Ervaringen met AD medicijnen

28-03-2013 21:29 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door de medicijnen die ik krijg voor mijn MS heb ik last van depressieve gevoelens en enorme moeheid.

Maandag zie ik mijn neuroloog en er wordt dan gekeken naar hoe ik verder moet. Een vd opties zou kunnen zijn dat ik aan de AD pillen moet, want stoppen met therapie is ook niet goed.

Ik ben hier wat angstig voor, door ervaringen als hulpverleenster (al een poosje terug) heb ik vooral ervaring van derden en daar wordt ik niet blij van. Ook AD kunnen weer bijwerkingen hebben, ik ben bijwerkingen gewoon zat

Kunnen jullie mij een beetje voorlichten met jullie persoonlijke ervaringen zodat ik een beetje beter kan inschatten wat ik wil.
Optimist tot in de kist!
Met citalopram had ik enorme vreetbuien en gewichtstoename. Met Wellbutrin nergens meer last van!
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hoi Olifantje,

Ik slik nu al jaren nortrilen, het enige wat ik er van weet is dat de bloedspiegel goed in de gaten gehouden moet worden. Ik heb meerdere meds, dus kan je niet echt zeggen welke bijwerkingen ik van de nortrilen heb gehad.

Heel veel succes en sterkte!!
Ik heb twee keer fluvoxaminemaleaat gebruikt bij PPD. Ik had hier ook veel paniekaanvallen bij en dit werkte heel goed en bij mij gelukkig erg snel. De eerste weken kunnen je klachten erger worden en moet je goed in de gaten gehouden worden door bijv. je partner, je kan dan bijv. zelfmoordgedachten krijgen, al staat dit in de bijsluiter als zeldzame bijwerking. Volgens mij is dit bij alle antidepressiva een bijwerking.

Daar heb ik gelukkig geen last van gehad, de eerste keer ben ik zo'n 5 tot 10 kilo aangekomen, de tweede keer niet.

Verder geen bijwerkingen gehad, twee keer na 4 maanden probleemloos afgebouwd. Ik heb het dus twee keer kort gebruikt, zo'n 6 maanden, toen had ik het helemaal afgebouwd.
Ik ben net 20 kilo kwijtgeraakt; moet er niet aandenken om die erbij te krijgen. Daar zou ik flink depri van worden

Ik zet dus de Cilatropram op het NEE lijstje.

Bedankt alvast dames
Optimist tot in de kist!
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 28 maart 2013 @ 21:41:

Ik ben net 20 kilo kwijtgeraakt; moet er niet aandenken om die erbij te krijgen. Daar zou ik flink depri van worden

Bedankt alvast dames Ik hoorde van een kennis dat fluoxetine ook niet heel veel vreetneigingen geeft.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 28 maart 2013 @ 21:41:

Bedankt alvast dames Volgens mij is het een mogelijke bijwerking van heel veel (zo niet alle) antidepressiva. Bij mij de ene keer wel, de volgende keer niet. Het is dus echt afwachten hoe het voor jou uitpakt.
Ik heb 1,5 jaar citalopram geslikt en er goede ervaringen mee. Geen enkele bijwerkingen gehad. Goed bevallen.
quote:reisa1978 schreef op 28 maart 2013 @ 21:47:

[...]

Volgens mij is het een mogelijke bijwerking van heel veel (zo niet alle) antidepressiva. Bij mij de ene keer wel, de volgende keer niet. Het is dus echt afwachten hoe het voor jou uitpakt.Klopt ook wel hoor. Mijn psych heeft me daarom Wellbutrin voorgeschreven. Het middel werkt maar maar bij ongeveer de helft van de gebruikers, maar als het werkt geeft het vaak weinig klachten.
Ik slik nu een jaar Venlafaxine (Exefor) en ben niet/nauwelijks aangekomen. (Nou ja, ik had al een dikke kont en die heb ik nog steeds maar niet door de AD)

Opbouwen ging wel met behoorlijk wat bijwerkingen gepaard (duizelig, misselijk, wazig dat soort dingen) maar dat ging over na een week.

Succes met je keuze!
Paroxetine: 30 kilo erbij, zombie, opvliegers.

Fluoxetine: geen bijwerkingen.
Wordt toch nog een ingewikkeld lijstje zo...

Ik baal er zo van, maar dit gaat ook niet langer zo. Het is ook een beetje een kip/ei kwestie. Ben ik moe door de MS of de MS medicijnen, ben ik depri omdat ik moe ben of moe omdat ik depri ben, etc. Lastig verhaal.

Geen idee wat de neuro gaat voorstellen maar ik weet dat sommige MS patienten aan de AD worden gezet, nu heb ik erg veel keuzevrijheid en vandaar dat ik mij ook vooraf goed wil informeren over alle voors en tegens.

Fijn toch zo'n forum!
Optimist tot in de kist!
Heel goed om jezelf te informeren. En lastig lijkt me dat...wat wordt door wat veroorzaakt.

Ik heb veel baat gehad bij AD. Moest wel even over een drempel heen maar geen moment spijt van gehad.

Volgens mij wordt citalopram heel vaak uitgeschreven. Kan me vergissen hoor. Maar dit is een vrij licht AD. Je kunt altijd later nog switchen.

Als ik 1 tip mag geven: ga je aub niet blind staren op mogelijke bijwerkingen. Ik geloof echt dat je jezelf bijwerkingen aan kunt praten. Ik ben me ook in gaan lezen voor ik aan AD begon en kwam zoveel enge verhalen tegen. Ik ben gewoon gaan slikken en doorgegaan met het leven als normaal en niet op de bank stil gaan zitten van: oh god, volgens mij voel ik wat. Stap er open in, geef het een kans en leg niet de focus op negatieve bijwerkingen. Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, slechts een tip.
Zelf Sertraline hier en nergens last van...eerder paroxetine (seroxat) gebruikt maar daarbij had ik veel last van "zombie" zijn en eetbuien.

hoop dat de neuroloog goede AD voor je kan vinden. Sterkte!
Kijk altijd eerst in de spiegel, voor je een ander veroordeeld!
Lieve schat, je gaat toch niet bepalen wat je wel en niet wilt slikken op basis van wat anonieme mensen op een forum zeggen. Natuurlijk kun je je zorgen over bepaalde bijwerkingen bespreken met je arts, maar met antidepressiva kun je de keuze echt beter laten afhangen van wat je arts je adviseert.
Occam's razor
quote:Lauraontopic schreef op 28 maart 2013 @ 22:08:

Heel goed om jezelf te informeren. En lastig lijkt me dat...wat wordt door wat veroorzaakt.

Ik heb veel baat gehad bij AD. Moest wel even over een drempel heen maar geen moment spijt van gehad.

Volgens mij wordt citalopram heel vaak uitgeschreven. Kan me vergissen hoor. Maar dit is een vrij licht AD. Je kunt altijd later nog switchen.

Als ik 1 tip mag geven: ga je aub niet blind staren op mogelijke bijwerkingen. Ik geloof echt dat je jezelf bijwerkingen aan kunt praten. Ik ben me ook in gaan lezen voor ik aan AD begon en kwam zoveel enge verhalen tegen. Ik ben gewoon gaan slikken en doorgegaan met het leven als normaal en niet op de bank stil gaan zitten van: oh god, volgens mij voel ik wat. Stap er open in, geef het een kans en leg niet de focus op negatieve bijwerkingen. Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, slechts een tip.Ik vind de mogelijke (!!!) bijwerkingen van antidepressiva wel heftig en iets om goed over na te denken. Ik vind het niet een middel dat je zo even neemt. Ook het moeilijke afbouwen, wat vaak voorkomt, is niet zomaar iets.
quote:reisa1978 schreef op 28 maart 2013 @ 22:17:

[...]

Ik vind de mogelijke (!!!) bijwerkingen van antidepressiva wel heftig en iets om goed over na te denken. Ik vind het niet een middel dat je zo even neemt. Ook het moeilijke afbouwen, wat vaak voorkomt, is niet zomaar iets.

Ik zeg toch ook niet dat je er niet over na moet denken. Ik geef aan dat ik het goed vind dat ze zich informeert en heb dat zelf ook gedaan. Tuurlijk moet je dat doen, het is niet zomaar iets.

Wat ik zeg is dat ALS je dan AD gaat slikken je niet enorm op de mogelijke bijwerkingen moet focussen. Dan ga je dingen voelen die er niet zijn. Als jij nu denkt dat je druk op je borst voelt en er heel erg op gaat letten, is de kans groot dat het drukkende gevoel alleen maar groter wordt. Terwijl er feitelijk gezien waarschijnlijk niks aan de hand is.
quote:Debora schreef op 28 maart 2013 @ 22:16:

Lieve schat, je gaat toch niet bepalen wat je wel en niet wilt slikken op basis van wat anonieme mensen op een forum zeggen. Natuurlijk kun je je zorgen over bepaalde bijwerkingen bespreken met je arts, maar met antidepressiva kun je de keuze echt beter laten afhangen van wat je arts je adviseert.En hier sluit ik me bij aan. Je kunt hier ervaringen vragen maar baseer je lijstje er niet op. Laat dat aan de arts over.
Nou Debora, ik vind het best fijn om te horen van "echte" mensen, echte patienten ipv een bijsluiter. Hoe moet ik anders "kiezen"? Want uiteindelijk ligt de keuze bij mij, dus moet ik mijzelf goed informeren.

Lauren ik snap je hoor, maar zo zit ik niet in elkaar, 't is sowieso veels te ingewikkeld om alle bijwerkingen en symptomen goed uit elkaar te houden

Ik heb bijv geen zin in bijwerking op bijwerking, ik slik al aardig wat en de vpk vd MS kliniek heeft al gezegd dat er verschillende keuzes zijn zoals:

- mijn huidige MS medicijnen minderen of stoppen (liever niet want hoewel er weinig bewijs is of het gaat helpen, vind ik het fijn dat ik eindelijk aan het terugvechten ben).

of

- een pil erbij, dit kan of een antivermoeidheidspil worden (zoals Ritalin) of een AD pil.

Nu ben ik na jaren eindelijk weer eens enigszins trots op mijn lichaam en dat helpt mij om er weer meer op uit te durven. Ik moet er dus niet aan denken om tig kilo aan te komen. Zeker nu ik door de MS minder beweeg.

Het is allemaal veel minder simpel als het lijkt. Er komt veel op mij af en ik ben echt iemand die graag enigszins controle heeft op wat ik doe en gelukkig helpt de MS kliniek erg mee hierin.
Optimist tot in de kist!
De arts gaat mij straks keuzes geven, die schrijft niet zomaar iets voor, gelukkig. Hij overlegt met mij wat voor mij helpt, daar horen ook mijn grenzen bij. Toch?
Optimist tot in de kist!
quote:Lauraontopic schreef op 28 maart 2013 @ 22:29:

[...]

Ik zeg toch ook niet dat je er niet over na moet denken. Ik geef aan dat ik het goed vind dat ze zich informeert en heb dat zelf ook gedaan. Tuurlijk moet je dat doen, het is niet zomaar iets.

Wat ik zeg is dat ALS je dan AD gaat slikken je niet enorm op de mogelijke bijwerkingen moet focussen. Dan ga je dingen voelen die er niet zijn. Als jij nu denkt dat je druk op je borst voelt en er heel erg op gaat letten, is de kans groot dat het drukkende gevoel alleen maar groter wordt. Terwijl er feitelijk gezien waarschijnlijk niks aan de hand is.Hier ben ik het idd. wel mee eens, ik had het zo eerst niet begrepen.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 28 maart 2013 @ 22:31:

Nou Debora, ik vind het best fijn om te horen van "echte" mensen, echte patienten ipv een bijsluiter. Hoe moet ik anders "kiezen"? Want uiteindelijk ligt de keuze bij mij, dus moet ik mijzelf goed informeren.

Simpel: de reden waarom jij antidepressiva zou gaan slikken, is heel anders dan de reden van andere forummers hier. De bijwerkingen kunnen daardoor ook heel anders uitpakken. Voor sommige lichamelijke aandoeningen is uitgebreid onderzoek gedaan naar welke antidepressiva goed daarbij werken. Als iemand hier zegt 'Citalopram word je dik van' en je neuroloog zegt straks: Citalopram is het beste onderzocht bij patiënten met MS en dus kun je die het beste nemen, wat doe je dan?

Het kan best zijn dat iemand hier citalopram heeft gekrege vanwege een ernstige depressie waardoor diegene destijds totaal geen eetlust had. Vervolgens verbetert de depressie met citalopram waardoor de eetlust terugkomt en diegene van de weeromstuit heel veel gaat eten. Dat hoeft bij jou helemaal niet zo te zijn. Echt, als het op antidepressiva aankomt is het zoveel mensen, zoveel (bij)werkingen.

Als je in de hulpverlening écht gewerkt hebt met mensen die AD slikken, had je dit geweten...'

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je niet terecht je twijfels mag hebben. AD kunnen inderdaad vervelende bijwerkingen geven en vooral de eerste paar weken zul je daar last van hebben, omdat het een aantal weken duurt voordat het middel gaat werken en je in de tussentijd wel de bijwerkingen hebt. Maar echt: lang niet iedereen heeft zoveel bijwerkingen. Wel is het zo, 'nocebo-effect', dat hoe meer je je erop gaat focussen, hoe groter de kans dat je die bijwerkingen ook echt krijgt... En dat je zo graag overal grip op wilt hebben kan ook gewoon een uiting van je gemoedstoestand zijn, vergeet dat ook niet!
Occam's razor
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 28 maart 2013 @ 22:31:

Nu ben ik na jaren eindelijk weer eens enigszins trots op mijn lichaam en dat helpt mij om er weer meer op uit te durven. Ik moet er dus niet aan denken om tig kilo aan te komen. Zeker nu ik door de MS minder beweeg.

Het is allemaal veel minder simpel als het lijkt. Er komt veel op mij af en ik ben echt iemand die graag enigszins controle heeft op wat ik doe en gelukkig helpt de MS kliniek erg mee hierin.

Niemand hier die zegt dat het simpel is :-).

Gezien je ziekte en medicatie die je al slikt, lijkt het me moeilijk te zeggen wat AD met je kan doen. Misschien botsen de medicijnen wel of versterkt de een de ander...

Wacht af welke keuzes de arts je geeft en kijk vervolgens waar jij je het best bij voelt.

Iig fijn dat je weer trots bent op je lichaam en er meer op uit durft!
Hier juist goede ervaringen met citalopram. Nauwelijks last van bijwerkingen en ik ben echt véél minder somber. Voelde me eerst op een schaal van 1-10 een 3 qua somberheid, dus is nu minstens een 6 en vaak genoeg ook wel een 7. Ik ben heel blij dat ik toch aan de AD ben gegaan. Dus, zo zie je maar dat iedereen er verschillend reageert.
quote:Debora schreef op 28 maart 2013 @ 22:39:

[...]

Als je in de hulpverlening écht gewerkt hebt met mensen die AD slikken, had je dit geweten...'

Okay, zo nu ga je mij in twijfel trekken? Snap niet dat dit nodig is, maar goed...

Het zijn juist de ervaringen als hulpverlener die mij in de weg zitten nu ik zelf hulp nodig heb. Is dat moeilijk om te begrijpen.

En verder ben ik erg blij met ervaringsverhalen, gewoon omdat het mij helpt om dingen vanuit verschillende hoeken te bekijken. Zo zit ik in elkaar, niet omdat ik MS heb maar al mijn hele leven. Zo ben ik opgevoed, niks mis mee, lijkt mij.

Komt nog bij dat het goed kan zijn dat ik kies voor een andere vorm (of aangepaste huidige) MS therapie ipv AD pillen. Dus de oorzaak (de MS therapie) aanpakken ipv de bijwerking aanpakken. Uit de gesprekken met de MS vpk weet ik dat dit op deze manier wordt aangezien. En vandaar dus mijn zoektocht naar info uit de AD wereld. Zodat ik maandag een goede beslissing kan nemen samen met de neuro.
Optimist tot in de kist!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven