Gezondheid alle pijlers

overgewicht

04-04-2013 15:26 111 berichten
Ik heb al 15 jaar overgewicht en wil ervan af. Ik heb alles geprobeerd, alle diëten, pillen, sporten, krachttraining, diëtist, jaren therapie gehad om de achterliggende dingen te verwerken..

weight watchers was het meest effectief, 25 kilo eraf. Helaas kwamen er 12 weer bij en moet er nog eens 35 vanaf.

mijn bmi is 35. Omdat ik niet verder kom en al een jaar niks meer ben afgevallen ben ik ten einde raad naar de huisarts geweest. die heeft me doorverwezen naar de obesitas kliniek om te onderzoeken of een operatie een optie is. Ik zie dat als mijn laatste mogelijkheid. Helaas kom ik er als ik een afspraak wil maken achter dat ik niet in aanmerking kom: ik ben te licht! Mijn bmi moet 40 zijn anders word ik niet geholpen en word de behandeling niet vergoed.

dus... wat nu? Kan er wel weer 20 kilo aan eten om maar zwaar genoeg te zijn maar dat is natuurlijk idioot. Ik modder al jaren aan en had gehoopt op een definitieve oplossing maar deze wordt me nu geweigerd. Wie heeft nog ideeen?
Alle reacties Link kopieren
Toch weer verder gaan met weight watchers, met een bmi van 35 kan je eventueel in aanmerking komen maar dan moet je wel lichamelijke klachten hebben die je belemmeren zoals: diabetes, hoge bloeddruk enzo
Terug naar de huisarts?
Tja, dan is er toch geen andere oplossing dan het zélf doen. Maar waarschijnlijk weet je prima hoe je moet eten en bewegen om af te vallen, dus dat hoef ik je niet te vertellen. Heb je enig hoe het komt dat het niet lukt?
Waarom lukte al die andere diëten niet, heb je daar inzicht in?
Terug naar Weight Watchers en beseffen dat je je eetpatroon en leefstijl blijvend moet aanpassen en niet alleen voor een periode.
Jezelf nog voller proppen en schade aanrichten aan je lijf om maar perse die operatie te krijgen lijkt mij het allerdomste wat je kunt doen.

Opnieuw beginnen met Weight Watchen en dan gewoon discipline houden en doorzetten!! Ik heb er 30 kilo mee afgekregen en ik kan met recht zeggen dat daardoor ook mijn gehele levensstijl en eetpatroon veranderd is.

Dat ge-jojo is zo slecht voor je lijf.
TO: ben je een Emo-eter?

Dan lijkt de oorzaak daarvan aanpakken me effectiever

dan dieten ed. (nou ja dat is natuurlijk ook wel handig maar heeft niet zoveel zin als de oorzaak emotioneel is)
Ik zou het bizar vinden als zo'n operatie vergoed zou worden omdat jij geen fatsoenlijk eet & sportpatroon kunt aanhouden.

Ouderen worden niet meer dagelijks gewassen, want te duur, thuiszorg wordt afgeschaft, maar mensen met overgewicht (niet ziekte gerelateerd) zouden dan wel geholpen moeten worden? Wereld op z'n kop.

Dus ga alsjeblieft niet terug naar de huisarts, die is er voor zieke mensen. Ga gezond leven. Gezond eten en genoeg sporten, eigenlijk is slank zijn gewoon heel erg makkelijk. Alleen je moet het wel willen.
@ Suuri, wat een onzin. Mensen die zogenaamd "gezond" gaan sporten en zich op zaterdagochtend op het voetbalveld voor hun knieeen of enkels laten schoppen krijgen hun operatie ook vergoed. Die mensen nemen ook bewust een keuze om een sport te gaan doen waar ontzettend veel blessures bij voor komen.

@ Olivia, ik begrijp je dillema. Echter denk ik toch dat je wederom naar de huisarts zou moeten gaan. Op een of andere manier heb je toch begeleiding nodig bij het afvallen. Hoewel het makkelijk gezegd is "eet maar wat minder en beweeg maar wat meer" is het een dagelijkse strijdt. En wat ontzettend knap dat je er nu 13 kilo blijvend vanaf hebt gekregen!!
quote:suuri schreef op 04 april 2013 @ 15:59:

Ouderen worden niet meer dagelijks gewassen, want te duur, thuiszorg wordt afgeschaft, maar mensen met overgewicht (niet ziekte gerelateerd) zouden dan wel geholpen moeten worden? Wereld op z'n kop.

Mensen die overeten door verslaving of daarmee emotionele dingen wegdrukken (wat nu eenmaal vaak hand in hand gaat) hebben hulp nodig. Net zo goed als dat ik persoonlijk vind dat de verslechterende zorg voor de bejaarden ontoelaatbaar is. Het zijn geen rare tegengestelden. Beide hebben te maken met zorg voor kwetsbare mensen. Dat dat financieel steeds meer uitgekleed moet worden is in zijn algemeenheid vreselijk.

Ik heb geen tips voor je TO. Dat je moet afvallen, weet je. Dat jezelf verder naar de filistijnen helpen ook geen optie is, weet je. Wat is er in therapie uitgekomen? Heb je begrepen waarom je overeet?
quote:suuri schreef op 04 april 2013 @ 15:59:

eigenlijk is slank zijn gewoon heel erg makkelijk. Alleen je moet het wel willen.

nou, ik ben slank en voor mij is het inderdaad gemakkelijk..

maar bovenstaand is echt veeeel te kort door de bocht.
De bewering dat slank zijn makkelijk is slaat echt helemaal nergens op.

Zoals met zoveel dingen is het wel zo dat je doorzettingsvermogen moet hebben, maar makkelijk?? Volgens mij is er niks in het leven makkelijk. En als je een emotie eter bent, is het nog veel moeilijker om af te vallen.

TO, ik heb geen tips voor je. Alleen maar dat je een flinke portie discipline, doorzettingsvermogen en wilskracht moet hebben. Je hebt immers al bewezen dat je wel af kunt vallen. Alleen het eraf houden is een groter probleem. Succes.
Maar misschien kunnen ze je bij de obesitaskliniek op andere vlakken helpen dan direct met een operatie? Waarom niet blij zijn dat je kennelijk niet zwaar genoeg bent en er dus iets anders mogelijk kan zijn?
Later is nu
Dik zijn is een keuze.
Dom zijn ook.
Zou het?
quote:kaatje_85 schreef op 04 april 2013 @ 16:44:

Dom zijn ook.Het lijkt er soms idd verdacht veel op.
quote:noell schreef op 04 april 2013 @ 16:45:

Zou het?Je bent het levende bewijs!
quote:noell schreef op 04 april 2013 @ 16:45:

Zou het?Zeker weten
Ze willen me ook niet met andere trajecten dan een operatie helpen.

Ik ben in therapie geweest voor zes jaar. De oorzaken zijn bekend en behandeld. Ben sinds die tijd ook geen gram meer aangekomen tot ik weer echt keihard op dieet ging. En niemand kan mij beschuldigen van weinig discipline. Ik heb een jaar keihard gewerkt, gesport, gelijnd, veel afgevallen en toen ging het niet meer. Ik hoef er niet 'maar' 30 kilo af, het gaat om veel meer.

Ik ga inderdaad volgende week terug naar de huisarts, kijken wat de volgende stap is.

En over dat het een keuze is, dat is de meest kortzichtige opmerking ooit en bevestigt maar weer eens wat mensen allemaal niet van elkaar weten en dus maar voor zichzelf invullen. Ik heb een jeugd met mishandeling en sexueel geweld achter de rug, dat is de reden van mijn overgewicht.
Phoebe, ik ben idd jaren een emo eter geweest. Daardoor ben ik zo te zwaar geworden maar dat is nu redelijk onder controle. Mijn grootste trigger nu is honger hebben. Zodra ik ook maar enigszins honger krijg ga ik teveel en te vet eten. Omdat ik twee kleine kinderen heb lukt het niet altijd dat voor te zijn.

Ik dacht dus dat een operatie zou kunnen helpen, omdat dat het hongergevoel wegneemt. De huisarts die mijn hele geschiedenis kent, was het daarmee eens.
Ik bedoel het aardig, maar niet iedereen gaat mijn opmerking waarderen, maar: emotie-eten is onzin

Het bestaat niet.

Mensen die door emoties heen gaan (de grote emoties, als dood en ziektes) stoppen juist met eten.

Emotie-eten is iets wat mensen die te veel eten elkaar wijsmaken, het is een heerlijke smoes om te dik te zijn, je kunt er namelijk niets aan doen, je bent toch zekers een emotie-eter?

Maak het jezelf en elkaar nuet langer wijs en ga eerlijk aan een gezond gewicht werken. E leer ook met je emoties omgaan, want je voelt je oprecht rot.
Lijnen is iets anders dan je levensstijl veranderen. Dat duurt veel langer dan een jaar.

Lijnen hou je inderdaad niet lang vol.
quote:kaatje_85 schreef op 04 april 2013 @ 17:17:

Lijnen is iets anders dan je levensstijl veranderen. Dat duurt veel langer dan een jaar.

Lijnen hou je inderdaad niet lang vol.

pss offtopic kom je ook in de mailcirkel We missen je!!

Ontopic:

het is heel moeilijk om je levenswijze aan te passen. Het is mij ooit gelukt maar na een paar jaar toch weer dik geworden. Ik denk wel dat iedereen het kan, jij ook Olivia!! Maar het is een lange weg vol ups en downs...Ik denk dat het gewoon een strijd is, en eerlijk gezegd denk ik voor mezelf dat dat altijd zo za blijven, moet goed opletten dat ik niet weer in 'oud gedrag' verval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven