Werk & Studie alle pijlers

Loopbaan

28-03-2013 21:44 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klinkt misschien stom, ik ben al wat ouder en nu bijna klaar met een masteropleiding. Als mensen vragen waarom ik nu pas ga afstuderen, voel ik me bezwaard om dat uit te leggen. Heb eerst havo en daarna 1 jaar HBO gedaan. Daarna met HBO propedeuse naar de universiteit (waar ik alles wel heb gehaald in de tijd die daarvoor staat). Straks ben ik klaar en wil ik gaan solliciteren. Ik heb geen idee hoe ik kan uitleggen waarom ik pas zo laat ben begonnen met studeren. Heeft iemand van jullie misschien tips over wat ik het beste wel of niet kan vertellen?
Je legt het hier toch prima uit?

Of is je 'loopbaan' tot dit punt iets wat je liever niet zou vertellen? En waarom dan niet?

De weg die je hebt afgelegd is toch heel prijzenswaardig en zegt wat over je ambitie en doorzettingsvermogen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hoe oud ben je? Dat maakt wel verschil in dit verhaal...
Dank je.

Het is met name dat ik voor dat ik begon met studeren een tijd niet helemaal wist wat ik wilde, maar dat klinkt misschien een beetje vreemd bij een sollicitatie. En ik heb het idee dat studenten die eerst havo hebben gedaan toch een minpuntje krijgen. En ik ben ook al ouder (27) dat helpt niet echt..
Er zijn mensen die pas op hun 50e afstuderen, dus wat je leeftijd betreft ben je echt niet zo'n uitzondering hoor.
Ik ben 30, heb Hbo diploma behaald en ga nu 8jr later weer hbo doen. Voelt als weloverwogen keuze!

Zo lang jij kunt motiveren waarom je die baan wilt en waarom ze jou moeten aannemen, dan kom je er wel!! Haal die beren maar van de weg.

Succes!
Heb je wel altijd bijbanen gehad? Dat scheelt al een hoop!
Ik snap uit je verhaal niet zo goed hoe het komt dat je iets ouder bent en "nu pas" afstudeert.

Jij hebt Havo (5 jaar) plus HBO propedeuse (1 jaar) gedaan en toen ben je gaan studeren aan de universiteit. Dus 6 jaar.

Dat is dan toch hetzelfde aantal jaar als iemand die 6 jaar VWO doet en dan naar de universiteit gaat?
Ik snap je niet helemaal. Er zijn zat studenten die gewoon Havo hebben gedaan voor ze gingen studeren. Vrijwel alle hbo'ers in elk geval en ook veel studenten op het wo, die net als jij eerst hun propedeuse hebben gehaald of gewoon een hele hbo-opleiding hebben afgemaakt.

Dat is toch logisch?
Even meegerekend:

HAVO diploma: 17

HBO Prop: 18

Universitaire studie.... 27?

Als je echt 9 jaar over je studie hebt gedaan snap ik je verhaal niet zo goed.
En heb je al werkervaring?
Heb je ook werkervaring opgedaan?

Wat heb je gestudeerd?

Volgens mij krijg je helemaal geen minpunten hoor als je eerst havo hebt gedaan.

Misschien is het voor deze tijd een lange weg, maar voor de mensen die nu 40+ zijn is het een vrij normale weg hoor. En juist die 40+ers zijn vaak de sollicitatie-afnemers.

Als je op je 27e pas bent afgestudeerd voor een studie als communicatie ofzo, dan werkt het tegen je, maar als je technische natuurkunde hebt gedaan dan maakt het echt geen zak uit. Ten eerste omdat je waarschijnlijk de enige sollicitant bent en ten tweede omdat degene die je sollicitatie afneemt zelf 10 jaar over zijn studie heeft kunnen doen.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb altijd wel een bijbaan gehad en veel ervaring opgedaan

Ook heb ik tussen mijn bachelor en mijn master nog een stage gelopen.

De tijd die ik aan de studie ben geweest heb ik idd wel effectief benut, het gaat me vooral om de jaren voor ik 23 was en niet zo serieus bezig was met studeren en de toekomst.

Ik snap ook wel dat ik een beetje negatief denk. Maar dacht: hoe kan ik dat uitleggen?

Lara22 goed punt..
Maar is je cv voor die tijd blanco dan?
Wat heb je tussen 17 (eind havo) en 23 gedaan?
Gewerkt in de horeca en een jaar HBO en op reis geweest.
Op reis geweest.. wat voor reis, wat heb je daarvan geleerd etc.
Een reis is helemaal niet verkeerd, een reis wordt meestal als iets positiefs gezien.
quote:beieren schreef op 28 maart 2013 @ 21:51:

Het is met name dat ik voor dat ik begon met studeren een tijd niet helemaal wist wat ik wilde, maar dat klinkt misschien een beetje vreemd bij een sollicitatie. En ik heb het idee dat studenten die eerst havo hebben gedaan toch een minpuntje krijgen. En ik ben ook al ouder (27) dat helpt niet echt..

Nee hoor, zijn talloze mensen die niet weten wat ze wilden... Denk dat de werkgever de studiehopper vervelender vind.

Eerst havo, (heb ik ook gedaan), havo-vwo-wo dan, dus iets kortere route, maar krijg daar altijd alleen maar complimenten over... Dus hbo ertussen laat mij zien dat jij een serieus doorbijtertje bent EN op niveau's hebt geleerd te denken.
Hier een studie+ jobhopper, en heb het als plus kunnen verwoorden. Mensenkennis, ervaring opgedaan op bepaalde gebieden enz. kan dus ook een plus zijn dat je wisselde.
Is ook zo plofkipje... gaat er meer om hoe je, jezelf 'uitlegt'...
'gewerkt in de horeca' is toch prima? Ik vind dat niet iets wat negatief zou staan.

Als je er bij zegt dat je niet meteen wilde studeren, of het niet meteen wist, en na een paar jaar werken wel wist wat je wilde studeren, dan lijkt dat me een prima uitleg.

Dat je op de universiteit geen vertraging hebt opgelopen dat staat ook netjes.

Ik denk dat je je onnodig druk maakt.
Eens met Moonlight. Zolang jij niet verwacht dat je het salaris krijgt van iemand van 27 die al 5 jaar werkt, maar gewoon als starter aan de slag kan, lijkt me niet dat iemand hier een probleem van gaat maken. (was zelf 26 toen ik aan mijn eerste ' echte' baan begon)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven