Eerste hapjes (baby)
vrijdag 29 maart 2013 om 13:19
Even een vraagje,
M'n zoontje is bijna 13 weken.
Hij krijgt kv en bv.
Hij is fors (7200 gr).
Ik voed op verzoek, hij wil ongeveer elke 3 uur een voeding, ook snachts. Dan begin ik met flesjes van 120, soms heeft hij daar genoeg aan, soms krijgt hij nog wat erbij zodat ik tot 200 kom.
Hij heeft begin van de week een paar hapjes rijstebloem gehad, dat ging goed. Hij leek het lekker te vinden en heeft als een blok geslapen, bijna 4,5 uur.
Ik kreeg een boekje van Nutricia met daarin signalen wanneer ze toe zijn aan meer.
Oa handje sabbelen, eten van je bord kijken etc.
Dat doet hij ook.
Maarja, hij is nog geen 4 maanden.
Wie van de moeders is ook eerder begonnen met fruit/groente hapjes?
Vroeger was de grens lager maar ja vroeger gingen wel meer dingen anders natuurlijk.
Ik wil hem ook niet verpesten door hem te vroeg vanalles te geven maar hij lijkt hier echt niet genoeg aan te hebben.
M'n zoontje is bijna 13 weken.
Hij krijgt kv en bv.
Hij is fors (7200 gr).
Ik voed op verzoek, hij wil ongeveer elke 3 uur een voeding, ook snachts. Dan begin ik met flesjes van 120, soms heeft hij daar genoeg aan, soms krijgt hij nog wat erbij zodat ik tot 200 kom.
Hij heeft begin van de week een paar hapjes rijstebloem gehad, dat ging goed. Hij leek het lekker te vinden en heeft als een blok geslapen, bijna 4,5 uur.
Ik kreeg een boekje van Nutricia met daarin signalen wanneer ze toe zijn aan meer.
Oa handje sabbelen, eten van je bord kijken etc.
Dat doet hij ook.
Maarja, hij is nog geen 4 maanden.
Wie van de moeders is ook eerder begonnen met fruit/groente hapjes?
Vroeger was de grens lager maar ja vroeger gingen wel meer dingen anders natuurlijk.
Ik wil hem ook niet verpesten door hem te vroeg vanalles te geven maar hij lijkt hier echt niet genoeg aan te hebben.
vrijdag 29 maart 2013 om 13:26
vrijdag 29 maart 2013 om 13:28
vrijdag 29 maart 2013 om 13:34
vrijdag 29 maart 2013 om 13:36
Het advies is nog altijd om te starten met 6 maanden, niet met 4! Er is laatst een bericht in het nieuws geweest waarin geschreven werd dat 4 maanden net zo goed zou zijn maar vooralsnog zijn de officiele adviezen nog niet aangepast. Ik zou dus nog heel lang wachten. Persoonlijk zou ik nog liever meer dan een liter voeding geven dan bij gaan voeden. Ook geen rijstebloem. De darmpjes zijn daar nog helemaal niet klaar voor. De grens van 1 liter voeding geldt in de meeste andere landen niet. Ik heb me daar dus nooit heel druk om gemaakt als ze er een keer 50 ml overheen gingen.
Wat je kan doen is een heel kleine speen op de fles zetten zodat hij harder moet zuigen. De fles horizontaal houden helpt hier ook bij (niet op zijn kop dus!). Mijn eigen kinderen hebben meer dan een jaar uit een s-speen gedronken. En mocht je een 3 standenspeen gebruiken: stand 1 van zo'n speen is veel groter dan een gewone 1 speen.
Je hebt ook speciale voeding voor hongerige baby's.
Wat je kan doen is een heel kleine speen op de fles zetten zodat hij harder moet zuigen. De fles horizontaal houden helpt hier ook bij (niet op zijn kop dus!). Mijn eigen kinderen hebben meer dan een jaar uit een s-speen gedronken. En mocht je een 3 standenspeen gebruiken: stand 1 van zo'n speen is veel groter dan een gewone 1 speen.
Je hebt ook speciale voeding voor hongerige baby's.
vrijdag 29 maart 2013 om 13:38
Handjes ontdekken is heel normaal op die leeftijd. En ze ontdekken alles met hun mond dus hun handjes ook. Het is echt bullshit dat je kindje al "zin" zou hebben in ander eten. Een baby kent geen ander eten en is tevreden met melk. Hij kan straks nog 100 jaar warme hap eten.
Dat hij niet doorslaapt is trouwens ook heel normaal.
Dat hij niet doorslaapt is trouwens ook heel normaal.
vrijdag 29 maart 2013 om 13:42
Misschien een leuk boek ( vond ik toen mini nog echt mini was) "van borst(fles) tot boterham" van stefan kleintjes. Echt een leuk boek met tip en recepten. En tips van een deskundige zonder winstoogmerk zoals nutricia en zo. Ik heb met bijvoeding gewacht tot ongeveer 6 maanden. Ze hebben nog een heeeeeeeeeeeel leven om vast voedsel te eten. Ik wilde niets overhaasten.
vrijdag 29 maart 2013 om 13:42
Ja, handjes in de mond, zo'n kulargument, net als "hij volgt mijn lepel" ja duh, het zijn net eksters en zo'n ding glimt.
Ik ben begonnen met 6 maand en verwonder me zelfs over mensen die met 4 maand al moeten menen te beginnen. Darmpjes zijn nog helemaal niet rijp.
En dat "wij kregen vroeger met 6 weken al liga met sinaasappel etc en we doen het ook nog" sla ik helemaal groen van uit.
Dat kreeg ik ook ja, 3 keer raden wie er altijd last van haar darmen heeft...
Ik ben begonnen met 6 maand en verwonder me zelfs over mensen die met 4 maand al moeten menen te beginnen. Darmpjes zijn nog helemaal niet rijp.
En dat "wij kregen vroeger met 6 weken al liga met sinaasappel etc en we doen het ook nog" sla ik helemaal groen van uit.
vrijdag 29 maart 2013 om 13:45
quote:paque_pink schreef op 29 maart 2013 @ 13:42:
Ja, handjes in de mond, zo'n kulargument, net als "hij volgt mijn lepel" ja duh, het zijn net eksters en zo'n ding glimt.
Dat kreeg ik ook ja, 3 keer raden wie er altijd last van haar darmen heeft...Uit mijn hart geschreven (gegrepen)
Dat kreeg ik ook ja, 3 keer raden wie er altijd last van haar darmen heeft...Uit mijn hart geschreven (gegrepen)
vrijdag 29 maart 2013 om 13:46
Het cb adviseert nu ook weer met 4 maanden hoor. Wij zijn wel toen al begonnen met wat fruit proeven enzo. Ging goed. Nu met 14 maanden eet ze met de pot mee. En geen allergieën ofzo verder. Tja, ik denk dat je gewoon naar je kind moet kijken. Als jij denkt dat hij er aan toe is, probeer je toch gewoon een hapje. Ik heb mijn gevoel gevolgd ipv de boekjes
vrijdag 29 maart 2013 om 14:00
Ik heb een heel fijn gevoel bij het CB, ze zijn lief tegen mij en tegen m'n zoontje en geven adviezen, zonder dwingend of irritant te zijn.
Ik bel ze na het paasweekend wel hierover, vroeg me gewoon af hoe anderen dit doen/deden.
Ik geef hem echt geen gepureerde frikandellen als ze van Mora zeggen dat dat goed is voor een baby.. Was gewoon benieuwd
Ik bel ze na het paasweekend wel hierover, vroeg me gewoon af hoe anderen dit doen/deden.
Ik geef hem echt geen gepureerde frikandellen als ze van Mora zeggen dat dat goed is voor een baby.. Was gewoon benieuwd
vrijdag 29 maart 2013 om 14:01
quote:paque_pink schreef op 29 maart 2013 @ 13:42:
Ik dus ook....
Met zes weken sinaasappel en liga. Bedankt mam.
Ik dus ook....
Met zes weken sinaasappel en liga. Bedankt mam.
vrijdag 29 maart 2013 om 14:02
quote:Ivetje schreef op 29 maart 2013 @ 13:46:
Het cb adviseert nu ook weer met 4 maanden hoor. Wij zijn wel toen al begonnen met wat fruit proeven enzo. Ging goed. Nu met 14 maanden eet ze met de pot mee. En geen allergieën ofzo verder. Tja, ik denk dat je gewoon naar je kind moet kijken. Als jij denkt dat hij er aan toe is, probeer je toch gewoon een hapje. Ik heb mijn gevoel gevolgd ipv de boekjes De adviezen van het CB zijn voor flesgevoede babies. Net als hun groeicurves.
Het cb adviseert nu ook weer met 4 maanden hoor. Wij zijn wel toen al begonnen met wat fruit proeven enzo. Ging goed. Nu met 14 maanden eet ze met de pot mee. En geen allergieën ofzo verder. Tja, ik denk dat je gewoon naar je kind moet kijken. Als jij denkt dat hij er aan toe is, probeer je toch gewoon een hapje. Ik heb mijn gevoel gevolgd ipv de boekjes De adviezen van het CB zijn voor flesgevoede babies. Net als hun groeicurves.
vrijdag 29 maart 2013 om 14:05
Het CB krijgt leuke folders, boekjes en promotiemateriaal van de firma Nutricia. Ik vind het in die zin dus niet gek dat ze anders adviseren dan het WHO.
Ik snap niet waarom je eerder zou beginnen. Zeker niet als je kind een hongerlapje is. Kun je beter een extra fles doen, zitten meer calorieën in dan in fruit.
Ik ben begonnen met 6,5 maand en tussendoor weer een paar teruggegaan naar uitsluitend bv. Baby kreeg enorme kramp van de bijvoeding. Nu met 8 maanden gaat er nog steeds maar mondjesmaat in, het vult absoluut nog niet. En dat geeft niet, op melk groeien ze prima het eerste jaar.
Ik snap niet waarom je eerder zou beginnen. Zeker niet als je kind een hongerlapje is. Kun je beter een extra fles doen, zitten meer calorieën in dan in fruit.
Ik ben begonnen met 6,5 maand en tussendoor weer een paar teruggegaan naar uitsluitend bv. Baby kreeg enorme kramp van de bijvoeding. Nu met 8 maanden gaat er nog steeds maar mondjesmaat in, het vult absoluut nog niet. En dat geeft niet, op melk groeien ze prima het eerste jaar.