Biologisch vlees?

08-04-2013 15:36 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voor mezelf heb ik besloten om voortaan alleen nog maar biologisch vlees te eten. Vind ik beter voor het milieu en voor de dieren zelf. Ook minder ik nu het vlees-eten – elke dag deed ik sowieso al niet – maar nu misschien één of soms twee keer per week.

Wat vinden jullie daarvan en wat zijn jullie ervaringen met biologische producten?

Groetjes!
Duurder, maar lekkerder.
De kip is erg duur maar worstjes en dat soort dingen valt wel mee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Prima, maar of het echt beter voor het milieu is betwijfel ik, dan kan je beter helemaal geen vlees meer eten. en verder biologische producten zijn prima. gewoon doen.

Voor het milieu maakt dat ook niet altijd uit, (verscheping van voedsel enzo) dan kun je beter streekproducten eten....maar goed dat doet bijna niemand.
Ik eet biologisch vlees om principiele redenen (beter voor dier, milieu en hopelijk ook voor mezelf) maar vindt het niet per definitie lekkerder. Dit kom wss omdat ik het bij de supermarkt koop en dan ook nog bij voorkeur met een 35% afprijzing. Dit doe ik zodat het financieel nog te doen blijft. (zou natuurlijk liefst bij een bio-slager kopen)
Beter voor jezelf en het dier

Ik heb laatst ook eens wat van de vegetarische slager gekocht, ook heel erg lekker! Alleen wel prijzig.

Maar ik vind ook niet dat je iedere dag vlees hoeft te hebben.

Ik eet het liefst per week 1 x biologisch, 1x vis, 1 x vleesvervanger zoals schnitzel van valesse en verder gewoon vlees en vis vrij.

Ik was eerst ook aan het zoeken voor alternatieven, maar tegenwoordig laat ik vlees en vis gewoon weg en vervang het door een tweede soort groente of neem wat fruit s'avonds.
Vorige week had ik biologische runderlappen, was mooi vlees en weinig vet. Gisteren had ik gewone runderlappen, maar daar viel de kwaliteit behoorlijk van tegen in vergelijking met biologisch.
Het beste voor het milieu is om gewoon minder vlees te eten, ook beter voor je portomonnee
pluk de dag
'Biologisch' is een onbeschermde term.

Wat is nu precies biologisch vlees/melk/etc? Onder welke omstandigheden deze dieren leven/hebben geleefd staat niet vast, is niet verbonden aan die term.

Ik koop mijn vlees niet bij de kiloknaller, dat dan weer niet. Maar ik koop ook geen biologische produkten, omdat ik niet weet wat er wordt verstaan onder die term, het wel duurder is .

We eten niet meer elke dag vlees. Dat dan wel
Je bent zelf een theepot
Kijk ook eens bij je in de buurt of er boeren zijn die biologisch vlees verkopen van eigen vee. Wij hebben er hier een paar in de buurt. Ook biologische slagers hebben aanbiedingen.

Dan hoeft het niet altijd te duur zijn.

En dan valt het wel mee.

Wij hebben ook een visboertje ontdekt en die is niet erg duur bij ons in de buurt. En als je vlees/vis toch te duur vindt,koop je toch gewoon minder ipv 200 gram p.p. koop je 100 gram p.p. Eet je gewoon meer groente. Ook zou je kunnen kijken naar Noordzee vissen.

Bij kassa groen uitzending gemist was er ook een aflevering. Helaas lust mijn vriend niet alle vissen.

http://kassa.vara.nl/tv/a ... een-vergeten-vis/speel/1/

Ik vind dat als je bij een biologische supermarkt je eten haalt,je veel gevarieerder eet dan een gewone supermarkt. Ik hou van nieuwe dingen te ontdekken. Maar kijk goed uit ook biologische supermarkten doen rare dingen. ze verkochten ooit koolzaadolie die was vloeibaar volgens een imker kan dat niet als al wat langer ligt. Kijk goed naar keurmerken zoals EKO of demeter. Dan zit je goed.
quote:SuzanneSuus schreef op 08 april 2013 @ 16:28:

'Biologisch' is een onbeschermde term.

wat is nu precies biologisch vlees/melk/etc? Onder welke omstandigheden deze dieren leven/hebben geleefd staat niet vast, is niet verbonden aan die term.

Ik koop geen vlees niet bij de kiloknaller, dat dan weer niet. Maar ik hoop geen biologische produkten, omdat ik niet weet wat er wordt verstaan onder die term.

We eten niet meer elke dag vlees. Dat dan wel

Hoe bedoel je dit? Biologisch vlees (en de rest ook) moet toch voldoen aan richtlijnen om een keurmerk te krijgen?

Zie bijv: http://http://www.ikleefgroen.nl/lifest ... sch-vlees/
Ik haal rauwe melk en biologisch vlees gewoon hier uit de omgeving. De koeien krijgen dus alleen gras en geen antibiotica toegediend.

Ze krijgen dus geen veevoer waar mais/soja in is verwerkt, wat dus genetisch gemanipuleerd is en bovendien bestrijken deze gewassen onnodig te veel vruchtbare grond waar als bestrijdingsmiddelen pesticiden en roundup niet worden geschuwd.

En kijk ook eens voor de gein aan wat voor E nrs je op voedingsmiddelen tegenkomt, zelfs in de bio winkel die overigens ook nog eens sojaprodukten verkopen.
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
In biologisch vlees schijnen veel meer voedingsstoffen te zitten omdat de dieren beter voer, minder/geen antibiotica gehad hebben en vaker buiten lopen. De kwaliteit is dus veel beter en je hebt daardoor minder nodig.

Zelf haal ik biologisch vlees van een zorgboerderij of van een Weston Priceboer hier uit de buurt.
Weston Price, daar zouden meer mensen mee bekend moeten zijn.
quote:Kwallenbal schreef op 08 april 2013 @ 16:43:

Zelf haal ik biologisch vlees van een zorgboerderij of van een Weston Priceboer hier uit de buurt.Ik zou dat ook graag ondersteunen, producten direct van de boerderij halen. Wat houd Weston Price precies in? Ik zocht net even op de naam, maar kwam toen op een forum uit?
Prachtig idee om alles van de boerderij te halen, maar voor mensen die in de stad zit niet echt haalbaar.
Ik eet vrijwel alles biologisch, half uit principe, half omdat ik het lekker vind. Is wel duurder maar ik deel een huishouden met een aantal mensen dus daarom is het prima te doen. We kopen ook bijna geen zakjes en pakjes, dat scheelt ook een hoop geld

Vlees eet ik niet zo vaak, 1 x per week ofzo en als ik het dan eet het liefst biologisch.

Biologisch is overigens wel een beschermde term met daaraan gekoppelde wet- en regelgeving (ook op Europees niveau) dat gecontroleerd wordt door het SKAL.

Het is trouwens een misverstand dat biologisch vlees beter is voor het milieu. Een plofkip is bijvoorbeeld een superefficient product. Maar biologisch is wel veel beter voor het dier, meer ruimte, buitenuitloop, minder/geen gebruik van geneesmiddelen etc.
quote:lalalieverd schreef op 08 april 2013 @ 17:13:

[...]

Ik zou dat ook graag ondersteunen, producten direct van de boerderij halen. Wat houd Weston Price precies in? Ik zocht net even op de naam, maar kwam toen op een forum uit?

Klopt, dit forum draagt uit waar Weston Price voor staat.

Onderaan het forum zie je het 'alleen lezen gedeelte.'
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 april 2013 @ 17:18:

Prachtig idee om alles van de boerderij te halen, maar voor mensen die in de stad zit niet echt haalbaar.

Dat kan nog best weleens meevallen.

En gratis parkeren
hier ook vaak biologisch vlees.

Of bio vlees uit de supermarkt nu zo gezond is? Daar zit heel vaak toch nog suiker etc in.

Onlangs kocht ik bij de bioslager ham voor op brood en ik wist niet wat ik proefde: dat smaakt naar vlees en verder niets. Toen realiseerde ik me wel even hoe ver wij met onze smaak van de natuurlijke smaak van vlees zijn afgeraakt door allerlei toevoegingen in gewoon vlees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven