Gezondheid alle pijlers

overgewicht

04-04-2013 15:26 111 berichten
Ik heb al 15 jaar overgewicht en wil ervan af. Ik heb alles geprobeerd, alle diëten, pillen, sporten, krachttraining, diëtist, jaren therapie gehad om de achterliggende dingen te verwerken..

weight watchers was het meest effectief, 25 kilo eraf. Helaas kwamen er 12 weer bij en moet er nog eens 35 vanaf.

mijn bmi is 35. Omdat ik niet verder kom en al een jaar niks meer ben afgevallen ben ik ten einde raad naar de huisarts geweest. die heeft me doorverwezen naar de obesitas kliniek om te onderzoeken of een operatie een optie is. Ik zie dat als mijn laatste mogelijkheid. Helaas kom ik er als ik een afspraak wil maken achter dat ik niet in aanmerking kom: ik ben te licht! Mijn bmi moet 40 zijn anders word ik niet geholpen en word de behandeling niet vergoed.

dus... wat nu? Kan er wel weer 20 kilo aan eten om maar zwaar genoeg te zijn maar dat is natuurlijk idioot. Ik modder al jaren aan en had gehoopt op een definitieve oplossing maar deze wordt me nu geweigerd. Wie heeft nog ideeen?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend lijkt me dat. Ik leek jarenlang dus niet af te kunnen vallen en nu lukt het ineens wel. Maar ik moet héél streng zijn, kan zelden 'over het randje' Glaasje wijn moet ik eigenlijk al laten. Afgelopen maand 3 verjaardagen gehad, dan is dat dus erg lastig en kom ik weer een kilo aan. Waarschijnlijk ook doordat ik door plotselinge heftige pijn daarbij ook nog minder bewoog.

Maar.. ik probeer dus me niet teveel te focussen op het gewicht, zo gezond mogelijk te doen en zoveel mogelijk wel wat af te vallen of op gewicht te blijven.
Later is nu
Dat is ook nog zoiets alcohol drink ik ook al jaren niet meer . Streng hoef ik eigenlijk helemaal niet te doen in die zin. Het is me wel ooit gelukt om veel af te vallen (voordat ik zwanger werd van dochter en zoon). Puur door meer eten en direct na het opstaan 1-2 uur gaan sporten. Meer eten lukt me niet zonder de hele dag een misselijk gevoel te hebben en dat sporten was toen goed te doen, maar met twee jonge kinderen die ik dan alleen zou moeten laten is dat ook niet meer zo haalbaar.

Gewicht is gelukkig niet alles, we zijn een gelukkig en actief gezin en dat is belangrijker dan hoeveel ik weeg denk ik dan maar.
Nou, ik dronk een glaasje wijn per 3 weken ofzo. Die heb ik nu ook geschrapt. Alleen met vakantie wat meer.
Later is nu
Moet toch ook gewoon kunnen, ik zie zat slanke mensen regelmatig een wijntje drinken hoor. Sowieso moet volgens mij in een normaal eetpatroon alles kunnen, zolang het niet te vaak of te veel is. Het is alleen zo jammer dat dat voor slanke mensen meer lijkt te gelden dan voor dikke.
Ik drink bijna niet, heb toevallig vanochtend een fles rosé gekocht, voor het eerst in 2 maanden tijd.

vooroordelen zijn er idd heel veel, moe word ik daarvan. ik ben zelfs ooit vanwege mijn gewicht afgewezen voor een baan. die p&o muts gaf dat letterlijk als reden waardoor ik dus een klacht kon indienen.

Toen ik voor het eerst zwanger was en voor intake naar de verloskundige ging, heeft ze alleen een half uur gepreekt over mijn gewicht en dat ik naar een diëtiste moest. Geen info gekregen over de eerste echo, combinatietest, enzovoort. Toen ik zei dat ik tweemaal per week sportte geloofde ze me niet. Ben toen naar een ander overgestapt en heb twee probleemloze zwangerschappen gehad.

Vriendin van mij at ook te weinig en is met weight watchers meer gaan eten, zij valt nu ook af. Het zit toch raar in elkaar :(
Dat het makkelijk is als je slank bent slaat natuurlijk nergens op. Ik ben ook slank maar dat wil niet zeggen dat ik er maar op los kan (vr)eten, dan kom ik ook aan en word ik ook dik!

Nee, ik hou er wel altijd rekening mee met wat ik eet, ik let er op dat ik gezond eet en veel beweeg. Dat wil niet zeggen dat ik nooit eens een stukje chocolade eet of een stukje appeltaart. Maar ik sla het ook gerust af.

Maar TO misschien mag je wel blij zijn dat je niet opereren dmv een maagverkleining of een maagband. Ik zie het bij een collega. Zij heeft een maagband en is bijna `jaloers´op de mensen die een maagverkleining krijgen. Daarnaast blijft ze erg vet eten en stopt ze zichzelf vol met chocolade en zal geen taartje afslaan, ook al moet ze daarvan overgeven. Ze is inmiddels ook weer flink aangekomen en heeft allerlei klachten.

Ik begrijp daar werkelijk niets van.

Als ik jou was zou ik zeker weer voor de weight watchters gaan. Je weet dat dit goed resultaat heeft opgeleverd in het verleden en je bespaart je een operatie en alle ellende van dien want snijden in een gezond orgaan is niet niks!

Bovendien zou ik advies vragen hoe op gewicht te blijven als je eenmaal afgevallen bent. Misschien moet je altijd weight watchers blijven doen, maar is dat erg? Ik ken iemand die dat ook heeft gedaan en is daar ook 30 kg afgevallen en het was goed te doen en lekker eten.

Naast het gezond(er) eten zou ik je aanraden om te gaan sporten en/of in elk geval veel te bewegen al is dit `gewoon`dagelijks een flinke wandeling en meer met de fiets doen bijvoorbeeld.
quote:lilalinda schreef op 04 april 2013 @ 17:15:

Ik bedoel het aardig, maar niet iedereen gaat mijn opmerking waarderen, maar: emotie-eten is onzin

Het bestaat niet.

Mensen die door emoties heen gaan (de grote emoties, als dood en ziektes) stoppen juist met eten.

Emotie-eten is iets wat mensen die te veel eten elkaar wijsmaken, het is een heerlijke smoes om te dik te zijn, je kunt er namelijk niets aan doen, je bent toch zekers een emotie-eter?

Maak het jezelf en elkaar nuet langer wijs en ga eerlijk aan een gezond gewicht werken. E leer ook met je emoties omgaan, want je voelt je oprecht rot.

Is verdriet een emotie? Liefdesverdriet? Niet lekker in je vel zitten?

Bij iedereen is het anders...

Mijn zus valt af als ze liefdesverdriet heeft of niet lekker in haar vel zit, zij stopt met eten.

Ik kom juist aan bij dat soort emoties, ik stop niet met eten...

Maar goed, dat zullen dan wel geen emoties zijn...
quote:lilalinda schreef op 04 april 2013 @ 17:49:

Echt, emotie-eten bestaat niet, het is geen natuurlijk iets.

Als je denkt, dat je eet bij emoties, dan heb je jezelf dat aangeleerd. En bedenk dan, dat je het jezelf ook af kan lerenWaar ik trouwens benieuwd naar ben: waar heb je dat vandaan gehaald????
quote:lilalinda schreef op 04 april 2013 @ 17:58:

[...]

Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen.

Veel gaan eten, als je door een emotie heengaat is onzin. Als je vandaag te horen krijgt, dat je over 2 weken dood bent, krijg je de bekende brok in je keel. Eten lukt niet meer.

Als je zegt, dat je gaat eten als je emotioneel bent (meestal als je een rotdag had op je werk of een slecht cijfer kreeg of iemand maakte een kutopmerking) dan is dat aangeleerd gedrag. Heeft echt niks met ware emoties te maken

Nogmaals, waar baseer je dat op?

Ten eerste weet ik niet hoe ik reageer als ik vandaag te horen zou krijgen dat ik over 2 weken doodga.

Ten tweede: er zijn genoeg mensen die met bepaalde zaken geen hap door hun keel zouden krijgen. Zo iemand ben ik niet...
quote:Sanne88 schreef op 05 april 2013 @ 15:15:

Nee, ik hou er wel altijd rekening mee met wat ik eet, ik let er op dat ik gezond eet en veel beweeg. Dat wil niet zeggen dat ik nooit eens een stukje chocolade eet of een stukje appeltaart. Maar ik sla het ook gerust af. En dikke mensen slaan nooit iets af? Taart is hier echt iets van onze eigen verjaardagen (4x per jaar dus), ik werk veelal vanuit huis dus nooit tracterende collega's en op verjaardagen gaan we na de taart, omdat zoon het toch allemaal niet kan eten. Chocolade, een reep per maand misschien (verdeeld over het gezin dus). Oftewel ik eet ook gezond en beweeg veel en toch ben ik wel heel dik.
Erg vervelend zeg

Maar het klopt wat Wapiti zei.

Je krijgt een screening door de psycholoog of je wel in aanmerking komt voor de operatie.

Je geeft zelf aan dat je emotionele eter bent. Als de kliniek goed is, dan is het onverantwoordelijk om je te opereren. Dan is het een grote kans dat hetzelfde gebeurd als de collega van Sanne88.

Misschien kan je liever naar de psycholoog gaan om het bij de bron aan te pakken. Ik weet het klinkt vervelend; het woord psycholoog, maar als je weer gaat dieeten pak je niet het echte probleem aan.
TO is al jaren in therapie geweest, daar ligt het antwoord dus ook niet.
quote:Sanne88 schreef op 05 april 2013 @ 15:15:

Dat het makkelijk is als je slank bent slaat natuurlijk nergens op. Ik ben ook slank maar dat wil niet zeggen dat ik er maar op los kan (vr)eten, dan kom ik ook aan en word ik ook dik!

Nee, ik hou er wel altijd rekening mee met wat ik eet, ik let er op dat ik gezond eet en veel beweeg. Dat wil niet zeggen dat ik nooit eens een stukje chocolade eet of een stukje appeltaart. Maar ik sla het ook gerust af.

Maar TO misschien mag je wel blij zijn dat je niet opereren dmv een maagverkleining of een maagband. Ik zie het bij een collega. Zij heeft een maagband en is bijna `jaloers´op de mensen die een maagverkleining krijgen. Daarnaast blijft ze erg vet eten en stopt ze zichzelf vol met chocolade en zal geen taartje afslaan, ook al moet ze daarvan overgeven. Ze is inmiddels ook weer flink aangekomen en heeft allerlei klachten.

Ik begrijp daar werkelijk niets van.

Als ik jou was zou ik zeker weer voor de weight watchters gaan. Je weet dat dit goed resultaat heeft opgeleverd in het verleden en je bespaart je een operatie en alle ellende van dien want snijden in een gezond orgaan is niet niks!

Bovendien zou ik advies vragen hoe op gewicht te blijven als je eenmaal afgevallen bent. Misschien moet je altijd weight watchers blijven doen, maar is dat erg? Ik ken iemand die dat ook heeft gedaan en is daar ook 30 kg afgevallen en het was goed te doen en lekker eten.

Naast het gezond(er) eten zou ik je aanraden om te gaan sporten en/of in elk geval veel te bewegen al is dit `gewoon`dagelijks een flinke wandeling en meer met de fiets doen bijvoorbeeld.

Sanne echt, in haar reactie vlak boven je zegt TO nog dat ze sport. 2x per week

En ik doe dus precies wat jij ook doet, maar ben niet slank. EN krijg dus opmerkingen, die jij nu ook geeft. Jammer.
Later is nu
Olivia, als je wilt kunnen we samen schrijven op de lijf en lijn pijler ? Ik moet ook flink wat kwijt, en misschien helpt het om lijstjes neer te zetten en samen wat te shredden enzo?

Verder snap ik echt dat het moeilijk is, en vind ik het wel fijn te lezen (dat op enkele kortzichtige reacties na) het voor meerderen niet zo makkelijk is als "doe maar normaal" (het is wel lullig dat anderen het ook hebben, maar ik neem aan dat mensen begrijpen wat ik bedoel ) .

Ik denk dat je ook realistisch moet zijn, ik zal nooit a la Beyonce worden ofzo. Maar een gezond BMI moet haalbaar zijn !
quote:olivia1 schreef op 04 april 2013 @ 17:05:

Phoebe, ik ben idd jaren een emo eter geweest. Daardoor ben ik zo te zwaar geworden maar dat is nu redelijk onder controle. Mijn grootste trigger nu is honger hebben. Zodra ik ook maar enigszins honger krijg ga ik teveel en te vet eten. Omdat ik twee kleine kinderen heb lukt het niet altijd dat voor te zijn.

Ik dacht dus dat een operatie zou kunnen helpen, omdat dat het hongergevoel wegneemt. De huisarts die mijn hele geschiedenis kent, was het daarmee eens.

Olivia: ik snap heel goed dat dat erg verleidelijk is, echter een operatie is ook geen wondermiddel en ik heb het vermoeden dat dat ook niet perse een oplossing is. Van belang is namelijk gedragsverandering ipv een makkelijke operatie of een crashdieet. Van alletwee zul je ongetwijfeld afvallen, echter ik neem aan dat je het liefst is hebt wat voor langere termijn werkt.

Ik bedoel dit niet lullig, en ik wil hier absoluut niet mee suggereren dat je dat niet hebt, maar ik denk dat in jouw geval een stukje discipline erg handig is.

Ook is het handig om je te realiseren dat honger niet zo erg is, en eten ook niet maar het ligt er wel aan waar je die honger mee stilt.

Al denk ik dat je zelf ook wel snapt dat je beter een boterhammetje kan pakken dan een zak patat als je trek hebt...

He wat lastig zeg, ik wens je erg veel sterkte en idd. slim om even contact met je huisarts op te nemen!

En nee, slank zijn gaat niet vanzelf en is ook echt niet makkelijk... (bij mij ook niet, ben jaren terug met behulp van een dietiste afgevallen. zit nog steeds op een mooi gewicht, en nee dat gaat niet vanzelf...) Het gaat vooral om bepaalde gewoontes afleren en daar is een stukje discipline voor nodig.
Ok, sorry dat ik blijkbaar mensen heb gekwetst met mijn stukje.

Het is ook niet altijd zo dat alle mensen die dik zijn te vet of te veel eten en niet of nauwelijks bewegen. Het kan ook andere oorzaken hebben dat is ook zo. Maar bij veel mensen komt het wel door een verkeerd eetpatroon en weinig tot geen beweging dat is gewoon zo.

Ik heb eigenlijk gereageerd omdat ik dagelijks zie hoe het fout gaat bij mijn directe collega en dat snap ik dan dus niet. Ook mijn collega heeft voor haar maagband een heel traject doorlopen en ook gesprekken met psycholoog of ze wel om kon gaan met een maagband..... ze heeft dus toch een maagband gekregen en vervolgens eet ze echt heel erg slecht. Eigenlijk alleen maar vette dingen zoals 3x per week friet, veel snacks, veel gebak en veel chocolade dagelijks. Dit doet ze echt, ze zegt dit gewoon en ik zie het ook wat ze op een dag eet.

En eigenlijk was dit ook een reactie op TO omdat zij over een operatie na denkt maar het haar ook gelukt is met Weight Watchers, dat is dan toch knap dat het haar zelf is gelukt, en wellicht lukt het nog een keer en blijft ze dan wel op gewicht zonder operatie. Ik denk dat niet opereren altijd beter is, maar dan moet je wel op een andere manier af kunnen vallen.

Ik weet ook dat voor sommige mensen een operatie de enige oplossing is, alleen vraag ik me dan af is met de operatie het probleem (de oorzaak waarom iemand veel te veel eet)ook opgelost, dat vind ik dan zo zonde. Vaak komt er dan een andere verslaving voor in de plaats.
anoniem_6538ab5e39ca4 wijzigde dit bericht op 05-04-2013 20:48
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd
@ Boarn misschien was het niet de juiste therapie er zijn echt zo veel verschillende soorten. Blijkbaar werkt diëten ook niet dus..

Maar overal ik ben het met Sanne88 eens.
Sanne ik ben het met je eens.. (heb je eerdere reactie niet gelezen) Dat bedoelde ik ook eigenlijk. Ik zeg niet dat dit bij TO van toepassing is, maar ik geloof ook niet zo in maagbanden e.d. Als je dan vervolgens slecht blijft eten ben je mijns inziens verkeerd bezig. (nogmaals TO ik doel hier niet op jou...)

Bovendien, en dit zeg ik uit eigen ervaring (al moet ik toegeven dat ik niet heel veel overgewicht had, maar was een klein beetje te zwaar), als je gezonder gaat eten dan ga je je lichamelijk ook een stuk beter voelen.

Sanne: psych en gezond leren eten (ik persoonlijk zou dat toch bij een dietist doen. het voordeel daarvan is dat je geen mega strenge dieten hoeft te doen die je ampel volhoudt. het gaat overigens dan niet mega snel, maar dat is niet gezond en bovendien niet van lange duur) lijkt mij voor TO een goed idee....
Een maagband of maagverkleining is 'leuk' als alles goed gaat. Ik ken twee vrouwen waar dat behoorlijk mis is gegaan, een daarvan kan nu ruim 3 jaar na de operatie nog steeds niet echt eten en leeft dus al 3 jaar op sondevoeding. Ze is er vreselijk veel mee afgevallen, maar kan heel erg veel dingen met haar gezin gewoon niet meer doen.

Ik vind het geen optie in elk geval, zelf gezond eten en genoeg bewegen en vrede hebben met het lijf dat je daarmee 'krijgt' lijkt me gezonder.
Sterkte TO ik zou niet voor een operatie gaan. Er zijn veel risico's aan verbonden. Probeer echt het vette eten te minderen. Ik ben zelf niet dik, heb uiteraard ook wel eens honger, dan kies ik voor een banaan, of brood, oid eten waar ik ook energie van krijg.
Ik had ook liever geen operatie, maar heb dat altijd als back up plan in mijn hoofd gehad, "als niks lukt kan ik altijd nog dat proberen" zeg maar. Alles wat jullie noemen heb ik namelijk al geprobeerd:

- 6 jaar therapie gehad bij 2 psychologen

- deeltijd therapie, dus 2 dagen per week, gericht op gezond eten

- alle diëten, Sonja, dr frank, etc

- elke week samenkomen met een groep gelijkgestemden, 2 jaar lang

- weightwatchers dus, daar stop ik nu even mee

- pillen, sapjes, shakes

- intensieve cardio

- intensieve krachttraining

- twee verschillende diëtisten

- ik pak zoveel mogelijk de fiets

- emo eten bewust aangepakt

Dus vandaar dat ik het even niet meer weet.

Yellow, ik wil wel in een topic met jou schrijven, maar ik wil nu nog niet weer opnieuw op dieet gaan, wil even pauze en even gelijk blijven als doel hebben. Dus als je dat oké vindt dan open maar een topic wie weet hebben we iets aan elkaar!

Ik ben dus al die tijd wel doorgegaan met weightwatchers, 16 maanden lang. Heb ook goede steun gehad. Als je klaar bent krijg je ook een stabilisatie traject maar zo ver was ik nog niet.

Sanne, dat van je collega is een goed punt en zou inderdaad mij ook kunnen gebeuren. Nu wordt een bandje bijna nooit meer gedaan geloof ik. Ik noem het ook absoluut geen mogelijkheid maar zag het als laatste redmiddel.
Gezond worden met Yellow en Olivia
Fijn dat je je gelukkig en veilig voelt Olivia . Wat betreft al het commentaar, alleen al dat mensen dat durven te geven vind ik vreemd. Respectloos. Lijkt me moeilijk. Iig fijn dat je een idee hebt van hoe je verder wil.

Ik drink gerust elke dag een glas wijn, eet elke dag wat lekkers en blijf slank. En topsport beoefen ik niet . Natuurlijk let ik erop maar als ik jullie lees Sune en Dreamer, dan krab ik 's op mijn hoofd. Ik ben een zondig mens vergeleken bij jullie, het is niet eerlijk verdeeld.
Olivia 1 heb je wel eens gedacht aan een personal trainer eentje die een stok achter de deur is ? Ik weet niet waar je vandaan komt omgeving wellicht de moeite waard
Bedankt Pastiche

Ik was me er vandaag weer even extra van bewust, vooral door dit topic. Er wordt zo makkelijk gezegd "overgewicht is een keuze" en dat kan misschien wel zo zijn, maar wat zijn die keuzes dan he? Mijn keuze is dus inderdaad niet meer dat wijntje 1x in de 3 weken. Niet dat dat éne wijntje zoveel schade geeft, maar het is óf dat wijntje, of 2 handjes chips, ofzo. En dan kies ik liever voor die chips. En verder blijkt nu dat ik élke dag moet blijven invullen op voedingscentrum.nl. Terwijl je zou zeggen dat je het na 3 maanden wel weet. Of na die 2,5 jaar, waarin ik wél afviel. Of na die 5 jaar, waarin ik wél op gewicht bleef.

Een keuze is ook dagelijks pijnstillers slikken, zodat ik wel beweeg. En dan beweeg ik nog minder dan ik eigenlijk zou willen.

Goed dat je een topic gestart bent, Yellow

Olivia, misschien is meeschrijven toch gewoon een idee? (of doe je dat al, heb niet gekeken) Frustratie delen kan al helpen, heb ik jaren terug gemerkt. Hulp om je door moeilijke dagen te slepen ook.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven