Geld & Recht alle pijlers

ebay problemen als verkoper, help!

22-03-2013 18:08 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je iets verkoopt op Ebay en die persoon wil het product terugsturen (dat mag volgens ebay altijd) het product is zoals het is, niet over gelogen, foto's kloppen, en je hebt geen retour beleid opgesteld mag je dan verwachten dat de koper alle verzendkosten op zich neemt? Zo ja hoe moet je dit regelen want het volledige bedrag wordt via paypal gewoon teruggestuurd omdat de koper dat opgeeft.

Kunnen er invoerrechten worden berekend over het teruggestuurde product? En zo ja kunnen die ook verhaalt worden op de koper?

Ook wil ebay alsnog die 10% ontvangen van de verkoop ook al is er nu dus in feite niets verkocht. Mogen ze dit zomaar doen? En zo nee hoe kan dat aangevochten/geregeld worden? En als hetzelfde product nu nog een keer via ebay wordt verkocht moet er dan opnieuw 10% over worden betaald mocht deze 10% niet teruggehaald kunnen worden?

Je hebt bij alle koop op afstand 7 dagen zichttermijn toch? En als ze het product terugsturen zullen ze die verzendkosten moeten betalen bij het afleveren van het pakket.

Bij Supertrash moet je het terugsturen ook compleet betalen.
quote:spoorzeven schreef op 22 maart 2013 @ 18:08:

Als je iets verkoopt op Ebay en die persoon wil het product terugsturen (dat mag volgens ebay altijd) het product is zoals het is, niet over gelogen, foto's kloppen, en je hebt geen retour beleid opgesteld mag je dan verwachten dat de koper alle verzendkosten op zich neemt? Jammer dat je geen retourbeleid opgesteld hebt, nu wordt het erg lastig om dit zonder consequenties ( negatieve feedback) voor elkaar te krijgen. Je kunt de koper voorstellen het product terug te sturen, en het aankoopbedrag minus verzendkosten terug te storten zodra het product terug is.

Zo ja hoe moet je dit regelen want het volledige bedrag wordt via paypal gewoon teruggestuurd omdat de koper dat opgeeft.

Heeft de koper een dispuut gestart tegen jou? Ik begrijp niet goed wat je hier mee bedoelt, maar als je het product terug hebt gekregen kun je de koop ongedaan maken, en wordt het aankoopbedrag terug gestort naar de koper.

Kunnen er invoerrechten worden berekend over het teruggestuurde product?Dit ligt er aan, als je het product hebt verzonden buiten de EU dan is de kans aanwezig dat je invoerrechten moet betalen voor je eigen retour. Laat de koper dan ook heel duidelijk vermelden dat het om een retourzending gaat. Mocht je die kosten moeten betalen, dan kun je dit niet verhalen op de koper, jij bent de belastingplichtige. Je kunt wel bezwaar maken als je heel duidelijk kunt bewijzen dat het om een retour gaat. En zo ja kunnen die ook verhaalt worden op de koper?

Ook wil ebay alsnog die 10% ontvangen van de verkoop ook al is er nu dus in feite niets verkocht Alleen als de koop officieel ongedaan gemaakt is kun je het bedrag van Ebay terug krijgen Zolang jij dit niet netjes via ebay afhandelt en de koop via ebay ongedaan maakt, hebben zij recht om de verkoopkosten te houden. . Mogen ze dit zomaar doen? En zo nee hoe kan dat aangevochten/geregeld worden? En als hetzelfde product nu nog een keer via ebay wordt verkocht moet er dan opnieuw 10% over worden betaald mocht deze 10% niet teruggehaald kunnen worden?

Wat ik verder niet begrijp is hoe je via Ebay kunt gaan verkopen als je niet op de hoogte bent van de regels, en hoe te handelen.
http://www.rijksoverheid. ... een-particulier-koop.html

Even googlen en je hebt het. Je bent dus niet verplicht het pakket weer retour te nemen. Uit coulance kun je dat wel doen, maar geheel op jouw voorwaarden.
Occam's razor
Ik snap er niks meer van:

http://pages.ebay.nl/help/sell/return-policy.html

Je moet een retourbeleid in hebben gesteld, anders kun je volgens ebay niet eens verkopen...

Dus als jij geen actief retourbeleid hebt, en je product klopt gewoon, ben je niks verplicht aan de koper van je product.
Occam's razor
bedankt voor jullie reacties. Ik weet niet alle details precies maar zo heb ik het verhaal begrepen. (het gaat niet om mezelf) Maar zo te lezen hoeft het niet zo negatief uit te vallen. Het is geen probleem om het product terug te nemen zolang er maar geen extra kosten zijn om het terug in ontvangst te nemen.
Meer informatie zojuist gekregen:

blijkbaar heeft ebay laten weten na contact dat ze die 10% niet teruggeven! Dat kan toch niet? Heeft iemand hier ervaring mee?

Koper heeft inderdaad een dispuut gestart.
Ik heb het als koper aan de hand gehad. Iets gekocht in Het buitenland, best forse verzendkosten en het gekochte niet ontvangen. Ik heb een claim ingediend bij paypal en het hele bedrag incl. Verzendkosten terug gekregen. De verkoopster beroepte zich op het feit dat er in de advertentie stond dat het verstuurd werd zonder track en trace.

Bij alle verkopen op ebay moet de verkoper 10% afdragen aan ebay.
Is het verstuurd naar een land buiten de EU? Dan kunnen er idd invoerrechten aan vast zitten. En als de koper een dispuut heeft gestart, dan krijgt deze zijn geld terug als hij het niet terugdraait voor de uiterste datum. Koperbescherming heet dat. Ik was er maar al te blij mee maar er kan dus ook makkelijk mee gefraudeerd worden. Je koopt iets, ontvangt het maar zegt het niet te hebben gehad. Dan valt er niets te bewijzen via de post en krijg je alles terug. Daarom zou ik als verkoper alleen maar versturen met traceerbare post. En als vekoper op ebay ben je niet verplicht spullen retour te nemen hoor. Dat kun je aangeven. Het is alleen wel zo, dat als de koper kwaad in de zin heeft en heeft betaald met paypal, de verkoper altijd aan het kortste eind trekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven