Werk & Studie alle pijlers

Leer nee zeggen

26-03-2013 11:46 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo beste mensen,

Ik ben een studente Sociale studies. En voor een schoolopdracht moet ik op mijn stage (met zeer moeilijk opvoedbare kinderen) een 'kleine' verandering teweeg brengen. Het lijkt me leuk om een soort spel te doen waarbij het kind leert nee te zeggen. Maar ik heb geen idee hoe ik zo'n spel wil opzetten.

Heeft iemand leuke ideeën of suggesties?

Alvast bedankt!
Eh mag ik ook nee zeggen?

Nee ik doe jouw huiswerk niet
Wacht tot ze bijna 2 jaar zijn, dan hoef je ook geen spelletje te verzinnen
Volgens mij is leren nee zeggen helemaal geen kleine verandering maar juist een hele grote!

Een van de allerbelangrijkste dingen om te leren: waar je grenzen liggen en hoe je die op een nette manier kan bewaken.

Dat ga je echt niet even met een leuk 'spelletje' aanleren.
Hoe lang die je deze opleiding al? Ik zou met iets kleins beginnen. Kleine verandering; de tassen en de jassen voortaan netjes ophangen, lijkt mij ambitieus genoeg.
Is absoluut geen kleine verandering, is iets gedragtherapeutisch afblijven dus. Lees je opdracht nog maar eens goed na wat er onder kleine verandering word verstaan. Op elkaar wachten voor iets bijv. Iets aangeven, pardon zeggen na een boer, niet met volle mond praten.
Pak het speels aan

Kinderen leren veel via spel. Ook weerbaarheid kun je met spelletjes leren:

-Het Ja/Nee spelletje: je stelt vragen en je kind mag met' ja' of 'nee' antwoorden. Bijvoorbeeld: 'Lust;jij appeltaart?', 'Kijk je graag naar Sesamstraat?' 'Kun je hard rennen?' 'Wil je graag pap eten?' Jongere kinderen leren zo spelenderwijs dat ze hun eigen mening hebben én mogen uiten.

-'Stel dat'-spel: Bespreek met je kind situaties en probeer het kind zelf oplossingen te laten bedenken. Zo leer je je kind voor zichzelf te denken en oplossingen te vinden. 'Stel dat iemand vraagt of je een boodschap voor hem wilt doen' 'Wat zou je dan doen?' 'Stel' dat je thuiskomt en mama is er niet' 'Wat zou je dan doen?'
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.bol.com/nl/p/nee/1001004005992278/
http://www.kjt.org/files/ ... p_voor_jezelf_kjt_102.pdf
Bij ons op school hebben ze het liedje stop houdt op.

Ook een soort van nee zeggen maar dan in een kindervorm.

En elke week wordt er een regel behandelt in de klas hoe je met elkaar omgaat,
quote:sandt schreef op 26 maart 2013 @ 11:57:

Hoe lang die je deze opleiding al? Ik zou met iets kleins beginnen. Kleine verandering; de tassen en de jassen voortaan netjes ophangen, lijkt mij ambitieus genoeg.

Goed idee. Die zou je dan bv regel van de week kunnen maken.

En geregeld doorpraten over deze regel. Zou zou je het elke week kunnen opbouwen. Maak er een plaatje bij die je bv op het digitale prikbord ophangt. NOg mooier je maakt zelf een plaatje ervan.

Laat een kind per dag bv controleren of iedereen zich daar aan gehouden heeft.
"Een kleine verandering" en "nee zeggen"??! Dat kunnen veel volwassenen niet eens, 'nee' zeggen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven