Gezondheid alle pijlers

overgewicht

04-04-2013 15:26 111 berichten
Ik heb al 15 jaar overgewicht en wil ervan af. Ik heb alles geprobeerd, alle diëten, pillen, sporten, krachttraining, diëtist, jaren therapie gehad om de achterliggende dingen te verwerken..

weight watchers was het meest effectief, 25 kilo eraf. Helaas kwamen er 12 weer bij en moet er nog eens 35 vanaf.

mijn bmi is 35. Omdat ik niet verder kom en al een jaar niks meer ben afgevallen ben ik ten einde raad naar de huisarts geweest. die heeft me doorverwezen naar de obesitas kliniek om te onderzoeken of een operatie een optie is. Ik zie dat als mijn laatste mogelijkheid. Helaas kom ik er als ik een afspraak wil maken achter dat ik niet in aanmerking kom: ik ben te licht! Mijn bmi moet 40 zijn anders word ik niet geholpen en word de behandeling niet vergoed.

dus... wat nu? Kan er wel weer 20 kilo aan eten om maar zwaar genoeg te zijn maar dat is natuurlijk idioot. Ik modder al jaren aan en had gehoopt op een definitieve oplossing maar deze wordt me nu geweigerd. Wie heeft nog ideeen?
Alle reacties Link kopieren
quote:noell schreef op 04 april 2013 @ 18:46:

Jawel.

Goed onderbouwd ook!

Was het allemaal maar zo makkelijk hè

Konden alle dietisten lekker met vervroegd pensioen!

En nee, ik ben niet dik, ik ben slank, en hoef niet op mijn eten te letten (nou ja, dat ik niet te mager wordt)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Meld je aan voor het nieuwe seizoen van Obese.

Investeer in een personal trainer (via de sportschool). Schrijf en doe mee met het Shred-topic. Ga elke avond een uur wandelen. Doe 1x per week je boodschappen (desnoods via Albert ofzo als je niet in de verleiding wil komen in de supermarkt). Geef je pinpas af (aan partner/vriendin/collega). Zet de knop om en besef je dat als je volgend jaar slank wil zijn je nu moet beginnen.
quote:noell schreef op 04 april 2013 @ 16:42:

Dik zijn is een keuze.Ja en op een dag wordt je wakker en weet je het: "ik word eens lekker dik". [Insert gekkijkende smiley]
Nee maar op een gegeven moment weeg je wel 65, 70, 80, 85...Ik heb voor mezelf altijd wel een soort grens, zo van: als ik daar in de buurt kom ga ik flink op de rem. Hebben anderen dat dan niet (medicijnen/ziekte e.d. uitgezonderd natuurlijk)?
quote:kerstklok schreef op 04 april 2013 @ 20:24:

Nee maar op een gegeven moment weeg je wel 65, 70, 80, 85...Ik heb voor mezelf altijd wel een soort grens, zo van: als ik daar in de buurt kom ga ik flink op de rem. Hebben anderen dat dan niet (medicijnen/ziekte e.d. uitgezonderd natuurlijk)?

Eerlijk is eerlijk, dat snap ik ook niet helemaal

Maar nogmaals, ik ben niet dik, de kans dat ik dik word ik heel klein want ik sport heel veel.

Maar volgens mij heeft het te maken met grenzen verleggen.

Of zo....ik heb echt geen idee...
ik kan het denk ik ook niet uitleggen, alleen dat op een gegeven moment ik zo diep in mijn eetstoornis zat, dat het me niet meer kon schelen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ga met deze post uit van 99% van de zwaarlijvigen die er zijn. Er zijn uitzonderingen, die zijn er altijd. Obesitas door ziektes of medicijngebruik komt voor, maar deze mensen zijn echt ontzettend in de minderheid. Het nadeel is dat omdat het soms wel voorkomt, veel zwaarlijvigen al snel zeggen: “Het zijn mijn genen, ik kan echt niet afvallen, wat ik ook doe.” Terwijl als je deze mensen bij wijze van spreken in een kooi zou stoppen en ze zou voeren wat ze beweren dat ze eten, ze praktisch in 100% van de gevallen gewoon afvallen. Ik ben me er dus van bewust dat er mensen zijn met bepaalde aandoeningen die ook te dik zouden zijn als ze 500 calorieën per dag zouden eten. Ik kan je echter vrijwel garanderen dat jij daar niet onder valt.

Dit is een stukje van guy droog (de rest vind je hier: http://www.guydroog.com/2 ... jven-dikke-mensen-te-dik/ ) en ik weet hoe moeilijk afvallen is maar deze man legt alles op zo'n duidelijke manier uit dat je el weer gemotifeerd moet raken!

Succes Xx
gewoon minder eten en accepteren dat dit een langetermijn regime zal zijn.
it's a big club and you ain't in it
quote:RionyRiony schreef op 04 april 2013 @ 20:58:

gewoon minder eten en accepteren dat dit een langetermijn regime zal zijn.

Dan ga je het dus nooit volhouden want zo klinkt het als een straf.

Het moet een levensstijl worden waarbij je jezelf ook ECHT goed voelt

Niet als een klus die je elke dag moet klaren
quote:Summerdance schreef op 04 april 2013 @ 21:12:

[...]

Dan ga je het dus nooit volhouden want zo klinkt het als een straf.

Het moet een levensstijl worden waarbij je jezelf ook ECHT goed voelt

Niet als een klus die je elke dag moet klarennee, geen straf want je besluit zelf iets te doen waarover je afspraken met jezelf hebt gemaakt. Omdat je er zelf achter staat, ongeacht de mening van een ander.
it's a big club and you ain't in it
Oh nee ik ben zeker niet te dik door mijn genen ofzo, alles heb ik er zelf aan gegeten. Ondanks mijn verleden blijft het mijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik vind het idee om het heel rustig aan te gaan doen wel goed klinken. Dat haalt die druk en het negatieve eraf en zal voor de lange termijn inderdaad beter zijn!

En Noell ik hoef jouw reacties niet. Dat soort uitlatingen zijn precies wat het nog moeilijker maakt voor verslaafden. Mijn collega met maat 34 eet veel meer dan ik en sport helemaal niet. Ben ik luier en zwakker omdat mijn lichaam anders op voeding reageert? Ik sportte 5 dagen per week en heb net het 30 day shred programma afgerond. Jij gelooft zeker ook dat alle blondjes dom zijn en alle allochtonen profiteurs?
quote:kerstklok schreef op 04 april 2013 @ 20:24:

Jawel, en terwijl ik die grens aan 't 'bewaken' was, kwam ik 10 kg aan. Géén idee hoe. Want ik had dus al m'n levensstijl veranderd, wist al wat gezond eten was, wist al dat ik het kón, 20 kg afgevallen en 5 jaar op hetzelfde gewicht gebleven..

maarja.. maakte kennelijk verkeerde keuzes ofzo. Maak nu ongeveer dezelfde keuzes, maar val af.

Echt, als de aanpassing in de kantlijn zit en niet in rigoureus je levensstijl omgooien, is afvallen en op gewicht blijven niet zo makkelijk.
Later is nu
Olivia, ik heb laatst iemand gesproken die 'Het geheim van slanke mensen' heeft gelezen. Geen eye-opener voor haar, want allemaal zaken die ze al wist. Toch werd het eens anders geformuleerd of kwam het op het juiste moment, geen idee. Maar het helpt.

Daarnaast heeft ze nu als instelling, niet zozeer "ik wil in zoveel tijd zoveel afvallen" maar.... ik wil elke week/maand lichter zijn dan de week/maand ervoor. Voor haar werkt het. Ik vind het geweldig. Wil daarom dat boek ook kopen.

(zou eerst gaan lenen van de bieb, maar ik lees al een jaar niet meer van de bieb en een lidmaatschap is dan duurder dan het boek, dus, sja..)
Later is nu
Het boek van Amber Albarda vind ik ook goed. Soms wel een beetje extreem voor "de gewone burger" met groentesappen en allerlei zaden e.d. maar het legt wel goed uit waarom we eten en welke voedingsstoffen je nodig hebt en wat ze doen in je lichaam. Heeft mij wel gemotiveerd om gezonder te eten.
Ja, maar als ik hier op het forum recepten van haar zie, dan zie ik gelijk allemaal producten die ik niet gebruik. Dan moet ik me daar dus in gaan verdiepen. Daar moet ik dan weer vanalles mee. Daar heb ik op dit moment de energie niet voor

Lijkt me wel eens wat, al die gezonde 'powerfood' eten, maar als ik dan lees wat het is, dan ben ik de power al kwijt. Daarom liever m'n huidige patroon zo gezond mogelijk.
Later is nu
Dreamer dat boek is wel een goed idee! Ga ik eens kopen. Ik heb ook het boek van Jon Gabriel, nog nooit geprobeerd maar misschien is dat nu het moment.

Superfoods eet ik al wel in beperkte mate. Ik heb bewust dagelijks granaatappel toegevoegd, slik supplementen en eet dagelijks mijn groenten en fruit. Maar adviezen als geen E621 en chiazaad ed gaat me te ver heb ik gemerkt.

Iemand vroeg trouwens ook of ik me nu wel veilig voelde, daar had ik nog niet op geantwoord. Ja ik voel me super veilig en goed. Ik heb een heel goed huwelijk en de kinderen doen het super. Op mijn gewicht na heb ik niks te klagen en ben ik gelukkig.

Bedankt voor jullie input!
@olivia: om terug te komen op jouw OT. Mss slim om gewoon eens een kliniek te bellen. Met een bmi van 35 zou een operatie mss toch vergoed kunnen worden. (Wat hier al gezegd is.) Ik zit nu in zon traject en ze controleren ook je bloed. En mss blijkt dan dat je (ik betrek het ff op jou) een beginnende suikerziekte hebt en dat veranderd de zaak. Ik denk overigens niet dat de kliniek andere hulp geeft dan die operatie (en alles eromheen).

Wat ik overigens zie is dat velen heel makkelijk over een verkleining denken (en dan heb ik het over IRL). En dit geldt zowel voor obese mensen als slanke (re) mensen. Ik zie het echt als laatste hulpmiddel. Met nadruk op laatste en op hulpmiddel. En het is dus een een hulpmiddel. Alles wat je tijdens een dieet eet (en dan bedoel ik mbv een dietiste) moet je ook doen na zon operatie. Een gezond voedingspatroon is en blijft gewoon het belangrijkst. En voordat je goedgekeurd wordt voor een verkleining heb je een screening met oa een psycholoog die gaat kijken waar hem de crux zit. Dus als je bijv een emotie eter bent, dan zul je daar zeker iets aan moeten doen. Een verkleining is een hulpmiddel naast alles wat je anders al doet om af te slanken (eetpatroon, sporten).

En op de hier steeds terugkerende discussie over dat aankomen een keus of iets dergelijks is, ga ik niet meer op in dan: het overkomt je. En dan bedoel ik zonder dat je er erg in hebt zeg maar. (En anders loepje onder mijn naam.)

Succes TO!
quote:olivia1 schreef op 04 april 2013 @ 21:35:

Oh nee ik ben zeker niet te dik door mijn genen ofzo, alles heb ik er zelf aan gegeten. Ondanks mijn verleden blijft het mijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik vind het idee om het heel rustig aan te gaan doen wel goed klinken. Dat haalt die druk en het negatieve eraf en zal voor de lange termijn inderdaad beter zijn!

En Noell ik hoef jouw reacties niet. Dat soort uitlatingen zijn precies wat het nog moeilijker maakt voor verslaafden. Mijn collega met maat 34 eet veel meer dan ik en sport helemaal niet. Ben ik luier en zwakker omdat mijn lichaam anders op voeding reageert? Ik sportte 5 dagen per week en heb net het 30 day shred programma afgerond. Jij gelooft zeker ook dat alle blondjes dom zijn en alle allochtonen profiteurs?

Maar je hebt al 15 jaar overgewicht en nu wil je rustig aan doen. Wat waarschijnlijk ook niet lukt want dan was het al gebeurt.Je was al eens 25 kilo afgevallen, waarom is er weer zo veel bij? Als er 5 kilo bij is ga je toch meteen weer lijnen/sporten?

Sorry hoor, ik vraag het me gewoon af.

Ik zou voor het snelle afvallen gaan, á la obese van de tv. Als ik daar naar kijk neem ik m'n petje af voor die mensen. Ze gaan de eerste weken half dood maar zetten door en vallen gigantisch af en krijgen een berenconditie. Daar een dieet naast. Gewoon die knop om en er voor gáán! Ik krijg gewoon zin om te sporten als ik dat zie.

Het zal best niet helemaal gezond zijn, maar dat is je overgewicht ook niet...
dubbel.
Madamemicmac, rationeel heb je gelijk hoor! Ik bedenk mezelf iedere avond dat het 'zwak' is dat het niet lukt want ik kan toch gewoon sporten en lijnen. Zoals je hebt gelezen is sporten het probleem niet. Ik eet ook gezond maar daarbovenop eet ik teveel vet en vooral suiker. Ik zit ook nooit vol, rot is dat want ik ken dus geen limiet meer.

Ik ga me beraden op wat nu de juiste weg is. Ik ga overleggen met mijn huisarts, met mijn man, me goed inlezen en een plan maken ipv nu weer halsoverkop iets te gaan proberen. Ik kom er hoe dan ook wel, alleen had ik 'graag' de ondersteuning van een operatie gehad en zal het nu dus ook veel langer duren.
quote:madamemicmac schreef op 05 april 2013 @ 13:36:

[...]

Maar je hebt al 15 jaar overgewicht en nu wil je rustig aan doen. Wat waarschijnlijk ook niet lukt want dan was het al gebeurt.Je was al eens 25 kilo afgevallen, waarom is er weer zo veel bij? Als er 5 kilo bij is ga je toch meteen weer lijnen/sporten?

..

Juist omdat het de vorige keer goed ging door 'hard werken' en 'ertegenaan' waarna ze weer aankwam, raadde ik langzamer aandoen aan.

Die mensen, die jij ziet bij obese, die hebben een heel team om zich heen die hen helpt he. Die doen dat niet alleen. En ook daarna is er nog controle, nazorg én is er nog maar de vraag of ze zo slank blijven.

Over dat 'hoe kun je nou weer aangekomen zijn' heb ik al gereageerd. Wat Olivia eigenlijk ook zegt: de eerste keer val je goed af, gooi je je hele leefpatroon om. En dan kom je langzaamaan weer aan op dat nieuwe gezonde leefpatroon, waar je eerst mee afviel. Afvallen is geen kwestie meer van grootscheeps anders gaan leven, maar binnen je gezonde eet- en beweegpatroon zoeken, welke keuzes toch weer anders moeten.
Later is nu
Snap ik hoor olivia en dreamer. Toch is er al een knop om bij je olivia, anders open je dit topic niet.

Ik heb ook makkelijk praten want eet en kom niet aan. Dat is het ongelijke in de wereld.

Ja, die hebben een heel team om zich heen. Maar je hoeft natuurlijk niet zo als een beest te keer tegaan als zij.

In ieder geval sterkte.
quote:noell schreef op 04 april 2013 @ 18:24:

Zal best, maar het is en blijft een keuze. Kwestie van ruggengraat.

Leg maar uit waar mijn gebrek aan ruggegraat in zit dan..

Volgens de dietiste eet ik gezond, ook zo goed als zonder toevoeginen want ik maak 95% van alles wat we eten zelf (from scratch) omdat ik een hyperallergisch kind heb dat met 'gewoon' eten uit de supermarkt op een houtje zou moeten bijten. Snoep hebben we in huis, maar wordt zelfs door de kinderen amper gegeten, een pak koekjes wordt vaak voor de helft weggegooid omdat ze te oud worden. Chips is in kleine zakjes in huis en met zo'n zak (15 kleine zakjes) doen we ongeveer een maand met z'n 4-en en met langskomende vriendjes van de kinderen. Dingen als saus(jes), mayonaise, jus, dressings enz lust ik niet en eet ik dus nooit. Enige dat de dietisten (ja meerderen heb ik er geconsulteerd) kunnen 'vinden' is dat ik structureel te weinig eet, maar meer krijg ik gewoon echt niet weg.

Naast dus een normaal gezond eetpatroon zwem ik 2x per week tussen de 40 en 60 banen, fiets ik elke (werk)dag minimaal 10 kilometer en doe ik sowieso bijna alles binnen een straal van 15 kilometer op de diets of lopend (geen rijbewijs). Een groot gebrek aan beweging is het dus ook al niet.

En toch ben ik ruim 30 kilo te zwaar.
Sunemom, ik ging weer aankomen, toen ik 'zonder pakjes' ging eten (en zonder vlees) misschien is dat het probleem

(jaja, flauw, weet ik.. maar hier op het forum heb ik al eens gelezen dat je door uit pakjes te eten niet of nauwelijks af zou kunnen vallen.. bij mij is dat dus juist andersom geweest.. viel af en bleef op gewicht toen ik nog 'uit pakjes' at kwam aan toen ik alleen vers ging eten en vegetarisch.. overigens at ik bij 'de pakjes' ook veel groentes)
Later is nu
Dreamer het zou zomaar kunnen, het eten is wel lekkerder misschien dat het daar aan ligt

Waarschijnlijk is het bij mij een hormoonkwestie. Ik ben aan gaan komen vanaf dat ik ongesteld werd, ben veel aangekomen na mijn eerste zwangerschap (in de puberteit). Tijden smijn zwangerschappen kom ik niet aan, dan val ik juist af, maar daarna kom ik dus wel aan, wat ik ook doe. Mijn gewicht is wel stabiel, vanaf een jaar na de laatste zwangerschap heb ik dit gewicht, k kan alleen (helaas) op m'n kop gaan staan afvallen lukt niet. En hoewel ik er vrede mee heb, ik leef gezond en heb verder (gelukkig) geen klachten van mijn overgewicht, wordt ik wel bijzonder moe van al het veroordelen dat mensen enkel op basis van gewicht en uiterlijk denken te moeten/mogen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven