Geld & Recht alle pijlers

OV Chipkaart

12-04-2013 14:57 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ov-chipkaart doet het niet meer, niks nada noppes.(kaart is amper 1 jaar oud)

Er zit genoeg geld op, dat is het probleem niet. Heb er niks geks mee gedaan, zit in mijn portemonnee samen met andere pasjes.

Ik ben naar een OV-punt geweest (wel achterlijk dat dit 15 km uit mijn buurt was), meneer achter de balie gaf aan dat hij de kaart gewoon kon lezen en dat er inderdaad genoeg op staat. Het probleem zou mogelijk zijn dat de antenne van de kaart stuk aan het gaan is. Zijn scanapparaat was ook veel beter dan de chipapparaten in de bus, vandaar dat de kaart het bij hem gewoon deed.

Zijn advies was om het op te sturen, en na 3 weken zou ik een nieuwe kaart ontvangen of een nieuwe anonieme ov-kaart kopen voor 7 euro.

Het dat ik voor de bus nu losse kaartjes moet kopen, die duurder zijn dat was mijn eigen probleem. Meneer deed alsof het niks was.Als ik er onzorgvuldig mee was omgegaan, dan had ik het nog begrepen, het gaat hier om een vrijwel nieuwe kaart.

Wat zijn mijn rechten en plichten in dit geval? Weet iemand dit?
Ik heb dit al drie keer gehad! En dan mag je je pasje opsturen en dan krijg je het geld wat erop staat terug. Na aftrek van administratiekosten. Fraai is dat.

Voor mij dus geen OV-chipkaart meer, dat kreng kost 7.50 en is binnen no time kapot. En dan mag je nog gaan bedelen om je eigen geld wat erop staat.

Verder heb je nergens recht op, je kunt een klacht indienen, maar daar doen ze niets mee. (heb ik al 2 keer gedaan)
(ik reis overigens bijna nooit meer met OV, dus dat losse kaartjes duurder zijn maakt mij dan niets uit. Om de haverklap een nieuwe chipkaart kopen is duurder)
Wat had je willen doen? De barricades op omdat het eventjes duurt voordat je een nieuwe kaart thuis hebt gekregen? Volgens mij is het gewoon zoals deze man zegt en moet je wachten op een nieuwe en tot die tijd op een anonieme ov-kaart reizen. Is altijd handig om er eentje achter de hand te hebben.
quote:Sophiaaaaa schreef op 12 april 2013 @ 15:03:

Wat had je willen doen? De barricades op omdat het eventjes duurt voordat je een nieuwe kaart thuis hebt gekregen? Volgens mij is het gewoon zoals deze man zegt en moet je wachten op een nieuwe en tot die tijd op een anonieme ov-kaart reizen. Is altijd handig om er eentje achter de hand te hebben.

Ik begrijp je reactie niet zo goed.

Naar mijn idee, wordt er te snel een nieuwe kaart aangeboden waar je weer 7 euro voor mag gaan betalen. Dat slaat toch nergens op als je zorgvuldig ermee omgaat. Mijn kaart is amper een jaar oud. En 3 weken lang losse kaarten kopen, dat is een hoop geld hoor. Daarnaast is het toch raar dat de kaart het bij hem wel doet en bij de scanapparaten in het openbaar vervoer niet.
quote:polki schreef op 12 april 2013 @ 15:06:

[...]

Naar mijn idee, wordt er te snel een nieuwe kaart aangeboden waar je weer 7 euro voor mag gaan betalen. Als je kaart het niet meer doet, dan is dat toch de enige mogelijke oplossing?
quote:viennas schreef op 12 april 2013 @ 15:01:

Ik heb )

Jij hebt het dus al vaker meegemaakt Viennas, fijn als je er afhankelijk van bent, NOT

Daar verdienen ze dus een hoop mee, klantvriendelijkheid, ho maar!
quote:Sophiaaaaa schreef op 12 april 2013 @ 15:09:

[...]

Als je kaart het niet meer doet, dan is dat toch de enige mogelijke oplossing?

Zo blijven we aan de gang, niet?

Klantvriendelijkheid lijkt me, dat ze die kaart nakijken en een tijdelijke pas geven. Maar ik vergeet natuurlijk voor het gemak, dat er geld verdiend moet worden over de rug van goedwillende reizigers.
quote:polki schreef op 12 april 2013 @ 15:10:

[...]

Klantvriendelijkheid het me, dat ze die kaart nakijken en een tijdelijke pas geven. Maar ik vergeet natuurlijk voor het gemak, dat er geld verdiend moet worden over de rug van goedwillende reizigers.Joh, doe niet zo dramatisch zeg! Wat moet er nagekeken worden aan die kaart? Gerepareerd kan hij toch niet worden. Wat houd je tegen om een anonieme kaart achter de hand te houden voor dit soort gevallen?
Ben bang dat mij hetzelfde te wachten staat. OV-kaart deed het gisteren niet meer. Maar dat je dan zelf een nieuwe kaart moet betalen zou ik erg raar vinden, net dat je dan ook alle extra's zelf zou moeten betalen. Jij hebt toch aan alle eisen voldaan. Je heb een geldige kaart en er staat geld op. Mijn kaart zou toch 2015 mee moeten gaan, en ik gebruik hem sinds een klein jaar.

Stel je koopt iets in de supermarkt en het is houdbaar tot eind april en is nu al bedorven. Dan ga je ook toch ook terug en krijg je een vervangend exemplaar. Ik zou in ieder geval vreemd staan te kijken als ik te horen zou krijgen van jammer, koop maar een nieuwe. Ik zou niet weten waarom dat voor een OV-chipkaart anders zou moeten zijn.

Maar als ik het goed begrijp ga ik die discussie verliezen als ik naar het station ga. Echt heel erg raar.
quote:Sophiaaaaa schreef op 12 april 2013 @ 15:12:

[...]

Joh, doe niet zo dramatisch zeg! Wat moet er nagekeken worden aan die kaart? Gerepareerd kan hij toch niet worden. Wat houd je tegen om een anonieme kaart achter de hand te houden voor dit soort gevallen?

de kosten.

dramatisch? Alsjeblieft zeg. Het ging om een vraag, komt het dramatisch over dan hou je toch op met lezen. Ik begrijp je reactie helemaal niet.
quote:polki schreef op 12 april 2013 @ 15:10:

[...]

Klantvriendelijkheid lijkt me, dat ze die kaart nakijken en een tijdelijke pas geven. Maar ik vergeet natuurlijk voor het gemak, dat er geld verdiend moet worden over de rug van goedwillende reizigers.Zo is dat! En bovendien, waarom moet het DRIE WEKEN duren voor je een nieuwe kaart hebt? Als ik problemen heb met mijn bankpas of creditcard, heb ik binnen een paar dagen een nieuwe. Dat moet dan bij het OV toch ook kunnen?!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:polki schreef op 12 april 2013 @ 15:14:

[...]

de kosten.

dramatisch? Alsjeblieft zeg. Het ging om een vraag, komt het dramatisch over dan hou je toch op met lezen. Ik begrijp je reactie helemaal niet.Is naast je OV-chip je snappertje ook al kapot? Wat vervelend voor je zeg...
quote:Carry_lm schreef op 12 april 2013 @ 15:13:

Ben bang dat mij hetzelfde te wachten staat. OV-kaart deed het gisteren niet meer. Maar dat je dan zelf een nieuwe kaart moet betalen zou ik erg raar vinden, net dat je dan ook alle extra's zelf zou moeten betalen. Jij hebt toch aan alle eisen voldaan. Je heb een geldige kaart en er staat geld op. Mijn kaart zou toch 2015 mee moeten gaan, en ik gebruik hem sinds een klein jaar.

Stel je koopt iets in de supermarkt en het is houdbaar tot eind april en is nu al bedorven. Dan ga je ook toch ook terug en krijg je een vervangend exemplaar. Ik zou in ieder geval vreemd staan te kijken als ik te horen zou krijgen van jammer, koop maar een nieuwe. Ik zou niet weten waarom dat voor een OV-chipkaart anders zou moeten zijn.

Maar als ik het goed begrijp ga ik die discussie verliezen als ik naar het station ga. Echt heel erg raar.Die ov-chipkaart kun je heel goed zelf gesloopt hebben door hem verkeerd op te bergen. Bv in je broekzak waardoor hij ombuigt, of naast een magneet(sleutel). Om elke keer te gaan uitzoeken waardoor hij stuk is gegaan en op basis daarvan te besluiten of je moet betalen voor een nieuwe of niet, is niet haalbaar dus betaalt iedereen voor een nieuwe.
quote:Sophiaaaaa schreef op 12 april 2013 @ 15:15:

[...]

Is naast je OV-chip je snappertje ook al kapot? Wat vervelend voor je zeg... Sophia, volgens mij verdien jij gewoon een dikke knuffel. Bij deze.:hug:
quote:Carry_lm schreef op 12 april 2013 @ 15:13:

Ben bang dat.

Idd, dat is dus mijn punt.

Je kunt toch wel zien aan iemand zijn kaart of het gebogen is door het in een broekzak te bewaren en andere onzorgvuldigheden.
Iets van de supermarkt kun je zelf ook al een keer opengemaakt hebben en dat het daardoor bedorven is, maar in de supermarkt hoef je dat niet te bewijzen en krijg je die discussie niet. Dan krijg je gewoon een vervangend exemplaar en zo zou het ook moeten zijn.

Als zo'n kaart door normaal gebruik (per week haal je hem toch makkelijk zo'n 20 keer in en uit je portemonnaie) niet langer dan een jaar meegaat ligt de fout toch echt bij de OVchipkaart.
Hoi!

Ik had ook een OV chipkaart die het niet meer deed, bij de RET servicewinkel gaven ze aan dat de chip die er in zat dus mogelijk los was geraakt en dus geen contact meer maakt.

Ik heb een formulier in moeten vullen, daarop de kaart vastgeplakt en daar bij de balie in moeten leveren.

Heb toen tijdelijk een anonieme ov-chipkaart moeten gebruiken (ja gekocht, en nu altijd bij voor in noodgevallen) en binnen 5 dagen lag er een nieuwe kaart op de mat.

Daar zat toen een begeleidend schrijven bij dat ik 7 euro moest betalen vanwege een nieuwe kaart.

Ik was pissig (want was buiten mijn schuld om kapot) maar kon niet meer bellen (buiten kantoortijden) de dag erna niet meer aangedacht en toen ik weer thuis kwam lag er een brief op de mat dat ik ten onrechte een brief had gekregen dat ik 7 euro moest betalen, dat hoefde ik dus niet te doen .

Ondanks dat het vervelend was (ik kon niet meer uitchecken bij de metro en stond dus vast bij de poortjes) en het even tijd kost (formulier invullen+wachten op nieuwe kaart) plus dan aanschaf van tijdelijke anonieme kaart (had ook voor losse kaartjes kunnen kiezen). Vond ik het toch wel netjes dat ik die 7 euro niet hoefde te betalen.
Not my circus, not my monkeys
Ik vind 7,50 uberhaupt een belachelijk hoog bedrag. Daarvoor verwacht ik dat hij iig een tijd meegaat.

Beetje onzin dat omdat hij misschien wel eens stuk kan gaan je er maar een anonieme bij moet kopen.

Ik hoor heel vaak.dat die kaarten snel stuk gaan.

7,50 verder en dan kun je er nog niks mee. Hoop geld. Hierdoor gaan veel mensen sowieso al niet meer met de bus. Te duur als je alleen af en toe gaat. Mijn ouders gaan misschien 3 keer per jaar met de bus. Allebei een kaart is al 15 euro. Dus nu gaan ze maar niet meer met de bus. En zo hoor ik dit van merr mensen.
Hoi Silent Witness, dat is wel netjes in jouw geval dat je die 7 euro niet meer hoefde te betalen.

Kennelijk hebben veel mensen het probleem dat de chip/antenne los raakt. Waarschijnlijk een consequentie van goedkope kaarten waar veel winst op gemaakt wordt.Dit soort problemen zie je niet met bankpasjes. Ik bewaar het op dezelfde manier.
quote:Sophiaaaaa schreef op 12 april 2013 @ 15:18:

[...]

Die ov-chipkaart kun je heel goed zelf gesloopt hebben door hem verkeerd op te bergen. Bv in je broekzak waardoor hij ombuigt, of naast een magneet(sleutel). Om elke keer te gaan uitzoeken waardoor hij stuk is gegaan en op basis daarvan te besluiten of je moet betalen voor een nieuwe of niet, is niet haalbaar dus betaalt iedereen voor een nieuwe.

Iedere Jan Doedel snapt dat mensen die kaart in hun broekzak doen (zeker als ze een reis maken waarbij ze regelmatig in en uit moeten checken), ergens in een handtas stoppen, in een binnenzak steken, ergens in overvolle schooltas proppen, kortom, ergens bewaren waar die kaart (mogelijkerwijze) in aanraking komt met andere voorwerpen of misschien niet op de meest ideale wijze bewaard wordt. Dat was te voorzien bij de ontwikkeling van die kaart, dus dan zorg je ervoor dat die kaart daar tegen bestand is en niet bij het minste geringste beschadigd of defect raakt.

Als de kaart dusdanig kwetsbaar is dat hij alleen goed blijft als je hem met fluwelen handschoenen hanteert en in een kristallen kistje bewaart, is dat wel degelijk een gebrek aan ontwikkelingszijde, want dan voldoet het product gewoon niet aan de gebruiksomstandigheden waaraan het moet voldoen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:BlauwTheekopje schreef op 12 april 2013 @ 15:24:

Ik vind 7,50 uberhaupt een belachelijk hoog bedrag. Daarvoor verwacht ik dat hij iig een tijd meegaat.

Beetje onzin dat omdat hij misschien wel eens stuk kan gaan je er maar een anonieme bij moet kopen.

Ik hoor heel vaak.dat die kaarten snel stuk gaan.

7,50 verder en dan kun je er nog niks mee. Hoop geld. Hierdoor gaan veel mensen sowieso al niet meer met de bus. Te duur als je alleen af en toe gaat. Mijn ouders gaan misschien 3 keer per jaar met de bus. Allebei een kaart is al 15 euro. Dus nu gaan ze maar niet meer met de bus. En zo hoor ik dit van merr mensen.In de bus kunnen nog steeds losse kaartjes gekocht worden. Voor het sporadisch met de bus gaan is dat een goede oplossing toch?
Die losse kaartjes kosten een vermogen.

Van hier naar de stad 5,50 pp heen. En 5,50 pp terug. Dus met zijn tween ben je 22 euro kwijt.

Geen kopje.

Met de ov kaart is het iets van 3,40.

Dus dan is de auto goedkoper.

Het is dat ik een ovkaart heb omdat ik eerst altijd met de bus naar het werk ging. Was dat niet nodig had ik m nooit aangeschaft.
Volgens mij kost een vervangende kaart ¤ 11,-?
Ik moest voor mijn stukke kaart 12,50 betalen??? En tot twee keer toe een pasfoto opsturen, omdat ze de mijne kwijt waren. Kassa. In de tussentijd kaartjes kopen (heeft 5 weken geduurd), kassa! En toen vragen of ik mijn geld ajb terug mocht. Ok, is gebeurt, 11 euro is terug gestort. Krijg ik deze week een brief dat ik 0,40 cent schuld heb bij hen, want ik stond in de min op mijn kaart? Huh, en die 11 euro dan die jullie er zelf afgehaald hebben? Ohja, ik kan wel naar de klantenservice bellen om te vragen hoe dat dan zit, maar dan betaal ik ook nog eens per minuut om iemand daarover aan de telefoon te krijgen...

OVshitkaart sucks. Het kost alleen maar geld en dan heb je er nog geen meter mee gereisd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven