Geld & Recht alle pijlers

Buren hebben onze vernield

06-04-2013 20:40 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een muur van het huis van de buren grenst aan ons terras in de achtertuin. Het betreft hier een mandelige muur. De huizen staan geschakeld en die muur gaat dus recht van ons huis de tuin in.

Tegen deze muur, een gewone stenen muur, geen bakstenen gevoegde muur oid, hadden de vorige eigenaars jaren geleden klimop tegenaan laten groeien. Deze klimop staat voor een gedeelte in de tuin van de buren en voor een gedeelte in onze tuin.

Waar die muur ophoudt begint de schutting. Daar zit een gat groot genoeg om met een snoeischaar tussen te komen. De buren hebben al een keer gezegd dat ze bang waren voor schade aan hun muur. Dit is onzin want dat kan alleen als het een gevoegde muur betreft of als het om de regenpijp heen gaat zitten oid. Dat hielden we wel in de gaten. Omdat het een stenen muur is biedt klimop juist bescheeming en extra isolatie.

Nu zagen we net dat ze de hoofdstronken helemaal bij het begin hebben afgeknipt. Zowel aan hun kant als de plant die bij ons in de tuin staat.

We hebben de politie gebeld en die adviseerde ons om maandag aangifte te komen doen.

Dit kan geen rechtmatig handelen zijn toch? Wat kunnen we nu verwachten? En wat kunnen zij verwachten? Wij kijken straks tegen een muur aan vol met dode bladeren. Halen we de bladeren weg dan zien we allemaal lelijke bruine strepen op de muur. Dit hebben zij veroorzaakt. Zullen zij het ook moeten oplossen??
Ja als onze andere buren zoiets zouden doen zouden we ook aangebeld hebben. Dit is een ander geval. Dan wordt het een ordinaire burenscene en daar heeft niemand wat aan.
nee joh phoebe, die is niet dood, je moet hem echt uitgraven en weggooien dan is ie dood. In 1 tot 2 seizoenen heb je je muur wel vol. Is het een grootbladige?
Het zijn geen hele kleine blaadjes. Het is zo eentje met 2 kleuren, beetje wit-geel met groen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 april 2013 @ 21:01:

geen paniek, klimop komt wel weer op, of hebben ze de wortels uitgegraven?heerlijke droge reactie, maar oh zo waar... Niet uit te roeien!
tsja.....
tweekleurig grootblad dus. Die gaat heel snel wacht maar af.
Ik snap je ergernis trouwens wel hoor phoebexx (ook hier buren die met niemand rekening houden, heel vervelend, maar helaas weinig aan te doen...).
tsja.....
Ik snap dat het echt niet leuk is wat je buren hebben gedaan, maar wil je over zoiets echt een burenruzie beginnen?! Als ik jou was zou ik toch proberen het zelf op te lossen met leuke planten, verf of een canvasdoek voor in de tuin.
Maak dat gat dicht, dan kunnen ze er niet meer bij. Dat stompje in de grond gaat vanzelf wel weer groeien.
quote:lizzy75 schreef op 06 april 2013 @ 23:00:

Maak dat gat dicht, dan kunnen ze er niet meer bij. Dat stompje in de grond gaat vanzelf wel weer groeien.

Vind ik eigenlijk al een hele goede, zeker gezien de laatste toelichting over de karakters van de buren.

Misschien zou ik zelfs een extra muurtje langs de mandelige muur laten zetten, aan mijn kant. Desnoods een goedkope houten schutting die stuk mag (want er staat nog een muur dus de schutting kan je later desnoods weggooien). Dan moeten ze er vanaf blijven en kun je er lekker klimop tegen laten groeien. Verder zoveel mogelijk gaten dichtmaken en ze doodnegeren. Trouble makers zet je geen hak, die zullen altijd aan het langste eind trekken. Sad but true.
Ik probeer me de situatie in te beelden. Als ik het goed begrijp, staat de woning van jullie buren een stukje verder naar achteren dan jullie woning en is de bewuste muur een zijmuur van hun?

In dat geval kan ik het me namelijk heel goed voorstellen dat jullie buren hier geen klimop tegen willen hebben.

De manier hoe zij dit nu opgelost hebben verdient, mijns inziens, niet de schoonheidsprijs. Aan de andere kant; zij hebben in het verleden wel geprobeerd om hier samen met jullie een oplossing voor te vinden, waar jullie niet op ingegaan zijn.

Door het doen van een aangifte, zal de verstandhouding met de buren er niet beter op worden. Dat zou het mij niet waard zijn. En wat levert een aangifte jullie op? De klimop krijg je er niet mee terug....
quote:Female_40plus schreef op 06 april 2013 @ 23:27:

En wat levert een aangifte jullie op? De klimop krijg je er niet mee terug....Goed punt. Kun je die bruine strepen niet verwijderen door de hogedrukreiniger erop te zetten ofzo?
quote:quote:

Female_40plus schreef op 06 april 2013 @ 23:27:

En wat levert een aangifte jullie op? De klimop krijg je er niet mee terug....Nee, die groeit vanzelf wel weer terug.
ja klimop sloopt wel degelijk je muren

nee je buren hadden aan jouw kant niets te zoeken

en ja.. praat netjes even met de buren, uit je ongenoegen maak je muur schoon en zet er een passiebloem tegen.. veel mooier..

of een clematis.. ook leuk
doe niet zo moeilijk en plant iets nieuwe voor alleen jullie.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Ik vind dit zulke rare reacties he. Wij kopen een huis waar al jaren klimop in de tuin staat en die de muur waar we tegenaan kijken bijna helemaal bedekt. Buren slopen dit terwijl die muur gemeenschappelijk eigendom is, die klimop voor een gedeelte van ons en geen schade aanricht. Maar wij moeten niet zo moeilijk doen?? Wij mogen de troep opruimen die de buren veroorzaakt hebben en jaren wachten tot de klimop zn werk weer heeft gedaan? Omdat de buren zin hebben om te zieken ( want dat id dit)??
Met je eens Phoebexx. Ik kijk ook op van de reacties.

Er staat nog net niet bij dat jij met een fles onder de arm en een bos bloemen in de hand moet aanbellen om "het gezellig te bespreken".

Het is gewoon hondsbrutaal!
Je hebt duidelijk zelf ook alleen maar zin in 'oorlog'.

Niet willen praten, gelijk de politie bellen, hun argument dat die klimop schade kan toebrengen afdoen als 'onzin'.

Kom dan ook niet zeuren als het straks helemaal escaleert.

En dat allemaal om een klimop.

Wat is er mis met elkaar te praten en je een beetje in te leven in een ander?
Ik snap je frustratie helemaal, ben blij dat ik niet zo'n asoburen heb (althans, niet aangrenzend). Mijn oplossing zou geen schoonheidsprijs verdienen. Onmiddellijk dat gat dichtmaken met het meest onwrikbare materiaal wat zich daarvoor leent, en al 1 meter hoge klimop terugplaatsen.

Zelf zou ik niet de politie hebben ingeschakeld, maar een foto hebben gemaakt van de vernieling. Aan de andere kant kan ik mij ook wel voorstellen dat je het zo hebt gedaan, je alvast indekken (aangezien de andere buren al gedaagd zijn).
O ja, want je hebt horen zeggen dat zij ook anderen voor de rechter slepen....

Echt, wat is er mis met een gesprek met je buren?

Misschien zijn ze zich van geen kwaad bewust!
quote:Beauke schreef op 07 april 2013 @ 09:41:

O ja, want je hebt horen zeggen dat zij ook anderen voor de rechter slepen....

Echt, wat is er mis met een gesprek met je buren?

Serieus Beauke? Want als dat zo zou zijn heeft een gesprek denk ik ook weinig zin ("Ooh, jij vindt het vervelend dat ik jouw plant heb vernield? Gut, nooit bij stil gestaan").

Verder ben ik het wel met je eens (gesprek aangaan), maar ik denk dat TO de buren het beste kan inschatten. Met echte aso's helpt een gesprek niet veel. Ik bedoel: de buren aan onze andere kant wilden absoluut geen klimop. Dan komt de buurvrouw gewoon gezellig overleggen welke plant/haag we dan gezamenlijk plaatsen. Ik wilde absoluut geen houten schutting. Dus gezamenlijk naar het tuincentrum. Nu hebben wij een compromis waar iedereen zich in kan vinden. Maar het initiatief voor een goed gesprek komt dan van beide kanten, en rekening houdend met elkaars wensen.
quote:Beauke schreef op 07 april 2013 @ 09:41:

Als ze ín Phoebe's tuin de klimop tot de grond toe afknippen?

(Want zoals ik het lees, hebben ze dat óók gedaan.)

Joh, die weten heus wel wat ze gedaan hebben, hoor.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Je zegt dat hun trouble makers zijn maar je doet nu zelf hetzelfde door direct de politie te bellen. Vroeg de politie niet of je het zelf al met de buren had besproken? Je kunt wel van alles denken en vinden over die mensen, maar je moet toch proberen zelf ook normaal te blijven. Bel aan, zeg dat je heb geconstateerd dat de klimop is gekort en vraag of zij hoe/wat weten. En zo ja; hoe we dat dan gaan oplossen, en dan kun jij uiteraard ook zeggen dat je hier absoluut niet blij mee bent en dat je wilt dat ze van jullie spullen afblijven. Je gaat hier toch niet serieus een rechtszaak voor beginnen? Of heb je geld teveel?
quote:Phoebexx schreef op 07 april 2013 @ 09:29:

Ik vind dit zulke rare reacties he. Wij kopen een huis waar al jaren klimop in de tuin staat en die de muur waar we tegenaan kijken bijna helemaal bedekt. Buren slopen dit terwijl die muur gemeenschappelijk eigendom is, die klimop voor een gedeelte van ons en geen schade aanricht. Maar wij moeten niet zo moeilijk doen?? Wij mogen de troep opruimen die de buren veroorzaakt hebben en jaren wachten tot de klimop zn werk weer heeft gedaan? Omdat de buren zin hebben om te zieken ( want dat id dit)??

Nou 2 dingen, in de OP stond niet dat het vervelende buren zijn waar niet mee te praten valt, dan komt het best raar over als het eerste wat je doet is de politie bellen, maar goed, dat snap ik nu dus.

Verder doe je of ze je 100 jarige eik hebben omgehakt ofzo. Terwijl we het hier over onkruid hebben. Echt, binnen 2-3 jaar ziet alles er weer uit als 2 dagen geleden (als het niet eerder is). Ik begrijp dat het niet leuk is, maar het feit dat het om klimop gaat maakt het toch wat anders dan dat het om een zorgvuldig gekweekte pioenroos o.i.d. ging (in mijn ogen althans).

Het feit dat het zulke types zijn lijkt me dan wel weer irritant, want nu is het de klimop, maar goed, als je er een mooie clematis tegenaan laat groeien of een blauwe regen dan doen ze misschien hetzelfde als het ze niet zint. Niet echt een leuk idee, nee.
De politie gebeld???? Djiezzz!
Mijn man vraagt zich iets af... de klimop is dus tot ongeveer 30 cm boven de grond afgeknipt. Wat nou als je de takken die nu dus los aan de muur hangen in een hoge pot met aarde zet. Is er dan een kans dat het weer kiemt en doorgroeit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven