Gezondheid alle pijlers

Middenrifbreuk

31-03-2013 17:09 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vroeg mij af of hier meer jonge meiden zijn met een middenrifbreuk? ik heb sinds vorig jaar dit opgelopen, met een gastroscopie zijn ze erachter gekomen. Slik af en toe Omeprazol 40 mg, als ik veel last heb ervan. Maar medicatie vind ik eigenlijk ook niet zo prettig je leven lang.

Vroeg mij af wie zich hieraan heeft laten opereren, door het middenrif weer te sluiten? weet dat het niet veel voorkomt, nogal wat complicaties heeft, vandaar mijn vraag. Heeft het ook effect op de lange termijn, kun je dan weer alles doen en laten na zo'n ingreep?

Zou graag ervaringen horen van mensen.

Groetjes
Ik geloof dat ongeveer 40% van de bevolking een scheurtje in het middenrif heeft. Komt er ook een stukje darm doorheen?

Ik zou aan je arts vragen wat hij voorstelt voor behandeling. Het is een pittige operatie. Klopt het dat je niet bijzonder veel klachten hebt? Omdat je alleen maar omeprazol gebruikt. Als je het daar mee redt zou ik persoonlijk nooit een operatie overwegen.
Ik heb ook zo'n scheurtje, mijn maag steekt er een stukje doorheen. Ik gebruik omeprazol 20mg, 1 tabletje per dag (voor het ontbijt) en heb dan verder nergens meer last van.

Af en toe vergeet ik er wel es 1 en dan begint om een uur of elf mijn slokdarm pijn te doen.

Mij hebben ze verteld dat ze niet opereren want je middenrif zit vol met zenuwen en dan kan je blijvend de hik krijgen....maar ik weet niet of het waar is. En ik denk ook, ach 1 pilletje per dag, waarom zou ik de risico's nemen van een operatie.
Hallo,

Bedankt voor de reacties al, ik moet binnenkort naar de MDL arts om erover te praten. Ik dacht eerst dat het de oplossing was, een operatie en dan is alles weer voorbij. Maar zo simpel is het dus niet, hoor ook wel eens op een forum dat je na een operatie niet meer kunt overgeven en allerlei gekke dingen. Dat je maag kleiner is en je minder kunt eten. Jammer dat ze het niet via een endoscoop kunnen doen door je keel, zonder sneden.

Hebben jullie er ook last van als je alcohol drinkt? ik heb geloof ik door een avondje te sterke drank het scheurtje opgelopen, want de dag erna werd ik erg ziek. Had altijd wel last dat ik niet van strakke BH's hield (voor mijn gevoel) maar nooit pijn eraan gehad tot nu dan.

Hebben jullie ook deze klachten: vraag me af of dit verband kan houden, vooral de ontlasting en urine dat rare gevoel.

Last onder de borststreek na ontlasting altijd aanwezig, beurs gevoel alsof je een stomp in de maag hebt gekregen.

Altijd een beurs gevoel, ‘week gevoel’ precies onder de borststreek op het middenrif. Erg pijnlijk en kan geen BH dragen, alles irriteert.

Glasscherven in je maag.

Elke dag heel erg moe, net opgestaan en alweer vermoeid de gehele dag.

Slijmproppen heel erg in de keel, kan ze niet wegslikken. Af en toe na lange tijd grote bal in de keel en die slik je dan weg (heel vies)

Benauwdheid op de borst en rug van achteren, verleden erg hyperventileren.

Urine heb in mijn blaas, krijg ik al pijn onder mijn borststreek, beurs en week gevoel in middenrif, misselijk.

Bedankt alvast
Plaats hem anders nog een paar keer!
quote:party_girl1985 schreef op 31 maart 2013 @ 19:27:

Hallo,

Bedankt voor de reacties al, ik moet binnenkort naar de MDL arts om erover te praten. Ik dacht eerst dat het de oplossing was, een operatie en dan is alles weer voorbij. Maar zo simpel is het dus niet, hoor ook wel eens op een forum dat je na een operatie niet meer kunt overgeven en allerlei gekke dingen. Dat je maag kleiner is en je minder kunt eten. Jammer dat ze het niet via een endoscoop kunnen doen door je keel, zonder sneden.

Hebben jullie er ook last van als je alcohol drinkt? ik heb geloof ik door een avondje te sterke drank het scheurtje opgelopen, want de dag erna werd ik erg ziek. Had altijd wel last dat ik niet van strakke BH's hield (voor mijn gevoel) maar nooit pijn eraan gehad tot nu dan.

Hebben jullie ook deze klachten: vraag me af of dit verband kan houden, vooral de ontlasting en urine dat rare gevoel.

Last onder de borststreek na ontlasting altijd aanwezig, beurs gevoel alsof je een stomp in de maag hebt gekregen.

Altijd een beurs gevoel, ‘week gevoel’ precies onder de borststreek op het middenrif. Erg pijnlijk en kan geen BH dragen, alles irriteert.

Glasscherven in je maag.

Elke dag heel erg moe, net opgestaan en alweer vermoeid de gehele dag.

Ik las dat je werkloos bent, heb je wel een goed dag/nacht ritme?

Slijmproppen heel erg in de keel, kan ze niet wegslikken. Af en toe na lange tijd grote bal in de keel en die slik je dan weg (heel vies)

Geen ideeeeeeeeeeeeee wat dit er mee te maken heeft.

Verzin je nu niet gewoon dingen?

Benauwdheid op de borst en rug van achteren, verleden erg hyperventileren.

Urine heb in mijn blaas, krijg ik al pijn onder mijn borststreek, beurs en week gevoel in middenrif, misselijk.

Bedankt alvast

Volgens mij heb je last van heel andere dingen dan een middenrifbreuk.

Oorzaken middenrifbreuk

Een oorzaak kan liggen in een aangeboren afwijking van het middenrif. Maar meestal is het een gevolg van de leeftijd, waarbij spierzwakte optreedt. Andere risicofactor is een verhoogde druk in de buikholte. Dit kan op verschillende manieren ontstaan: hoesten, niezen, overgeven, persen bij ontlasting, zwaar tillen, bij vetzucht of tijdens een zwangerschap.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven