Probleem met toelating
maandag 1 april 2013 om 15:15
Was er bij die vorige school een docent waar je een goede band mee had? Die jouw situatie kende en je wat beter begreep? Dan zou ik die persoonlijk benaderen, je situatie uitleggen zoals je in je openingspost hebt gedaan en vragen of hij/zij wellicht iets voor je kan doen (intern bemiddelen o.i.d.).
Je bent nu een nummer voor de huidige contactpersoon bij je oude school en wat je wil, is een persoon worden
Je bent nu een nummer voor de huidige contactpersoon bij je oude school en wat je wil, is een persoon worden
maandag 1 april 2013 om 15:17
Wat vervelend! Met wie heb je contact gehad van je oude school? Met iemand van de administratie of met iemand die jou nog herinnert? Is er misschien een docent of mentor met wie je destijds goed contact had, en die misschien ook iets meer weet van het verhaal achter jouw schoolverlaten? Dan zou ik proberen met zo iemand contact op te nemen, en kijken wat die voor je kan betekenen.
Zeg maar Spijker.
maandag 1 april 2013 om 15:18
Selecteer grote delen van je openingspost, zoek uit wie rector, decaan etc van je oude school zijn en stuur het naar deze mensen (en je voormalige mentor, en eventueel een andere docent) toe.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 1 april 2013 om 15:20
Is dat bewijs van overgang een nationaal erkend formulier oid? Ik neem aan dat je wel je goede overgangsrapport nog hebt en andere ondersteundende documentatie? Ik kan me herinneren dat er bij mij altijd stond dat ik was bevorderd naar leerjaar xx.
Wat staat er op dat inlichtingenformulier, heeft dat wel meerwaarde als je oude school dat invult? Is dat een aanbeveling? Kan je dat niet laten invullen door je huidige baas of als het alleen om informatie gaat gewoon zelf invullen?
Ik zou als je dat overgangsbewijs echt nodig hebt van de school een afspraak van een half uur plannen met de huidige decaan. Dan kun je rustig de situatie uitleggen. Vaak komt dat aan de telefoon en via de mail niet over. Hoop dat dat nog binnen twee weken lukt.
Wat staat er op dat inlichtingenformulier, heeft dat wel meerwaarde als je oude school dat invult? Is dat een aanbeveling? Kan je dat niet laten invullen door je huidige baas of als het alleen om informatie gaat gewoon zelf invullen?
Ik zou als je dat overgangsbewijs echt nodig hebt van de school een afspraak van een half uur plannen met de huidige decaan. Dan kun je rustig de situatie uitleggen. Vaak komt dat aan de telefoon en via de mail niet over. Hoop dat dat nog binnen twee weken lukt.
maandag 1 april 2013 om 15:21
maandag 1 april 2013 om 15:33
maandag 1 april 2013 om 15:38
Als je alles hebt geprobeerd met de school en je vriendelijk beleefd, maar toch dringend bent geweest dan zou ik even met deze instantie contact opnemen en uitleggen dat je om je startkwalificatie te halen, je een bewijs van overgang nodig hebt maar dat de school niet wil helpen. Zij zullen wel goede contacten hebben met de scholen en de leerlingadministraties.
Regionaal Bureau Leerlingzaken
Gooi en Vechtstreek
http://www.rblgooi.nl/
Regionaal Bureau Leerlingzaken
Gooi en Vechtstreek
http://www.rblgooi.nl/
maandag 1 april 2013 om 15:40
Staan er geen mailadressen van andere leerkrachten/ander personeel op de site. Dan kun je zien hoe de mailadressen zijn 'opgebouwd'.
Bij mijn huidige school zijn de mailadressen als volgt: voornaamachternaam@***school.com
Op mijn vorige school was het:
voorletter.achternaam@***school.nl
Misschien kun je op die manier het mailadres van die docente uitvogelen.
Bij mijn huidige school zijn de mailadressen als volgt: voornaamachternaam@***school.com
Op mijn vorige school was het:
voorletter.achternaam@***school.nl
Misschien kun je op die manier het mailadres van die docente uitvogelen.
maandag 1 april 2013 om 15:45
Eventueel zou je het ook kunnen spelen via de leerplichtorganisatie in je huidige woonplaats (hoorn neem ik aan).
RMC West-Friesland
Als je tussen de 18 en 23 jaar bent, val je niet meer onder de leerplicht en kwalificatieplicht; wél onder de zogenoemde RMC-wet. Het RMC is een regionale instelling die wil voorkomen dat jongeren, die in West-Friesland wonen, onopgemerkt van school verdwijnen voordat zij een startkwalificatie hebben gehaald. Jongeren die in staat moeten zijn om een startkwalificatie te behalen, maar dit nog niet bezitten worden geregistreerd en aangeschreven. Dit doet het RMC om jongeren alsnog tenminste een MBO niveau 2, een HAVO of VWO diploma te laten halen. Het RMC West-Friesland biedt trajectbegeleiding aan om jongeren uit West-Friesland zonder startkwalificatie te begeleiden naar een passende opleiding.
Heeft u nog vragen?
Kijk op de website van het RMC West-Friesland: www.rmcwestfriesland.nl
of neem contact op met het Klanten Contact Centrum 0229 252200.
RMC West-Friesland
Als je tussen de 18 en 23 jaar bent, val je niet meer onder de leerplicht en kwalificatieplicht; wél onder de zogenoemde RMC-wet. Het RMC is een regionale instelling die wil voorkomen dat jongeren, die in West-Friesland wonen, onopgemerkt van school verdwijnen voordat zij een startkwalificatie hebben gehaald. Jongeren die in staat moeten zijn om een startkwalificatie te behalen, maar dit nog niet bezitten worden geregistreerd en aangeschreven. Dit doet het RMC om jongeren alsnog tenminste een MBO niveau 2, een HAVO of VWO diploma te laten halen. Het RMC West-Friesland biedt trajectbegeleiding aan om jongeren uit West-Friesland zonder startkwalificatie te begeleiden naar een passende opleiding.
Heeft u nog vragen?
Kijk op de website van het RMC West-Friesland: www.rmcwestfriesland.nl
of neem contact op met het Klanten Contact Centrum 0229 252200.
maandag 1 april 2013 om 15:47
Wat een rotsituatie zeg!
Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met HBO en heb toen een fonds aangevraagd. Zij vroegen ook om bewijzen en had deze ook niet. Ik heb gewoon de situatie toen uitgelegd en dat was akkoord.
Dat inlichtingenformulier kom je denk ik dus nog wel mee weg met gedegen uitleg over de situatie van toen.
Jammer van de rapporten. Ik hoop dat je nog wat kunt vinden.
Zit die docent niet op facebook, linkedin oid? Dan kun je die persoon via daar een berichtje sturen.
Succes!!
Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met HBO en heb toen een fonds aangevraagd. Zij vroegen ook om bewijzen en had deze ook niet. Ik heb gewoon de situatie toen uitgelegd en dat was akkoord.
Dat inlichtingenformulier kom je denk ik dus nog wel mee weg met gedegen uitleg over de situatie van toen.
Jammer van de rapporten. Ik hoop dat je nog wat kunt vinden.
Zit die docent niet op facebook, linkedin oid? Dan kun je die persoon via daar een berichtje sturen.
Succes!!
maandag 1 april 2013 om 15:52
Wat naar! Mag een MBO jou overigens afwijzen om zo'n reden? In principe zou toch iedereen ergens moeten kunnen beginnen en dat wordt op deze manier onmogelijk gemaakt. Te slim.. hoe willen ze dat beoordelen dan? Het klinkt alsof ze je hebben afscheept om niks.
Jouw voormalig middelbare school zou je gewoon een overgangsbewijs moeten kunnen geven. Volgens mij is dat geen officieel formulier, maar gewoon een oud rapport of een brief ondertekend door een unitleider oid. Blijven bellen, desnoods langsgaan.
Weet je ook dat je een 21+ toelatingsexamen kunt doen voor het HBO en de universiteit? Ook is er nog de Open Universiteit. Dat is afstandsonderwijs op universitair niveau waarbij je ook mag starten zonder diploma's als je 18+ bent.
Edit: ik lees net dat je pas 19 bent. Dan is een 21+ toelatingstest nog ver weg. De OU is wel een mogelijkheid!
Jouw voormalig middelbare school zou je gewoon een overgangsbewijs moeten kunnen geven. Volgens mij is dat geen officieel formulier, maar gewoon een oud rapport of een brief ondertekend door een unitleider oid. Blijven bellen, desnoods langsgaan.
Weet je ook dat je een 21+ toelatingsexamen kunt doen voor het HBO en de universiteit? Ook is er nog de Open Universiteit. Dat is afstandsonderwijs op universitair niveau waarbij je ook mag starten zonder diploma's als je 18+ bent.
Edit: ik lees net dat je pas 19 bent. Dan is een 21+ toelatingstest nog ver weg. De OU is wel een mogelijkheid!
maandag 1 april 2013 om 16:29
quote:Phips schreef op 01 april 2013 @ 16:15:
en wat dacht van eerst je vwo af te maken via volwassenen onderwijs? (want middelbare school heb je uiteraard wel gehad nu) Waarom om mbo opleiding als je veel meer in je mars hebt?To klinkt heel gemotiveerd voor de MBO 4 opleiding. Als ze daarna nog wel doorstuderen kan ze HBO gaan doen en met een HBO prop kan ze zelfs ook nog na een jaartje HBO naar de uni. Lijkt me een eigenlijk hele slimme route voor iemand die al even niet meer in de schoolbanken heeft gezeten.
en wat dacht van eerst je vwo af te maken via volwassenen onderwijs? (want middelbare school heb je uiteraard wel gehad nu) Waarom om mbo opleiding als je veel meer in je mars hebt?To klinkt heel gemotiveerd voor de MBO 4 opleiding. Als ze daarna nog wel doorstuderen kan ze HBO gaan doen en met een HBO prop kan ze zelfs ook nog na een jaartje HBO naar de uni. Lijkt me een eigenlijk hele slimme route voor iemand die al even niet meer in de schoolbanken heeft gezeten.