Verstandskiezen
woensdag 3 april 2013 om 18:53
Hallo,
Gisterochtend ben ik naar de kaakchirurg geweest.
ik heb verdovingsprikken gekregen, de bovenste was er al heel snel uit, alleen de onderste zat diep en scheef gegroeid dus dat werd hak, boor en zaag werk. Vervolgens hebben ze t gehecht, gaasje erop en mocht weer naar huis.
Thuisgekomen heb ik gelijk de ice packs tevoorschijn gehaald, daar loop ik nog steeds mee. Ik mag 3x ibu 600mg en 6x para 500mg, verder heb ik paradontax en n kleine tandenborstel om te poetsen maar dat wil nog niet helemaal lukken en kan gewoon spoelen met lauw water en zout. Ik slaap snachts rechtop. En verder hang ik wat rond, geen gekkigheid ofzo.
Nu;
Mijn wang is niet alleen dik, ook mijn kaak en keel. Echt dik.
Gister kon ik nog best eten en praten, vandaag mompel ik en mond gaat amper open, kan ook niet goed slikken, kwijl nog n btje.
Mijn mond en kaak doen echt zeer, ook pijn in mn andere tanden. Hoofdpijn trekt naar me oren. Echt wel naar eigenlijk.
En er komt een stank uit mn mond.
Tot zover de klachten, is dit voor jullie herkenbaar?
Wanneer neemt de zwelling en pijn af?
Verder nog fijne tips en ideeen?
Over 3mnd mag ik namelijk voor de andere zijde hhh..
Alvast dank!
Gisterochtend ben ik naar de kaakchirurg geweest.
ik heb verdovingsprikken gekregen, de bovenste was er al heel snel uit, alleen de onderste zat diep en scheef gegroeid dus dat werd hak, boor en zaag werk. Vervolgens hebben ze t gehecht, gaasje erop en mocht weer naar huis.
Thuisgekomen heb ik gelijk de ice packs tevoorschijn gehaald, daar loop ik nog steeds mee. Ik mag 3x ibu 600mg en 6x para 500mg, verder heb ik paradontax en n kleine tandenborstel om te poetsen maar dat wil nog niet helemaal lukken en kan gewoon spoelen met lauw water en zout. Ik slaap snachts rechtop. En verder hang ik wat rond, geen gekkigheid ofzo.
Nu;
Mijn wang is niet alleen dik, ook mijn kaak en keel. Echt dik.
Gister kon ik nog best eten en praten, vandaag mompel ik en mond gaat amper open, kan ook niet goed slikken, kwijl nog n btje.
Mijn mond en kaak doen echt zeer, ook pijn in mn andere tanden. Hoofdpijn trekt naar me oren. Echt wel naar eigenlijk.
En er komt een stank uit mn mond.
Tot zover de klachten, is dit voor jullie herkenbaar?
Wanneer neemt de zwelling en pijn af?
Verder nog fijne tips en ideeen?
Over 3mnd mag ik namelijk voor de andere zijde hhh..
Alvast dank!
woensdag 3 april 2013 om 18:58
Zwelling is op dag 3 op z'n hevigst.
Zolang je geen koorts krijgt kun je niets doen en wachten tot het over gaat. Lichte verhoging na een dag is normaal maar het moet niet oplopen.
Als dat gebeurd moet je de kaakchirurg bellen en krijg je een antibiotica kuur.
Onder geeft altijd meer klachten, zeker na een paar dagen omdat er door de zwaartekracht etensresten in het wondje gaat zitten en dat kan gaan ontsteken.
Goed spoelen dus en toch proberen de kies ervoor te poetsen,
Succes!
Zolang je geen koorts krijgt kun je niets doen en wachten tot het over gaat. Lichte verhoging na een dag is normaal maar het moet niet oplopen.
Als dat gebeurd moet je de kaakchirurg bellen en krijg je een antibiotica kuur.
Onder geeft altijd meer klachten, zeker na een paar dagen omdat er door de zwaartekracht etensresten in het wondje gaat zitten en dat kan gaan ontsteken.
Goed spoelen dus en toch proberen de kies ervoor te poetsen,
Succes!
woensdag 3 april 2013 om 19:56
Ik had het ook bij de eerste keer trekken, dikke wang en ook behoorlijk veel pijn, kon er s'nachts niet van slapen.
Nu pasgeleden de andere kant laten trekken en echt nergens last van gehad! Alleen de eerste dag een beetje lastig eten, maar de dagen erna niks geen problemen meer.
Terwijl bij beiden kanten ook de onderste kies behoorlijk vast zat, veel getrek, geduw, boren, snijden en hechtingen.
Sterkte!
Nu pasgeleden de andere kant laten trekken en echt nergens last van gehad! Alleen de eerste dag een beetje lastig eten, maar de dagen erna niks geen problemen meer.
Terwijl bij beiden kanten ook de onderste kies behoorlijk vast zat, veel getrek, geduw, boren, snijden en hechtingen.
Sterkte!
woensdag 3 april 2013 om 20:04
Alvast bedankt voor het meedenken! Echt zo blij mee!
Ik dacht ik schrijf gewoon alles op wat ik heb, gebruik en voel.. Dan komt er wel wat uit.
goed idee om even de koorts id gaten te houden
Ik heb nu 37,5 dus niks aan de hand.
Die stank kan indd ook bloed zijn van gister maar dan moet het morgen toch wel een beetje weg zijn he...
Die kies voor poetsen ook n goed idee moet wel eerst die zwelling afnemen nu kan ik er echt niet bij
Wel erg dat de zwelling na 3dgn op zn ergst is, hoopte eigenlijj dat ik t ergste nu wel had gehad. T zakt ook echt naar mn kaak-keel.
Ik zit nu ad kamille thee heb gelezen dat dat kalmerend werkt..
Nou dan dat ook maar proberen hihi.
Ik dacht ik schrijf gewoon alles op wat ik heb, gebruik en voel.. Dan komt er wel wat uit.
goed idee om even de koorts id gaten te houden
Ik heb nu 37,5 dus niks aan de hand.
Die stank kan indd ook bloed zijn van gister maar dan moet het morgen toch wel een beetje weg zijn he...
Die kies voor poetsen ook n goed idee moet wel eerst die zwelling afnemen nu kan ik er echt niet bij
Wel erg dat de zwelling na 3dgn op zn ergst is, hoopte eigenlijj dat ik t ergste nu wel had gehad. T zakt ook echt naar mn kaak-keel.
Ik zit nu ad kamille thee heb gelezen dat dat kalmerend werkt..
Nou dan dat ook maar proberen hihi.
woensdag 3 april 2013 om 20:11
Lisa sorry reageer vanaf mn tel, zag t te laat.
Nou die bovenste was er al uit zat wel tegen mn wang en zich ertussen te proppen kon er ook moeilijk bij had n gaatje
(ik had nog nooit n gaatje gehad).
Beneden was helemaal ontstoken, die groeide schuin tegen mn kies aan ipv naarboven, dus die wilde wel door maar kon niet door.
Misschien dat ik daarom nu met tandpijn zit dat alles verschufd weer.
Ik had echt geen idee dat de napijn zo heftig was.
Ik ben normaak ook niet zo kleinzerig maar dit is echt niet fijn
Nou die bovenste was er al uit zat wel tegen mn wang en zich ertussen te proppen kon er ook moeilijk bij had n gaatje
(ik had nog nooit n gaatje gehad).
Beneden was helemaal ontstoken, die groeide schuin tegen mn kies aan ipv naarboven, dus die wilde wel door maar kon niet door.
Misschien dat ik daarom nu met tandpijn zit dat alles verschufd weer.
Ik had echt geen idee dat de napijn zo heftig was.
Ik ben normaak ook niet zo kleinzerig maar dit is echt niet fijn
woensdag 3 april 2013 om 20:14

woensdag 3 april 2013 om 21:04
Het klinkt voor mij heel bekend en dat hoorde gewoon bij het verwijderen van verstandskiezen. Bovenkiezen zijn vaak geen probleem maar bij mij moesten de onderkiezen er ook met wat geweld uit en dat heb ik nog een tijd gevoeld. Enkele dagen erna is het op z'n ergst, ik heb ook gekwijld, pijn gehad en mn gezicht zag ook dik. Dat trekt weer weg. Eventueel krijg je wanneer dat weggaat een mooie grote blauwe plek op die plaats. Zorgt voor zorgelijke blikken als je ergens binnen komt

donderdag 4 april 2013 om 10:28
Pff nou vannacht weer zo rot geslapen.
ik kreeg opeens nabloedingen, tis nou niet
dat het eruit spoot maar zit toch nog de hele tijd
met bloed en spuug in mn mond. Het stoppen
met gaas je werkte niet.
Ik heb vanmorgen gebeld maar die assistent zegt dat het
normaal is, dat bloedstollingen loskomen.
En toen ik zei dat ik nog steeds een plofkop heb
en dat de bult ook warm is, zei ze dat het voor
een ontsteking nog te vroeg is.
het beste is dus rust en geduld houden.
Dus hier zit ik weer met mn ice pack.
Gelukkig is mn gezicht kaak keel niet dikker geworden
maar helaas ook niet minder..... En mn mondje doet zo een zeer
Ik heb een kind gebaard en heb tattoos...
maar dir is de stomste pijn ever!!!
ik kreeg opeens nabloedingen, tis nou niet
dat het eruit spoot maar zit toch nog de hele tijd
met bloed en spuug in mn mond. Het stoppen
met gaas je werkte niet.
Ik heb vanmorgen gebeld maar die assistent zegt dat het
normaal is, dat bloedstollingen loskomen.
En toen ik zei dat ik nog steeds een plofkop heb
en dat de bult ook warm is, zei ze dat het voor
een ontsteking nog te vroeg is.
het beste is dus rust en geduld houden.
Dus hier zit ik weer met mn ice pack.
Gelukkig is mn gezicht kaak keel niet dikker geworden
maar helaas ook niet minder..... En mn mondje doet zo een zeer
Ik heb een kind gebaard en heb tattoos...
maar dir is de stomste pijn ever!!!
donderdag 4 april 2013 om 12:50
Heel veel sterkte. Had ook een schuin gegroeide verstandskies. Is er ruim 20 jaar geleden uitgehaald. Ik weet nog precies hoeveel pijn ik had. Ik kan je helaas niet helpen, maar wilde je een hart onder de riem steken. Toen de andere kant eruit moest was ik van tevoren ook heel bang om weer zoveel pijn te krijgen. En wat denk je, geen centje pijn.
Houd moed!!!!!
Houd moed!!!!!

donderdag 4 april 2013 om 18:26
Sterkte! ik zit in hetzelfde schuitje momenteel, ben gister geweest. Moet wel zeggen dat de eerste en tweede keer bij mij heel anders zijn tot nu toe, terwijl beide keren bij mij ook de bovenste er zo uit was en de onderste doorgezaagd moest worden en eruit gebikt werd..
Beide keren een flink dikke wang (die na 2 dagen het dikste was en daarna slonk, maar blauw werd).
1e keer redelijk veel pijn gehad en moest pijnstillers echt stipt innemen. Kon mn mond haast niet open doen, dus eten zat er niet in, alleen yoghurt en vla.
Dit keer is de pijn echt minimaal, red het op 3x per dag 2 paracetamolletjes. Wel was ik vandaag kots en kots misselijk, waarschijnlijk van al dat bloed wat ik toch heb doorgeslikt.
Die stank heb ik beide keren gehad en is inderdaad gewoon oud bloed. Goed spoelen en dan wordt dat steeds beter.
Die dikke nek en keel vind ik wel bijzonder, maar als je contact hebt gehad met de arts, zal het niet erg zijn.
Blijf goed je pijnstilling nemen en mond spoelen, dan wordt het vanzelf beter!!
En onthoud dus dat het de volgende keer weer heel anders (beter) kan verlopen.
Beide keren een flink dikke wang (die na 2 dagen het dikste was en daarna slonk, maar blauw werd).
1e keer redelijk veel pijn gehad en moest pijnstillers echt stipt innemen. Kon mn mond haast niet open doen, dus eten zat er niet in, alleen yoghurt en vla.
Dit keer is de pijn echt minimaal, red het op 3x per dag 2 paracetamolletjes. Wel was ik vandaag kots en kots misselijk, waarschijnlijk van al dat bloed wat ik toch heb doorgeslikt.
Die stank heb ik beide keren gehad en is inderdaad gewoon oud bloed. Goed spoelen en dan wordt dat steeds beter.
Die dikke nek en keel vind ik wel bijzonder, maar als je contact hebt gehad met de arts, zal het niet erg zijn.
Blijf goed je pijnstilling nemen en mond spoelen, dan wordt het vanzelf beter!!
En onthoud dus dat het de volgende keer weer heel anders (beter) kan verlopen.
vrijdag 5 april 2013 om 11:23
Dank jullie wel!
Nou de zwelling in mn wang neemt iets af nu..
althans het trekt naar beneden...
Het bloeden komt en gaat en de stank en smaak ieuww
Ik spoel met lauwwarm zoutwater en kamillethee.
Verder hou ik netjes t pillenschema aan en mn rust met mn ice pack. En nu maar hopen dat t snel beter gaat
De eerste blauwe plek is al zichtbaar hhh
Jij ook sterkte en beterschap twinkel
Nou de zwelling in mn wang neemt iets af nu..
althans het trekt naar beneden...
Het bloeden komt en gaat en de stank en smaak ieuww
Ik spoel met lauwwarm zoutwater en kamillethee.
Verder hou ik netjes t pillenschema aan en mn rust met mn ice pack. En nu maar hopen dat t snel beter gaat
De eerste blauwe plek is al zichtbaar hhh
Jij ook sterkte en beterschap twinkel
zaterdag 6 april 2013 om 08:23
Hoe kom ik aan chloorhexidine? Is dat gelijk aan waterstofperox? Daar ben ik namelijk allergisch voor.
Ik ben gister terug gegaan naar het ziekenhuis.
Ik was zo beroerd van de zwelling en de pijn,
Nou dat was dus niet voor niks geweest want ze schrokken
er zelf van. Ik moet goed rust houden en hij heeft me pijnstiling
en antibioticakuur gegeven.(preventief). Mn wonden zelf zagen er goed uit, wel wat viezigheid maar hij wilde t mij niet aandoen in de gevoeliheid zo te gaan spoelen, nu heeft hij mij zo een spuitje meegegeven moet ik dan vandaag mee bezig ielll. Meest zorgen maakte hij ovee de zweilling maar dat zou dan nu weg moeten gaan trekken. Nu de volgende ochtend voelt en ziet t niet minder, tis een soort van gaan lopen van achter mn gezicht naar voren :s
Maar t zit nog steeds op mn keel ik voel me er niet geruster op.
sinds vannacht proef ik ook pus in mijn mond.
Wie o wie?
Ik moet di weer terugkomen.
Nou goed hij was n stuk liever dan de vorige keer
Dat is dan wel weer fijn.
Ik ben gister terug gegaan naar het ziekenhuis.
Ik was zo beroerd van de zwelling en de pijn,
Nou dat was dus niet voor niks geweest want ze schrokken
er zelf van. Ik moet goed rust houden en hij heeft me pijnstiling
en antibioticakuur gegeven.(preventief). Mn wonden zelf zagen er goed uit, wel wat viezigheid maar hij wilde t mij niet aandoen in de gevoeliheid zo te gaan spoelen, nu heeft hij mij zo een spuitje meegegeven moet ik dan vandaag mee bezig ielll. Meest zorgen maakte hij ovee de zweilling maar dat zou dan nu weg moeten gaan trekken. Nu de volgende ochtend voelt en ziet t niet minder, tis een soort van gaan lopen van achter mn gezicht naar voren :s
Maar t zit nog steeds op mn keel ik voel me er niet geruster op.
sinds vannacht proef ik ook pus in mijn mond.
Wie o wie?
Ik moet di weer terugkomen.
Nou goed hij was n stuk liever dan de vorige keer
Dat is dan wel weer fijn.

zaterdag 6 april 2013 om 08:55
Pff sem, je lijkt geen geluk te hebben!!
Goed dat je bent terug gegaan en antibiotica hebt gekregen, dat zal ook helpen tegen de ontsteking (en dus pus).
Ik spoel met perio-aid, kan je googlen. Ik heb het van de apotheek. Het prikt niet en wordt juist aangeraden om ontstekingen tegen te gaan.
Als je twijfelt zou ik toch eens bij een ander ziekenhuis aan de bel trekken,kijken wat die ervan zeggen.
Sterkte!!
(Ik zit ook nog steeds met een dikke, blauwe wang. Bloed af en toe nog na, bahhh vieze smaak de hele dag).
Goed dat je bent terug gegaan en antibiotica hebt gekregen, dat zal ook helpen tegen de ontsteking (en dus pus).
Ik spoel met perio-aid, kan je googlen. Ik heb het van de apotheek. Het prikt niet en wordt juist aangeraden om ontstekingen tegen te gaan.
Als je twijfelt zou ik toch eens bij een ander ziekenhuis aan de bel trekken,kijken wat die ervan zeggen.
Sterkte!!
(Ik zit ook nog steeds met een dikke, blauwe wang. Bloed af en toe nog na, bahhh vieze smaak de hele dag).
zaterdag 6 april 2013 om 20:04
zondag 14 april 2013 om 00:58
quote:lisa2 schreef op 03 april 2013 @ 20:01:
Had je last van die verstandskiezen dat ze er uit moesten? Mijn tandarts wilde jaren geleden al mijn verstandskiezen laten trekken en ben inmiddels 10 jaar verder en heb nergens last van.
Hier hetzelfde. Ik heb er ook niet voor gekozen om ze te laten trekken. Inmiddels ben ik 35 jaar verder, zonder klachten.
Later kreeg ik een jongere tandarts en die zei dat er nog wel oude tandartsen zijn die het verwijderen van verstandskiezen nog standaard doen, maar dat dat door "nieuwere" tandartsen steeds minder wordt gedaan. Dat zou op zich wel mooi zijn.
Had je last van die verstandskiezen dat ze er uit moesten? Mijn tandarts wilde jaren geleden al mijn verstandskiezen laten trekken en ben inmiddels 10 jaar verder en heb nergens last van.
Hier hetzelfde. Ik heb er ook niet voor gekozen om ze te laten trekken. Inmiddels ben ik 35 jaar verder, zonder klachten.
Later kreeg ik een jongere tandarts en die zei dat er nog wel oude tandartsen zijn die het verwijderen van verstandskiezen nog standaard doen, maar dat dat door "nieuwere" tandartsen steeds minder wordt gedaan. Dat zou op zich wel mooi zijn.