Brood bij avondeten

27-03-2013 15:23 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat in Amerikaanse films en (real life) series er altijd bij het avondeten brood wordt gegeten.

Zelf doe ik het alleen als ik in een restaurant uit eten gaat, ook niet altijd.

Maar als ik dus zo kijk naar een film of serie vind ik het er toch lekker uitzien en denk erover om het zelf ook eens te doen, misschien als ik pasta maak ofzo. Maar vraag me dus af waar dat vandaan komt? En waarom we het in Nederland niet doen..Of doen sommige dat wel?
Ik denk dat ze het sjiek vinden. In een restaurant krijg je immers ook vaak brood erbij. Ik denk niet dat elk gezin in de VS standaard brood bij de warme maaltijd geeft. Op tv doen ze alles toch altijd mooier voor he. Zo eten ze ook altijd netjes aan tafel terwijl er veel mensen gewoon voor de tv eten, bijvoorbeeld.
Ik doe het wel eens, niet elke avond. Maar vooral bij stoofschotels of pasta.
Nouja, waarom "we dat in Nederland niet doen"... in Nederland leven ook mensen met veel verschillende culturen. In mijn omgeving zie je toch dat onder andere de Turken en Italianen wel degelijk brood en sla eten bij de avondmaaltijd.

Mijn man komt ook uit een ander land en op de avonden waarop we volgens zijn cultuur eten, is er ook brood bij het eten. Maar ook als we Italiaans of Turks eten hoor!
Of bij soep of salade natuurlijk!
Ik doe t alleen bij soep eigenlijk
Internagelaktisch
Ik denk omdat brood een goedkoop vulmiddel is. En misschien zijn het gros van de amerikanen daarom wel te dik, overdaad aan koolhydraten.
quote:pompedom schreef op 27 maart 2013 @ 15:30:

Of bij soep of salade natuurlijk!Ja, bij de soep ook, en dat is dan volgens mij nog niet eens een gewoonte die van oorsprong Mediterraans is, maar ook gewoon een Nederlandse gewoonte.
quote:nina1966 schreef op 27 maart 2013 @ 15:32:

Ik denk omdat brood een goedkoop vulmiddel is. En misschien zijn het gros van de amerikanen daarom wel te dik, overdaad aan koolhydraten.Ik denk dat dikke Amerikanen beter meer brood kunnen eten (lekker bruin vol vezels) dan gefrituurde aardappelvarianten etc.
Er valt mij eigenlijk nog wel iets op aan een grootdeel van de Amerikanen en het heeft ook iets te maken met hun eetpatroon.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:lilalinda schreef op 27 maart 2013 @ 15:35:

[...]

Ik denk dat dikke Amerikanen beter meer brood kunnen eten (lekker bruin vol vezels) dan gefrituurde aardappelvarianten etc.Dat denk ik ook. Vaak is een verkeerd soort vet waarin gefrituurd wordt de boosdoener. (En dus niet per se de aardappelen zelf.)
Er wordt juist in heel veel landen brood bij alle maaltijden gegeten. Niet als vulmiddel zoals iris zei, maar omdat er vetter en kruidiger gegeten wordt dan in Nederland.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Veel Nederlanders eten al 2x per dag een broodmaaltijd om dan ook nog brood te serveren bij de warme avondmaaltijd is een beetje veel van het goede.

In veel landen eten ze 2x per dag warm dus dan eet je al minder brood en kan het dus wel een aanvulling zijn bij de maaltijd.
quote:sugarmiss schreef op 27 maart 2013 @ 15:40:

Veel Nederlanders eten al 2x per dag een broodmaaltijd om dan ook nog brood te serveren bij de warme avondmaaltijd is een beetje veel van het goede.

In veel landen eten ze 2x per dag warm dus dan eet je al minder brood en kan het dus wel een aanvulling zijn bij de maaltijd.Dat lijkt me inderdaad heel logisch. Een deel van het warme eten en het eten van brood wisselt gewoon met elkaar van maaltijd. Wij eten ook vaak een Mediterraanse maaltijd met brood als we tussen de middag iets anders dan brood hebben gegeten.
en je hebt brood in soorten en maten, bij Indiaas eten, serveer ik altijd Naan
In Frankrijk eten ze ook overal brood bij! Heerlijk hoor!
het geldt alleen niet als een voedsel op zich, in die landen, zoals we in Nederland brood wel als een maaltijd kunnen zien. Het is zeg maar ter voorkoming dat je aan de schijterij raakt van alle olie die er in het eten zit en om de kruiden af te zwakken terwijl je eet. Ze zien brood heel anders dan wij.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:lilalinda schreef op 27 maart 2013 @ 15:29:

Ik doe het wel eens, niet elke avond. Maar vooral bij stoofschotels of pasta.

Ik heb in Italië eigenlijk nooit gezien dat brood bij pasta werd gegeten.

Wel soms om de laatste saus mee op te eten,
quote:quiaquia schreef op 27 maart 2013 @ 15:52:

[...]

Ik heb in Italië eigenlijk nooit gezien dat brood bij pasta werd gegeten.

Wel soms om de laatste saus mee op te eten,

Het is inderdaad niet heel italiaans om brood bij het pranzo/avondeten te eten. Sommige soorten brood kan je wel als voorafje eten, bijvoorbeeld bruschetta.

(hoewel ik zeg italiaans, maar de keuken verschilt natuurlijk enorm van gebied tot gebied)
Zeg maar Spijker.
Mijn spaanse collega wil overal brood bij hebben, hij gebruikt het als een soort tweede bestek. Zelfs toen ik nasi had gemaakt wilde hij er brood bij.
quote:nina1966 schreef op 27 maart 2013 @ 15:32:

Ik denk omdat brood een goedkoop vulmiddel is. En misschien zijn het gros van de amerikanen daarom wel te dik, overdaad aan koolhydraten.Dit lijkt me onzin. In Italië wordt er altijd brood bij de maaltijd gegeten en daar zijn zie niet zo vet als in Amerika.
quote:Spijk-er schreef op 27 maart 2013 @ 15:56:

[...]

Het is inderdaad niet heel italiaans om brood bij het pranzo/avondeten te eten. Sommige soorten brood kan je wel als voorafje eten, bijvoorbeeld bruschetta.

(hoewel ik zeg italiaans, maar de keuken verschilt natuurlijk enorm van gebied tot gebied)Ik kan je vertellen dat er in Italië altijd brood bij de maaltijd wordt gegeten, wij eten zelfs 2 keer per dag warm. Pasta is een voorgerecht en daar eet je altijd brood bij.
quote:pompedom schreef op 27 maart 2013 @ 15:56:

Mijn spaanse collega wil overal brood bij hebben, hij gebruikt het als een soort tweede bestek. Zelfs toen ik nasi had gemaakt wilde hij er brood bij.Ja precies, en niet alleen Spanjaarden en Italianen eten brood bij de maaltijd, ik had eens een Albanees vriendje en die wilde ook per se brood bij de maaltijd.
Ik eet ook best vaak brood bij het avondeten. Bij pasta, soep, salade of quiche eet ik het vaak. Niet met ongezonde vette kruidenboter maar met humoes, tapenade of tzatsiki.
Ik zou die Amerikaanse gewoontes laten voor wat het is haha. Neehoor een turkse vriendin doet het ook ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven