyboy schreef op 15 maart 2013 @ 21:53:

Ahhhh ja dat snap ik!

Ik kijk altijd even voor ons apart of samen aangifte doen.

Dan is apart eigenlijk altijd voordeliger dus doe ik dat.

Het scheelt soms echt heel veel.

Combinatiekorting is alleen met kinderen toch?

Particuliere aangifte: Gezamenlijk aangifte doen levert óf ¤ 0 voor/nadeel op óf levert voordeel op. In 99,8% geldt dit.

Ik ben heel benieuwd hoe u eigenlijk altijd voordeliger uit bent door voor gescheiden aangifte te kiezen. Toch maar eens prof ernaar laten kijken?

Inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt gegeven als de minstverdienende partner een kind heeft dat aan het begin van het belastingjaar jonger is dan 12 jaar. Bovendien moet de minstverdienende partner minimaal een inkomen uit werk hebben van een kleine ¤ 5000.
Bij mij leverde het in ieder geval 0,-- extra op, het maakte niets uit.
Ik wil mijn rekeningnummer veranderen voor de teruggave.

Voor de toeslagen etc. kan ik mijn rekeningnummer zo online veranderen, maar voor de teruggave lukt me dat niet. Ik kan alleen een formulier vinden dat ik moet uitprinten en moet opsturen...kan dat niet makkelijker ergens? (gewoon digitaal dus)
quote:JoniJoni schreef op 15 maart 2013 @ 22:33:

Wij doen het ook altijd via de boekhouder. Man had het dit jaar geprobeerd zelf te doen, en toen kwam eruit dat we 2000 euro terug moesten betalen. Lag zwaar op mijn maag! Dus toch maar naar de boekhouder gegaan en nou is de berekening dat we 210 euro terug krijgen. De boekhouder kost ons 50 euro maar is in dit geval goud waard!

Krijgen jullie geen kopie van de aangifte die de boekhouder voor jullie heeft gedaan?

Als je die dan naast de (mislukte) aangifte van je man legt kun je toch de verschillen zien?

En als je elk jaar hetzelfde inkomen/kosten/enz hebt kun je volgend jaar toch de aangifte van de boekhouder als voorbeeld gebruiken? Dan doe je het goed en bespaar je 50 Euro.
quote:Missprincesa schreef op 16 maart 2013 @ 13:44:

Ik wil mijn rekeningnummer veranderen voor de teruggave.

Voor de toeslagen etc. kan ik mijn rekeningnummer zo online veranderen, maar voor de teruggave lukt me dat niet. Ik kan alleen een formulier vinden dat ik moet uitprinten en moet opsturen...kan dat niet makkelijker ergens? (gewoon digitaal dus)

Nee, gemakkelijker kan dat niet.

Ook als je in de aangifte aangeeft een ander rekeningnummer te kiezen voor de teruggaaf, krijg je eerst een brief thuis om te bevestigen dat het gewijzigde rekeningnummer klopt.

Deze procedure is ruim een jaar geleden gewijzigd. Dit omdat er teveel misbruik werd gemaakt van uitsluitend digitaal wijzigen van het rekeningnummer.
quote:plurque schreef op 16 maart 2013 @ 14:16:

[...]

Krijgen jullie geen kopie van de aangifte die de boekhouder voor jullie heeft gedaan?

Als je die dan naast de (mislukte) aangifte van je man legt kun je toch de verschillen zien?

En als je elk jaar hetzelfde inkomen/kosten/enz hebt kun je volgend jaar toch de aangifte van de boekhouder als voorbeeld gebruiken? Dan doe je het goed en bespaar je 50 Euro.We hebben die kopie gehad en we gaan dat inderdaad volgend jaar proberen, maar vorig jaar zaten we met een huis dat we gekocht hadden, wat het wat ingewikkeld maakte, en dit jaar probeerde man het dus zelf maar kwam het dus heel raar uit. Volgend jaar proberen we het dus toch weer zelf maar dit jaar ben ik toch wel heel blij dat de boekhouder het heeft nagekeken.
/
Ik heb een vraagje, mischien weet iemand dit. Ik vul onze aangifte al een paar jaar zelf in. Niet dat ik er zoveel verstand van heb maar onze aangifte is niet ingewikkeld dus dat lukt me wel. Nu heeft mijn zwager gevraagd of ik de aangifte van hem en zijn vrouw ook in wil vullen. Ik heb het geprobeerd maar ik krijg bij hen geen verdeling. Kan dat komen omdat zij geen aftrekposten hebben? Ze hebben geen eigen huis, drempel voor zorgkosten is veel te hoog, komen ze nooit overheen. Ze geven nog weleens wat aan giften maar die drempel ligt ook te hoog. Geen spaartegoeden van meer dan 42000. Eigenlijk heel simpel. Is het dan normaal dat er geen verdeling komt?
@bian: als er alleen maar loon is, dan krijg je daarom denk ik geen verdeling. Die post kun je namelijk niet verdelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven